Har ni lite umpf i basen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Har ni lite umpf i basen?

Inläggav mx » 2012-08-22 19:58

Nu har jag lekt i en veckas tid med Profundus X-2 och fastnat för ett läge där
jag har bumpat upp basen lite i förhållande till topparna. Det låter lite roligare
tycker jag och ren bas genom kroppen är grymt skönt.

Hur har ni ställt in er anläggning? Är det så korrekt som möjligt? Jag tycker
att det kan bli tråkigt att lyssna i längden då. Särskilt till äldre hårdrock.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-22 20:06

Jag har inte mätt upp, så jag vet inte hur basarna är inställda mot mina toppar.

Hos mig har det blivit tvärt om, jag började med nivån på 0 och slutsteget fullt utstyrt. Nu är jag nere på -14 dB och har sänkt lite på volympottarna.

Tänk om man kunde fått sitt rum uppmätt....

Jag lyssnar mycket på metal och tycker inte det fattas något så direkt (lyssna på Metallica's And Justice for all) fast visst, vissa plattor är direkt kassa. Lyssna på Twisted Sister's Stay Hungry....
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-22 20:08

Mitt rum släcker den del frekvenser och förstärker vissa, så helt rättvist är
inte mina inställningar dock. Om allting var helt perfekt kanske jag hade
föredragit mer "korrekt" nivå på basen.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-22 20:29

Jag hade jättegärna tagit reda på var 'korrekt' är i mitt rum. Inte kan det vara 0 dB i receivern och stegen fullt utstyrda, jag dränks i bas då.

Vill tillägga att mitt rum suger getpung. Ganska ok ner till 60-50 Hz, sen är det vilda västern. Förutom lite efterklang..

Fast, jag håller med dig, ibland kan det hjälpa till upplevelsen lite att skruva upp basen

:)
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-22 20:39

hur menar ni? typ att när andra kommer över och lyssnar på era anläggningar så tycker dom att det låter lite fett hos mx och lite bassvagt hos stefanl? eller syftar ni enbart på volymkontrollens läge/gradering, lite + hos mx och och mycket - hos stefanl?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-22 20:40

Jag har mätt mitt rum med XTZ room analyzer, och tagit ner de värsta pucklarna med PEQ.
Jag har "umf" :D när jag spelar högt.
För mycket "umf" blir fort tröttsamt.
Hårdrock spelar jag gärna högt, då det mesta i den genren saknar bra bas.
Då kan man umfa till det med mer volympådrag. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-22 20:50

celef skrev:hur menar ni? typ att när andra kommer över och lyssnar på era anläggningar så tycker dom att det låter lite fett hos mx och lite bassvagt hos stefanl? eller syftar ni enbart på volymkontrollens läge/gradering, lite + hos mx och och mycket - hos stefanl?

Hur andra tycker det låter kan inte jag svara på. Nattlorden är den enda på Faktiskt som varit och lyssnat lite.

Det vi pratar om är hur korrekt det är inställt, dvs så rak kurva som möjligt eller lite ökning i botten. Eller om dessa ändringar får det att låta mer korrekt sett till rummets beskaffenheter.

Då sa jag att eftersom jag inte mätt upp, så kör jag efter mitt finger i luften och kan således vara precis hur som helst. Förmodligen inte korrekt.

Det kan vara som så att folk tycker precis tvärtom än du skrev ovan ifall någon besöker mig och mx.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-22 21:07

StefanL skrev:
celef skrev:hur menar ni? typ att när andra kommer över och lyssnar på era anläggningar så tycker dom att det låter lite fett hos mx och lite bassvagt hos stefanl? eller syftar ni enbart på volymkontrollens läge/gradering, lite + hos mx och och mycket - hos stefanl?

Hur andra tycker det låter kan inte jag svara på. Nattlorden är den enda på Faktiskt som varit och lyssnat lite.

Det vi pratar om är hur korrekt det är inställt, dvs så rak kurva som möjligt eller lite ökning i botten. Eller om dessa ändringar får det att låta mer korrekt sett till rummets beskaffenheter.

Då sa jag att eftersom jag inte mätt upp, så kör jag efter mitt finger i luften och kan således vara precis hur som helst. Förmodligen inte korrekt.

Det kan vara som så att folk tycker precis tvärtom än du skrev ovan ifall någon besöker mig och mx.

det har väl framkommit flera gånger på detta forumet att en uppmätt "rak frekvenskurva" inte alltid är det som är mest lyssningskorrekt, så en krokig frekvenskurva kan alltså vara mer korrekt än en kurva som är snörrät, så poängen min var att den "kryddning" ni har applicerat skulle lika gärna kunna ha gjort anrättningen mer smakneutral
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-22 21:14

Jag vill ha "lagom" med bas. När jag lyssnar på välinspelad musik så skall det vara såpass mycket bas att instrumenten låter så nära verkligheten som möjligt.
Dvs ingen "huskurva" eller extra pålagd bas utan naturligt.

Den nivån innebär ju dock att 90% av alla nyare hollywoodfilmer kommer skaka sönder halva huset, men jag ställer basen efter musik då det det är där som kvalitén är viktigast för mig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-22 21:20

adzer skrev:Jag vill ha "lagom" med bas. När jag lyssnar på välinspelad musik så skall det vara såpass mycket bas att instrumenten låter så nära verkligheten som möjligt.

Den nivån innebär ju dock att 90% av alla nyare hollywoodfilmer kommer skaka sönder halva huset, men jag ställer basen efter musik då det det är där som kvalitén är viktigast för mig.

Det är ett stort problem tycker jag. Att musiken på CD-skivor är "basfattiga"
i jämförelse med DTS-HD-spåret på en blu-ray. Då mår man ju nästan illa
av all bas. 8O

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-22 21:21

Väldigt spännande hur de tänker ibland. Exempelvis, pistolskott... ptja, hur
mycket bas blir det i verkligheten av dessa? :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-22 21:23

mx skrev:
adzer skrev:Jag vill ha "lagom" med bas. När jag lyssnar på välinspelad musik så skall det vara såpass mycket bas att instrumenten låter så nära verkligheten som möjligt.

Det är ett stort problem tycker jag. Att musiken på CD-skivor är "basfattiga"
i jämförelse med DTS-HD-spåret på en blu-ray. Då mår man ju nästan illa
av all bas. 8O

Jag håller helt med, men för mig är musiken viktigare så det är min referens.
Sen har jag flertalet inställningar sparade till min miniDSP beroende på hur filmen låter. Är ju busenkelt att korrigera för en basgalen mix om man har ett digitalt filter ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-22 21:24

mx skrev:Väldigt spännande hur de tänker ibland. Exempelvis, pistolskott... ptja, hur

Beror ju helt på vilken typ av vapen och miljö, men kan allt bli en del.
Jag tror nog att man underskattar hur mycket bas och ljudtryck som många "naturliga" fenomen åstakommer.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-22 21:25

adzer skrev:
mx skrev:Väldigt spännande hur de tänker ibland. Exempelvis, pistolskott... ptja, hur

Beror ju helt på vilken typ av vapen och miljö, men kan allt bli en del.
Jag tror nog att man underskattar hur mycket bas och ljudtryck som många "naturliga" fenomen åstakommer.

Jag har hört många vapen och jag vidhåller att mixarna ofta är närmare
ljudvågen från en S90 många gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-22 21:32

Ja att ljudmixarna många gånger är överdrivna säger jag inte emot, men mycket av effekterna på filmer är ju faktiskt ännu mer högljudda i verkligheten än på film och har således blivit strypa av den tillgängliga dynamiken på ljudspåret.
Verkligheten är ganska högljudd från och till och det är inte helt lätt att återge denna på ett bekvämt sett i ett vardagsrum.
Man vill ha det naturtroget och dynamiskt, men inte för naturtroget ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-23 07:29

Jag har nyligen kommenterat intrycket av ljudspåret till den senaste Batman-filmen. Naturligt ljud är det knappast, det är basigt mest hela tiden. Verklighetens buller vill man ju inte ha, det är ju skadligt! Verklighetens buller/ljud är dock betydligt mera "genomsiktliga", står man brevid en hjullastare som bullrar hör man ändå en betydligt svagare röst en bit bort (är ofta ute på byggen). Det tycker jag saknas i flmernas ljudspår där allt ligger som en tjock ogenomtränglig bullermatta. På filmen har man betonat basen men släppt högfrekvensen. Tonalt en felaktig balans som möjligen imponerar genom att allt vibrerar. Ett pistolskott på film är i regel utdraget i tiden och har högfrekvensen bortfiltrerad. På många av de där dokumentärerna om hur filmerna gjordes, kan det vara rätt tydligt hur korta explosionerna är i verkligheten innan ljudteknikernas manipulation.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-23 08:26

Ahha du håller på att bli basnarkoman mx :D Välkommen :wink: :P Jag gillar ompf i basen :)

Det brukar sägas att en kurva som ökar runt 6db från 100hz och neråt brukar av dom flesta upplevas som välljudande och kännas "rätt" Ett rum/anläggning som mäter spikrakt i nedre registret brukar kännas stramt och en gnutta tunt och tråkigt.

Är jag ute och cyklar nu? Så upplever jag det när jag har mätt olika rum med XTZ iaf.

edit: sista sycket
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-23 08:37

Menar du att 1Hz skall ligga 6dB högre än 100Hz och sedan skall ökningar där mellan vara linjär? Tolkar jag dig korrekt då?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-23 08:47

bassman skrev:Det brukar sägas att en kurva som ökar runt 6db från 100hz och neråt brukar av dom flesta upplevas som välljudande och kännas "rätt" Ett rum/anläggning som mäter spikrakt i nedre registret brukar kännas stramt och en gnutta tunt och tråkigt.

Inte bara en gnutta... Har ju haft Canton Digital 1.1 och det var ingen som kom och lyssnade på den spikraka kurvan som inte tyckte det var anemiskt i botten. Fixade ganska omgående till en extra kurva med bottenlyft!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-23 08:53

adzer skrev:Menar du att 1Hz skall ligga 6dB högre än 100Hz och sedan skall ökningar där mellan vara linjär? Tolkar jag dig korrekt då?

Jag menar hörbart register och vanliga högtalare, inte infra.. Sådana som faller av runt 30hz

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-23 08:55

Nattlorden skrev:
bassman skrev:Det brukar sägas att en kurva som ökar runt 6db från 100hz och neråt brukar av dom flesta upplevas som välljudande och kännas "rätt" Ett rum/anläggning som mäter spikrakt i nedre registret brukar kännas stramt och en gnutta tunt och tråkigt.

Inte bara en gnutta... Har ju haft Canton Digital 1.1 och det var ingen som kom och lyssnade på den spikraka kurvan som inte tyckte det var anemiskt i botten. Fixade ganska omgående till en extra kurva med bottenlyft!

:) Så skall en slipsten lukta.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-23 08:56

bassman skrev:
adzer skrev:Menar du att 1Hz skall ligga 6dB högre än 100Hz och sedan skall ökningar där mellan vara linjär? Tolkar jag dig korrekt då?

Jag menar hörbart register och vanliga högtalare, inte infra.. Sådana som faller av runt 30hz

Ok så från 100hz till 25hz kan vi säga då vilket blir 3dB/oktav. Kanske bör testa det hemma.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-23 08:57

Man brukar prata om dB/oktav, alltså förändringen i dB vid en fördubbling eller halvering av frekvensen.

Om det ökar med 6 dB/oktav från 100 Hz så blir det +6 dB vid 50 Hz, +12 dB vid 25 Hz, etc.

Ändrat: - -> +
Senast redigerad av Almen 2012-08-23 09:03, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
stisse

Inläggav stisse » 2012-08-23 08:57

Jag har då definitivt lite mer bas än "korrekt". Enbart för att jag tycker det blir lite roligare...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-23 08:59

Almen skrev:Man brukar prata om dB/oktav, alltså förändringen i dB vid en fördubbling eller halvering av frekvensen.

Om det faller med 6 dB/oktav från 100 Hz så blir det -6 dB vid 50 Hz, -12 dB vid 25 Hz, etc.

Precis, jag försöker utröna från bassman hur många dB/oktav det är han syftar på.
"6dB ökning nedåt" säger mig ingenting direkt.

Är det 6dB/okt eller skall en viss frekvens 1Hz/30Hz? ligga 6dB högre jämfört med 100Hz?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-23 11:15

Nu är det väl till viss del en fråga om hur det mäts? Kurvan ska väl motsvara en psykoakustiskt upplevd rak kurva, inte ett rakt streck på ett diagram? Flertalet automatiserade inmätningar utgår tydligen från det raka strecket... Tror inte det med automatik innebär att det ska till ett visst lyft nedöver. Kan lika gärna vara att kurvans lutning mot högre frekvenser kan se annorlunda ut i olika rum och lyssningspositioner. Dessutom finns det säkert olika tycken beroende på vad man mest lyssnar till. Att lyssna till symfoniorkester eller att titta på actionfilm, misstänker jag kan ge olika "optimala" kurvor. Om man är van lyssnare till akustiskt framförd musik är det inte lika viktigt att det finns tryck "där nere" hela tiden, det är ju inte så i verkligheten. Däremot kan man bli allergisk mot en överdoserad diskant. Den där "lättheten" som finns i verklighetens musik saknas många gånger när det ges ut på fonogram. Det känns ofta mera påträngande, att vissa instrument pockar på uppmärksamhet och det kan vara att någon kanske har förkärlek för dem... De som själva är musiker lyssnar kanske efter sina instrument?

Richard
Inaktiverad

Re: Har ni lite umpf i basen?

Inläggav Richard » 2012-08-24 07:59

mx skrev:Nu har jag lekt i en veckas tid med Profundus X-2 och fastnat för ett läge där
jag har bumpat upp basen lite i förhållande till topparna. Det låter lite roligare
tycker jag och ren bas genom kroppen är grymt skönt.

Hur har ni ställt in er anläggning? Är det så korrekt som möjligt? Jag tycker
att det kan bli tråkigt att lyssna i längden då. Särskilt till äldre hårdrock.

Har provat litet adysseys ljudkorrigering och resultatet hos en vän har alltid blivit basfattigare, och tunnare. Så en rak kurva är sällan att föredra subjektivt, inte för mig ivartfall.

Många rockpruduktioner har nästan ingen bas på mixen, det är synd men har med tokkomprimeringen att göra.

Är basen tydlig och artikulerad fast svagt återgiven tycker jag är viktigare än om den är oartikulerad med högre nivå, dvs det går att leva med basfattigheten från många skivor bara du kan höra tonerna tydligt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-25 10:40

Jag har ställt in på känn bara. Kört frekvenssep och spelat musik.
Svepet går upp och ned som en jävla berg-och-dalbana i nivå så det är lite svårt att veta vad som är "korrekt". Låter bra gör det i alla fall.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-08-26 13:49

ja då, visst är anläggningen inställd litegran på "bas boost" men det finns ju resurser så det låter ju aldrig illa för det.

[img]http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=419653.jpg[/img]
bilden på mätkurvan fungerar visst inte här, kopiera länken istället.

har provat "flat" och låter fruktansvärt tråkigt, och sen har man ju ingen nytta a anläggningen heller, som att glida runt på 30 väg med en ferrari liksom! :)
///Dennis A

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-26 14:19

dac83 skrev:ja då, visst är anläggningen inställd litegran på "bas boost" men det finns ju resurser så det låter ju aldrig illa för det.

Bild
bilden på mätkurvan fungerar visst inte här, kopiera länken istället.

har provat "flat" och låter fruktansvärt tråkigt

Det låter som att någonting är snett med din basåtergivning eller någon annanstans i registret, du maskerar bort felaktigheterna med överdriven bas, ersätter ett fel med ett annat som är subjektivt mera tilltalande.

dac83 skrev:sen har man ju ingen nytta a anläggningen heller, som att glida runt på 30 väg med en ferrari liksom! :)

Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi