Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Såg mx tråd "Har ni lite umpf i basen?" och kom att tänka på det min fru klagar på om ljudet hemma.
Hon menar att med dom där grejorna borde det gå att spela så att det låter nåt också på "vanlig" musik (läs Hårdrock och Lena Ph).
Jag kan inte annat än hålla med henne om att genomsnittsmusiken låter inget vidare.
Hjälp mig nu så att hon också kan få njuta av ljudet med musik i hennes smak.
Nu ska jag prova med att koppla in en gamal EQ och se om jag inte kan få till det med den.
Smidigast vore ju att i DCX2496:an fixa till en kurva som man kunde växla till för att få mer liv i "vanliga" inspelningar.
mx skrev att om han tex. vill ha umpf i basen så bara höjer han volymen. Så kan inte jag göra för då låter det för dj-vligt.
Har ni några tips eller finns det andra lämpligare åtgärder?
paa skrev:Jag tror att lite rumsakustikövningar borde vara nästa steg.
lennartj skrev:Börjar man fippla med EQ/delningsfilter mellan olika olika inspelningar är det lätt att skruva bort sig så att man blir tvungen att göra om hela injusteringen från scratch, för att hamna rätt.
lennartj skrev:När jag spelar musik på min anläggning gör jag det för min (och eventuella gästers) skull och då vill jag ha så få störande avvikelser som möjligt (t.ex onaturlig tonbalans) så att jag kan ta till mig musiken i stället för att kämpa mot obehagskänslor.
mx skrev:Byta fru är inget alternativ förstår jag?
2-ch skrev:Såg mx tråd "Har ni lite umpf i basen?" och kom att tänka på det min fru klagar på om ljudet hemma.
Hon menar att med dom där grejorna borde det gå att spela så att det låter nåt också på "vanlig" musik (läs Hårdrock och Lena Ph).
Jag kan inte annat än hålla med henne om att genomsnittsmusiken låter inget vidare.
RogerGustavsson skrev:Låter hårdrock och Lena Ph bra i några andra anläggningar? Hur spelar de anläggningarna upp annan bättre inspelad musik? Tyvärr är jag beredd att hålla med om att en del musik inte gör sig i bättre anläggningar...
Bill50x skrev:Olika anläggningar är bra på olika saker. En riktigt bra anläggning är bra på all musik. Inte bara på sk "bättre inspelad" musik.
RogerGustavsson skrev:Där håller jag inte riktig med. Det låter inte alls speciellt roligt med t.ex. hårdrock på en del riktigt bra anläggningar (som inte har begränsningar att spela högt). Plockar man sedan fram t.ex. en puristiskt inspelad kör, en fullödig symfoniinspelning eller någon Pink Floyd-inspelning kan det låta makalöst bra, inte minst dynamiskt. Känns snarare som hårdrock vid jämförelse är tänkt att förmedlas genom någon "tänkt" anläggning av medelmåttligt slag.
Nattlorden skrev:Kan kanske vara så att man försökt ändra soundet på vissa plattor för att ge sken av att man lyssnar högre än man gör? Då blir det naturligtvis trist ifall den bättre anläggningen genomskådar det...
Men det har inte med hårdrocken att göra - det har med skivproduktionen att göra!
RogerGustavsson skrev:Två exempel: de nymastrade/nymixade Beatles-utgåvorna och senare utgåvor av flera Pink Floyd alster. Nu blev det till att ladda ner tidigare utgåvor, ju äldre desto mindre bearbetade verkade de vara.
Hjälp mig nu så att hon också kan få njuta av ljudet med musik i hennes smak.
Nu ska jag prova med att koppla in en gamal EQ och se om jag inte kan få till det med den.
Smidigast vore ju att i DCX2496:an fixa till en kurva som man kunde växla till för att få mer liv i "vanliga" inspelningar.
mx skrev att om han tex. vill ha umpf i basen så bara höjer han volymen. Så kan inte jag göra för då låter det för dj-vligt.
Har ni några tips eller finns det andra lämpligare åtgärder?
mikgr2 skrev:Jag tror du skall testa att justera basen lite. Enligt min erfarenhet är det just basen som "vanligt folk" uppskattar samt utvärderar högtalare utifrån.
Hur ofta hör man t.ex:
- Vilket fantastiskt mellanregister!
Betydligt vanligare är:
- Bra bas!
För "vanligt folk" är det mer "stampa takten-känsla" som är viktigt, inte hur transparent eller korrekt anläggningen är.
Ragnwald skrev:Är det den Dahlqvist som skriver på forumet?
lennartj skrev:Det är idioti att plåga sig med att spela en tekniskt dålig produktion, men musik man gärna vill höra, när man har både kunskap och medel att göra något åt det.
mx skrev:Lady Gaga har ju tvärr riktigt konstiga inspelningar. De låter ju illa
oavsett anläggning och volym. Nu syftar jag inte på "låter dåligt" som
i att musiken är dålig utan att inspelningen är dålig.
Max_Headroom skrev:mx skrev:Lady Gaga har ju tvärr riktigt konstiga inspelningar. De låter ju illa
Dålig och dålig. Den låter så för att producenten eller någon annan vill att den skall låta så. Det läggs ned mycket jobb på att påföra distorsion och kompressionseffekter.
mx skrev:Max_Headroom skrev:mx skrev:Lady Gaga har ju tvärr riktigt konstiga inspelningar. De låter ju illa
Dålig och dålig. Den låter så för att producenten eller någon annan vill att den skall låta så. Det läggs ned mycket jobb på att påföra distorsion och kompressionseffekter.
Vad spelar det för roll? Den är ju dålig hur som helst.
mx skrev:Jag orkar verkligen inte gå in i någon postmodernistisk diskussion med dig om
vad som är bra eller dåligt. Du får helt enkelt köpa mina åsikter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster