Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:
Detta betyder att med två mjukfötter på ett golv får du ungefär halva fjäderkonstanten som med enbart en fot. "Dubbelt så mjukt" alltså!
Ser du, det behövs ingen mystik eller tillvridna osammanhänga resonemang eller tvekan, bara enkel fysik!
Os, ovan har jag inte brytt mig om något hur det sedan kan låta, det kan man ju tycka en massa saker om, och det är mer personligt. Men fysiken är i alla fall tämligen oomkullrunkelig.
Ja, Johan, fysiken är ingen magi. Och jag har aldrig trott det heller. Varför du drar in och ifrågasätter min uppmärksamhet på högstadiet känns ju enbart tarvligt. Varför skall min person diskuteras, står du inte över sånt?
Det är ju precis som du säger, 2 fötter är dubbelt så mjukt, hälften så hårt.
Jag tog det enkla exemplet med 2 fötter på varandra därför att om en mjukfot verkligen var helt okänslig för underlag så skulle den ju förstås fortfarande bara verka som en fot även om den stod på en annan fot.
Men precis som du skriver så blir det ungefär halva fjäderkonstanten.
Sorry, det var ett litet skämt, och inte menat att ta illa upp för. Jag ville bara bespetsa det lite med tanke på att det tycks som att du tvivlar på alla de förklaringar du fått och du gång på gång väver in alla möjliga nya sorters in- och utvecklade varianter på "vilket skulle bevisas", antaganden o.dyl. Men nu känns det som att det borde kunna gå att lämna det där med golvets inverkan därhän, kanske?
Och ja hur låter det? Det är egentligen det enda som intresserar mig. Eftersom ännu ingen som jag har sett det i vart fall lyckas göra det klart att mjukfoten alltid låter bäst så känns ju det som att det fortfarande är en öppen fråga.
mvh/Harryup
Hm, jag vet inte det jag!

För mig som läsare är du en av de mest ihärdiga i att undra och tvivla och ifrågasätta resonemang kring fysiken i mjuk/spikfotstrådar.

Men det kanske är så att du tvivlar på fysiken, för dina lyssningsintryck hemma hos dig går mer mot att föredra någon typ av hårda fötter? Eller så kan man bara acceptera att fysik och lyssningsintryck inte nödvändigtvis alltid hänger ihop, även om de ofta gör det.
Återigen, jag ville egentligen inte såra dig. Jag ville mest visa på fysiken bakom det hela, och det var ju det som merparten av inlägget handlade om oxå.
Edit: flytt av smajlie och ett stavfels-s