Moderator: Redaktörer
Goldfinger skrev:Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik.
mx skrev:Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik.
Varför välja?
Därför att det är få instrument som faktiskt flyttar möbler.
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik.
Varför välja?
Därför att det är få instrument som faktiskt flyttar möbler.
Aldrig hört talas om pianoflyttare?
Goldfinger skrev:
Det låter som att någonting är snett med din basåtergivning eller någon annanstans i registret, du maskerar bort felaktigheterna med överdriven bas, ersätter ett fel med ett annat som är subjektivt mera tilltalande.
Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik.
dac83 skrev:Goldfinger skrev:
Det låter som att någonting är snett med din basåtergivning eller någon annanstans i registret, du maskerar bort felaktigheterna med överdriven bas, ersätter ett fel med ett annat som är subjektivt mera tilltalande.
Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik.
ser man kurvan så visst ser det "fel" ut men jag gillar djupbas, och mätkurvan är ungefär som jag vill ha den, dock skulle det vara lite mindre runt 30 hz så att den blir mer slät uppåtgående. vill att den ska följa hörselns känslighet.
Men att det skulle vara fel någon annanstans i registret är helt fel ute, och flytta möbler gör det mer realistiskt när man ser på film..
dac83 skrev:Goldfinger skrev:
ser man kurvan så visst ser det "fel" ut men jag gillar djupbas, och mätkurvan är ungefär som jag vill ha den, dock skulle det vara lite mindre runt 30 hz så att den blir mer slät uppåtgående. vill att den ska följa hörselns känslighet.
Men att det skulle vara fel någon annanstans i registret är helt fel ute, och flytta möbler gör det mer realistiskt när man ser på film..
dac83 skrev:
Men att det skulle vara fel någon annanstans i registret är helt fel ute..
RogerGustavsson skrev:Den kurvan har en rejäl utfasning kring 100 Hz. Ett lyft om 20 dB längre ner tycker jag verkar mycket. Vad är det du brukar lyssna på? Vanlig musik som är någorlunda vettigt inspelad borde låta rätt obalanserad med den kurvan.
dac83 skrev:RogerGustavsson skrev:Den kurvan har en rejäl utfasning kring 100 Hz. Ett lyft om 20 dB längre ner tycker jag verkar mycket. Vad är det du brukar lyssna på? Vanlig musik som är någorlunda vettigt inspelad borde låta rätt obalanserad med den kurvan.
lyssnar på allt stortsett, rock pop hiphop. micheal jackson. jag känner mig som svarta fåret här, ni snackar om instrument och insyn i musiken, känns som ni är mer fin lir sammtidigt som ni kanske sitter och flinar åt höga bas boost men det är väldig skillnad på 20db boost vid 25 hz imot som många andra har vid 40-50 hz, det är inte så illa som det ser ut, har ni hört en sådan kurva själva eller tänker ni på när ni själva hade liknande pukel vid 50 hz och minns hur illa det lät?
ni ska nog lyssna först innan ni dömer.
dac83 skrev:RogerGustavsson skrev:Den kurvan har en rejäl utfasning kring 100 Hz. Ett lyft om 20 dB längre ner tycker jag verkar mycket. Vad är det du brukar lyssna på? Vanlig musik som är någorlunda vettigt inspelad borde låta rätt obalanserad med den kurvan.
ni kanske sitter och flinar åt höga bas boost men det är väldig skillnad på 20db boost vid 25 hz imot som många andra har vid 40-50 hz, det är inte så illa som det ser ut, har ni hört en sådan kurva själva eller tänker ni på när ni själva hade liknande pukel vid 50 hz och minns hur illa det lät?
lyssnar på allt stortsett, rock pop hiphop. micheal jackson. jag känner mig som svarta fåret här, ni snackar om instrument och insyn i musiken, känns som ni är mer fin lir sammtidigt som ni kanske sitter och flinar åt höga bas boost men det är väldig skillnad på 20db boost vid 25 hz imot som många andra har vid 40-50 hz, det är inte så illa som det ser ut, har ni hört en sådan kurva själva eller tänker ni på när ni själva hade liknande pukel vid 50 hz och minns hur illa det lät?
ni ska nog lyssna först innan ni dömer.
nikeb skrev:Kommentar till det jag har rödmarkerat. Som jag läser kurvan så har du ju en bost på ca 17 db redan vid 50hz och sedan som max ca +20 db längre ner. Som sagt man ska lyssna innan man säger något men skeptisk blir man.
Almen skrev:Men vad som undrades över här var inte baslyftet utan svackan vid 100 Hz. Jag tycker också den ser lite märklig ut. Kan det vara första reflexen i högtalarväggen? Lite väl lågt i frekvens för det, kanske..
dac83 skrev:Almen skrev:Men vad som undrades över här var inte baslyftet utan svackan vid 100 Hz. Jag tycker också den ser lite märklig ut. Kan det vara första reflexen i högtalarväggen? Lite väl lågt i frekvens för det, kanske..
jo, jag också fundersam över 100hz svakan men har också en höjning på 135hz, det är ju i ett skyddsrum=hård betongbunker vilket ger konstiga fenomen.
Almen skrev:Ibland kan stora resonanser i detta frekvensområde rådas bot på med rejäl dämpning bakom högtalaren. Hur har du gjort i det avseendet?
dac83 skrev:Almen skrev:Ibland kan stora resonanser i detta frekvensområde rådas bot på med rejäl dämpning bakom högtalaren. Hur har du gjort i det avseendet?
är på gång att bygga en större/djupare dämp vägg bakom, nu sitter det 30mm ljud dämpande stapelfiber(hög densitets gulfiber plattor)
bassman skrev:Ahha du håller på att bli basnarkoman mxVälkommen
![]()
Jag gillar ompf i basen
FBK skrev:bassman skrev:Ahha du håller på att bli basnarkoman mxVälkommen
![]()
Jag gillar ompf i basen
Trodde att detta fenomen skulle avta med åldern, men icke har jag själv märkt...![]()
![]()
Jag gillar ompf i basen
Trodde att detta fenomen skulle avta med åldern, men icke har jag själv märkt...![]()
bassman skrev:FBK skrev:bassman skrev:Ahha du håller på att bli basnarkoman mxVälkommen
![]()
Jag gillar ompf i basen
Naa-men-va-kul-att-höra FBK! Jag har alltid varit sån
Men däremot har iaf jag blivit mer kräsen vad det gäller basen. Inget buller å bång å fladdrande jeansbyxben utan mer sofistikerat.. det är ju kul att höra vad dom spelar tänker jag nu för tiden.
bassman skrev:FBK skrev:bassman skrev:Ahha du håller på att bli basnarkoman mxVälkommen
![]()
Jag gillar ompf i basen
Naa-men-va-kul-att-höra FBK! Jag har alltid varit sån
Men däremot har iaf jag blivit mer kräsen vad det gäller basen. Inget buller å bång å fladdrande jeansbyxben utan mer sofistikerat.. det är ju kul att höra vad dom spelar tänker jag nu för tiden.
![]()
Jag gillar ompf i basen
mx skrev:En liten dipp där det finns väldigt rolig bas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster