Få liv i "vanliga" inspelningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-23 20:40

Ja, phon är ju aldrig ironisk ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-23 21:30

Byta fru är inget alternativ förstår jag? :?

Richard
Inaktiverad

Re: Få liv i "vanliga" inspelningar

Inläggav Richard » 2012-08-24 07:49

2-ch skrev:Såg mx tråd "Har ni lite umpf i basen?" och kom att tänka på det min fru klagar på om ljudet hemma.
Hon menar att med dom där grejorna borde det gå att spela så att det låter nåt också på "vanlig" musik (läs Hårdrock och Lena Ph).
Jag kan inte annat än hålla med henne om att genomsnittsmusiken låter inget vidare.
Hjälp mig nu så att hon också kan få njuta av ljudet med musik i hennes smak.

Nu ska jag prova med att koppla in en gamal EQ och se om jag inte kan få till det med den.
Smidigast vore ju att i DCX2496:an fixa till en kurva som man kunde växla till för att få mer liv i "vanliga" inspelningar.
mx skrev att om han tex. vill ha umpf i basen så bara höjer han volymen. Så kan inte jag göra för då låter det för dj-vligt.

Har ni några tips eller finns det andra lämpligare åtgärder?

Byt anläggning ?

Om frun påpekar att det låter illa så gör det nog det.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-24 08:01

paa skrev:Jag tror att lite rumsakustikövningar borde vara nästa steg.

Det är också på gång, men jag är mycket tveksam till att det är där problemet ligger.
lennartj skrev:Börjar man fippla med EQ/delningsfilter mellan olika olika inspelningar är det lätt att skruva bort sig så att man blir tvungen att göra om hela injusteringen från scratch, för att hamna rätt.

Jag hade hoppats på att det skulle räcka med en kurva för detta som man bara återkallar den vid de tillfällen inspelningen krävde det.
Nåja, de första testerna kommer utföras med en vanlig EQ. Betydligt enklare att ratta på än DCX. Särskilt som jag tydligen lyckats slarva bort nätadapetrn till den enda dator jag hade med serieport på :evil:
Att ställa in det på fronten är inte att tänka på.
lennartj skrev:När jag spelar musik på min anläggning gör jag det för min (och eventuella gästers) skull och då vill jag ha så få störande avvikelser som möjligt (t.ex onaturlig tonbalans) så att jag kan ta till mig musiken i stället för att kämpa mot obehagskänslor.

Japp, så ska det vara.
mx skrev:Byta fru är inget alternativ förstår jag? :?

:lol: Nix henne vill jag ha kvar. Hon är faktiskt rätt tålmodig som låter mig ha två anläggningar hemma.
Så alternativet är att få till det så att hon blir nöjd med den musik hon gillar.

Men tipsen haglar ju inte in precis :(
Det blir till att göra egna tester för att se var den där omtalade iponatoreffekten ligger. Om det nu är den hon är ute efter vill säga.
Men ett bra utgångsläge är nog att få till något loudnessliknande.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-24 08:09

Ta med frun på nästa inköp ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-08-24 10:55

Vad har du för prylar idag?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-24 11:11

2-ch skrev:Såg mx tråd "Har ni lite umpf i basen?" och kom att tänka på det min fru klagar på om ljudet hemma.
Hon menar att med dom där grejorna borde det gå att spela så att det låter nåt också på "vanlig" musik (läs Hårdrock och Lena Ph).
Jag kan inte annat än hålla med henne om att genomsnittsmusiken låter inget vidare.

Låter hårdrock och Lena Ph bra i några andra anläggningar? Hur spelar de anläggningarna upp annan bättre inspelad musik? Tyvärr är jag beredd att hålla med om att en del musik inte gör sig i bättre anläggningar...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-24 11:22

RogerGustavsson skrev:Låter hårdrock och Lena Ph bra i några andra anläggningar? Hur spelar de anläggningarna upp annan bättre inspelad musik? Tyvärr är jag beredd att hålla med om att en del musik inte gör sig i bättre anläggningar...

Olika anläggningar är bra på olika saker. En riktigt bra anläggning är bra på all musik. Inte bara på sk "bättre inspelad" musik.

Men eftersom alla anläggningar innebär någon form av kompromiss (om inte för något annat så kostnaden) så innebär det ofta att anpassa denna efter sin egen musiksmak. Om inte annat för att hålla komplexiteten/kostnaden/storleken nere.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-24 12:23

Bill50x skrev:Olika anläggningar är bra på olika saker. En riktigt bra anläggning är bra på all musik. Inte bara på sk "bättre inspelad" musik.

Där håller jag inte riktig med. Det låter inte alls speciellt roligt med t.ex. hårdrock på en del riktigt bra anläggningar (som inte har begränsningar att spela högt). Plockar man sedan fram t.ex. en puristiskt inspelad kör, en fullödig symfoniinspelning eller någon Pink Floyd-inspelning kan det låta makalöst bra, inte minst dynamiskt. Känns snarare som hårdrock vid jämförelse är tänkt att förmedlas genom någon "tänkt" anläggning av medelmåttligt slag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-24 12:31

RogerGustavsson skrev:Där håller jag inte riktig med. Det låter inte alls speciellt roligt med t.ex. hårdrock på en del riktigt bra anläggningar (som inte har begränsningar att spela högt). Plockar man sedan fram t.ex. en puristiskt inspelad kör, en fullödig symfoniinspelning eller någon Pink Floyd-inspelning kan det låta makalöst bra, inte minst dynamiskt. Känns snarare som hårdrock vid jämförelse är tänkt att förmedlas genom någon "tänkt" anläggning av medelmåttligt slag.

Naturligtvis hör du om de överdrivet komprimeringen... men en AC/DC-liveskiva spelad på REJÄL volym kan låta alldeles utmärkt över en bra och kapabel anläggning. Medelmåttiga anläggningar fixar inte 'konsertvolym' direkt...

Kan kanske vara så att man försökt ändra soundet på vissa plattor för att ge sken av att man lyssnar högre än man gör? Då blir det naturligtvis trist ifall den bättre anläggningen genomskådar det...

Men det har inte med hårdrocken att göra - det har med skivproduktionen att göra!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-24 14:49

Nattlorden skrev:Kan kanske vara så att man försökt ändra soundet på vissa plattor för att ge sken av att man lyssnar högre än man gör? Då blir det naturligtvis trist ifall den bättre anläggningen genomskådar det...

Men det har inte med hårdrocken att göra - det har med skivproduktionen att göra!

Ja på båda! Finns mängder på exempel där det är på detta vis. Har blivit rejält besviken på många CD-inköp. Två exempel: de nymastrade/nymixade Beatles-utgåvorna och senare utgåvor av flera Pink Floyd alster. Nu blev det till att ladda ner tidigare utgåvor, ju äldre desto mindre bearbetade verkade de vara.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-24 15:41

RogerGustavsson skrev:Två exempel: de nymastrade/nymixade Beatles-utgåvorna och senare utgåvor av flera Pink Floyd alster. Nu blev det till att ladda ner tidigare utgåvor, ju äldre desto mindre bearbetade verkade de vara.

Remasteringen av Beatles-skivorna som kom 2009 är mycket bra gjorda. Det går absolut att spela dessa högre än de gamla ursprungliga cd-utgåvorna utan att man får ont i öronen. Dessutom behöver man inte spela så högt för att ta till sig musiken. För en gångs skull en bra remix.

Remixen av PF-albumen kan jag inte uttala mig om, de har jag inte jämfört med tidigare utgåvor.

/ B

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-08-24 20:38

Hjälp mig nu så att hon också kan få njuta av ljudet med musik i hennes smak.

Nu ska jag prova med att koppla in en gamal EQ och se om jag inte kan få till det med den.
Smidigast vore ju att i DCX2496:an fixa till en kurva som man kunde växla till för att få mer liv i "vanliga" inspelningar.
mx skrev att om han tex. vill ha umpf i basen så bara höjer han volymen. Så kan inte jag göra för då låter det för dj-vligt.

Har ni några tips eller finns det andra lämpligare åtgärder?

Jag tror du skall testa att justera basen lite. Enligt min erfarenhet är det just basen som "vanligt folk" uppskattar samt utvärderar högtalare utifrån.
Hur ofta hör man t.ex:
- Vilket fantastiskt mellanregister!
Betydligt vanligare är:
- Bra bas!
För "vanligt folk" är det mer "stampa takten-känsla" som är viktigt, inte hur transparent eller korrekt anläggningen är.

När jag själv lyssnar på hårdrock vill jag också ha lite mer tryck i basen.
Använder minidsp`n för detta.
Har ställt in eq med low shelf som börjar vid 150 hz för att sedan succesivt öka basen lägre ned i frekvens.
För att få lite mer punsch har jag även ställt in eeq peak vid 100 hz.
Båda inställningarna är på +3 db, Q-värde minns jag inte på rak arm.

Tycker detta funkar bra. Vet inte hur DCX funkar men det borde gå ställa in något liknande med den

Enda nackdelen för min del är att jag måste koppla in minidsp`n till datorn varje gång jag vill växla inställning.
Är därför sugen på att skaffa den nya Antimode. Skall tydligen gå att ställa in olika eq-filter som man sedan kan växla mellan via fjärrkontroll. Tyvärr är den ju inte gratis direkt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-24 20:41

Lägga ett par små toppar på 60 och 120Hz med PEQn?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-08-24 21:19

Men???? Va f-n säger du? Här måste ju vara något fel som inte är som det ska.
Vad spelar du på för grejor? Det är väl klart att det ska va gött att spela, oavsett! Höj volymen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-24 21:54

mikgr2 skrev:Jag tror du skall testa att justera basen lite. Enligt min erfarenhet är det just basen som "vanligt folk" uppskattar samt utvärderar högtalare utifrån.
Hur ofta hör man t.ex:
- Vilket fantastiskt mellanregister!
Betydligt vanligare är:
- Bra bas!
För "vanligt folk" är det mer "stampa takten-känsla" som är viktigt, inte hur transparent eller korrekt anläggningen är.

Tveksamt. Alltså, folk tror att det är bas eller diskant de ska lyssna efter. Kanske mycket för att det är detta som saknas i typ köksradio och liknande.

Men en liten story från förr.... En kollega till mig ville komma hem och lyssna på mina högtalare (Dahlqvist DQ10a) eftersom han hört att jag hade sådana och kunde förmedla sådana till en rimlig peng (genom grundaren av Linn-butiken Tonläget i Gbg). Han var dock tydlig med att allt han var intresserad av var bas och diskant, massor av sådant skulle det vara. Jag tänkte att han skulle bli besviken, DQ10:orna är ju inga basmonster precis.

Han hade med sig några plattor (det var vinyl på den tiden), bland annat Roger Waters första Pros and Cons...
Efter typ 5 sekunder säger han "det här har jag aldrig hört förut". Sedan är han helt tyst i flera minuter tills han ber mig byta skiva. Efter ytterligare några minuter dristar jag mig att fråga, är basen och diskanten OK? Svaret blir, "ingen aning, det låter bara så bra". Och så är det när mellanregistret är "rätt", man tänker inte i termerna bas, mellan och diskant. Det hänger bara ihop.

Men gemene man har inget begrepp om vad som är mellanregister. Bas som rumlar om och skakar huset, diskant som skär som knivar i hjärnan - det vet man vad det är.

/ B

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-08-24 22:26

Köpte han ett par Dahlqvist efter lyssningen?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-24 22:32

Är det den Dahlqvist som skriver på forumet?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-24 22:42

Jo, han är ju alltid till salu . . . har jag hört . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-24 23:02

mikgr2 skrev:Köpte han ett par Dahlqvist efter lyssningen?

Vet ej, det var inte jag som hanterade försäljningen.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-24 23:05

Ragnwald skrev:Är det den Dahlqvist som skriver på forumet?

Nix. Konstruktören bakom Dahlqvist-högtalarna heter Jon i förnamn och är amerikan. Jag tror mig ha hört att han drabbats av någon sjukdom och att de högtalare som numera säljs under hans namn inte har något med honom personligen att göra. Men jag tror att DQ15 och DQ20 tillhör hans skapelser.

/ B

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-08-25 00:41

Jag brukar lyssna på högtalarna från ett annat rum. Den där imponatoreffekten tror jag är förmågan att spela detaljerat så att allt går fram även om volymen är låg. Men för mycket energi i diskanten sabbar balansen. Månne är det för mycket hos NHT för att passa "vanlig musik".
Vad gäller hårdrock går det utmärkt att spela på mina fullrange horn-hembyggen.
Gamla Iron Maiden, Powerslave eller nyare skapelser som Kamelot.

Syntmusik med bra tryck som And One och Infected Mushroom låter också bra. Utan att man måste skruva upp. Till och med Lady Gaga är fullt lyssningsbar fast topparna i musiken är söndermosade.
Visst, dom där superinspelningarna kommer aldrig att låta så bra som dom kan låta.

Men jag har å andra sidan väldigt få sådana. 8)
Let forever be

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-25 08:16

Lady Gaga har ju tvärr riktigt konstiga inspelningar. De låter ju illa
oavsett anläggning och volym. Nu syftar jag inte på "låter dåligt" som
i att musiken är dålig utan att inspelningen är dålig.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-08-25 23:01

Att använda EQ lärde jag mig redan tidigt på 70-talet när de första parmetriska filter nådde studiovärlden. De första som kom var av tre-bandstyp med variabelt Q och kom från tillverkare som API, Kepex och dBx. Bästa resultaten fick man med fyra band och med ett sådant filter kan man t.o.m få till en gammal inspelning som om den vara gjord i förra veckan. Senare under 70-talet blev det standard i alla större ljudbord. Men det kunde ändå var skillnad mellan olika tillverkare. T.ex ljudbord från Harrison lät inte lika bra som SSL eller Neve. Mitt första aktiva custom delningsfilter från 1972 hade ett inbyggt stegat +6dB platåfilter under 160Hz. Bara detta tillförde gott för en roligare lyssning.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Använd tonkontroller

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-26 09:46

lennartj skrev:Det är idioti att plåga sig med att spela en tekniskt dålig produktion, men musik man gärna vill höra, när man har både kunskap och medel att göra något åt det.

Sanna ord!
Men, många audiofiler lyssnar inte på tekniskt dåliga produktioner med bra musik. Istället lyssnar man på skittrist musik som är väl inspelad. Eller så sitter man och lyssnar på det ändå, fast man med en enkel knapp skulle kunna få inspelningen att låta i alla fall lite mindre illa. Bra blir den aldrig.

En hake är att 99% av dom tonkontroller som finns på fabriksproducerade produkter inte är användsningbara. Brytfrekvensen för basen ligger typ en oktav för högt, eller värre. Kontroll för mellanregister (typ 2,5-3kHz) saknas i regel helt.
Därför har tonkontroller ett dåligt rykte. Men folk orkar ju inte skaffa riktiga grejjor, eftersom man antingen måste bygga dom själv eller ta tag den tjocka plånboken och köpa någon av dom få (och mycket kostsamma) produkter som finns att köpa och som har vettiga tonkontroller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-26 09:53

mx skrev:Lady Gaga har ju tvärr riktigt konstiga inspelningar. De låter ju illa

Dålig och dålig. Den låter så för att producenten eller någon annan vill att den skall låta så. Det läggs ned mycket jobb på att påföra distorsion och kompressionseffekter.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-26 09:54

Max_Headroom skrev:

Dålig och dålig. Den låter så för att producenten eller någon annan vill att den skall låta så. Det läggs ned mycket jobb på att påföra distorsion och kompressionseffekter.

Vad spelar det för roll? Den är ju dålig hur som helst.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-26 10:00

mx skrev:
Max_Headroom skrev:

Vad spelar det för roll? Den är ju dålig hur som helst.

Du tycker att den är dålig. Dom som gjort den tycker att den är utmärkt.
Det är en helsyntetisk studioprodukton, så vad som är "bra" eller "dåligt" är egentligen en smaksak. Det finns väl inga naturliga ljud att relatera till annat än dom vokala inslagen?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-26 10:01

Jag orkar verkligen inte gå in i någon postmodernistisk diskussion med dig om
vad som är bra eller dåligt. Du får helt enkelt köpa mina åsikter.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-26 10:33

mx skrev:Jag orkar verkligen inte gå in i någon postmodernistisk diskussion med dig om
vad som är bra eller dåligt. Du får helt enkelt köpa mina åsikter.

OK.

Jag startar en ny tråd om detta i "öppen diskution".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi