Hifi för syns skull

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-28 13:37

( Eller att människor fungerar olika på den punkten kanske? )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-08-28 13:50

Ingenjör Öhman har skrivit till mig, jag har godtagit hans ursäkt, och jag har berättat lite om mig själv i mitt svar till honom. Det blir nog bra!

- - - - - - - - - - -

För min del så spelar det ingen roll om man ser apparaterna eller inte, ingenting kan få mig att inte fokusera på musik som jag älskar med hela mitt hjärta. :)

Tycker det är mysigt med mycket prylar, det vet nog alla som varit hem till mig eller sett bilder på mitt rum, men jag gillar dem eftersom de ger ifrån sig musik, annars skulle jag inte ha dem hos mig.

:)

/Falkis

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-28 14:26

Falkis skrev:Ingenjör Öhman har skrivit till mig, jag har godtagit hans ursäkt, och jag har berättat lite om mig själv i mitt svar till honom. Det blir nog bra!

- - - - - - - - - - -

För min del så spelar det ingen roll om man ser apparaterna eller inte, ingenting kan få mig att inte fokusera på musik som jag älskar med hela mitt hjärta. :)

Tycker det är mysigt med mycket prylar, det vet nog alla som varit hem till mig eller sett bilder på mitt rum, men jag gillar dem eftersom de ger ifrån sig musik, annars skulle jag inte ha dem hos mig.

:)

/Falkis

Så bra.
Han sitter säkert och filar på en ursäkt till mig också.

Ha det bra

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-08-28 17:04

Nattlorden skrev:( Eller att människor fungerar olika på den punkten kanske? )

+1 :D
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-28 17:30

Falkis skrev:Ingenjör Öhman har skrivit till mig, jag har godtagit hans ursäkt, och jag har berättat lite om mig själv i mitt svar till honom. Det blir nog bra!

Tack IÖ!

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-28 19:25

Nattlorden skrev:( Eller att människor fungerar olika på den punkten kanske? )

Vi har olika preferenser, visst, men jag hoppas att vi i grunden fungerar någorlunda lika - annars blir det kanske svårt att skapa bra hifi-system ;)

Lite intressant är tendensen att gräva fram mer eller mindre vetenskapliga argument för att lyssna i mörker eller blunda, medan annat lyssnande tillskrivs att "var o en får göra som de vill".

Jag tror faktiskt att det finns (bl.a. beteende)vetenskapliga argument för att lyssnande med visuella stimuli pch lyssnande utan kan ses som ungefär lika bra för den genomsnittlige lyssnaren. Eller att personliga preferenser väger tyngre än skillnaderna dem emellan.

Det är inte ofta man ser konkreta argument för det här men jag hoppas att jag bidragit med sådana från mitt speciella yrkesområde.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-08-28 19:27

Harryup skrev:Så bra.
Han sitter säkert och filar på en ursäkt till mig också.

HAHA! :lol:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-28 20:49

Att se eller inte se när man lyssnar tycker jag är intressant! En sak är i alla fall säker: att se den som spelar på en TV eller liknande, höjer för mig hifin högst avsevärt! En cello låter som en cello, även i min lilla hemmabio, bara jag ser cellon spelas! Stänger jag av TV:n låter det inte alls så bra!

Men det är nog inte så konstigt, hjärnan kokar nog en fin soppa på all stimuli. Lukten av cellon kanske också skulle funka, vad vet jag? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-28 20:53

PerStromgren skrev:Att se eller inte se när man lyssnar tycker jag är intressant! En sak är i alla fall säker: att se den som spelar på en TV eller liknande, höjer för mig hifin högst avsevärt! En cello låter som en cello, även i min lilla hemmabio, bara jag ser cellon spelas! Stänger jag av TV:n låter det inte alls så bra!

Men det är nog inte så konstigt, hjärnan kokar nog en fin soppa på all stimuli. Lukten av cellon kanske också skulle funka, vad vet jag? 8O

Håller helt med. Om det visuella och musiken hör ihop så förhöjer de visuella intrycken ljudupplevelsen, men för mig så sänker absolut visuella intryck ljudupplevelsen ifall de är relaterade till något annat.

För mig tar liksom synen över. Jag kan inte titta på något utan att det tar viss fokus från hörseln...tyvärr.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-08-28 21:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-28 21:26

Ni som gärna lyssnar i mörker osv - märker ni att ni lyssnar mer på återgivningens kvalitéer då?

Typ mer av audiofilia neurosa :twisted: [/flamebait] :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-28 21:28

Jag gillar att lyssna i mörker väldigt mycket, men gör det rätt sällan (då jag gärna gör annat samtidigt som jag lyssnar). Men för fokuserad lyssning så utför jag den gärna i mörker eller nära på mörker. Det blir inte samma sak för mig att sitta och blunda, absolut inte.

Varför är detta löjligt? Förstår inte det riktigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-28 21:29

phloam skrev:Ni som gärna lyssnar i mörker osv - märker ni att ni lyssnar mer på återgivningens kvalitéer då?

Absolut inte. För mig kommer jag mer in i musiken och ljudbilden blir bättre.
Det har mer med känslan av musiken att göra.

Letar jag bara efter tekniska defekter så behöver jag inte släcka ner.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-28 21:30

phloam skrev:Ni som gärna lyssnar i mörker osv - märker ni att ni lyssnar mer på återgivningens kvalitéer då?

Snarare mindre av "där har jag en rinning i lacken" och "där måste jag damma" och "oj, dör saknas visst en quackti"...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-28 21:44

shifts skrev:Varför är detta löjligt? Förstår inte det riktigt.

Hoppas att du inte tror att jag tycker det är löjligt, tvärtom så försöker jag jämställa flera olika lyssningssätt - inkusive mörker och altarlyssning som ett par motsatta varianter. Det finns faktiskt goda argument för att inte nödvändigtvis lyssna i mörker, något som inte så ofta kommer fram. Därmed inte sagt att det skulle vara fel på endera sätt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-28 21:45

Nattlorden skrev:

Snarare mindre av "där har jag en rinning i lacken" och "där måste jag damma" och "oj, dör saknas visst en quackti"...

Aha, så det är den generelle perfektionisten i oss hifi-lyssnare som måste tyglas? :D

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-08-28 22:40

Hela den här diskussionen om att se eller inte se apparaterna tycker jag är lite lustig.
Jag skulle gärna gömma elektroniken men hur gör ni med kablarna?
Blir det inte hemskt långa kablar när ni gömmer sakerna bakom soffan osv?

Jag har i regel så korta kablar som möjligt och då blir det altarplacering.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-08-28 22:46

Hela den här diskussionen om att se eller inte se apparaterna tycker jag är lite lustig.

Jag håller helt med. Fast nuförtiden har jag en så låg bänk att prylarna inte syns tack vare soffbordet, förutom högtalarna då förstås och sedan tar ju 55" TV:n en del uppmärksamhet.

Jag har aldrig ens funderat på det där med sk altarplacering förrän det började skrivas om det här :). Annars har jag alltid gillat att lyssna i mörker också även fast jag haft prylarna i mitten :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-08-28 22:51

Man kan ha prylarna i mitten och ställa högtalarna längs en annan vägg istället. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-08-28 22:58

Klart kablarna blir längre än om slutsteget står mellan högtalarna. Men har man kablar med låg induktans och tillräckligt tjocka så är det i normalfallet ett ickeproblem.

Kör du 5.1 eller dylikt så kanske du får kortare kablar tom......till bakkanalerna.....bra va:)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-28 23:03

markusA skrev:Hela den här diskussionen om att se eller inte se apparaterna tycker jag är lite lustig.

Ja men så svårt är det inte att dra kablar. Bara att gömma dem under den obligatoriska heltäckningsmattan ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-28 23:20

phon skrev:Man kan ha prylarna i mitten och ställa högtalarna längs en annan vägg istället. :)

Man kan ställa väggen i mitten och ha högtalarna på andra sidan också. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2012-08-29 01:03

Nattlorden skrev:Snarare mindre av "där har jag en rinning i lacken" och "där måste jag damma" och "oj, dör saknas visst en quackti"...

Men det är väl självklart att om man inte har korrekt uppställning med Quaktis så når man inte den ljudtekniska perfektion som ger totalt nirvana i upplevelsen och därför retar man upp sig på små skavanker i utrustningens yttre i stället för att bara njuta av musiken.

Frånsett detta så upplever jag att det i tråden blandas friskt mellan två olika hobbys och en smula religion (är dessutom förvånad över att ingen ännu blandat in spikes). Om vi i stället skulle betrakta HiFi-teknik som en hobby och musikintresse som en annan och inse att båda inte behöver utövas samtidigt skulle nog tankebanorna kunna bli rakare.

Vad gäller mina möbleringar genom åren har jag aldrig haft någon uppställning där tekniken tornat upp i mitten flankerad av högtalarna. Innan anläggningen packades ner för en massa år sedan så hade jag nått en i mitt tycka både praktisk och estetiskt tilltalande uppställning. Skivspelare och rullbandspelare på manövervänlig höjd (c:a 120 cm) med förförstärkare och tuner av slimmad modell brevid varandra strax under ögonhöjd och ovanför dom bakom dörrar fanns kasettdäck, CD-spelare och övrig elektronik. Detta samlat i en möbel som placerades optimalt ur åtkomstsynnpunkt i förhållande till rum och aktuell möblering.

Vad sedan gäller musiklyssnande så upplever i alla fall jag att optimal lyssningsmiljö/plats varierar med musiken. En del upplevs bäst på rökiga klubbspelningar, annan på storslagna arenakonserter för att ta två extremer. Med detta i beaktande så blir, i alla fall för mig, det optimala sättet att lyssna på musik hemma avhängigt typen av musik. Viss musik kan till och med bli helt odräglig att ens försöka lyssna på hemma men helt underbar i rätt miljö.

/MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-29 02:48

MrMiyagi skrev:Om vi i stället skulle betrakta HiFi-teknik som en hobby och musikintresse som en annan och inse att båda inte behöver utövas samtidigt skulle nog tankebanorna kunna bli rakare.

Hear hear! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-29 02:55

IngOehman skrev:Varför ger du dig på mig?
Att Phloam gör det är ingen nyhet direkt. Han har betett sig illa nästan från
första stund han började skrivit här.

Menar du att jag har betett mig illa från start här i denna tråden, eller sen jag blev medlem på faktiskt.se?

Beter jag mig illa mot just dig, eller i största allmänhet?

Kom med lite citat annars kan man tro att du fabulerar :D

/leker med byggklossar och kan inte läsa innantill

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-29 07:41

phloam skrev:
IngOehman skrev:Varför ger du dig på mig?
Att Phloam gör det är ingen nyhet direkt. Han har betett sig illa nästan från
första stund han började skrivit här.

Menar du att jag har betett mig illa från start här i denna tråden, eller sen jag blev medlem på faktiskt.se?

Beter jag mig illa mot just dig, eller i största allmänhet?

Kom med lite citat annars kan man tro att du fabulerar :D

/leker med byggklossar och kan inte läsa innantill

Det här försöket till dialog är helt fruktlöst, det begriper du väl(Phloam, är det bäst att tillägga).

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-08-29 12:53

Man måste ju sakna ett genuint musikintresse om man kan störas av lacken på högtalarlådorna?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-08-29 13:53

PerStromgren skrev:Att se eller inte se när man lyssnar tycker jag är intressant! En sak är i alla fall säker: att se den som spelar på en TV eller liknande, höjer för mig hifin högst avsevärt! En cello låter som en cello, även i min lilla hemmabio, bara jag ser cellon spelas! Stänger jag av TV:n låter det inte alls så bra!

Precis! Min surroundanläggning har en liten, men märkbar färgning när den är i normalläge. Det lustiga är att med projektorn "på" försvinner färgningen helt och fullständigt oavsett vilken genre jag tittar på. (Opera, actionthriller, rock-konsert, m.m.) Och med projektorn "av" inte bara hör jag, utan störs jag också av den klangliga obalansen. Och då väljer jag "pure direct" (ingen processering och bara ut till frontarna) och allt faller på plats igen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-29 14:06

Falkis skrev:Man måste ju sakna ett genuint musikintresse om man kan störas av lacken på högtalarlådorna?

Det beror nog på vilken kulör det är ;-)

/ B

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-08-29 15:20

Tänk vad roligt man kan ha med kabeldragning om man kör 4-vägs och aktivt. *s*
Eller så gör man det enkelt och ställer allt så nära man kan, dvs mellan högtalarna?

Jag vill mest bara påtala det att "altarplacering" inte nödvändigtvis är ett resultat av att man tycker om att sitta och titta på prylarna. Det kan vara så enkelt som att man går efter minsta motståndets lag.

Användarvisningsbild
Jourhighness

Inläggav Jourhighness » 2012-08-29 15:25

Jag gör det för jag fokuserar mer på musiken och att njuta av den än jag gör när jag ser högtalarna och alla komponenter, kanske har att göra med att jag inte vill bli påmind om att jag sitter i ett rum med högtalare utan att jag upplever det live...typ. Fokuserar inte lika mkt på brister utan låter mig svepas med i musiken istället. Gillar att kombinera det med en randomlista så jag inte har någon koll på vad som ska komma. Myyyyys.
“I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me, Superman!”

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi