Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Kaninte bidra med så mycket i ämnet men PAL är ju faktiskt 25fps och inte 50. Då hade ju det inte varit 4% ökning utan 108%
Svante skrev:Vet ni vad NTSC betyder?
IngOehman skrev:Fast när man ser hur en så fantastisk film som femte elementet släpps i så usel bildkvalitet på just PAL (NTSC-versionen är klart bättre, i synnerhet superbit-versionen, även om även den är långt ifrån den kvalitet son en optimal PAL kan erbjuda) kan man onekligen undra...
paa skrev:Svante skrev:Vet ni vad NTSC betyder?
National Television System Committee.
IngOehman skrev:PS. Denna fråga var för övrigt uppe i någon form för en tid sedan här på faktiskt. Borde gå att hitta den gamla tråden för den som vill veta vad vi kom fram till den gången.
Vet ni vad NTSC betyder?
Det där med att NTSC dvd's skulle vara sämre bild är en ren myt.
MusicMan skrev:paa skrev:Svante skrev:Vet ni vad NTSC betyder?
Eller kanske mer känt som Never The Same Color*.
*Inte colour eftersom det är ett amerikanskt system, därav väljer jag amerikansk stavning.
Eller kanske mer känt som Never The Same Color.
paa skrev:National Television System Committee.
Svante skrev:Ja, att sampla om ljudet hade ju varit lätt eftersom det är så lätt att interpolera mellan (ljud-)sampel. Kruxet är att det måste synka med bilden. Att sampla om bild är inte lika lätt har jag förstått, fulsättet är förstås att spela en bild två gånger efter att 24 bilder har visats. Det ger ryckiga panoreringar och är inte alls särskilt njutbart.
Det borde gå att tillämpa samplingsteoremet på varje pixel för att interpolera fram bilder, men jag gissar att det blir för beräkningsintensivt. Å andra sidan kan det ju göras off-line innan DVDn pressas, så förmodligen är skälet ett annat.
3-2 pulldown som man använder vid överföringen från film till NTSC ger en ryckig bild, ses exempelvis vid mjuka panoreingar och bilar som kör förbi, det brukar rycka till lite...
paa skrev:Görs inga spelfilmer digitalt ännu?
Eller kanske mer känt som Never The Same Color*.
*Inte colour eftersom det är ett amerikanskt system, därav väljer jag amerikansk stavning.
Honken skrev:Kanske en dum fråga från en som inte har stenkoll...
Är det pga. detta fenomen det ganska ofta är ljudeftersläpning i DVD musik skivor, alltså live konserter och dyl?
Dvs omvandlar man bilden till pal och kör ljudspåret i rätt hastighet!?
Max_Headroom skrev:Kan man inte fixa ljudproblemen med Auto Tune? Alltså pitcha i tonhöjd, i realtid.
IngOehman skrev:Honken skrev:Kanske en dum fråga från en som inte har stenkoll...
Är det pga. detta fenomen det ganska ofta är ljudeftersläpning i DVD musik skivor, alltså live konserter och dyl?
Dvs omvandlar man bilden till pal och kör ljudspåret i rätt hastighet!?
Nej, nej. Hade det varit fallet hade tidsfelet skenat dramatiskt. Efter 24 minuters tittande hade det varit en hel minut fel!![]()
(Bilden vara en minut längre fram i handlingen alltså.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag vidhåller att bästa lösningen vore en övergång till 25 bilder per sekund (och 50, 75 eller 100 Hz bländarblink) i filmbranschen.
Mikael2 skrev:Esoteric/Teac påstår sig ha en funktion för att korrigera dessa 4%
Då krävs deras DVD-spelare UX-1 samt en av deras masterklockor G-0 eller G-0s och sen är det bara att köra PAL i rätt fart
pLudio skrev:InterVideo WinDVD har något som de kallar PAL TruSpeed som skall fixa de där 4 procenten.
DTH skrev:IngOehman skrev:Jag vidhåller att bästa lösningen vore en övergång till 25 bilder per sekund (och 50, 75 eller 100 Hz bländarblink) i filmbranschen.
Så länge de stora och viktigare (jämfört med Europa) marknaderna som Nord- och Sydamerika samt viktiga teknologiländer som Japan, Taiwan och Korea kör NTSC och 60 Hz/fps är 25 fps osannolikt, närmaste gemensamma multipel blir ju 150.
DTH skrev:Jag sätter vidare hoppet till ett fix för 72 (eller 96) fps. Detta borde inte kosta många ören, eller hur?
DTH skrev:Vore tycker jag ett jättebra marknadsföringsargument för den som kommer först! Den enda DVD-spelaren som återger materialet korrekt och fullständigt ryckfritt...
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 27 gäster