Moderator: Redaktörer
celef skrev:luktar det en tumregel?
Jocke skrev:Har vi fått bättre studiomonitorer?^^
Objektivisten skrev:Jocke skrev:Har vi fått bättre studiomonitorer?^^
Jag vet icke, tittar man på vad som säljs så skulle man kunna tro det. Har inte varit inne i en seriös studio på 20 år.
MagnusÖstberg skrev:Tror mer på effekten av datorkraft och effektivare algoritmer för komprimering.
Många studios har väl inte bytt högtalare på mängder av år.
Harryup skrev:Jag tror att mycket av det hela är att man skapar ett "sound".
Och "soundet" beror på de tekniska möjligheterna.
Komprimeringen ingår i "soundet" och är inte en defekt om du frågar de flesta tekniker tror jag.
mvh/Harryup
Har vi inte fått svaret på det där här flera gånger?Harryup skrev:Komprimeringen ingår i "soundet" och är inte en defekt om du frågar de flesta tekniker tror jag.
mvh/Harryup
karhar680 skrev:Tror mera att det beror på hur folk lyssnar idag.
MagnusÖstberg skrev:Tror mer på effekten av datorkraft och effektivare algoritmer för komprimering.
Många studios har väl inte bytt högtalare på mängder av år.
De använder väl NS-10 fortfarande, således ingen skillnad.Lust skrev:MagnusÖstberg skrev:För att förtydliga mig: Jag tror inte det finns en vettig koppling mellan monitorer och sämre inspelning.
Hrrm... Kommer du ihåg NS-10 tråden?
Svante skrev:Nivån på inspelningarna har sjunkit i takt med att nivån på inspelningarna har stigit.
Svante skrev:Nivån på inspelningarna har sjunkit i takt med att nivån på inspelningarna har stigit.
MagnusÖstberg skrev:De använder väl NS-10 fortfarande, således ingen skillnad.Lust skrev:MagnusÖstberg skrev:För att förtydliga mig: Jag tror inte det finns en vettig koppling mellan monitorer och sämre inspelning.
Hrrm... Kommer du ihåg NS-10 tråden?
DasBooten skrev:Tror att det blivit billigare att "bedriva" studio tack vare digitaliseringen vilket har resulterat i att fler klåpare har råd.
DasBooten skrev:Tror att det blivit billigare att "bedriva" studio tack vare digitaliseringen vilket har resulterat i att fler klåpare har råd.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 17 gäster