Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-26 23:20

Har inte du varit med i trådar där allt detta redan samtalats om? Behövs det mer cirkelgång? Vad har du missat?

Nåja, det gäller att hitta något som förhindrar koppling om man är ute efter den effekten. SD-foten är en lösning, men det är bara en produkt. Finns det någon annan som är billigare med samma funktion menar du?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-26 23:55

Harryup skrev:Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.

Kvalificerat struntprat! Det har pekats minst lika mycket på problemet med
högtalarens resonanta rörelser när de inte ställs upp mjukt. Och det har
till och med tittats på högre ordningens panelresonanser som även dessa
verkar kunna bli ett problem med styv uppställning. Men värst (om man
mäter rörelsens storlek) är förstås solidresonansen, som bildas av högtalar-
massan och fjädringen från spikfötterna mot golvet. :(

Påståendet att de som har mjukfötter ser golvrörelser som enda problemet
med spikfötter är ovanligt dumt. Varför hittar du på sådant?

Du vet uppenbart inte vad du talar om överhuvudtaget när du hasplar ur
dig dumheter av den där diginteten. Varför inte begränsa dig till att redo-
visa dina egna uppfattningar? Vill du veta vad andra anser så fråga så får
DE berätta, för det DU påstår härovan om vad andra (de du kallar "folk
med mjukfötter") ser som "det enda problemet", är ju inte sant för fem
öre.

Harryup skrev:Jag undrar om det verkligen är så att inte direktljudet kan påverkas också?

Självklart kan det påverkas. Det är ju därför även de potantiella effek-
terna av sådant har påpektas, gång på gång på gång...

Att du nu antyder motsatsen är att spotta alla dem som idogt har tagit
sig tid och ansträngningar att upplysa mindre vetande om dessa problem,
i ansiktet. Vad är meningen med att låtsas som om det inte har hänt?

Harryup skrev:Om full avkoppling gäller och man fått det med en mjukfot går det då att höra skillnad mot t.ex. magnetlagring?

Nu använder du låtsasbegrepp. Du får nog ta och berätta vad du menar
med "avkoppling". Det är inte ett entydigt fysikaliskt begrepp inom meka-
niken.

Menar du månne koppling, eller menar du motsatsen; isolation?

I elektroniksammanhang är det ett rätt så entydigt begrepp, men annars
(i mekaniska sammanhang) är det inte ett relevant begrepp alls, annat än
möjligen när det gäller kablar där avkoppling ofta betyder att kraften om
någon drar i kabeln, inte går i kardelerna vid själva kontanten, utan att
det finns en annan och styvare kraftväg.

Avkoppling betyder ju annars att ta det lugnt, t ex med en GT. :)

Harryup skrev:eller kanske en högtalare upphängd i fjädrar? Eller kanske en hårdfot som är fjäderupphängd kan ge samma resultat? Finns ju sådana modeller som en ring med 3 st fjädrar till en liten platta som högtalarfoten står på.

mvh/Harryup

Alla välgjorda mjuka fötter beter sig snarlikt, det ser man både när man
mäter på dem och i lyssningstester. Och det som gör SD-foten bättre än
de flesta är egentligen bara att de för en given bärighet ger en fjädrings-
konstant som är mycket lägre än linjära material med samma höjd.

Poängen med det är att den lyfter högtalaren väldigt lite trots sin stora
mjukhet.

Annars är fjädrar potentiellt problematiska eftersom de uppvisar intrinsiska
resonanser det märker man på många bilar som ofta transmitterar vägljud/
vibrationer väldigt väl vid vissa frekvenser där fjädrarna får fart. :(

Jämför med gasfjädrade Citroener, som inte uppvisar sådana problem.

I viss mån kan fjäderresonanser tyglas med dämpklotsar instuckna mellan
varven. En intressant sak med fjädrar är att de kan förspännas, och där-
med få lite liknande egenskaper som SD-fötter, men resonansproblemen
består ändå.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-27 00:38

IÖ,

jag vill aldrig aldrig mer ha svar ifrån dig eftersom du är konstant otrevlig mot mig.
Återkom gärna och berätta när du mognat men inte innan dess.
Jag tänker inte sjunka så lågt som att svara dig med samma språk.
Men jag kan konstatera att du inte förstod vad jag frågade om utan började igen prata om spikfötter.
Förstår faktiskt inte varför du skall bete dig så här på forumet då du är trevlig när man träffar dig irl.
Om du nu inte kan svara som du gjorde på sista frågan som ju är helt normal. Då pratar jag gärna med dig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2012-08-27 02:02

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Så det jag menade ursprungligen är att för att bara kolla hur golvet "låter" räcker inte om man vill veta hur ljudet i stort påverkas.

förstår inte hur du lyckas förvilla dig på den korta sträckan. Kan man visa att golvet inte låter hörbart så vet man ju hur ljudet i stort påverkas, nämligen inte alls.

Eller menar du med påverkan "skillnaden mot annan golvkoppling där påverkan finns"?

Det här tycker jag är lite enkelspårigt tänkande, jag tror nog alla förstår att hård koppling mot golvet kommer att orsaka mer golvresonanser. Sen hur mycket det påverkar och stör musiken är upp till vilket golv man har och vilka resonanser som uppstår.

Mina förra högtalare mådde helt klart bra av sd-fötter. Dessa högtalare var ganska basfattiga med en ganska ljus karaktär och fick klart mer bas när jag bytte ut spikfötterna till sd-fötter, hela ljudbilden blev varmare i karaktären och inte lika ljus.
Mina nuvarande högtalare är enligt min uppfattning en betydligt bättre högtalare och har betydligt mer bas och överlag mer balanserad ljudbild utan att tappa i detalj, men med mjuka fötter blir hela ljudbilden ganska luddig, precis som Harryup beskriver sina upplevelser.

Detta är alltså i samma rum och samma möblering och naturligtvis även samma golv, men i mitt fall verkar högtalaren vara mer avgörande än golvet när det kommer till fötter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-27 03:29

Harryup skrev:IÖ,

jag vill aldrig aldrig mer ha svar ifrån dig eftersom du är konstant otrevlig mot mig.

Och jag vill att du helt och hållet slutar skriva, om det du skriver bara är
en strid ström av provokationer i form av nedvärderande osanningar i den
här stilen:

Harryup skrev:Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.

Det är hela tiden du som börjar, med provokation efter provokation i den
stilen. Hela antydningen att människor som använder mjukfötter är ett
problem, är ofattbart oförskämt - och du ger dig på är de människor som
faktiskt försökt hjälpa dig att förstå hur det fungerar!

Du borde skämmas.

Bete dig som folk så skall du nog se att du får trevliga svar också. Du vet
ju mycket väl att det du skriver är lögner. INGEN (mer än du) har skrivit
något i stil med att "det enda problemet är golvvibrationer", och det vet
du ju.

Ändå skriver du sådant. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-27 05:05

Harryup skrev:Om full avkoppling gäller och man fått det med en mjukfot går det då att höra skillnad mot t.ex. magnetlagring? eller kanske en högtalare upphängd i fjädrar? Eller kanske en hårdfot som är fjäderupphängd kan ge samma resultat? Finns ju sådana modeller som en ring med 3 st fjädrar till en liten platta som högtalarfoten står på.

Naturligtvis spelar den inte någon roll om du implementerar samma fysiska funktion som en mjukfot med en annan pryl, det är funktionen som är den viktiga.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-27 10:28

IngOehman skrev:Och jag vill att du helt och hållet slutar skriva, om det du skriver bara är
här stilen:

Harryup skrev:
Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.

IngOehman skrev:Bete dig som folk så skall du nog se att du får trevliga svar också. Du vet
du ju.

Vh, iö

Andra kan ju få avgöra om t.ex. det är en lögn att Nattlorden skriver om att blir man av med golvvibrationer så är problemen borta.
När jag läser denna mening ser jag inte att Nattlorden anser att direktljudet kan påverkas. Vilket är det jag menar. Dessutom skriver jag "är väldigt inne på" vilket ju lär vara min egen bedömning, möjligen kan det ju vara fel att tycka så men någon lögn är det verkligen inte.

Nattlorden skrev:Kan man visa att golvet inte låter hörbart så vet man ju hur ljudet i stort påverkas, nämligen inte alls.

Att du beskyller mig för att vara lögnare ser jag allvarligt på.

Jag beskyller aldrig andra för att vara lögnare om man tycker dom har fel.
Tycker också det är på sin plats att påpeka att varken MÖ, Johan eller Nattlorden har någonsin beskyllt mig för att vara lögnare även då vi tyckt olika i andra ämnen också. Mina funderingar kommer av mina egna summariska tester där det visar att man subjektivt inte behöver uppfatta ljudet ifrån mjukfötter som "bättre eller naturligare".

Jag skulle uppskatta om någon moderator kunde kika på om jag verkligen borde uppfattas som lögnare eller ej.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-08-27 10:31

IngOehman skrev:
Harryup skrev:IÖ,

Och jag vill att du helt och hållet slutar skriva, om det du skriver bara är
här stilen:

Det är hela tiden du som börjar, med provokation efter provokation i den
stilen. Hela antydningen att människor som använder mjukfötter är ett
problem
, är ofattbart oförskämt - och du ger dig på är de människor som
faktiskt försökt hjälpa dig att förstå hur det fungerar!

Du borde skämmas.

Bete dig som folk så skall du nog se att du får trevliga svar också. Du vet
du ju.

Vh, iö

IngOehman, du bör nog ta och läsa en gång till det Harryup skrev.

Harryup upplever det tydligen som ett problem om det anses att golvvibrationer skulle vara det enda problemet. Harryup skriver också att folk med mjukfötter är väldigt inne på att anse så. Det är således inte folk med mjukfötter som i sig är problem enl Harryup. Sakförhållandet är att problematiken begränsas till golvvibrationer. Harryup tror att problematiken är mer komplex än så och därför bör problematiken inte förenklas till att endast gälla golvvibrationer. Det är alltså varken något personligt påhopp eller provokation från Harryups sida, som jag ser det. Men du kan ju titta på ditt eget inlägg så kanske du ser om du skriver om person eller sak.

Jag förstår inte varför Harryupp borde skämmas, såsom du skriver.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-08-27 10:34

Harryup skrev:
Andra kan ju få avgöra om t.ex. det är en lögn att Nattlorden skriver om att blir man av med golvvibrationer så är problemen borta.

Det är väl ganska uppenbart att om du blir av med golvvibarationer så är problemet med icke önskade golvvibrationer borta.

Fast det finns alltid andra målsättningar, om det är så att du önskar att ha kvar golvvibrationer, men blir av med dom, så har du istället fått ett problem.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-08-27 10:46

phon skrev:
Harryup skrev:

Det är väl ganska uppenbart att om du blir av med golvvibarationer så är problemet med icke önskade golvvibrationer borta.

Fast det finns alltid andra målsättningar, om det är så att du önskar att ha kvar golvvibrationer, men blir av med dom, så har du istället fått ett problem.

+1 :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-27 10:47

phon skrev:
Harryup skrev:

En målsättning med att köpa SD-fötter kan ju vara att man skall få en subjektivt bättre ljudåtergivning på grund av att problemet med golvvibrationer är så stort att det förstör alltid för lyssnaren.
Om det nu blir så att ljudåtergivningen trots SD-fötter uppfattas som sämre trots då förmodad fjädring fungerar så kan det ju bero på ett antal olika saker. Men för mig känns det som att man bör testa för att veta att man gillar golvvibrationer. Det känns alldeles för enkelt att skylla på det utan att testa. Kanske vissa uppställningar trots allt även lider av andra fenomen.
Finns ju t.ex. högtalare likt gamla Supreme som gummiupphänger element eller bafflar. Behöver dessa också SD-fötter eller beter sig de på andra sätt? Kan långslagiga element må bättre av SD-foten än kortslagiga?
Kan sidosystem som bara spelar mellan-diskant påverkas annorlunda och/eller bete sig annorlunda än system med djupgående bas vilket gör att kraven på fot kan vara olika.
För mig finns det fortfarande skäl att tro att omvärlden är aningen komplex.

mvh/Harryup

edit:stavfel

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-27 10:51

phon skrev:Det är väl ganska uppenbart att om du blir av med golvvibrationer så är problemet med icke önskade golvvibrationer borta.

Absolut. Vill man inte ha golvvibrationer så är nog en mjuk upphängning det bästa. Oavsett om man hänger högtalarna i fjädrande linor eller ställer dem på mjuka fötter.

Men, är verkligen golvvibrationer det ENDA problemet när det gäller att ställa upp sina högtalare (ja förutom placeringen då)? Det är ju detta som Harryup tar upp i sina inlägg.

Kan det vara så att mjuka fötter (typ SD-foten) i vissa fall kan vara en supboptimering där isolering mot golvet har dragits mot sin spets och där andra parametrar helt negligeras?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-27 10:52

Harryup skrev:Andra kan ju få avgöra om t.ex. det är en lögn att Nattlorden skriver om att blir man av med golvvibrationer så är problemen borta.

*suck*

"Om" är en indikator på en hypotes. Jag påstår inte att det går, jag säger att OM så är fallet.

Ja, om man blir av med vibrationerna så är väl problemet med dem borta? Behöver så enkel logik verkligen diskutteras?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-27 10:54

Nattlorden skrev:Ja, om man blir av med vibrationerna så är väl problemet med dem borta? Behöver så enkel logik verkligen diskuteras?

Ja, om man tror att vibrationerna är det enda problemet.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-27 10:55

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Ja, om man blir av med vibrationerna så är väl problemet med dem borta? Behöver så enkel logik verkligen diskuteras?

Det är en helt annan fråga. Kan vi ta ett potentiellt problem i taget, tack?!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 10:55

Återigen kör du cirkelvarv harryup :?

Det ursäktar inte IÖs formuleringar i natt, det är fel att döma någon bara för att de flummar runt och inte förstår det som är skrivet :(
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 10:59

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:

Lägg av, det är ju uppenbart att harryup utifrån det som är skrivet uppfattat det som det enda problemet. Då är Bill50x kommentar helrätt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-27 11:01

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:

Lägg av, det är ju uppenbart att harryup utifrån det som är skrivet uppfattat det som det enda problemet. Då är Bill50x kommentar helrätt.

Nä, problemet med vibrationerna är borta om de är borta - oavsett om det finns andra problem att gå genom. ("problemet med DEM")

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-27 11:01

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Andra kan ju få avgöra om t.ex. det är en lögn att Nattlorden skriver om att blir man av med golvvibrationer så är problemen borta.

*suck*

"Om" är en indikator på en hypotes. Jag påstår inte att det går, jag säger att OM så är fallet.

Ja, om man blir av med vibrationerna så är väl problemet med dem borta? Behöver så enkel logik verkligen diskutteras?

Då förtydligar jag med det jag citerar där "om" inte ingår.
Nattlorden skrev:Nattlorden skrev:
Kan man visa att golvet inte låter hörbart så vet man ju hur ljudet i stort påverkas, nämligen inte alls.

Jag är ledsen att du blev indragen med ett citat men det är lite svårt att smälta att man anklagas för att vara lögnare. För din information så uppfattar jag dig inte som lögnare eller har någonsin gjort det.
Och nej vi behöver inte diskutera något alls, inte ens att om man tar bort golvvibrationer så saknas dom. Och det var inte avsikten heller.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-27 11:07

Harryup skrev:Då förtydligar jag med det jag citerar där "om" inte ingår.
Nattlorden skrev:Nattlorden skrev:
Kan man visa att golvet inte låter hörbart så vet man ju hur ljudet i stort påverkas, nämligen inte alls.

Jag är ledsen att du blev indragen med ett citat men det är lite svårt att smälta att man anklagas för att vara lögnare. För din information så uppfattar jag dig inte som lögnare eller har någonsin gjort det.
Och nej vi behöver inte diskutera något alls, inte ens att om man tar bort golvvibrationer så saknas dom. Och det var inte avsikten heller.

Lugnt. (BTW, "Kan man" har samma språkliga funktion som "om" i det citatet)

Och om vi är färdiga och överrens om att korrekt dimensionerade mjukfötter minskar golvvibrationer (oavsett om dessa är hörbara eller ej), så ser jag ingen anledning varför vi inte går vidare med frågorna:

* Rör sig högtalare vid musikspelning på högtalare placerade på korrekt dimensionerad mjukfötter? ( Vilka frekvenser behövs/Vilka volymer behövs? )
* Är det hörbart om en högtalare inte står still medan den spelar och i så fall vilken storlek/hastighet på rörelserna krävs?

...och kanske något till... men ju mer frågetecknen folk kan tänkas ha kan spaltas upp, destu lättare blir det att finna förståelse och förhoppningsvis konsensus.
Senast redigerad av Nattlorden 2012-08-27 11:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 11:16

Golvvibrationer i sig kan ge akustisk output. Det akustiska tillskottet är i regel svårberäknat och kan vara oönskat.

Golvrörelserna är olinjära och ger således en återkoppling till högtalaren som är olinjär, denna fortplantar sig och blandas med kabinettets egna vibrationer, dessutom senare i tid. Resultatet är omöjligt att beräkna och kalkylera med.

Att frånkoppla högtalaren från underlaget gör alltså teoretiskt att man slipper eventuell akustisk utnivå från golv och man får kabinettrörelser som kan beräknas/hanteras i tillverkningsskedet och som sedermera inte förändras beroende på underlag som högtalaren placeras på. Tillverkaren kan då styra dessa eller elliminera dem beroende på hur de vill att högtalaren skall agera.

Placeras högtalaren på något som inte akustiskt avkopplar högtalaren kan resultatet bli hur som helst, antingen så gillar man det inte eller så gillar man det. Men det kan också förändras när man byter rum att spela i :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-27 11:44

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:

Nej, det är inte en annan fråga. Ett problem är aldrig så enkelt att man bara kan dra en parameter in absurdum. I det här fallet är ju det samma sak som om man tex skulle minimera THD i en förstärkare, oavsett hur utfallet blir för de andra parametrarna.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-08-27 11:47

Min uppfattning är att ni diskuterar samma sak om och om igen...

Läs dessa 4 inlägg som startar med mitt och avslutas med IÖs. (tis apr 26, 2011)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... lv#1149592

Påminde en gång till året efter...(tor mar 08, 2012 11:00 am)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... lv#1301708

Har något nytt framgått sedan 2009 då Rudling startade spiktråden?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 11:49

sportbilsentusiasten skrev:Har något nytt framgått sedan 2009 då Rudling startade spiktråden?

Nej :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-27 11:55

Bill50x skrev: I det här fallet är ju det samma sak som om man tex skulle minimera THD i en förstärkare, oavsett hur utfallet blir för de andra parametrarna.

Nej. Minskningen av golvvibrationerna har ingen specifik påverkan på det övriga vi har att diskuttera (om du inte avser att ljudet skulle moduleras pga vibrationerna gör att lyssnaren inte sitter still).

Huruvida högtalare rör sig på fötterna och detta påverkar direktljudet som hypotetiserats är helt frånkopplat från golvvibrationsdiskussionen. Andra halvan här är dessutom frånkopplat från mjukfotsdiskussionen, då den frågan är applicerbar på alla former av högtalarplacering där högtalarna rör sig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-27 12:15

Magnus Österberg skrev:Har inte du varit med i trådar där allt detta redan samtalats om? Behövs det mer cirkelgång? Vad har du missat?
....

MagnusÖstberg skrev:Återigen kör du cirkelvarv harryup :?
....

Dä va möe mä "cirklar" på senaste tin . . . har Harryup börjat gå på kvällskurs . . . ?
Senast redigerad av Laila 2012-08-27 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 12:23

Nattlorden skrev:Huruvida högtalare rör sig på fötterna och detta påverkar direktljudet som hypotetiserats är helt frånkopplat från golvvibrationsdiskussionen.

Inte alls!

Se mitt tidigare inlägg. Återkopplingen är naturligtvis en del av hur högtalaren rör sig (vibrationsåterkoppling). Återkopplingen samverkar med högtalarens egenrörelse.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-27 12:51

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev: I det här fallet är ju det samma sak som om man tex skulle minimera THD i en förstärkare, oavsett hur utfallet blir för de andra parametrarna.

Nej. Minskningen av golvvibrationerna har ingen specifik påverkan på det övriga vi har att diskutera (om du inte avser att ljudet skulle moduleras pga vibrationerna gör att lyssnaren inte sitter still).

Huruvida högtalare rör sig på fötterna och detta påverkar direktljudet som hypotetiserats är helt frånkopplat från golvvibrationsdiskussionen. Andra halvan här är dessutom frånkopplat från mjukfotsdiskussionen, då den frågan är applicerbar på alla former av högtalarplacering där högtalarna rör sig.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar.

För mig har i alla fall diskussionen rört sig huruvida mjuka fötter/halvmjuka fötter/spikes påverkar återgivningen. För många verkar SD-fotens dämpning av golvresonanser vara liktydigt med att återgivningen inte påverkas. Rätta mig om jag har fel.

Själv är jag mer inne på att vad tex Harryup/Richard/Rudling hävdar, att vibrationerna i golvet är ett problem men inte det enda och kanske inte heller det viktigaste.

Några har ju varit inne på att olika högtalare kräver olika fötter och kan det tex vara så att om man är helt övertygad om tex SD-fotens betydelse så optimerar man också sina konstruktioner efter detta?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-27 13:20

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Huruvida högtalare rör sig på fötterna och detta påverkar direktljudet som hypotetiserats är helt frånkopplat från golvvibrationsdiskussionen.

Inte alls!

Se mitt tidigare inlägg. Återkopplingen är naturligtvis en del av hur högtalaren rör sig (vibrationsåterkoppling). Återkopplingen samverkar med högtalarens egenrörelse.

Om mängden X i vibration/rörelse hos högtalaren är hörbart eller ej, är oberoende av om golvet har mängden Y eller ej. Förutsatt att Y inte maskerar X... varpå det alltså är intressantare att analysera X utan Y än med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 13:21

Bill50x skrev:Själv är jag mer inne på att vad tex Harryup/Richard/Rudling hävdar, att vibrationerna i golvet är ett problem men inte det enda och kanske inte heller det viktigaste./ B

Återkoppling min vän, återkoppling.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi