Vad hör ni för skillnader efter filterrenovering?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 10:30

Fredrikb72 skrev:...
Det jag vill ha fram är att ibland kan kunskapen trampa folk på tårna på ett sätt som jag tycker är onödigt här inne, mycket möjligt att inget av detta görs medvetet men för mig ser det ofta medvetet ut (inte bara denna tråd såklart) med lite sarkastiska meningar med blinkande smile mm som kan tolkas "här ser du att jag har rätt och du väldigt fel".

+1 :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-08-29 10:31

Vad är det för B&W-högtalare du renoverat? *nyfiken*

Tror inte de har varit så noga att de förutsätter ett visst esr när de gjort filtrena så man kan säkert byta elektrolyter mot något annat utan att rubba den "delikata finintrimmade balansen" för den finns nog inte på det sättet.

Just att säga något generellt om "renovering" är ju knepigt då det beror så mycket på dels vad det var för fel på högtalarna innan och dels hur bra man lyckats rätta till felet eller förbättrat högtalarna.

Det blir lätt konstiga slutsatser av typen: "Jag renoverade en gång ett par högtalare och det blev inte alls bra: rekommenderar ingen att renovera högtalare. Släng och köp nya istället." Det beror ju på om det var brister i dem innan och hur bra man lyckats göra något åt dem.

Bra tips där att även byta ut spolarna, det kan nog bli bra om man använder luftlindade med tjockare tråd, men jag tror inte det märks så mycket om man inte spelar väldigt starkt så att kärnmaterialet börjar mättas.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:32

MagnusÖstberg skrev:
Fredrikb72 skrev:Ja jag tyckte du var ganska svinig och jag kan inte ett skit om filter, får jag då fråga vad detta skulle bidra till i positiv mening? : Dåså, tråden handlar inte om renovering utan lyckan av att förändringar gör att det upplevs bättre! :)

Jamen dåså, trådrubriken och första meningen i förstainlägget har inget med frågeställningen att göra.

Några andra frågeställningar än de två kan inte jag se i förstainlägget?

Och att du gör en fri tolkning av tråden på ett annat sätt ger dig rätt att kalla mig svin.

Snyggt måste jag säga. Och du kompletterar det snyggt på slutet.

Jag förstår att du inte har det minsta uns kunskap om ämnet, och jag förstår därför inte hur du då kan bedömma om svaren som ges är relevanta eller svinaktiga.

Däremot är det ju trevligt att du har bilden av att jag är på forumet för att bete mig som ett svin.

Magnus jag tycker inte du är ett svin och jag orkar inte med såna här diskussioner, jag ogillar MYCKET när folk ändrar en lång text till en kort som blir till något helt annat (det fetmarkerade ovan tex).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:35

Fredrikb72 skrev:..... med lite sarkastiska meningar med blinkande smile mm som kan tolkas "här ser du att jag har rätt och du väldigt fel".

Jaha... tittade igenom tråden och fann i princip de här exemplena:

Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd", jag är på din sida zapanasta :D

Fredrikb72 skrev:Jo det går ju att vrida hur man vill :) men om snittet ska ligga på 20 000 + poster per skalle så behövs nog ett antal konflikter och "onödiga" inlägg (min åsikt förståss) :lol:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:40

Fredrikb72 skrev:Magnus jag tycker inte du är ett svin och jag orkar inte med såna här diskussioner, jag ogillar MYCKET när folk ändrar en lång text till en kort som blir till något helt annat (det fetmarkerade ovan tex).

Det är min bild av dina svar. Det är så jag uppfattar det du skriver. Det är den bild du ger mig. Men du tycker säkert du har agerat på ett föredömligt sätt i tråden och har absolut inget att be om ursäkt för.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-08-29 10:42

Är ni klara?

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:44

MagnusÖstberg skrev:
Fredrikb72 skrev:..... med lite sarkastiska meningar med blinkande smile mm som kan tolkas "här ser du att jag har rätt och du väldigt fel".

Jaha... tittade igenom tråden och fann i princip de här exemplena:

Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd", jag är på din sida zapanasta :D

Fredrikb72 skrev:Jo det går ju att vrida hur man vill :) men om snittet ska ligga på 20 000 + poster per skalle så behövs nog ett antal konflikter och "onödiga" inlägg (min åsikt förståss) :lol:

Ytterligare ett bevis på att du har rätt Magnus? Varför jag gjorde dessa inlägg är lika solklart som resten för mig men jag tror inte du förstår och det är inget jag kan förklara eller ändra på.

Du har rätt / du vann.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:45

Martin skrev:Är ni klara?

Ja

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:48

Jag är mest skitledsen om jag skall vara ärlig. Riktigt ledsen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-29 10:51

Kanske finns fog för det:

MagnusÖstberg skrev:Ditt beteende i tråden suger getballe...

Jag måste ärligt säga att jag inte vet vad det där uttrycket betyder :oops: :roll:

Men jag anar att det avser något jag själv inte skulle uppskatta att få höra om mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 10:55

Tycker gott att man resonera lite kring toleranser. För länge sedan sades i en tråd om ett ambitiöst bygge (minns inte riktigt men tror det fanns 2x18W8545 i botten) att det skulle räcka om toleranserna hölls inom 10%.

Räcka för vad? Hur kritiskt är det med avvikande värden egentligen? Klart att det ska vara "rätt" men inte ens tillverkarna av element klarar ju av det - ibland anger de tom något helt annat än vad det egentligen är...

Audioexite tex har gjort mätningar som förtjänstfullt visas här:

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:55

Kalejdokom skrev:Kanske finns fog för det:

MagnusÖstberg skrev:Ditt beteende i tråden suger getballe...

Jag måste ärligt säga att jag inte vet vad det där uttrycket betyder :oops: :roll:

Men jag anar att det avser något jag själv inte skulle uppskatta att få höra om mina inlägg.

Var nog ledsen redan då.

Det betyder "riktigt, riktigt dåligt".

Det är oerhört ledsamt att få i halsen att man förstör eller är elak när man besvarar en frågeställning utifrån hur den är ställd i syfte att uppmärksamma på saker som är lätt att förledas av.

Som sagt, jag är skitledsen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 11:00

Jocke skrev:Tycker gott att man resonera lite kring toleranser. För länge sedan sades i en tråd om ett ambitiöst bygge (minns inte riktigt men tror det fanns 2x18W8545 i botten) att det skulle räcka om toleranserna hölls inom 10%.

Räcka för vad? Hur kritiskt är det med avvikande värden egentligen? Klart att det ska vara "rätt" men inte ens tillverkarna av element klarar ju av det - ibland anger de tom något helt annat än vad det egentligen är...

Det går inte att generalisera, det beror var komponenten sitter/har för funktion hur exakt den behöver vara. En brant notch som hamnar fel tappar ju inte bara funktionen, det blir dubbelt dåligt på kuppen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-08-29 11:03

Fast vad ska vi göra åt saken? Ska någon komma och döma deltagarna i tråden för deras beteende? Tror det var det som är problemet från början.

När det gäller toleranser så är min uppfattning att det viktigaste är att höger och vänster högtalare är lika. Samma värde på samma plats. Det finns två sätt att göra detta.

1. Använda komponenter med så låg tolerans som möjligt.
2. Mäta upp och selektera komponenter parvis.

Det gäller ju även högtalarelementen. Men i det här fallet är det kanske inte det mest kritiska.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-29 11:13

Jag tror att varför det blir såhär är likheten med tidigare poster. Man kan likna det litegrann vid matlagning:

-idag lagade jag pasta carbornara. Sedan tog jag ketchup på och tyckte det blev lite bättre.

-idag gjorde jag janssons frestelse. Sedan tog jag ketchup på och tyckte det blev lite bättre.

-idag gjorde jag en silltårta. Sedan provade jag med ketchup på och det blev mycket bättre.

Fast sedan provade jag med kokt fläskkorv och pepparotssås - med ketchup och som vanligt var det godast.

Rubriken skulle i denna tråden i så fall vara: vad tycker ni om att alltid hälla ketchup på maten-brukar ni märka någon skillnad?

Sedan kommer det någon jävel och undrar VAD det är för ketchup och HUR MYCKET ketchup osv...

Men det vill vi inte veta av, utan det enda som är viktigt är att komma överens om att ketchup är gott på maten. Och sedan att fortsätta prata om detta om och om igen. Och man vill bara ha ryggdunk.

Och att kokt fläskkorv med pepparrotssås är godast. Med ketchup. Alltid.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 11:13

Martin skrev:1. Använda komponenter med så låg tolerans som möjligt.
2. Mäta upp och selektera komponenter parvis.

Det gäller ju även högtalarelementen. Men i det här fallet är det kanske inte det mest kritiska.
+1

Men som vi förstått av tråden så är det inte det här som trådskaparen vill höra, eller diskutera. Det används inga mätinstrument. Det tas inga sådana hänsyn.

Jag skulle iallafall rekommendera alla som renoverar filter att göra på det viset så att man behåller likvärdig klangbalans mellan högtalarna, även om man kanske inte får exakt samma resultat som ursprungliga designen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 11:14

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Tycker gott att man resonera lite kring toleranser. För länge sedan sades i en tråd om ett ambitiöst bygge (minns inte riktigt men tror det fanns 2x18W8545 i botten) att det skulle räcka om toleranserna hölls inom 10%.

Det går inte att generalisera, det beror var komponenten sitter/har för funktion hur exakt den behöver vara. En brant notch som hamnar fel tappar ju inte bara funktionen, det blir dubbelt dåligt på kuppen.

Ja, det är ju så... men om man bygger med kritiska lösningar bör man ju också ha möjlighet att verifiera att det verkligen blir rätt... Jag blir lite orolig för att vi är lite petiga när det inte behövs - "Det beror på...." är ett alltför vanligt svar här - kan skrämma några från att prova på... Faktiskt blir så mycket roligare om fler försöker, berättar vad de pysslar med och lägger upp bilder av sina projekt. :) Det är bara att acceptera - de flesta av oss kommer inte att lära oss lika mycket som AE eller IÖ... Man kan kapitulera inför detta faktum om nu perfektionism i resultatet är det allena saliggörande men det är ju rätt kul att bygga och laborera också... ;-)

Nu handlade det om att byta en sunkig gammal konding mot något fräschare och diskussionen om diskussionen tar sig orimliga proportioner!^^

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 11:17

Fjonkalicious skrev:Jag tror att varför det blir såhär är likheten med tidigare poster. Man kan likna det litegrann vid matlagning:

-idag lagade jag pasta carbornara. Sedan tog jag ketchup på och tyckte det blev lite bättre.

-idag gjorde jag janssons frestelse. Sedan tog jag ketchup på och tyckte det blev lite bättre.

-idag gjorde jag en silltårta. Sedan provade jag med ketchup på och det blev mycket bättre.

Fast sedan provade jag med kokt fläskkorv och pepparotssås - med ketchup och som vanligt var det godast.

Rubriken skulle i denna tråden i så fall vara: vad tycker ni om att alltid hälla ketchup på maten-brukar ni märka någon skillnad?

Sedan kommer det någon jävel och undrar VAD det är för ketchup och HUR MYCKET ketchup osv...

Men det vill vi inte veta av, utan det enda som är viktigt är att komma överens om att ketchup är gott på maten. Och sedan att fortsätta prata om detta om och om igen. Och man vill bara ha ryggdunk.

:wink: :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 11:18

Jocke skrev:Nu handlade det om att byta en sunkig gammal konding mot något fräschare och diskussionen om diskussionen tar sig orimliga proportioner!^^
Nä, tråden handlade om erfarenheter vid filterrenoveringar!

Det är i grunden ointressant, men trevligt med ett exempel på just ett sådant byte. Som ett exempel på en utförd renovering.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 11:19

MagnusÖstberg skrev:Jag är mest skitledsen om jag skall vara ärlig. Riktigt ledsen.

Förlåt Magnus om du blev ledsen, det var inte min mening.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-29 11:27

:)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 11:27

MagnusÖstberg skrev:
Jocke skrev:Nu handlade det om att byta en sunkig gammal konding mot något fräschare och diskussionen om diskussionen tar sig orimliga proportioner!^^
Nä, tråden handlade om erfarenheter vid filterrenoveringar!

Det är i grunden ointressant, men trevligt med ett exempel på just ett sådant byte. Som ett exempel på en utförd renovering.

Om nu zapanasta blev lycklig av det här så är det väl bra? Tycker att flera svar handlade om att nagelfara filterrenoveringen och inte att berätta om egna erfarenheter. Jag själv drar mig ibland för att delta i diskussioner jag tycker är intressant just för att sådant här händer...

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-08-29 11:33

Ser ut som att det är Audyn Cap med 5% tolerans i de kondingar som är ditsatta efter renoveringen/ombyggnationen. 5% måste väl ändå räknas som ganska snäv tolerans i de här fallen om inte värdena är så stora? Vad är 5% på 4,7uF?
För att få 2% tolerans behöver man betala ca 6-7ggr mer för varje konding och det kanske inte blir någon hörbar skillnad?

Skall man vara nogrann bör man då mäta upp kondingen som ni säger. Alternativt är att använda sig av flera mindre kondingar parallellt för att få snävare toleranser.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 11:44

Emanuelgbg skrev:Skall man vara nogrann bör man då mäta upp kondingen som ni säger. Alternativt är att använda sig av flera mindre kondingar parallellt för att få snävare toleranser.

Ja, jag hade nog mätt upp dem för att få likartat värde på båda högtalarna om man nu skall använda hans filter som utgångspunkt för diskussionen.

Jag har nog aldrig kostat på mig att parallellkoppla många mindre kondingar för att nå närmare ett givet resultat istället för att mäta. Det blir lätt dyrt.

Jag använder själv Audyn Cap så gott som uteslutande och det brukar ofta krävas mätning/selektering för att hamna inom +/- 5% mellan två kondingar.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-08-29 11:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-08-29 11:45

Vidare kan jag tillägga att jag gjort precis som trådskaparen, bara bytt ut elekrolyterna mot plast.
Vill gärna inbilla mig att det blev ett större lugn (kan inte beskriva det bättre) och mindre grynighet i diskanten men jag vet inte om det är inbillning.

Spolarna bytte jag inte ut då det inte finns angivna värden och att jag saknar mätutrusning för kolla upp det. Skickade mail till firman men de svarade aldrig.

Användarvisningsbild
lennartj

Ryggdunk?

Inläggav lennartj » 2012-08-29 12:14

Fjonkalicious skrev:Jag tror att varför det blir såhär är likheten med tidigare poster. Man kan likna det litegrann vid matlagning:

Ryggdunk för chansa, byt och tyck kan man söka på mer grönsakslika eller heminriktade forum, tror jag. Jag besöker dem så sällan. :oops:

Faktiskt är faktiskt och det är ganska unikt.
Påstår man att något är på ett visst sätt får man finna sig i att det kommer att granskas om det FAKTISKT är så av kunniga forummedlemmar och är man ute och cyklar kan man raskt bli bryskt tillrättavisad.

Vill man bara bli klappad medhårs finns andra forum..

Det kan vara intressant att få teorier prövade, men man ska inte gå hem och lipa om de inte håller för granskningen utan vara tacksam för att bli upplyst.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 12:41

"Hjärtligt, men brutalt"
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-29 13:37

För att lätta upp stämningen i tråden vill jag skjuta in ett köpråd :) .

Det talas mycket om att mäta upp komponenter, därför skaffade jag en sådan här.

Den använder jag ofta för att kolla filterkomponenter och inte minst för att justera induktansen på spolar - det är ju ursmidigt att rulla av några varv på spolen och kontrollmäta tills man har exakt "rätt" värde. Rekommenderas!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 13:47

Ja det blev en lång tråd,och nu har jag lugnat ner mig och ber om ursäkt för att jag hetsade upp mig i morse..

Kort och gott,jag är inte ute efter nåt ryggdunk för att jag bytt kondensatorer..

Har inte heller dom kunskaperna att mäta kondensatorer osv,bytte bara ut dom befintliga mot såna av bättre sort och jag hör skillnad till det bättre,och det är jag säker på för att jag a+b körde en orenoverad mot en renoverad på köksbordet :) . (Den orenoverade lådan lät murrigare och mer instängd,ja inga jätteskillnader men det hördes i alla fall)

Om det kallas renovering eller modifiering bryr jag mig inte om,är bara en glad amatör på området som tycker det är kul att fiksa och dona lite :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-29 13:55

Hade du fått snurr på en mätrigg, så tror jag många hade varit intresserade att läsa det du skriver. Det hade också berättat mer för en som inte kan höra det du hör(eftersom vi inte är där). Du hade kunnat dra slutsatser kring ditt rum, hur stora skillnader dina modifieringar gör osv. Kanske en utvecklande process hade inletts, vem vet?

Dock har jag full förståelse och respekt för om du inte vill skaffa det. Men jag tror de flesta här vill hjälpa dig, med en skeptisk inställning som grund.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum