Har du nån produkt...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du andra produkter i kedjan?

Ja, därför att...
29
66%
Nej, därför att...
4
9%
Kanske, förklarar nedan...
2
5%
Förstår inte frågan.
9
20%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-19 02:47

FBK skrev:
jonasp skrev:
FBK skrev:Det går liksom inte att komma ifrån att det finns en transparent maffia i någon slags form på forumet.

Två frågor;

1.Finns det, enligt din åsikt, även en kabelmaffia, linnmaffia, spikmaffia, vinylmaffia, carlssonmaffia samt icke minst färgningsmaffia enligt din åsikt?

2.Vilka ingår i den genomskinliga maffian (enligt din åsikt)?

Tack på förhand

Svaret på frågorna blir nej!
Inte i närheten av dagens transparentmaffia i alla fall.
Men, man får känslan ibland på euphonia att det finns medlemmar som lever i uppfattningen att det måste vara riktig DYR-HIFI för att kunna låta bra.

Är det helt säkert att du har läst och förstått, de två frågorna . . . :? 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-19 03:13

MÖ är väl åndå patetisk. Fy f-n för hans personangrepp!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-19 03:27

Objektivisten skrev:MÖ är väl åndå patetisk. Fy f-n för hans personangrepp!

Du tänker välan inte på hans "love-inlägg"* till maj . . . :)

*Puss å kramer förexten . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-19 08:51

Laila skrev:
FBK skrev:
jonasp skrev:
FBK skrev:Det går liksom inte att komma ifrån att det finns en transparent maffia i någon slags form på forumet.

Två frågor;

1.Finns det, enligt din åsikt, även en kabelmaffia, linnmaffia, spikmaffia, vinylmaffia, carlssonmaffia samt icke minst färgningsmaffia enligt din åsikt?

Tack på förhand

Men, man får känslan ibland på euphonia att det finns medlemmar som lever i uppfattningen att det måste vara riktig DYR-HIFI för att kunna låta bra.

Min tolkning är att

1. Alla andra maffior är mindre än transparensmaffian.

2. Transparensmaffian har inga medlemmar/utövare.

Summan är då att det inte finns ngn maffia öht. Den mentala volten var avancerad! :)
Dags att stänga tråden således? ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-19 08:59

Jag blev också förvånad över svaret på vilka som ingår i transparensmaffian (-"Nej!"), eller alltså om jag själv svarat på frågan hade jag ju sagt nej men FBK påstod ju att den fanns?

Bra att det är utrett dock.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-19 18:21

Vee-Eight skrev:
Laila skrev:
FBK skrev:
jonasp skrev:

Två frågor;

Tack på förhand

Min tolkning är att

Summan är då att det inte finns ngn maffia öht. Den mentala volten var avancerad! :)

Så kan det gå när man har annat i tankarna och skriver samtidigt... Svaret på 2:an blir att din fantasi får utröna vilka som är medlemmar i den sk. transparentmaffian.

Ps. Som avslutning så läste jag detta i en annan tråd, tänkvärt.
Finns allt för många övertygade personer (bantning, träning, religioner, bilmärken, hifigrejjer) som är HELT säkra på att just DE har hela sanningen.
Min erfarenhet är att de personer som klamrar sig stenhårt fast vid en sanning, ofta egentligen är osäkra och därför rubbas hela deras tillvaro om någon utmanar deras syn - vilket leder till "missionerande". Dvs om de omvänder andra blir det färre som utmanar deras egen syn.
Medvetet eller omedvetet.
Tror vi alla har en släng av detta beteende, mer eller mindre
:wink:

Finns ingen "hela sanningen", GRÅTT ÄR VACKERT
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-08-19 18:50

Om jag har färgande prylar? Joråsåatt...

Självsvängande högtalare (som en jä-la resonanslåda på en ak-gura), single endkopplad triodhäck, Naim-spelare... Vän av ordning kanske påtalar att en cd-spelares eventuella färgning av signalen är försumbar men där har ni fel. I hifi-blaskornas tester av nämnda spelare står att läsa att "svärtan är påtaglig". Vad kallar ni det om inte ett uttryck för solklar färgning! :lol:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-19 20:31

bensnake skrev: I hifi-blaskornas tester av nämnda spelare står att läsa att "svärtan är påtaglig". Vad kallar ni det om inte ett uttryck för solklar färgning! :lol:

Haha! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-19 20:40

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-19 21:02

FBK skrev:
Vee-Eight skrev:
Laila skrev:
FBK skrev:
jonasp skrev:

Två frågor;

Tack på förhand

Min tolkning är att

Så kan det gå när man har annat i tankarna och skriver samtidigt... Svaret på 2:an blir att din fantasi får utröna vilka som är medlemmar i den sk. transparentmaffian.

Finns allt för många övertygade personer (bantning, träning, religioner, bilmärken, hifigrejjer) som är HELT säkra på att just DE har hela sanningen.
Min erfarenhet är att de personer som klamrar sig stenhårt fast vid en sanning, ofta egentligen är osäkra och därför rubbas hela deras tillvaro om någon utmanar deras syn - vilket leder till "missionerande". Dvs om de omvänder andra blir det färre som utmanar deras egen syn.

Dels skriver du att det finns en påtaglig transparensmaffia på faktiskt.se, sen så får jag tänka mig medlemmarna i min fantasi. Jag vidhåller min slutsats att du fortfarande inte tror att den finns på riktigt. ;)

Skämt åsido, den maffia som utmålas är enligt min uppfattning en ettikett och hopbuntning av folk som en del använder för att slippa tänka på nyansering av personliga strävanden.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-19 21:51

FBK skrev:
Vee-Eight skrev:
Laila skrev:
FBK skrev:
jonasp skrev:

Två frågor;

Tack på förhand

Min tolkning är att

Man kan lära sig att förstå samband och därigenom hur saker fungerar, somliga sanningar är modifierbara men så länge upptäckten/infon är användbar är det ju ständigt ett steg framåt i vilket fall.

Varje sanning har ju en rad "undersanningar" beroende på de variabler som kan påverka utfallet.

Om man däremot använder detta som skäl till att inte lära sig något alls för att det inte finns någon "sanning", då tycker jag man är riktigt naiv.

Jag tror dock inte texten är menad så utan tvärtom att tänka bredare, det har vi alla att vinna på.

Tycker man att något är fel eller generaliserande får man väl motargumentera, det är ju så man för ämnet framåt.

Det är ju inte ens eget problem om det finns folk som låser fast sig vid något, eller hur? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-20 13:58

Vee-Eight skrev:Skämt åsido, den maffia som utmålas är enligt min uppfattning en ettikett och hopbuntning av folk som en del använder för att slippa tänka på nyansering av personliga strävanden.

Jo precis, inte värre än den hopbuntning som sker hos Carlsson Illuminati, Wänner af Ino eller De Som Kallar Sig Vintage-Hifi :P :mrgreen: :roll: :D :cool:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-20 15:13

Jag har vintageprylar, Ino, Carlssonelement, Sentecfilter 8O 8O 8O

Ligger risigt till verkar det som..verkar hamna i maffian "musik- och teknikintresserad", den värsta av dem alla.

Som tur är, är förhoppningsvis alla på forumet medlemmar i det gänget.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-20 16:10

En gemensam "beskydd" och "försäkringsavgift" kan tecknas via postgirokonto 13 18 00-5, 300 :-, betalning behöver göras en gång per år och betalas livet ut.

Annars - PANG!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-20 17:45

phloam skrev:
Vee-Eight skrev:Skämt åsido, den maffia som utmålas är enligt min uppfattning en ettikett och hopbuntning av folk som en del använder för att slippa tänka på nyansering av personliga strävanden.

Jo precis, inte värre än den hopbuntning som sker hos Carlsson Illuminati, Wänner af Ino eller De Som Kallar Sig Vintage-Hifi :P :mrgreen: :roll: :D :cool:

Det är hopbuntningar som resp innevånare skapat eller beställt av oss. Det är deras etiketter på sig själva. Till skillnad från den sk transparensmaffian.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2012-08-20 17:55

Johan_Lindroos skrev:En gemensam "beskydd" och "försäkringsavgift" kan tecknas via postgirokonto 13 18 00-5, 300 :-, betalning behöver göras en gång per år och betalas livet ut.

Annars - PANG!

😄 Roligt och uppfriskande när en LTS-representant visar prov på sinne för humor! 👍

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-20 18:08

Johan_Lindroos skrev:En gemensam "beskydd" och "försäkringsavgift" kan tecknas via postgirokonto 13 18 00-5, 300 :-, betalning behöver göras en gång per år och betalas livet ut.

Annars - PANG!

Paragraf 5: Inget "fult".

Du paragraf sjuade mig för en tid sedan så därför känns det nu förlösande att presentera vedergällningen.. :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi