Har ni lite umpf i basen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-26 14:32

:D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-26 14:48

Goldfinger skrev:Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik. :)

Varför välja?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-26 14:49

Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik. :)

Varför välja?

Därför att det är få instrument som faktiskt flyttar möbler.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-26 14:51

mx skrev:
Nattlorden skrev:

Varför välja?

Aldrig hört talas om pianoflyttare?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-26 14:58

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:

Varför välja?

Aldrig hört talas om pianoflyttare?

Nä. :)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-08-26 16:04

Goldfinger skrev:
Det låter som att någonting är snett med din basåtergivning eller någon annanstans i registret, du maskerar bort felaktigheterna med överdriven bas, ersätter ett fel med ett annat som är subjektivt mera tilltalande.

Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik. :)

ser man kurvan så visst ser det "fel" ut men jag gillar djupbas, och mätkurvan är ungefär som jag vill ha den, dock skulle det vara lite mindre runt 30 hz så att den blir mer slät uppåtgående. vill att den ska följa hörselns känslighet.

Men att det skulle vara fel någon annanstans i registret är helt fel ute, och flytta möbler gör det mer realistiskt när man ser på film..

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-26 16:05

dac83 skrev:
Goldfinger skrev:
Det låter som att någonting är snett med din basåtergivning eller någon annanstans i registret, du maskerar bort felaktigheterna med överdriven bas, ersätter ett fel med ett annat som är subjektivt mera tilltalande.

Det beror på vad man vill att anläggningen skall göra, om man vill att den skall flytta möbler eller spela musik. :)

ser man kurvan så visst ser det "fel" ut men jag gillar djupbas, och mätkurvan är ungefär som jag vill ha den, dock skulle det vara lite mindre runt 30 hz så att den blir mer slät uppåtgående. vill att den ska följa hörselns känslighet.

Men att det skulle vara fel någon annanstans i registret är helt fel ute, och flytta möbler gör det mer realistiskt när man ser på film..

Mina basmoduler flyttar också på möblerna när jag ser film, men min kurva
ser inte ut så där för det. ;)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-08-26 17:02

mx skrev:Mina basmoduler flyttar också på möblerna när jag ser film, men min kurva
ser inte ut så där för det. ;)

har du någon mätkurva som du kan visa?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-26 18:32

dac83 skrev:
Goldfinger skrev:

Den kurvan har en rejäl utfasning kring 100 Hz. Ett lyft om 20 dB längre ner tycker jag verkar mycket. Vad är det du brukar lyssna på? Vanlig musik som är någorlunda vettigt inspelad borde låta rätt obalanserad med den kurvan.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-26 19:29

dac83 skrev:
Men att det skulle vara fel någon annanstans i registret är helt fel ute..

Det skall inte låta fruktansvärt tråkigt vid en någorlunda rak tonkurva, inte på en "någorlunda" bra högtalare iaf.

Man kan ju förstås tycka så ändå, men att få bästa möjliga insyn i musiken kan jag svårligen klassa som tråkigt. :)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-08-26 21:51

RogerGustavsson skrev:Den kurvan har en rejäl utfasning kring 100 Hz. Ett lyft om 20 dB längre ner tycker jag verkar mycket. Vad är det du brukar lyssna på? Vanlig musik som är någorlunda vettigt inspelad borde låta rätt obalanserad med den kurvan.

lyssnar på allt stortsett, rock pop hiphop. micheal jackson. jag känner mig som svarta fåret här, ni snackar om instrument och insyn i musiken, känns som ni är mer fin lir sammtidigt som ni kanske sitter och flinar åt höga bas boost men det är väldig skillnad på 20db boost vid 25 hz imot som många andra har vid 40-50 hz, det är inte så illa som det ser ut, har ni hört en sådan kurva själva eller tänker ni på när ni själva hade liknande pukel vid 50 hz och minns hur illa det lät?

ni ska nog lyssna först innan ni dömer.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-27 05:25

dac83 skrev:
RogerGustavsson skrev:Den kurvan har en rejäl utfasning kring 100 Hz. Ett lyft om 20 dB längre ner tycker jag verkar mycket. Vad är det du brukar lyssna på? Vanlig musik som är någorlunda vettigt inspelad borde låta rätt obalanserad med den kurvan.

lyssnar på allt stortsett, rock pop hiphop. micheal jackson. jag känner mig som svarta fåret här, ni snackar om instrument och insyn i musiken, känns som ni är mer fin lir sammtidigt som ni kanske sitter och flinar åt höga bas boost men det är väldig skillnad på 20db boost vid 25 hz imot som många andra har vid 40-50 hz, det är inte så illa som det ser ut, har ni hört en sådan kurva själva eller tänker ni på när ni själva hade liknande pukel vid 50 hz och minns hur illa det lät?

Jag förstår dig! :D .
Jag fick själv korrigera ner 47 hz med ca 17dB, här hemma.
Nu så lutar kurvan svagt uppåt från ca 80 hz och ner förbi 20 hz, där den sedan troligen faller svagt ner mot DC. Mätfönstret visar bara ner till 16 hz.
Jag tycker att med den kurvan så blir basen aldrig dominant vid vanlig lyssning, men när energi finns i de lägsta oktaverna så skickar det på bra. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-27 08:09

dac83 skrev:

ni kanske sitter och flinar åt höga bas boost men det är väldig skillnad på 20db boost vid 25 hz imot som många andra har vid 40-50 hz, det är inte så illa som det ser ut, har ni hört en sådan kurva själva eller tänker ni på när ni själva hade liknande pukel vid 50 hz och minns hur illa det lät?

Men vad som undrades över här var inte baslyftet utan svackan vid 100 Hz. Jag tycker också den ser lite märklig ut. Kan det vara första reflexen i högtalarväggen? Lite väl lågt i frekvens för det, kanske...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-08-27 08:18

Jag har oxå en svag höjning i basen och sänkning i diskanten på några db. Det låter bäst på de flesta inspelningarna. Ibland kickar jag i +6db på mitt INO cr80s filter. Antingen för att inspelningen är lite basfattig eller så för att jag bara känner för lite kul. +10 har jag bara använt mig av på nån enstaka skiva som helt saknat bas.

Jag tycker dock att +6 db är lite för mycket oftast. Hade det funnits ett +3db läge så hade det nog kopplats in ganska ofta för lite mer fundament.

Annars, finlyssnar jag så vill jag inte dra på basen. Det maskerar andra detaljer av mer finstämd karaktär om basen är för kraftig.
Senast redigerad av nikeb 2012-08-27 15:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-08-27 08:24

dac83 skrev:

Kommentar till det jag har rödmarkerat. Som jag läser kurvan så har du ju en bost på ca 17 db redan vid 50hz och sedan som max ca +20 db längre ner. Som sagt man ska lyssna innan man säger något men skeptisk blir man.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-08-27 13:22

nikeb skrev:Kommentar till det jag har rödmarkerat. Som jag läser kurvan så har du ju en bost på ca 17 db redan vid 50hz och sedan som max ca +20 db längre ner. Som sagt man ska lyssna innan man säger något men skeptisk blir man.

det här är den första mättningen jag gjorde och vet att den inte är direkt perfekt, men har bestält ny förstärkare som gör att jag kommer kunna börja använda de bakre basarna och kommer kanske få till bättre mätvärden.

Almen skrev:Men vad som undrades över här var inte baslyftet utan svackan vid 100 Hz. Jag tycker också den ser lite märklig ut. Kan det vara första reflexen i högtalarväggen? Lite väl lågt i frekvens för det, kanske..

jo, jag också fundersam över 100hz svakan men har också en höjning på 135hz, det är ju i ett skyddsrum=hård betongbunker vilket ger konstiga fenomen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-27 13:26

dac83 skrev:
Almen skrev:Men vad som undrades över här var inte baslyftet utan svackan vid 100 Hz. Jag tycker också den ser lite märklig ut. Kan det vara första reflexen i högtalarväggen? Lite väl lågt i frekvens för det, kanske..

jo, jag också fundersam över 100hz svakan men har också en höjning på 135hz, det är ju i ett skyddsrum=hård betongbunker vilket ger konstiga fenomen.

Ibland kan stora resonanser i detta frekvensområde rådas bot på med rejäl dämpning bakom högtalaren. Hur har du gjort i det avseendet?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2012-08-27 16:55

When routine bites hard

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-08-27 19:27

Almen skrev:Ibland kan stora resonanser i detta frekvensområde rådas bot på med rejäl dämpning bakom högtalaren. Hur har du gjort i det avseendet?

är på gång att bygga en större/djupare dämp vägg bakom, nu sitter det 30mm ljud dämpande stapelfiber(hög densitets gulfiber plattor)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-27 19:30

dac83 skrev:
Almen skrev:Ibland kan stora resonanser i detta frekvensområde rådas bot på med rejäl dämpning bakom högtalaren. Hur har du gjort i det avseendet?

är på gång att bygga en större/djupare dämp vägg bakom, nu sitter det 30mm ljud dämpande stapelfiber(hög densitets gulfiber plattor)

OK. Ja, en 100 mm sådär är nog lämpligt, kanske.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-27 20:47

bassman skrev:Ahha du håller på att bli basnarkoman mx :D Välkommen :wink: :P Jag gillar ompf i basen :)

Trodde att detta fenomen skulle avta med åldern, men icke har jag själv märkt... :oops: :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-27 21:15

FBK skrev:
bassman skrev:Ahha du håller på att bli basnarkoman mx :D Välkommen :wink: :P Jag gillar ompf i basen :)

Trodde att detta fenomen skulle avta med åldern, men icke har jag själv märkt... :oops: :D

Abso-fucking-lutely NOT!!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-27 21:55

Nattlorden skrev:
FBK skrev:

Abso-fucking-lutely NOT!!

Hear hear!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-27 23:21

FBK skrev:

Naa-men-va-kul-att-höra FBK! Jag har alltid varit sån ;)

Men däremot har iaf jag blivit mer kräsen vad det gäller basen. Inget buller å bång å fladdrande jeansbyxben utan mer sofistikerat.. det är ju kul att höra vad dom spelar tänker jag nu för tiden.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-27 23:56

bassman skrev:
FBK skrev:

Men däremot har iaf jag blivit mer kräsen vad det gäller basen. Inget buller å bång å fladdrande jeansbyxben utan mer sofistikerat.. det är ju kul att höra vad dom spelar tänker jag nu för tiden.

när riktig musik tränger igenom säger man/det bara "ympf"
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-08-29 21:13

Nu har det kommit ett nytt slutsteg (t.amp proline 3000) och idag kunda jag börja ställa in grejorna ordentligt, så här vart mät resultatet idag:

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=423841.jpg

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-29 21:15

En liten dipp där det finns väldigt rolig bas. :)

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-30 09:04

bassman skrev:
FBK skrev:

Hörde du inte vad som spelades är något väldigt fel. Om bas finnes på låten, även djup ska den naturligtvis höras tillsammans med resten av det hörbara frekvensområdet. :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-30 09:24

FBK skrev:

Det har knappast avtagit här heller!!! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-30 11:42

mx skrev:En liten dipp där det finns väldigt rolig bas. :)

Den dippen runt 100 Hz tar ju udden av "vanlig" musik. En stor del av den musik vi omges med dagligdags har rätt lite information under 60-70 Hz. Det kan i många fall vara viktigare för vissa musikgenre att spela starkt över t.ex. 60 Hz än att överhuvudtaget spela något nere vid 30 Hz.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi