Skall bakhögtalarna vara lika som fram, eller...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Skall bakhögtalarna vara lika som fram, eller...

Inläggav paa » 2005-08-19 10:10

I en annan tråd dök det upp en synpunkt om att det funkade perfekt med integrationen med bara två bakhögtalare pga att de var identiska med de främre högtalarna.
Jag upplever hittills alltid problem med bara två bakre högtalarna, på så sätt att om jag vrider huvudet bara det minsta så förändras frekvensgången från den högtalaren som jag vrider mig mot så kraftigt så den skriker "här står jag".
I de flesta fallen vill jag ju inte främst ha bakhögtalare för att ge exakt lokalisering av effektljud, utan för att få en bättre illusion av akustiken i rummet där musiken spelades in. Då gäller det ju att det blir ett ganska diffust ljudfält, där varje enskild ljudkälla är tillräckligt svag i förhållande till hela det bakre ljudfältet.
Med två högtalare bak står varje enskild högtalare för hälften av ljudtrycket, vilket naturligtvis gör hörbara effekter. Men, redan med fyra bakhögtalare så står varje enskild ljudkälla i bakre fältet för endast 25% av ljudtrycket, vilket är en avsevärd skillnad, som gör det mycket mycket svårare att peka ut dom enskilda högtalarna. Akustikintrycket blir då mycket mer naturligt.
Jag har inte hört många system med identiska högtalare runt om, men tycker det är en intressant fråga och hoppas på många givande inlägg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-19 10:42

Ett av problemen med bakre högtalare är egentligen två.

1) Man sitter oftast för nära
2) Man har för hög nivå i förhållande till de främre högtalarna

Men det beror ju lite på vad man ska de bakre högtalarna till. Om de ska ge en bättre och mer naturlig akustik vid lyssning på musik eller om man ska höra helikoptrar surra omkring i vardagsrummet :-)

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-19 10:47

Bill50x skrev:Men det beror ju lite på vad man ska de bakre högtalarna till. Om de ska ge en bättre och mer naturlig akustik vid lyssning på musik eller om man ska höra helikoptrar surra omkring i vardagsrummet

Eller om man skall ha de till att verkligen känna som om man satt på Stamford Bridge på söndag... :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-19 11:32

Hetsporren skrev:
Bill50x skrev:Men det beror ju lite på vad man ska de bakre högtalarna till. Om de ska ge en bättre och mer naturlig akustik vid lyssning på musik eller om man ska höra helikoptrar surra omkring i vardagsrummet

Eller om man skall ha de till att verkligen känna som om man satt på Stamford Bridge på söndag... :wink:

Det är tur att vi har olika intressen här i livet....

/ B

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-08-19 12:10

Jag tycker att modellen som Ino kör med, alltså många bakhögtalare på varje kanal verkar vara en kanonlösning. Själv har jag dock inte så nu men det blir nog i framtiden. Någon som vet om det är fler tillverkare som har liknande lösningar...?

MVH. Christian

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-19 12:14

AnotherDrinkPlease skrev:Jag tycker att modellen som Ino kör med, alltså många bakhögtalare på varje kanal verkar vara en kanonlösning. Själv har jag dock inte så nu men det blir nog i framtiden. Någon som vet om det är fler tillverkare som har liknande lösningar...?

MVH. Christian

Det trista är ju att ens rum ser ut som en studio med alla högtalare, dämpmaterial och dylikt. Man ska ju bo och leva också :-)

/ B

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-08-19 12:20

Det instämmer jag fullständigt i. Men om du tex. kollar min medlemspresentation så ser du att fyra stora surroundhögtalare oftast blir fulare än låt säga åtta av de där små inomodellerna. Samt att de går att färglägga precis som man vill och då flyter de in i väggen bättre.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-08-19 12:49

Visst ska man leva också men jag tycker att jag har det snyggare nu med 6 st väggmonterade bakhögtalare än tidigare när jag hade två stativare som bakhögtalare.

Att ljudet dessutom är typ 100 gånger bättre nu än innan är ju också viktigt... :D

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-19 13:33

gromit skrev:Visst ska man leva också men jag tycker att jag har det snyggare nu med 6 st väggmonterade bakhögtalare än tidigare när jag hade två stativare som bakhögtalare.

Det kanske det är, men jag är tillräckligt irriterad på de två fronthögtalare jag har (Dahlquist DQ10a, 80x80x25cm som står en halv meter ut från vägg) för att ens fundera på ännu mer högtalare :-)

Jag lyssnar på musik, live hör man den framför sig - oavsett om det är rock eller klassiskt, inne eller ute. Studio-meckat har ingen naturlig förankring i alla fall. Så jag nöjer mig med stereo.....

/ B

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-08-19 13:35

Ja, vill man inte ha surround alls.... då kvittar det ju... :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-19 13:44

Jag kör 7 identiska högtalare i min 7.1 upsättning (2 subbar 7.2? 7.1½? 8) ) och jag tycker det funkar kanon. (NHT SuperZero - samtliga monterade i samma plan 150cm från golvet)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-19 14:47

Jag kör 8 indentiska högtalare, bak vill säga :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Skall bakhögtalarna vara lika som fram, eller...

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-19 15:14

Enligt min åsikt (kan även förklaras fysikaliskt men det är så jobbigt):

Två dipolhögtalare bak á la "gamla" THX ==>
Diffust otydligt ljud, men bra "omslutning"

Två direktstrålande bak ==>
Tydligt ljud, men dålig "omslutning". Svårt också att placera bakhögt. korrekt i och med att de lesta har en vägg ganska nära bakom lyssnarpositionen.

Multipla "direktstrålande" bakhögtalare, 4, 6, eller ännu fler ==>
Det bästa av två världar, ger BÅDE tydlighet i ljudet baktill och bra "omslutning".

Min rekommendation är att skaffa sig 7.1-förstärkare och ansluta minst 4 st bakhögtalare (helst ännu fler, men 4 st bak ger tydligt bättre bakre sorroundljudfält och upplevelse än bara 2 st). Varför stanna kvar i gamla tankesätt med bara 2 st bakhögtalare, när hela marknaden gått mot fler bakkanaler/bakhögtalare redan sedan under c:a fem år tillbaka?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2005-08-21 12:56

Tycker ni Dolby Pro Logic IIx gör ett bra jobb med 5.1-material? Processar de flesta receivers även DTS-material till 7 kanaler?

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-08-21 18:00

Det jag har kommit fram till att filmljudet är mixat så hårt draget. Surroundeffekter är ofta antingen eller liksom i den ena eller andra surroundkanalen. När det väl kommer en actionscen med två surroundhögtalare vinklade mot lyssnaren så känns det "Aha.. där hörde jag den högtalaren också ja.." och hela idén med surround försvinner.

Därför tycker jag diffust ljud är bäst för att mildra detta och höja ambiensen.
Och åstadkommer det genom flera högtalare eller högtalare vinklade bort från lyssnaren reflekterande i väggar etc.

Eller tycker ni att samspelet mellan surroundkanaler och frontljud är bra (stereomixat (fram-bak))? Är det mina filmer som är dåliga kanske :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-21 22:32

Jag tycker att det är mycket positivt med identiska högtalare runt om... I alla fall i mitt fall med "bredspridande" Carlsson OA51.3.
Jag kör nu med 51 : or fram och 4 st som surroundhögtalare, -men jag har 4 till att sätta upp som surr... skall bara förhandla lite med Sambo först :wink:

Speciellt med MusikDVD'er, det blir en mycket realistisk och omslutande ljudbild i de bakre regionerna...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-21 23:16

Johan underscore Lindroos:
Du använder väl IÖ's bakhögtalare?
Hur direktstrålande anser du dom vara? Dvs. uppfyller dom helt ditt
3:e krav?

Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-21 23:32

sztation skrev:Det jag har kommit fram till att filmljudet är mixat så hårt draget. Surroundeffekter är ofta antingen eller liksom i den ena eller andra surroundkanalen. När det väl kommer en actionscen med två surroundhögtalare vinklade mot lyssnaren så känns det "Aha.. där hörde jag den högtalaren också ja.." och hela idén med surround försvinner.

Håller med om att det brukar låta så illa när man bara använder två (5.1) eller fyra (7.1) surroundhögtalare. Och det är inget annat att vänta sig. Så fungerar vär hörsel, den gör inte att lura att tro att ljudfältet är kontinuerligt med så få ljudkällor.

Men jag håller verkligen INTE med om att mixarna "låter så", det är bara så att en uppsättning med så glest placerade högtalare inte KAN dekoda den information som finns på filmerna.

Glöm inte bort att en filmmixstudio använder mellan 8 och 12 bakkanalshögtalare redan för 5.1 (gäller THX-godkända studior för biofilmmixning), och kom också ihåg att man inte skall tro att 7.1 på en förstärkare betyder att det finns något i den som har med 7.1 att göra.

Idag finns ingen riktig (med diskret 7.1-dekoder) 7.1-förstärkare, eftersom det inte finns några 7.1-system! De flerkanaligaste system som finns är 6.1-system (och det finns bara ett enda, nämligen DTS 6.1 discrete), och när en 6.1-inspelning spelas på en 7.1-förstärkare men en högtalare till varje förstärkare, blir ljudet i de två bakersta högtalarna samma.

De fyra bakhögtalarna kopplade till de föra förstärkarna enligt 1 + 1 + 1 + 1 återger alltså de tre bakkanalerna enligt mönstret 1 - 2 - 1, vilket ger en bakvikt som förstör mycket av de spatiella effekterna i filmerna. :(

Om man däremot använder sex högtalare och kopplar 2 + 1 + 1 + 2 så får man ett kanalmönster om 2 - 2 - 2 istället vilket är mycket bättre. Men allra bäst är faktiskt 3 - 2 - 3. Det mänstret uppnå man genom att koppla högtalarna till de fyra förstärkarna enligt 3 + 1 + 1 + 3. Det förvånar många men, så blir det faktiskt i regel bäst.

Sen finns det förstås låtsassystem (DD) som använder siffrorna 6.1 men som är 5.1-system avsedda att avspelas med matriserad mittbak-kanal. Med dessa avspelas i regel bättre utan matrispumpningarna aktiverade, alltså som riktig 5.1, med 6 surroundhögtalare eller fler.

Därför tycker jag diffust ljud är bäst för att mildra detta och höja ambiensen.

Håller inte med om detta heller. Diffust ljud ökar förvisso just diffusiteten, men näppeligen "känslan av ambiens". Tvärtom behöver man ha god artikulation för att känna sig närvarande. Därför ogillar jag personligen dipoler och betaktar dem bara som en kompromiss för dem som av olika skäl inte kan välja en bättre lösning. Förvisso en bättre kompromiss än två direktriktade högtalare.

Och åstadkommer det genom flera högtalare eller högtalare vinklade bort från lyssnaren reflekterande i väggar etc.

Hmmm... Dessa två alternativ beter sig väsensskilt åt, med avseende på just diffusiteten. Flera direktstrålande högtalare låter ju mindre diffost än en, medan en (eller flera) högtalare vinklade bort låter klart mer diffusa än en direktriktad.

Enda likheten är att man i båda fallet slipper höra var någonstans högtalarna sitter, vilket förvisso är bra.

Eller tycker ni att samspelet mellan surroundkanaler och frontljud är bra (stereomixat (fram-bak))?

En sak som jag tror inte alla tänker på är att högtalare avsedda att användas "i antal för surroundkanaler" inte är jämförbara med vanliga högtalare, eftersom de är "delhögtalare" bara. De skall ju klinga optimalt när de används tillsammans, inte som enskildheter. Låter man flera normala högtalare återge en gemensam kanal kommer de att klinga väldigt färgat i klunga, dessutom kommer de att bli en väldgt svår last för förstärkaren om de parallellkopplas.

Högtalare avsedda för att använda i multipla antal för bakanalerna bör alltså vara små, klangligt anpassade (även för väggplacering) och högohmiga (>10 ohm). :P

Är det mina filmer som är dåliga kanske :)

Jag tror dina filmer är bra mixade, i varje fall de flesta, för det är de flesta filmer! Men inga filmer låter bra mixade om man avlyssnar dem med bara två eller fyra bakkanalshögtalare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-22 15:28

Harryup skrev:Johan underscore Lindroos:

Harryup

Jag är ju inte Johan, men kan ändå berätta att de är helt direktstrålande, ehuru väldigt bredspridande (180 grader).

Dock kommer de (liksom alla högtalare för bakkanalerna) att påverkas av takreflexen. Eftersom denna är gynnsam när man försöker skaffa en systemuppsättning som skall kunna återge alla sfärens övre halvas rymdvinklar (2pi steradianer) är takreflexen en tillgång.

Högtalare som är gjorde att arbeta i antal med varandra "tål" dessutom mer takreflex än konventionellt uppsatta surroundhögtalare (en per kanal), tack vare att de sitter på olika avstånd från taket och därför inte ger fula kamfilterfärgningar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-22 17:05

Öhman:
vad anser du om hur ett 3+1+1+3 system skall installeras om man tänker sidoväggar och bakvägg? Hur nära varandra och skall dom utifrån placering spela olika högt? Sidohögtalare även på bakväggen? Och hur skall man kombinera ett 5.1 SACD/DVD-Audio med 7.1 uppsättning för bio?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-22 17:55

IngOehman skrev:
Harryup skrev:Johan underscore Lindroos:

Harryup

Jag är ju inte Johan, men kan ändå berätta att de är helt direktstrålande, ehuru väldigt bredspridande (180 grader).

Dock kommer de (liksom alla högtalare för bakkanalerna) att påverkas av takreflexen. Eftersom denna är gynnsam när man försöker skaffa en systemuppsättning som skall kunna återge alla sfärens övre halvas rymdvinklar (2pi steradianer) är takreflexen en tillgång.

Högtalare som är gjorde att arbeta i antal med varandra "tål" dessutom mer takreflex än konventionellt uppsatta surroundhögtalare (en per kanal), tack vare att de sitter på olika avstånd från taket och därför inte ger fula kamfilterfärgningar.

Vh, iö

...

Jag har också en fråga om dina bakhögtalare som jag har funderat på. Hur fungerar det med diskanterna (som är två/högtalare och sitter bara en bit från varandra), utan (alternativt trots) att det blir spridningsojämnheter (destruktiv interferens av någon typ) när de två små ljudkällorna adderas?

edit: trodde att det stog inte där det inte gjorde det

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-22 23:01

Jag är lite förvånad över debatten här. Men å andra sidan är jag mer okompetent än vanligt när det gäller flerkanalssystem :-)

Jag har förstått det så här. Ett 5.1 system innehåller 2 stereokanaler fram + en mittkanal samt två bakre kanaler. Och "ettan" står för en separat sub under 80 Hz eller nåt. Är det korrekt uppfattat?

Men varför ska jag då behöva 6 högtalare till de bakre två kanalerna? Jag förmodar 3 högtalare per kanal då, eller? Varför ger då 3 högtalare en "bättre" återgivning än en (1) när de ändå hanterar samma signal?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-22 23:08

IngOehman skrev:Jag är ju inte Johan, men kan ändå berätta att de är helt direktstrålande, ehuru väldigt bredspridande (180 grader).

Vh, iö

Beskrivningen påminner lite om Carlssonhögtalare. Väggstöd, vinklade element, stor spridning i rymden.
Många bakhögtalare har nu vinklad baffel, uppåt som INO, eller åt sidan som på EPS-W. Skulle det inte vara en vits att komplettera med en liten absorbentskiva intill den sida som vinklar mot väggen, ungefär som tex OA 51 har? Den tidiga reflexen gör väl ingen glad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-22 23:15

Varför ger då 3 högtalare en "bättre" återgivning än en (1) när de ändå hanterar samma signal?
Sitter flera högtalare bredvid varandra (fler ljudkällor) som spelar samma signal så betyder det att ljudbilden flyttas med på ett mer naturligt sätt när man vrider och flyttar på huvudet åt olika håll tex. Detta pga sättet som den mänskliga hörseln lokaliserar ljud. Man hör ljudet från där det kommer först upp till en viss tid som starkast. Har man bara två ljudkällor som bakkanaler så fattar öronen att ljudet kommer från just de två punkterna eftersom det är så långt mellan dem. Flyttar du dig bara lite i sidled så kommer det mesta av ljudet att verka komma bara rakt från den högtalare som är närmast, om inte flera högtalare sitter i närheten av den och "tar över".

Man får alltså ingen ljudbild där ljuden kan komma från många olika håll utan man får en massa ljud som kommer från endast två olika håll.

När det gäller fronthögtalarna så sitter de ju på en ganska liten vinkel mellan dem så där är de tillräckligt nära varandra för att ljudbilden ska kunna sys ihop.

Användarvisningsbild
micke5721

Ingvar! Varför låter det inte som fasfel?

Inläggav micke5721 » 2005-08-23 13:30

Hej! En liten fråga till dig Ingvar. Jag och två av mina vänner har varit och lyssnat hos dig, vi blev alla väldigt imponerade av surroundupplevelsen då vi kollade på film, en fråga har dock kommit upp. Då man satt och lyssnade som vi gjorde, alltså längs bakväggen så får man ju olika avstånd till de olika surroundhögtalarna. Du har ju fyra surroundhögtalare per bakkanal om jag inte räknade fel, och om jag inte förstod dig fel så var de parallell kopplade, nu till frågan.
Varför upplever man då inte den typiska upplevelsen av fasfel på ljudet som brukar göra att allt ljud låter diffust oavsett vilken signal som matas till högtalarna? Jag upplevde i varje fall att atmosfäriska ljud (ex: regn) lät diffust och det ska det ju göra, men de ljud som var mer distinkta (ex: rikoschett från pistolskott) i sin framtoning inte alls återgavs som oprecisa eller diffusa utan de återgavs med den precision som de ska återges.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-08-23 18:15

IngOehman skrev:Men jag håller verkligen INTE med om att mixarna "låter så", det är bara så att en uppsättning med så glest placerade högtalare inte KAN dekoda den information som finns på filmerna.
Vh, iö

Ok.
Jag vidhåller dock att det mesta av filmljudet inte innehåller någon sådan information.

Dvs om man kopplar högerbakkanal till vänsterframhögtalare och kopplar bort surroundhögtalarna och centerhögtalare och sedan lyssnar som om det vore en vanlig stereouppspelning så finns det ingen eller väldigt lite stereoinformation. Oftast så kommer effekten i den ena eller den andra.

Detsamma gäller stereoinformation mellan de båda surroundkanalerna.

Detta gäller främst de allra starka ljuden (som märks mest) bör jag väl tillägga. Dvs bomber och granater eller liknande. Mycket annan ambiensljud är ok. Och även tex när skådespelarna är inne på ett disco. Då är ljudet väldigt starkt i surround men har ändå schysst stereoinformation.

Jag undrar dock vad du menar det är som gör att våra öron och glest (dvs fyra stycken placerade högtalare i 90graders vinkel sinsemellan) inte kan klara av att hyggligt återskapa ett ljudobjekt som flyger runt omkring en.

Man har ju inte två högtalare till varje framkanal när man lyssnar på musik för att anläggningen ska klara av att återge ett brett stereoperspektiv. Även om man vrider på huvet ibland etc.

Att det blir svårare att peka ut ljudkällan när man använder flera högtalare till samma signal kan jag dock hålla med om. Jag anser dock inte att det ska behövas.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-23 18:26

Jag undrar dock vad du menar det är som gör att våra öron och glest (dvs fyra stycken placerade högtalare i 90graders vinkel sinsemellan) inte kan klara av att hyggligt återskapa ett ljudobjekt som flyger runt omkring en.

Jag är inte ingvar men anledningen är att det blir för lätt att lokalisera ljudkällorna pga den stora vinkeln och tidsavståndsförändringarna mellan dem. Bara du rör lite på huvudet (ändrar vinkeln) eller flyttar dig en aning (ändrar tidsavståndet) så lokaliserar hörseln ljudkällorna jättelätt utan att du ens behöver tänka på det. Ligger däremot ljudkällorna i mindre vinkel jäntemot varandra som i stereofallet:

Man har ju inte två högtalare till varje framkanal när man lyssnar på musik för att anläggningen ska klara av att återge ett brett stereoperspektiv. Även om man vrider på huvet ibland etc.

...som iofs är på gränsen till för brett egentligen vilket ställer väldigt höga krav på ljudkällorna (högtalarna) som bekannt.

Att det blir svårare att peka ut ljudkällan när man använder flera högtalare till samma signal kan jag dock hålla med om. Jag anser dock inte att det ska behövas.
Hör du ljudkällorna så är det ju därifrån ljuden kommer... Konstigare än så är det inte.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-08-23 18:59

Öhman höll intressant föredrag om det här någonstans någon gång (Arken 2004?). Finns som mp3 att ladda ner från LTS hemsida.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-08-24 00:39

Martin skrev:

Jag är inte ingvar men anledningen är att det blir för lätt att lokalisera ljudkällorna pga den stora vinkeln och tidsavståndsförändringarna mellan dem. Bara du rör lite på huvudet (ändrar vinkeln) eller flyttar dig en aning (ändrar tidsavståndet) så lokaliserar hörseln ljudkällorna jättelätt utan att du ens behöver tänka på det. Ligger däremot ljudkällorna i mindre vinkel jäntemot varandra som i stereofallet:

Om det är 90grader sinsemellan så är det samma vinkel som i stereofallet. Och det har jag absolut inte samma problem med.
Dessutom så rör jag inte på huvet under tiden den starka effekten spelas upp.

...som iofs är på gränsen till för brett egentligen vilket ställer väldigt höga krav på ljudkällorna (högtalarna) som bekannt.

Hör du ljudkällorna så är det ju därifrån ljuden kommer...

jo..

Är det någon som skulle kunna spela in höger fram och höger bak till ett stereospår.. samt surround L+R i ett stereospår och lägga upp. Från matrix eller liknande. Så kan vi lyssna svart på vitt hur mycket stereoinformation det finns (för de starka effekterna) i kanalerna.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-24 01:44

iö skrev
Om man däremot använder sex högtalare och kopplar 2 + 1 + 1 + 2 så får man ett kanalmönster om 2 - 2 - 2 istället vilket är mycket bättre. Men allra bäst är faktiskt 3 - 2 - 3. Det mänstret uppnå man genom att koppla högtalarna till de fyra förstärkarna enligt 3 + 1 + 1 + 3. Det förvånar många men, så blir det faktiskt i regel bäst.

Intressant...

Då skall jag nog testa att sätta upp 4 st OA51.3 på sidoväggarna jäms med soffan... ett par spelandes lite framåt och ett par bakåt... (på OA51-vis, baffelvinkel"),
-och sedan ett par till längre bak i rummet.

jag sitter 3.5 m från bakvägg (rummet 8 m totalt) och rummet är 3.8 m brett.

2 st OA51 parallellkopplade borde förstärkaren mäkta med (3 par, det optimala, går ju inte...)

/Stefan

Nästa

Återgå till Generellt om hifi