Den där Ear One förstärkaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-01-24 11:46

Vem har skrivit dessa kubikmeter? 8O :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-24 12:12

Det är inte en person som har skrivit det utan snarare mängder av människor och bara hos ett så närliggande ställe som Saab Aerotech så misstänker jag att det finns betydande insikter i ämnet. 8)
Ett av namnen man kan nämna är Durand R. Begault.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-01-24 18:53

mandelma skrev:Hej,

Har en mjukvaruimplementering av Öhman X-Feed skapats?

Om inte så tillhandahåller jag gärna resurser för implementering.

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma

Skulle ett program finnas till android skulle jag köpa det på momangen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-25 12:26

Sitter just nu och lyssnar på lurar... något jag aldrig brukar göra...

Den här x-feed minskar alltså i huvudet känslan och skapar en "ljudbild"?
Gör den även något åt det helt förfärliga när det bara är ljud inspelat i ena kanalen -den lilla illusion av soundstage som finns bryter ihop och det låter som om ljudet kommer från (om än välljudande) telefonlur i ena örat...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-25 13:03

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma

ja det vor ju alldeles underbart !

Och om man i samma veva kan göra något åt den basboost som upplevs finnas inbyggt i Iphone så vore det ju helt fantastiskt ! :D :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-25 17:25

Kul med återuppväckning av en gammal intressant tråd! Jag har suktat lite efter en portabel lurstärkare med x-feed och hittills verkar denna mest intressant (om än den kostar lite mer än jag hade tänkt mig när jag började leta alternativ):
http://headstage.com/The-Arrow-Amp/Head ... 5acd590635

Den har ju en implementation av version A enligt MoLT-ritningen, men har tydligen off/low/high. Hur kan det tänkas fungera? Och låta?

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-08-26 17:15

Väcker en gammal tråd till liv.

Har precis blivit med Holographic Ear One hörlursförstärkare (begagnad). Har sedan tidigare Musical Fidelity X-Can V3 (och X-Can V2, men har använt V3 mer).

När jag lyssnar på Ear One behöver jag vrida upp volymkontrollen ända till kl 14-14.30 (beroende om jag kör 0,1 eller 100Ohm-läget) för att få ungefär samma volym som jag får när jag vrider upp X-Can V3 till ca kl 11.30-12, medan X-Can V2 bara behövs vridas upp till drygt kl 11. (Halvgrov uppskattning, har inte mätt exakta ljudnivåer, men skillnaden mellan Ear One och de andra två är påtaglig.)

Blev lite förvånad, power output för Ear One är specad till 3W/32 Ohm, medan den för X-Can V2 och V3 är specad till "typically 1W", och jag har sett även sett siffran 1,2W/32 Ohm för V2:an.

Har aldrig behövt vrida upp volymkontrollen så mycket på någon apparat jag haft, men det kanske bara är att vänja sig. Eller kan det vara något jag missat?

(Siffrorna ovan är vid vinyllyssning, vid cd-lyssning behöver jag (förstås) inte vrida upp lika mycket, men skillnaden mellan hörlursförstärkarna består.)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-26 18:25

Volymkontrollens läge är inget att bekymra sig över så länge önskad ljudnivå kan uppnås. I många fall är det en fördel om man hamnar i "högt läge" eftersom kanalbalansen ofta är bättre där.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-08-26 20:56

Jo, men jag får inte riktigt ihop det med att Ear One ska ge upp till 3W, medan de andra två är specade till 1W. Såvida volympottarna inte skiljer sig väldigt åt?

Jag lyssnade för övrigt via ett par AKG K501.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-08-26 21:03

Volympotarna skiljer sig väldigt åt. Poten i Ear One är i princip sant logaritmisk medan en normal pot har tre lutningar. Först en flack, sedan en brant och sist en flack. Det gör att man kommer högre upp med en vanlig pot men sedan tappar i slutet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-26 23:51

Jag har aldrig ens vridit volymen högre än kl10 och då var det väldigt svagt inspelad klassisk musik, på min ear. Normalt vrider jag den kanske 5mm från bottenläget.

Jag bedömmer det hela från ett 0 läge vid kl 7.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-27 03:46

tobm skrev:Har precis blivit med Holographic Ear One hörlursförstärkare (begagnad). Har sedan tidigare Musical Fidelity X-Can V3 (och X-Can V2, men har använt V3 mer).

När jag lyssnar på Ear One behöver jag vrida upp volymkontrollen ända till kl 14-14.30 (beroende om jag kör 0,1 eller 100Ohm-läget) för att få ungefär samma volym som jag får när jag vrider upp X-Can V3 till ca kl 11.30-12, medan X-Can V2 bara behövs vridas upp till drygt kl 11. (Halvgrov uppskattning, har inte mätt exakta ljudnivåer, men skillnaden mellan Ear One och de andra två är påtaglig.)

Blev lite förvånad, power output för Ear One är specad till 3W/32 Ohm, medan den för X-Can V2 och V3 är specad till "typically 1W", och jag har sett även sett siffran 1,2W/32 Ohm för V2:an.

Har aldrig behövt vrida upp volymkontrollen så mycket på någon apparat jag haft, men det kanske bara är att vänja sig. Eller kan det vara något jag missat?

(Siffrorna ovan är vid vinyllyssning, vid cd-lyssning behöver jag (förstås) inte vrida upp lika mycket, men skillnaden mellan hörlursförstärkarna består.)

tobm skrev:Jo, men jag får inte riktigt ihop det med att Ear One ska ge upp till 3W, medan de andra två är specade till 1W. Såvida volympottarna inte skiljer sig väldigt åt?

Jag lyssnade för övrigt via ett par AKG K501.

Hur mycket man behöver vrida bestäms av apparatens gain. Ju mindre gain
desto bättre, ända tills poten går i botten innan man tycker det är tillräckligt
starkt för ens smak.

Ju högre upp men behöver vrida, desto bättre alltså. Inte bara kanalbalans
vinner på det, utan också distorsionen blir lägre om själva volymkontrollen
är passiv. Det beror på att själva förstärkarna annars förstärker en massa
i onödan, som poten dämpar bort.

Högre förstärkning betyder nästan undantagslöst en högre distorsion. Så
konstruktioner där man bara utnyttjar en liten bit av potens spännvidd är
riktigt dåliga.

(Men aktiva potlösningar gäller dock lite andra förutsättningar.)

- - -

Effekten är något annat än gain, och effekten (med givna lurar, som alltså
har given impedans & given känslighet) säger vid vilken ljudtrycksnivå som
det kommer att klippa. Högre effekt kan alltså vara en fördel, men betyder
inte att gain behöver vara högre.

Dock behöver den självklart vara tillräckligt hög för att man skall kunna
utnyttja effekten, om man vill kunna göra det.

Du skriver också att du (förstås) inte behöver vrida på lika mycket vid
CD-lyssning som när du lyssnar på vinyl, men det är inget förstås. Det är
ingen självklarhet. Det betyder bara att ditt RIAA-steg tillsammans med
pickupens utsignal inte har en gain som matchar den utsignalnivå som din
CD-spelare ger.

Självklart kan det även bero på att CD-utgåvorna du lyssnar på är illa
komprimerade, så att du vill lyssna på dem svagare. Men även i det fallet
är det ju möjligt att med lämpligt val av gain i apparaterna före försteget,
få de olika signalkällorna att rendera val av liknande volyminställning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-08-27 13:36

Alexi skrev:Jag har aldrig ens vridit volymen högre än kl10 och då var det väldigt svagt inspelad klassisk musik, på min ear. Normalt vrider jag den kanske 5mm från bottenläget.

Jag bedömmer det hela från ett 0 läge vid kl 7.

Har din Ear One en skjutpotentiometer för volym? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-08-27 20:42

Tackar för alla svar, jag uppskattar verkligen alla som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Och nästa gång ska jag låta bli att skriva (förstås), jag borde ha vetat bättre. ;-)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-27 20:45

Låta bli, det verkar väl dumt. Jag tänkte inte på att ställa frågan, men uppskattar att du gjorde det, så jag fick läsa svaren.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-08-27 21:02

Oj, jag kanske uttryckte mig slarvigt, jag menade att jag borde låtit bli att skriva ordet 'förstås' inom parentes när det gällde att inte behöva vrida upp volymen lika mycket när jag lyssnar på cd. De kombinationer av pickup+förstärkare jag haft har alltid gett lägre volym när jag lyssnar på vinyl än när jag lyssnar på cd, men det är förstås(!) inget som är givet att det är så.

Edit: Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan så verkar förstärkarna ha följande gain, om jag förstått saken rätt?:

X-Can V2: 19dB = förstärkning 9ggr (http://www.rock-grotto.co.uk/X-canv2-gain-adjustment.html)

X-Can V3: Oklart, men kanske 18dB = förstärkning 8ggr (http://rockgrotto.proboards.com/index.cgi?action=display&board=q&thread=4539&page=1#118351)

Ear One: 13dB = förstärkning 4,5ggr (http://www.holographicaudio.com/headphone-amp.html)

Rättning av eventuella felaktigheter mottages tacksamt...

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2012-08-31 10:14

Är oerhört nyfiken på X-feed funkar...

Vågar man hoppas att HolographicAudio kommer till Arken i år, verkar inte så om man tittar på mässans hemsida tyvärr, och tar med sig en så man äntligen kan lyssna på en EarOne

Enormt svårt att få tillfälle att lyssna på deras produkter, var i Jönköping i våras och lyssnade där iofs men inte på hörlursförstärkaren... :(
Verkar som att de har svårt att få ut sina produkter på marknaden, eller?

Bor i Skaraborg men den enda butiken som listar att de erbjuder EarOne är Hifi-punkten men har ingen hemma... iaf i Skövde och Trollhättan.
Ska till Stockholm nästa vecka (mån-tis och hem på onsdag) finns det någon butik där som har EarOne?

Grattis tobm till att du hittade en på beg. marknaden, får man fråga var och vad du gav för den?? Söker efter en hela tiden.. 5000:- är lite mycket pengar att bara chansa att köpa/låna hem...tycker jag.

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2012-09-01 18:44

Ingen som har några tips på butiker i Stockholm? :)

Är Holographic audio på väg utför..? Tråkigt i så fall. Förut så hade de många listade återförsäljare på sin hemsida, nu har de inga i Sverige!?! :?
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-01 21:56

Fast det är nog bättre att vara ärlig med var man verkligenkan finna dm, de butikerna som listades till förr hade själva inte ens brytt sig om att stoppa in HA på sin hemsidor!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-15 22:42

bump!

Holographic verkar högst levande. Har beställt en Holographic Ear One

Angående de här crossfeed filtrena. Finns ingen möjlighet att testa Öhmans crossfeed filter via dator? De finns bara i kretskortform? Någon som har tips på någon bra crossfeed applikation på PC som kan användas för filmvisning.

Detta ska A-filtret va bättre på om jag förstått men snackar vi om några större skillnader mot S-filtret?

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-25 13:23

Fick hem min Ear One idag. Har vart mycket strul med att hitta crossfeed filter på datorn. De jag hittade och där jag faktiskt kunde höra skillnad distade ljudet bra rejält. En del VST plugins vete gudarna om jag fick att lira då jag aldrig upplevde någon skillnad i ljudet eller ljudbilden oavsett vilka inställningar jag mekade med. Headplug för winamp och Redline Monitor för foobar var det jag försökte hårdast med förutom head-fit utan lycka.

Någon som har några tips hur man får vst plugins att lira?

Crossfeed funktionen på Ear One är faktiskt den första jag hört som jag upplever fungerar som det är tänkt. Samlar ihop speciellt rösterna i mitten och minskar den totala vidden utan att vid en första lyssning påverka ljudet allt för mycket. Många års erfarenhet av bred stereoseparation men kan absolut se att detta är vilsammare dock törs inte sia om vad jag kommer köra mest framöver.

Knappt uppvärmd men nog vågar jag redan påstå det är en riktigt bra förstärkare. Har en Audio GD NFB10SE jag kör som källa. Den har även egen inbyggd förstärkare som kanske inte riktigt står sig mot min GHP, Audio GD C-2.1 och Trafomatic Head One men fortfarande helt okej. Ear One låter lite öppnare och har antagligen mindre dist. Kör Era för tillfället mycket bra driv med härlig tydlighet i ljudet. Får köra mer tråkmusik senare.

Designen är perfekt för skrivbordet också. Lite bökigare i stereobänken om man vill stapla.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2013-03-01 10:19

Pettersson skrev:Ingen som har några tips på butiker i Stockholm? :)

Är Holographic audio på väg utför..? Tråkigt i så fall. Förut så hade de många listade återförsäljare på sin hemsida, nu har de inga i Sverige!?! :?

Nä då, vi är på väg uppför! :wink: Produktsortiment och omsättning har tagit fart de senaste åren.
Vi gjorde nyligen om hemsidan och då kom inte återförsäljarna med, dax för skärpning på den punkten. Våra produkter säljs tex av HiFi-punkten i Skövde, Görans HiFi i Växjö och Dennis Brunbys HiFi i Kalmar. Bor man inte i närheten av dessa så kan man ju alltid kontakta oss och låna hem en produkt.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-01 16:59

icko skrev:

Mvh, Mandelma

Mjukvaruimplementering är i skapandet!

Och det skall bli både för Iphone och Android. Minst tre versioner blir
det, de klassiska X-feed A och X-feed S, men även en alldeles ny. Lite
andra finesser blir det nog också.

Arbetet med det blev ett X-jobb på KTH.

Vh, iö

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-03-01 17:04

Det var mycket goda nyheter! Tack!
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-03-01 17:10

IngOehman skrev:
icko skrev:

Mvh, Mandelma

Mjukvaruimplementering är i skapandet!

Vh, iö

Utvecklar du någon plugin för PC också för foobar, winamp eller något annat?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2013-03-01 18:28

IngOehman skrev:Mjukvaruimplementering är i skapandet!

Vh, iö

Det var det bästa jag läst på länge!
Är själv glad ägare till en Ear One men saknar finessen i iPhonen, det blir trots allt en del timmar med lurar på den också.

Om det behövs någon typ av hjälp så kan jag stå till tjänst, jag jobbar en hel del med apputveckling till telefoner.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-01 20:26

Jag lovar att ha dig i åtanke. Tack!

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-03-02 01:52

Super! Men vad tusan gör Öhman X-feed-"X"? 8)

Skulle betala hundralappar för den där appen,
men baserat på hur gratis de flesta kräver att få
allting så kanske 50:- är rätt pris?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-03-03 09:45

IngOehman skrev:Mjukvaruimplementering är i skapandet!
[...]

Vh, iö

Det där var den bästa hifi-nyhet jag har hört på många år!!! En sådan mjukvara skulle dessutom förbättra min arbetsmiljö väldigt, väldigt mycket, förutom de musikaliska vinsterna!

Heja! Och snälla, håll oss uppdaterade!

/en John, med utropstecken!

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-03-03 21:26

Vad synd att man inte kan få X-feed funktionen om man kör den som pre amp.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi