Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-19 21:51

Richard skrev:Har nyss varit hos en vän som äger två xtz subbasar med xxls element.
Slutstegen är ICE power på 500 w vardera.

I original har dessa subbar gummispikes. Xtz säljer förbättrade riktiga spikes av stål som passar i gängorna. Kostnad, ca 500 spänn för åtta spikes.

Vi gjorde flera lyssningstester idag, och skillnaden mellan gummispikes och spikes av stål är stora.

Med riktiga stålspikes, stabilt justerade, går basen subjektivt nästan en oktav djupare, integrationen mellan topparna och subbasarna är bättre samt på låten " please dont let me be misunderstood" med Cat Stevens så hörs djupbasens toner, pitchen, tydligare, ända nere vid 20 hz.

Detta är ingen inbillning utan upplevs som en klar förbättring mot spiksen av gummi.

Hur förklarar man det ?

Mät SPL och distorsion vid 20-80 Hz, så kanske du kan förklara det.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-19 21:53

Richard skrev:Har nyss varit hos en vän som äger två xtz subbasar med xxls element.

I original har dessa subbar gummispikes. Xtz säljer förbättrade riktiga spikes av stål som passar i gängorna. Kostnad, ca 500 spänn för åtta spikes.

Vi gjorde flera lyssningstester idag, och skillnaden mellan gummispikes och spikes av stål är stora.

Med riktiga stålspikes, stabilt justerade, går basen subjektivt nästan en oktav djupare, integrationen mellan topparna och subbasarna är bättre samt på låten " please dont let me be misunderstood" med Cat Stevens så hörs djupbasens toner, pitchen, tydligare, ända nere vid 20 hz.

Detta är ingen inbillning utan upplevs som en klar förbättring mot spiksen av gummi.

Hur förklarar man det ?

??

Trodde det var en självklarhet.

- Mer ljud från golvet.
- Mer distorsionsprodukter från högtalaren

==> ökad ljudnivå

Dessa båda sammantaget ger ökad ljudnivå. Ökad ljudnivå brukar vara det som föredras av de flesta då man blindtestar (om det är samma sorts ljud men där det ena är starkare) . Det brukar t.o.m. vara så att ett ljud som är (ospecificerat) sämre men starkare ändå föradras då det starkare ljudet!

Sedan vet jag såklart inte mycket mer än de omständigheter du har skrivit om, vilket alltså kan ha varit allt från jättebra till helt okontrollerade testformer...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-19 21:55

Ni kanske skulle prova på de fötterna harryup använder? Ni kanske får en oktav till..

Jag tror nämligen ingen har lust att gå i polemik med era upplevelser. De är ju verkliga!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-19 21:58

Vi använde bara lyssning på riktig musik med samma ljudnivå från förstärkaren till båda olika sorters fötter.

Vi mätte inte golvets resonanser, spl vid 20-80 hz, kröp inte omkring med stetoskop heller. Vi lyssnade bara på musiken.

Det är möjligt att olika mätningar skulle visa skillnader, men frågan är varför vi skulle använda oss av sådana ? Hörseln är mycket mera effektiv.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-19 21:59

Ni hade väl lyssnat er till den absolut bästa placeringsplatsen för högtalarna också utgår jag från?

Då finns ju inget mer att göra om man inte har lust att gå in på djupet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-19 22:00

MagnusÖstberg skrev:Ni kanske skulle prova på de fötterna harryup använder? Ni kanske får en oktav till..

Jag tror nämligen ingen har lust att gå i polemik med era upplevelser. De är ju verkliga!

??

"ni"

Vilka då?

"Kanske får en oktav till": Är det du som tror det? Eller blir det verkligen så på riktigt? Eller är det bara din åsikt?

Vems upplevelser?

Du är för kryptisk, var lite tydligare!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-19 22:03

MagnusÖstberg skrev:Ni hade väl lyssnat er till den absolut bästa placeringsplatsen för högtalarna också utgår jag från?

Då finns ju inget mer att göra om man inte har lust att gå in på djupet.

+1.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-19 22:07

MagnusÖstberg skrev:Ni kanske skulle prova på de fötterna harryup använder? Ni kanske får en oktav till..

Jag undrar om den låten med Cat Stevens har information vid 20 Hz?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-19 22:09

Richard skrev:Det är möjligt att olika mätningar skulle visa skillnader, men frågan är varför vi skulle använda oss av sådana ? Hörseln är mycket mera effektiv.

Du ställde ju en fråga: "Hur förklarar man det?"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-19 22:09

Johan_Lindroos skrev:

??

"ni"

Vilka då?

"Kanske får en oktav till": Är det du som tror det? Eller blir det verkligen så på riktigt? Eller är det bara din åsikt?

Vems upplevelser?

Tycker du?

Richard och hans kompis är plural, svaret var till dem -> ni

De vann en oktav subjektivt, rätt eller fel, och tyckte det lät bättre. De får väl testa fler fotbeklädnader. Vem vet, de kanske subjektivt kan finna Den Heliga Gral och kan komma ända ner till 10Hz....

Jag tycker det är en smått häpnadsväckande förbättring som beskrivs, rena haksläppet, med tanke på att en gummifot inte skiljer sig så dramatiskt från en stålfot.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-19 22:12

Thomas_A skrev:

Jag undrar om den låten med Cat Stevens har information vid 20 Hz?

Det måste ju vara toppen om man får ut djupare information än vad som finns, men det är ju en subjektiv upplevelse. Mätningar har visat att de flesta skivsläpp inte går så mycket djupare än 30Hz tyvärr :(

Richard kan kanske tala om alla information om skivan så kan någon som har den se hur det ser ut :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-19 22:17

Tillåt mig vara tveksam till lågbasinformation i Cat Stevens version av den låten.

http://www.youtube.com/watch?v=1J_fggbDbXQ

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-19 22:23

Johan_Lindroos skrev:
Detta betyder att med två mjukfötter på ett golv får du ungefär halva fjäderkonstanten som med enbart en fot. "Dubbelt så mjukt" alltså!

Ser du, det behövs ingen mystik eller tillvridna osammanhänga resonemang eller tvekan, bara enkel fysik!

Os, ovan har jag inte brytt mig om något hur det sedan kan låta, det kan man ju tycka en massa saker om, och det är mer personligt. Men fysiken är i alla fall tämligen oomkullrunkelig.

Ja, Johan, fysiken är ingen magi. Och jag har aldrig trott det heller. Varför du drar in och ifrågasätter min uppmärksamhet på högstadiet känns ju enbart tarvligt. Varför skall min person diskuteras, står du inte över sånt?

Det är ju precis som du säger, 2 fötter är dubbelt så mjukt, hälften så hårt.
Jag tog det enkla exemplet med 2 fötter på varandra därför att om en mjukfot verkligen var helt okänslig för underlag så skulle den ju förstås fortfarande bara verka som en fot även om den stod på en annan fot.
Men precis som du skriver så blir det ungefär halva fjäderkonstanten.

Och ja hur låter det? Det är egentligen det enda som intresserar mig.
Eftersom ännu ingen som jag har sett det i vart fall lyckas göra det klart att mjukfoten alltid låter bäst så känns ju det som att det fortfarande är en öppen fråga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-08-19 23:07

Thomas_A skrev:
Richard skrev:Det är möjligt att olika mätningar skulle visa skillnader, men frågan är varför vi skulle använda oss av sådana ? Hörseln är mycket mera effektiv.

Du ställde ju en fråga: "Hur förklarar man det?"

+1 (Huvet på spikfoten)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-19 23:08

Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Detta betyder att med två mjukfötter på ett golv får du ungefär halva fjäderkonstanten som med enbart en fot. "Dubbelt så mjukt" alltså!

Ser du, det behövs ingen mystik eller tillvridna osammanhänga resonemang eller tvekan, bara enkel fysik!

Os, ovan har jag inte brytt mig om något hur det sedan kan låta, det kan man ju tycka en massa saker om, och det är mer personligt. Men fysiken är i alla fall tämligen oomkullrunkelig.

Ja, Johan, fysiken är ingen magi. Och jag har aldrig trott det heller. Varför du drar in och ifrågasätter min uppmärksamhet på högstadiet känns ju enbart tarvligt. Varför skall min person diskuteras, står du inte över sånt?

Det är ju precis som du säger, 2 fötter är dubbelt så mjukt, hälften så hårt.
Jag tog det enkla exemplet med 2 fötter på varandra därför att om en mjukfot verkligen var helt okänslig för underlag så skulle den ju förstås fortfarande bara verka som en fot även om den stod på en annan fot.
Men precis som du skriver så blir det ungefär halva fjäderkonstanten.

Sorry, det var ett litet skämt, och inte menat att ta illa upp för. Jag ville bara bespetsa det lite med tanke på att det tycks som att du tvivlar på alla de förklaringar du fått och du gång på gång väver in alla möjliga nya sorters in- och utvecklade varianter på "vilket skulle bevisas", antaganden o.dyl. Men nu känns det som att det borde kunna gå att lämna det där med golvets inverkan därhän, kanske?

Och ja hur låter det? Det är egentligen det enda som intresserar mig. Eftersom ännu ingen som jag har sett det i vart fall lyckas göra det klart att mjukfoten alltid låter bäst så känns ju det som att det fortfarande är en öppen fråga.

mvh/Harryup

Hm, jag vet inte det jag! :) För mig som läsare är du en av de mest ihärdiga i att undra och tvivla och ifrågasätta resonemang kring fysiken i mjuk/spikfotstrådar. :D Men det kanske är så att du tvivlar på fysiken, för dina lyssningsintryck hemma hos dig går mer mot att föredra någon typ av hårda fötter? Eller så kan man bara acceptera att fysik och lyssningsintryck inte nödvändigtvis alltid hänger ihop, även om de ofta gör det.

Återigen, jag ville egentligen inte såra dig. Jag ville mest visa på fysiken bakom det hela, och det var ju det som merparten av inlägget handlade om oxå.

Edit: flytt av smajlie och ett stavfels-s

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-19 23:14

MagnusÖstberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:

??

"ni"

Vilka då?

Vems upplevelser?

Tycker du?

Richard och hans kompis är plural, svaret var till dem -> ni

De vann en oktav subjektivt, rätt eller fel, och tyckte det lät bättre. De får väl testa fler fotbeklädnader. Vem vet, de kanske subjektivt kan finna Den Heliga Gral och kan komma ända ner till 10Hz....

Jag tycker det är en smått häpnadsväckande förbättring som beskrivs, rena haksläppet, med tanke på att en gummifot inte skiljer sig så dramatiskt från en stålfot.

Man kunde tolka det som om du med "ni" avsåg mig och Thomas_A eftersom vi hade responderat precis ovanför ditt inlägg. Därför är det bra att antingen ta med citat eller adresserar inlägget till en person, så att även alla andra läsare kan förstå vem/vilka du kommunicerar med. Jag tycker mig ha oftare noterat detta med dina inlägg en tid, då du är en synnerligen flitig inläggare. Bara ett tips att vara lite tydligare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-19 23:30

Så bra att du förstår nu Johan, ber så mycket om ursäkt om jag gjorde ditt liv eländigt och förvirrat en stund.

Jag tappat en mening när jag gjorde inlägget.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-20 00:13

MagnusÖstberg skrev:Så bra att du förstår nu Johan, ber så mycket om ursäkt om jag gjorde ditt liv eländigt och förvirrat en stund.

Oj, här tolkas det vitt o brett för vad du tror vad jag känner, men du tror helt fel.

Jag tappat en mening när jag gjorde inlägget.

Jag förstår inte vad du menar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-20 01:20

Jag vet
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-20 06:07

Richard påstår alltså att om XTZ basen går till 20 Hz med mjukfötter, går den plötsligt till 10 Hz med spikes. Jag antar då att den plötsligt kan flytta 4 ggr så mycket luft med spikes också? :D

Om vi nu antar att elementet inte kan röra sig mer med spikes än med mjuka fötter, vad kan vi då dra för slutsats av det?

Tjurskit är vad det är.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-20 06:50

Hur förklarar man det ?

Dist. Igen, klassiskt sätt att framhäva bas.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-20 06:54

Inte på att svara på vad det är ni hör, där är mätning överlägset om förstånd till att tolka mätningarna finns att tillgå.

klart ni hör mer om ni väljer att låta motkraften* inducera mer ljud via golvvibrationer än att se till att bara lyssna på ljudet som högtalarelementen skapar.

--
* Newtons tredje
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-20 08:14

lazpete skrev:

Hur förklarar man det ?

Dist. Igen, klassiskt sätt att framhäva bas.

Lasse

Yess, jävvlar vad tydlig basen kan bli med lite dist. Inget fel med det om man nu gillar det!

Själv föredrar jag dist via en strata och en Vox ac30 på max volym. Det ger ett riktigt schysst sound 8) :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-20 08:31

Johan_Lindroos skrev:
Hm, jag vet inte det jag! :) För mig som läsare är du en av de mest ihärdiga i att undra och tvivla och ifrågasätta resonemang kring fysiken i mjuk/spikfotstrådar. :D Men det kanske är så att du tvivlar på fysiken, för dina lyssningsintryck hemma hos dig går mer mot att föredra någon typ av hårda fötter? Eller så kan man bara acceptera att fysik och lyssningsintryck inte nödvändigtvis alltid hänger ihop, även om de ofta gör det.

Nu kanske det har verkat som att jag ifrågasätter fysiken. Det gör jag inte.
Jag ifrågasätter den modell av hur en mjukfot i alla lägen får en högtalare att återge musiken "bättre". Jag ser ditt resonemang som ett idealt tillstånd och jag har upprepade ggr sagt att ibland då jag testat SD-fötter eller motsvarande så är det den bästa lösningen. Och varför gills det att man bara lyssnar och tycker "rätt".
Men så ibalnd är det av någon anledningen inte den bästa lösningen och då duger inte lyssningen för då förstår man sig inte på hur det skall låta och man föredrar dist och allt möjligt.
Där skiljer sig våra åsikter åt, jag ifrågasätter inte fysiken men väl de att de ideala modellerna alltid skulle gälla.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-20 08:39

Harryup skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Nu kanske det har verkat som att jag ifrågasätter fysiken. Det gör jag inte.
Jag ifrågasätter den modell av hur en mjukfot i alla lägen får en högtalare att återge musiken "bättre". Jag ser ditt resonemang som ett idealt tillstånd och jag har upprepade ggr sagt att ibland då jag testat SD-fötter eller motsvarande så är det den bästa lösningen. Och varför gills det att man bara lyssnar och tycker "rätt".
Men så ibalnd är det av någon anledningen inte den bästa lösningen och då duger inte lyssningen för då förstår man sig inte på hur det skall låta och man föredrar dist och allt möjligt.
Där skiljer sig våra åsikter åt, jag ifrågasätter inte fysiken men väl de att de ideala modellerna alltid skulle gälla.

mvh/Harryup

Det blir väl inte bättre, utan inte sämre.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-20 09:25

bassman skrev:Yess, jävvlar vad tydlig basen kan bli med lite dist. Inget fel med det om man nu gillar det!

Minns du Lilltrolls mätningar på Audio Pro-basen för några år sedan?

Under en viss frekvens var andratonsdisten helt makalös. Definitivt en del av konceptet flr att få akustisk utnivå.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-08-20 09:25, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2012-08-20 09:25

För mig funkade inte SD-foten alls, det blev sämre ljud. Med småbarn så välter högtalaren med mjukfot, spikar vill jag inte ens tänka på. Liggande låter L6 inte alls bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-20 09:36

Liten demonstration av vad man kan få ut av att införa vibrationer till underlaget (här dock som önskad effekt (vilket ju vissa tycker spikes är också)):
http://www.youtube.com/watch?v=dKEsNn_09mg

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-08-20 09:51

Nattlorden skrev:Liten demonstration av vad man kan få ut av att införa vibrationer till underlaget (här dock som önskad effekt (vilket ju vissa tycker spikes är också)):
http://www.youtube.com/watch?v=dKEsNn_09mg

Kul pryl!
Vissa forumdeltagare kommer nog att betrakta filmen som manipulerad...

/Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-20 09:53

Griff skrev:Kul pryl!
Vissa forumdeltagare kommer nog att betrakta filmen som manipulerad...

Nja, de kan väl snarare finna glädje i att borden lät bättre än Ino-högtalaren? :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi