Moderator: Redaktörer
celef skrev:hur menar ni? typ att när andra kommer över och lyssnar på era anläggningar så tycker dom att det låter lite fett hos mx och lite bassvagt hos stefanl? eller syftar ni enbart på volymkontrollens läge/gradering, lite + hos mx och och mycket - hos stefanl?
StefanL skrev:celef skrev:hur menar ni? typ att när andra kommer över och lyssnar på era anläggningar så tycker dom att det låter lite fett hos mx och lite bassvagt hos stefanl? eller syftar ni enbart på volymkontrollens läge/gradering, lite + hos mx och och mycket - hos stefanl?
Hur andra tycker det låter kan inte jag svara på. Nattlorden är den enda på Faktiskt som varit och lyssnat lite.
Det vi pratar om är hur korrekt det är inställt, dvs så rak kurva som möjligt eller lite ökning i botten. Eller om dessa ändringar får det att låta mer korrekt sett till rummets beskaffenheter.
Då sa jag att eftersom jag inte mätt upp, så kör jag efter mitt finger i luften och kan således vara precis hur som helst. Förmodligen inte korrekt.
Det kan vara som så att folk tycker precis tvärtom än du skrev ovan ifall någon besöker mig och mx.
adzer skrev:Jag vill ha "lagom" med bas. När jag lyssnar på välinspelad musik så skall det vara såpass mycket bas att instrumenten låter så nära verkligheten som möjligt.
Dvs ingen "huskurva" eller extra pålagd bas utan naturligt.
Den nivån innebär ju dock att 90% av alla nyare hollywoodfilmer kommer skaka sönder halva huset, men jag ställer basen efter musik då det det är där som kvalitén är viktigast för mig.
mx skrev:adzer skrev:Jag vill ha "lagom" med bas. När jag lyssnar på välinspelad musik så skall det vara såpass mycket bas att instrumenten låter så nära verkligheten som möjligt.
Dvs ingen "huskurva" eller extra pålagd bas utan naturligt.
Den nivån innebär ju dock att 90% av alla nyare hollywoodfilmer kommer skaka sönder halva huset, men jag ställer basen efter musik då det det är där som kvalitén är viktigast för mig.
Det är ett stort problem tycker jag. Att musiken på CD-skivor är "basfattiga"
i jämförelse med DTS-HD-spåret på en blu-ray. Då mår man ju nästan illa
av all bas.
mx skrev:Väldigt spännande hur de tänker ibland. Exempelvis, pistolskott... ptja, hur
mycket bas blir det i verkligheten av dessa?
adzer skrev:mx skrev:Väldigt spännande hur de tänker ibland. Exempelvis, pistolskott... ptja, hur
mycket bas blir det i verkligheten av dessa?
Beror ju helt på vilken typ av vapen och miljö, men kan allt bli en del.
Jag tror nog att man underskattar hur mycket bas och ljudtryck som många "naturliga" fenomen åstakommer.
bassman skrev:Det brukar sägas att en kurva som ökar runt 6db från 100hz och neråt brukar av dom flesta upplevas som välljudande och kännas "rätt" Ett rum/anläggning som mäter spikrakt i nedre registret brukar kännas stramt och en gnutta tunt och tråkigt.
adzer skrev:Menar du att 1Hz skall ligga 6dB högre än 100Hz och sedan skall ökningar där mellan vara linjär? Tolkar jag dig korrekt då?
Nattlorden skrev:bassman skrev:Det brukar sägas att en kurva som ökar runt 6db från 100hz och neråt brukar av dom flesta upplevas som välljudande och kännas "rätt" Ett rum/anläggning som mäter spikrakt i nedre registret brukar kännas stramt och en gnutta tunt och tråkigt.
Inte bara en gnutta... Har ju haft Canton Digital 1.1 och det var ingen som kom och lyssnade på den spikraka kurvan som inte tyckte det var anemiskt i botten. Fixade ganska omgående till en extra kurva med bottenlyft!
bassman skrev:adzer skrev:Menar du att 1Hz skall ligga 6dB högre än 100Hz och sedan skall ökningar där mellan vara linjär? Tolkar jag dig korrekt då?
Jag menar hörbart register och vanliga högtalare, inte infra.. Sådana som faller av runt 30hz
Almen skrev:Man brukar prata om dB/oktav, alltså förändringen i dB vid en fördubbling eller halvering av frekvensen.
Om det faller med 6 dB/oktav från 100 Hz så blir det -6 dB vid 50 Hz, -12 dB vid 25 Hz, etc.
mx skrev:Nu har jag lekt i en veckas tid med Profundus X-2 och fastnat för ett läge där
jag har bumpat upp basen lite i förhållande till topparna. Det låter lite roligare
tycker jag och ren bas genom kroppen är grymt skönt.
Hur har ni ställt in er anläggning? Är det så korrekt som möjligt? Jag tycker
att det kan bli tråkigt att lyssna i längden då. Särskilt till äldre hårdrock.
dac83 skrev:ja då, visst är anläggningen inställd litegran på "bas boost" men det finns ju resurser så det låter ju aldrig illa för det.
bilden på mätkurvan fungerar visst inte här, kopiera länken istället.
har provat "flat" och låter fruktansvärt tråkigt
dac83 skrev:sen har man ju ingen nytta a anläggningen heller, som att glida runt på 30 väg med en ferrari liksom!![]()
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 17 gäster