Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.
Harryup skrev:Jag undrar om det verkligen är så att inte direktljudet kan påverkas också?
Harryup skrev:Om full avkoppling gäller och man fått det med en mjukfot går det då att höra skillnad mot t.ex. magnetlagring?
Harryup skrev:eller kanske en högtalare upphängd i fjädrar? Eller kanske en hårdfot som är fjäderupphängd kan ge samma resultat? Finns ju sådana modeller som en ring med 3 st fjädrar till en liten platta som högtalarfoten står på.
mvh/Harryup
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Så det jag menade ursprungligen är att för att bara kolla hur golvet "låter" räcker inte om man vill veta hur ljudet i stort påverkas.
förstår inte hur du lyckas förvilla dig på den korta sträckan. Kan man visa att golvet inte låter hörbart så vet man ju hur ljudet i stort påverkas, nämligen inte alls.
Eller menar du med påverkan "skillnaden mot annan golvkoppling där påverkan finns"?
Harryup skrev:IÖ,
jag vill aldrig aldrig mer ha svar ifrån dig eftersom du är konstant otrevlig mot mig.
Harryup skrev:Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.
Harryup skrev:Om full avkoppling gäller och man fått det med en mjukfot går det då att höra skillnad mot t.ex. magnetlagring? eller kanske en högtalare upphängd i fjädrar? Eller kanske en hårdfot som är fjäderupphängd kan ge samma resultat? Finns ju sådana modeller som en ring med 3 st fjädrar till en liten platta som högtalarfoten står på.
IngOehman skrev:Och jag vill att du helt och hållet slutar skriva, om det du skriver bara är
en strid ström av provokationer i form av nedvärderande osanningar i den
här stilen:
Harryup skrev:
Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.
IngOehman skrev:Bete dig som folk så skall du nog se att du får trevliga svar också. Du vet
ju mycket väl att det du skriver är lögner. INGEN (mer än du) har skrivit
något i stil med att "det enda problemet är golvvibrationer", och det vet
du ju.
Ändå skriver du sådant.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Kan man visa att golvet inte låter hörbart så vet man ju hur ljudet i stort påverkas, nämligen inte alls.
IngOehman skrev:Harryup skrev:IÖ,
jag vill aldrig aldrig mer ha svar ifrån dig eftersom du är konstant otrevlig mot mig.
Och jag vill att du helt och hållet slutar skriva, om det du skriver bara är
en strid ström av provokationer i form av nedvärderande osanningar i den
här stilen:Harryup skrev:Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.
Det är hela tiden du som börjar, med provokation efter provokation i den
stilen. Hela antydningen att människor som använder mjukfötter är ett
problem, är ofattbart oförskämt - och du ger dig på är de människor som
faktiskt försökt hjälpa dig att förstå hur det fungerar!
Du borde skämmas.
Bete dig som folk så skall du nog se att du får trevliga svar också. Du vet
ju mycket väl att det du skriver är lögner. INGEN (mer än du) har skrivit
något i stil med att "det enda problemet är golvvibrationer", och det vet
du ju.
Ändå skriver du sådant.
Vh, iö
Harryup skrev:
Andra kan ju få avgöra om t.ex. det är en lögn att Nattlorden skriver om att blir man av med golvvibrationer så är problemen borta.
phon skrev:Harryup skrev:
Andra kan ju få avgöra om t.ex. det är en lögn att Nattlorden skriver om att blir man av med golvvibrationer så är problemen borta.
Det är väl ganska uppenbart att om du blir av med golvvibarationer så är problemet med icke önskade golvvibrationer borta.
Fast det finns alltid andra målsättningar, om det är så att du önskar att ha kvar golvvibrationer, men blir av med dom, så har du istället fått ett problem.
phon skrev:Harryup skrev:
Det är väl ganska uppenbart att om du blir av med golvvibarationer så är problemet med icke önskade golvvibrationer borta.
Fast det finns alltid andra målsättningar, om det är så att du önskar att ha kvar golvvibrationer, men blir av med dom, så har du istället fått ett problem.
phon skrev:Det är väl ganska uppenbart att om du blir av med golvvibrationer så är problemet med icke önskade golvvibrationer borta.
Harryup skrev:Andra kan ju få avgöra om t.ex. det är en lögn att Nattlorden skriver om att blir man av med golvvibrationer så är problemen borta.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Ja, om man blir av med vibrationerna så är väl problemet med dem borta? Behöver så enkel logik verkligen diskuteras?
Ja, om man tror att vibrationerna är det enda problemet.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Ja, om man blir av med vibrationerna så är väl problemet med dem borta? Behöver så enkel logik verkligen diskuteras?
Det är en helt annan fråga. Kan vi ta ett potentiellt problem i taget, tack?!
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Ja, om man blir av med vibrationerna så är väl problemet med dem borta? Behöver så enkel logik verkligen diskuteras?
Det är en helt annan fråga. Kan vi ta ett potentiellt problem i taget, tack?!
Lägg av, det är ju uppenbart att harryup utifrån det som är skrivet uppfattat det som det enda problemet. Då är Bill50x kommentar helrätt.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Andra kan ju få avgöra om t.ex. det är en lögn att Nattlorden skriver om att blir man av med golvvibrationer så är problemen borta.
*suck*
"Om" är en indikator på en hypotes. Jag påstår inte att det går, jag säger att OM så är fallet.
Ja, om man blir av med vibrationerna så är väl problemet med dem borta? Behöver så enkel logik verkligen diskutteras?
Nattlorden skrev:Nattlorden skrev:
Kan man visa att golvet inte låter hörbart så vet man ju hur ljudet i stort påverkas, nämligen inte alls.
Harryup skrev:Då förtydligar jag med det jag citerar där "om" inte ingår.Nattlorden skrev:Nattlorden skrev:
Kan man visa att golvet inte låter hörbart så vet man ju hur ljudet i stort påverkas, nämligen inte alls.
Jag är ledsen att du blev indragen med ett citat men det är lite svårt att smälta att man anklagas för att vara lögnare. För din information så uppfattar jag dig inte som lögnare eller har någonsin gjort det.
Och nej vi behöver inte diskutera något alls, inte ens att om man tar bort golvvibrationer så saknas dom. Och det var inte avsikten heller.
Nattlorden skrev:Det är en helt annan fråga. Kan vi ta ett potentiellt problem i taget, tack?!Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Ja, om man blir av med vibrationerna så är väl problemet med dem borta? Behöver så enkel logik verkligen diskuteras?
sportbilsentusiasten skrev:Har något nytt framgått sedan 2009 då Rudling startade spiktråden?
Bill50x skrev: I det här fallet är ju det samma sak som om man tex skulle minimera THD i en förstärkare, oavsett hur utfallet blir för de andra parametrarna.
....Magnus Österberg skrev:Har inte du varit med i trådar där allt detta redan samtalats om? Behövs det mer cirkelgång? Vad har du missat?
MagnusÖstberg skrev:Återigen kör du cirkelvarv harryup
....
Nattlorden skrev:Huruvida högtalare rör sig på fötterna och detta påverkar direktljudet som hypotetiserats är helt frånkopplat från golvvibrationsdiskussionen.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev: I det här fallet är ju det samma sak som om man tex skulle minimera THD i en förstärkare, oavsett hur utfallet blir för de andra parametrarna.
Nej. Minskningen av golvvibrationerna har ingen specifik påverkan på det övriga vi har att diskutera (om du inte avser att ljudet skulle moduleras pga vibrationerna gör att lyssnaren inte sitter still).
Huruvida högtalare rör sig på fötterna och detta påverkar direktljudet som hypotetiserats är helt frånkopplat från golvvibrationsdiskussionen. Andra halvan här är dessutom frånkopplat från mjukfotsdiskussionen, då den frågan är applicerbar på alla former av högtalarplacering där högtalarna rör sig.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Huruvida högtalare rör sig på fötterna och detta påverkar direktljudet som hypotetiserats är helt frånkopplat från golvvibrationsdiskussionen.
Inte alls!
Se mitt tidigare inlägg. Återkopplingen är naturligtvis en del av hur högtalaren rör sig (vibrationsåterkoppling). Återkopplingen samverkar med högtalarens egenrörelse.
Bill50x skrev:Själv är jag mer inne på att vad tex Harryup/Richard/Rudling hävdar, att vibrationerna i golvet är ett problem men inte det enda och kanske inte heller det viktigaste./ B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster