Diskantfunderingar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Diskantfunderingar

Inläggav norman » 2005-08-07 18:05

Funderar på att byta diskanter till mina px17lts mellanregister/basar till ett par domar istället för mina band (p.g.a. spridningen och problem med dist i aluminiumbanden vid högre nivåer + att det är kul att testa nya saker:-))
Frågan är vilka diskanter man skall testa? Känns ju rätt omöjligt att veta hur de beter sig när man får så lite info hos tillverkarna, därför hoppas jag att några av er har lite erfarenhet!

Ett par kandidater kanske:
seas h534
seas ax2.5lts
scanspeak 9700 (är det nån skillnad på den oskärmade och halvskärmade? Tonkurvan ser ju lite olika ut...)
Kanske nån ino-diskant också kan vara intressant om man får köpa löst.

Hur skiljer sig distortionen mellan dessa diskanter vid låg och vid hög nivå?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-21 19:14

Ingen som har nåt att säga?...
Det vore väl jättekul med en liten diskantdiskussion?! :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Diskantfunderingar

Inläggav Alexi » 2005-08-21 19:17

seas ax2.5lts fungerar fint iaf :-)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-08-21 22:40

Seas H1212 är mkt fin om man vill dela lite lägre.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-21 22:50

Kan kanske tillföra något:

Scan Speak D2905/9700 distorderar 0.1% från cirka 3 kHz upp till 10 kHz, där distorisonen ökar till 0.15 eller om det var 0.2%. Detta vid 1 Pa (=94dB). Detta är lägre dist än både SEAS Crescendo och en billigare SEAS som testades vid samma tillfälle.

Glädjande är att 9700-diskanten faktiskt sjunkit i pris med två hundralappar enligt senaste hifi-kit-katalogen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-21 22:51

Kanske prova att frångå den vanliga principen dome på platt baffel.

hint hint :wink:

Annars gillar jag H534 pga att man kan utnyttja avrullningen ganska bra i delningen till skillnad från de flesta diskanter som har för låg resonansfrekvens i mitt tycke.
Senast redigerad av Martin 2005-08-21 22:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-21 22:52

Kul med lite tips!
Tänker dela hyffsat brant vid ca 3khz.

Tycker seas h1212 rullar av lite tidigt om man får lita på seas mätning.

Undrar hur seas ax2.5lts är jämfört med ss9700 när det gäller distortion? Tonkurvan och spridningen finns det väl inget att klaga på iaf (har jag för mig, lyckas inte hitta byggbeskrivningen till ltshögtalarna där det fanns mätningar).

edit: oj vad seg jag är på att skriva... började skriva inlägget innan jag såg morellos...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-21 23:11

Morello: Låter ju intressant! (antar att du mätt från 1m) Testade du andra nivåer också? Och är du nöjd med dom i övrigt?

Martin: Har väl funderat lite på att testa med svag hornladdning (waveguide). Måste bara komma på nåt sätt att fräsa ur träet snyggt.... Får ta och leta upp din tråd igen tror jag!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-21 23:23

Väntar du med att sätta verktygen i träet någon månad så kanske det dyker upp lite foton. Funderar på att skaffa digitalkamera inom en snar framtid (bättre sent än försent).

Har funderat lite att det skulle kunna vara möjligt att en mjuk dome kan ha en fördel i en waveguide över en metalldome pga hur den ljudalstrande ytan ser ut vid olika frekvenser.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-08-21 23:25

Stående länk när det gäller tester....
http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/index.htm
kolla även under news....

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-22 00:20

skrutten: Tack för den länken! Har letat efter den!

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-08-22 09:05

Ska du dela brant vid 3khz så passar ju Hiquphon OWI som en fläskläpp. Vet att det finns diskanter med mindre dist men nedrarns vad de låter bra... 8O

Själv ska jag testa Dayton RS28A och den har låg dist. :D

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
harald

diskantelement

Inläggav harald » 2005-08-22 15:01

JBL 075

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-22 15:13

jag använder en diskant seas, som jag tyvärr glömt modellbetckningen på. E001 tror jag det står i databladet. Kostade 950 spänn i förra HiFi-kit katalogen. Den är inte med i den nya.
Den rullar av lite tidligt, det var därför jag valde den, för att få en aningen mjukare karraktär.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-08-22 22:09

Max_Headroom: Är det den här du menar? http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2005/T25CF001.pdf

Jonas

Bild
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-23 14:32

Nja, jag undrar om det inte är 003an jag kör. Den utan olja. Kommer faktiskt inte ihåg exakt. Men någon av dom två är det. Dom är ju väldigt lika. Låter utmärkt bra tycker jag.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-23 18:16

Det där med avrullad topp och mjukhet ställer jag mig kritisk till. Hade en gång ett par diskanter (i ett par köpe-hifihögtalare) som rullade av från 10Khz och de är de vassaste diskanter jag haft, de näst vassaste satt i ett annat par köpehögtalare som rullade av från 15kHz. Båda var softdomar. Mina erfarenheter går alltså tvärt emot den "gängse" uppfattningen att det mjukaste och snällaste gosedjursljudet ljudet fås med softomar som rullar av tidigt. :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-08-23 18:31

Vasst diskantljud kan väl bero på resonanser på "fel" ställen?!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-23 21:47

jag kan alltså inget tekniskt mumbojumbo...men jag tycker 9700 låter strålande :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-08-23 21:55

Användarvisningsbild
Morello

Re: diskantelement

Inläggav Morello » 2005-08-23 22:23

harald skrev:JBL 075

Vad kännetecknar denna vintage-diskant? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-23 23:08

Haakan_W skrev:...men jag tycker 9700 låter strålande :D

Ahahahaha! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-23 23:45

Martin skrev:Det där med avrullad topp och mjukhet ställer jag mig kritisk till. Hade en gång ett par diskanter (i ett par köpe-hifihögtalare) som rullade av från 10Khz och de är de vassaste diskanter jag haft, de näst vassaste satt i ett annat par köpehögtalare som rullade av från 15kHz. Båda var softdomar. Mina erfarenheter går alltså tvärt emot den "gängse" uppfattningen att det mjukaste och snällaste gosedjursljudet ljudet fås med softomar som rullar av tidigt. :)

Håller med om detta.

Ingen seriös diskant får förstås rulla av under 20 kHz. Då färgar den ju redan av klangliga skäl! :( Skall den rulla av så är det förstås en bit över 20 kHz, och dessutom bör den vara försedd med avrullning utan distorsionsackompagnemang. Den enda poängen med en mjuk avrullning (tillräckligt långt ovanför hörbara området) är ju att stoppa oönskad distorsion som kan ha hamnat på inspelningen på grund av ickeoptimal inspelningsutrustning, inte för att avrullning är bra av klangliga skäl.

Sen får man kanske också definiera vad man menar med "mjukhet". Olika människor menar säkerligen olika saker.

Om man är återgivningsorienterad använder man ju inte sådana ord för att beskriva en kvalitet, utan bara för att beskriva en färgning. En mjukhet är då ett fel som man bör försöka undvika.

Men man kan tänka sig att något handskas slarvigt med orden, och egentligen menar "fri från hårdhetsfärgningar". Isåfall är det förstås så att det är en god egenskap att kunna återge mjuka ljud utan att de ändras så att de låter hårdare. På samma sätt som det är en god egenskap att kunna återge hårda ljud så att de inte blir mjukare. I varje fall för en objektivist som gillar att få höra inspelningen som den låter.

Personligen föredrar jag att för hemmalyssning använda högtalarsystem med en mjuk avrullning över sisådär 24 - 30 kHz. Däröver finns ju inga hörbara övertoner från musikinstrument, men eventuellt fel från inspelningsutrustningar, som borde tagit bort för länge sedan.

I en studio emellertid, återger jag görna även dessa entydigt destruktiva fel, eftersom det ökar oddsen att de som jobbar i studion inte tillför felen. :wink:

Med en perfekt inspelning spelar det ingen större roll om man återger upp till 20 kHz, 50 kHz, 100 kHz eller upp till 200 kHz!

Musikinstrument genererar ju ändå sällan några hörbara ljud över 20 kHz, oavsett avspelningsnivå. Harmoniska övertoner är ju bara hörbara inom "det hörbara området".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-23 23:53

Apropå det, hur höga frekvenser hör ni egentligen? Hör ni 20k?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-24 00:51

Svante skrev:Apropå det, hur höga frekvenser hör ni egentligen? Hör ni 20k?

Vid lagom nivåer (sådär så det känns lagom att lyssna på lägre frekvenser) så hör jag upp till ca 16-17khz.

Hmmm hur mycket kan t.ex. en ss9700 tåla innan den börjar lavindista eller gå sönder? (givet att frekvensen hålls över 3khz och medeleffekten tillräckligt låg så inte talspolen smälter)
Detta borde vara stor skillnad på mellan olika diskanter men det är väl kanske inte så många som mäter det då det blir dyrt i längden... :wink:

Många frågor har jag.... Tack iaf för svaren hittils!

IÖ: har du nån erfarenhet av nån av diskanterna som nämnts?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-24 00:57

Det går at spela skitstarkt med SS9700. Jag har drivit mina burkar med ~600 W peak och ingenting har pajat. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-24 01:13

Morello skrev:Det går at spela skitstarkt med SS9700. Jag har drivit mina burkar med ~600 W peak och ingenting har pajat. :P

Låter betryggande! :) Börjar nog luta åt att testa ss9700, hur lika brukar olika exemplar vara? är det nån vits med matchade par och går det att få tag i? (gäller ju att man litar på dom som matchar också...)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-24 01:15

Det beror på ljudnivå, men vid 90 dB hör jag sisådär 17 kHz med båda öronen (ett i taget alltså).

För att höra 18 kHz måste jag gå upp en bra bit till i nivå.

Vid svagare nivå sjunker det snabbt till 16 och 15 kHz.

Så svaret blir 17 kHz. Det beror på infallsvinkel dock.

Övre gränsfrekvens är rätt personberoende dock, och det är inte ovanligt med (icke hörselskadade) 20-åringar som bara hör till 16 kHz, och det finns 50-åringar som hör över 18 kHz, men det är mycket ovanligt. De flesta i 50-årsåldern hör till ungefär 10 kHz vid 90 dB.

Man skall dock minnas att 10 eller 20 kHz kan verka som en väldigt stor skillnad (20 kHz kan verka vara en dubbelt så hög frekvens), men eftersom vårt hörande avseende frekvens är logaritmiskt är både 10 och 20 kHz "i slutet" av hörbara området.

Om man jämför gränserna mellan olika "välhörande" lyssnare i åldersgruppen 20 - 80 år så brukar spannet vara 9 - 19 kHz, vilket faktiskt är försvinnande små skillnader i praktiken - 9 eller 10 oktaver. De äldre lyssnarna kanske behöver lite högre ljudnivå för att höra "sin övre gränsfrekvens"förvisso (mindre brant hörtröskelkurva), men det betyder sällan så mycket för förmåga att kunna njuta av musik, eller för den delen förmågan att höra skillnader mellan olika goda musikåtegivningar!

De enda lyssningtester som tydligt visar dessa skillnader mellan lyssnare med lite olika bra hörsel i de högre registren, är de med ljud som har sina grundtoner exceptionellt högt upp i frekvens. Syrsor och rytmägg till exempel.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-24 09:31

IngOehman skrev:Ingen seriös diskant får förstås rulla av under 20 kHz. Då färgar den ju redan av klangliga skäl! :(

Jag trode att det var ju precis det som var avsikten med att konstruera en diskant på det viset. Färgningen är alltså avsiktlig. I alla fall var det en av anledningarna till att jag valde den diskant jag valde.

Det varierar. En bra dag hör jag upp till 18k. En dålig dag bara till 12k. Beror antagligen på blodtrycket, vilka ljud jag tvingats höra tidigare under dagen och en massa andra faktorer.
Alla hör antaligen olika bra olika dagar, utom en del Hifi-recensenter som kommer ihåg hur en kabel lät på en mässa för två år sedan. Men dom hör ju SÅ bra!

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-08-24 22:29

norman skrev:
Morello skrev:Det går at spela skitstarkt med SS9700. Jag har drivit mina burkar med ~600 W peak och ingenting har pajat. :P

Låter betryggande! :) Börjar nog luta åt att testa ss9700, hur lika brukar olika exemplar vara? är det nån vits med matchade par och går det att få tag i? (gäller ju att man litar på dom som matchar också...)

Jag tänkte köpa 9700, men sprang av en slump på ett par revelator (i princip samma som 9700) till vrakpris så jag slog till på dem istället. De kom i alla fall parade i en billig pappkartong, och jag misstänker att de är välmatchade redan från fabrik (de är ju faktiskt ganska dyra saker).

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Nästa

Återgå till DIY-forum