Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Trevligt att slippa se klippta toppar.
Någon som kan ge ett bra svar på varför allpasskänningen reagerar på ett par spår?
IngOehman skrev:Det är inte alls varken ovanligt eller märkligt att man får toppnivåförändringar
när man allpassfiltrerar ljud som skapats av synthar. Det betyder ju bara att
vågformerna är fasta, och alltså vågformförändras på ett konsistens sätt*.
Svante skrev:Vilka spår menar du?
En spekulation kan vara att masterbandet faktiskt är lite hårt utstyrt ibland. Det är ju trots allt ett analogband och klippgränsen där är ju lite flytande.
Men inte är det mycket påverkan som syns i allpassgraferna?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Vilka spår menar du?
En spekulation kan vara att masterbandet faktiskt är lite hårt utstyrt ibland. Det är ju trots allt ett analogband och klippgränsen där är ju lite flytande.
Men inte är det mycket påverkan som syns i allpassgraferna?
Spår 4 - Kropparnas automatik.
Svante skrev:IngOehman skrev:Det är inte alls varken ovanligt eller märkligt att man får toppnivåförändringar
när man allpassfiltrerar ljud som skapats av synthar. Det betyder ju bara att
vågformerna är fasta, och alltså vågformförändras på ett konsistens sätt*.
Fast ändå...
Låtarna är en mix av många okorrellerade ljud, och sådana mixar får inte de platta toppar som de enskilda (synt-)ljuden har.
Svante skrev:En artikel om precis det kommer i nästa MoLt.
Så om jag tvingas välja mellan förklaringsmodellerna "toppklippning på bandet" och "topptillplattade syntljud" så väljer jag den första.
Svante skrev:Å andra sidan kan det ju vara lite av varje, och summan av de två är ju som du säger liten i det här fallet.
IngOehman skrev:Men låt mig fråga dig:
Har du sett hur vågformen brukar se ut när en bandspelare överstyr?
Svante skrev:IngOehman skrev:Men låt mig fråga dig:
Hehe, jadå. Det är ganska mjukt. Men om en enda topp drar i den hårt så blir klippningen hård till slut och just det syns i allpassgrafen.
Har du provat att allpassfiltrera bandklippt signal?
Svante skrev:petersteindl skrev:PekkaJohansson skrev:Info om de detaljerade graferna finns på engelska här:
http://www.lts.a.se/lts/manual
Med vänlig hälsning
Pekka
JättebraJag lägger in allt i ett samlat dokument i pdf.
MvH
Peter
Alltså, det är förstås jättebra med engagemang, men jag undrar vad syftet med att göra en pdf är. Det blir ju två versioner som man måste rätta eller bygga ut när man vill det.
Manualen är ju ett levande dokument som vi pillar i med (o-)jämna mellanrum, tex när det kommer en ny version.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Men låt mig fråga dig:
Hehe, jadå. Det är ganska mjukt. Men om en enda topp drar i den hårt så blir klippningen hård till slut och just det syns i allpassgrafen.
Har du provat att allpassfiltrera bandklippt signal?
Min poäng var alltså att det finns lite integrationer å så med i ekvationen,
och överstyrningen inte alltid ser ut som man kanske kunde tro (alltså en
signal som mjuk- eller hårdklipper "uppifrån") utan det kan faktiskt se rätt
så annorlunda ut.
Men det är olika och beror också på vilken frekvens det är som överstyr.
Med dagens (för många oväntade) utveckling av band finns det dessutom
faktiskt fall där det är elektroniken som klipper innan bandet mättar! Det
hela var mycket märkligt tycker jag, att banden började utvecklas som
mest EFTER det att bandspelarna i allt högre takt började rangeras ut ur
inspelningsstudiorna på 80/90-talen.
Och: Ja, jag har allpassfiltrerat inspelningar med överstyrda band, och sett
att det inte verkar påverka ens i närheten av så mycket som när man ser
på hur mastringsprocessning ser ut. Och jag har även oscilloskopstittat på
många bandspelares utsignalers förvrängning när man överstyr bandet vid
olika frekvenser. Däremot har jag inte gjort något specifikt test av hur det
blir när man bandöverstyr en ren sinuston och sedan tittar på denna signal
med hjälp av masvis. Har du?
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det kan finnas fall där det till och
med får allpass-grafen att sjunka vid vissa insatsfrekvenser, framförallt vid
lite högre allpassfrekvenser. Men det var rätt länge sedan jag höll på och
lekte med att kombinera bandspelare med allpasslänkar så jag sätter inga
stora slantar på att min bedömning är rimlig.![]()
Men det vore kul att undersöka det.
Vh, iö
n3mmr skrev:Jag vet att M$ Word inte kan det, eller kunde i alla fall inte förr, men svälj stoltheten och fixa det hela i OpenOffice, som har en pdf-exportör inbyggd.
Tänk bara på att pdf-export är en printning: så man måste ha utskriftsområdena och utskriftsinnehållet definierade korrekt.
Att publicera word-dokument är att inbjuda till oväntade olikheter.
n3mmr skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:PekkaJohansson skrev:Info om de detaljerade graferna finns på engelska här:
http://www.lts.a.se/lts/manual
Med vänlig hälsning
Pekka
JättebraJag lägger in allt i ett samlat dokument i pdf.
MvH
Peter
Alltså, det är förstås jättebra med engagemang, men jag undrar vad syftet med att göra en pdf är. Det blir ju två versioner som man måste rätta eller bygga ut när man vill det.
Manualen är ju ett levande dokument som vi pillar i med (o-)jämna mellanrum, tex när det kommer en ny version.
Den som redigerar originalet bör producera slutresultatet som pdf också: MYCKET lättare att få korrekt i alla miljöer.
Jag vet att M$ Word inte kan det, eller kunde i alla fall inte förr, men svälj stoltheten och fixa det hela i OpenOffice, som har en pdf-exportör inbyggd.
Tänk bara på att pdf-export är en printning: så man måste ha utskriftsområdena och utskriftsinnehållet definierade korrekt.
Att publicera word-dokument är att inbjuda till oväntade olikheter.
Svante skrev:Jajeflar, var det såpass väldokumenterat att det nästan gick att klona.... Kul!
Spektrum är medelvärdesbildningar av FFTer på 1 s långa fönster, nollpaddade till 2^n sampel. Och med blackmanfönstring.
Histogrammet visar inte (som du gör) alla bins, utan bara de största värdena för varje pixel. Eftersom histogrammet inte är 65535 pixel brett så delar binsen på pixlarna och MasVis visar bara det största värdet. Detta gör skillnader mellan kanalerna tydligare. (Den blå kan helt dränkas i den röda med ditt sätt att rita.)
Och du saknar checksumman, som egentligen inte är en checksumma utan bara summan av kvadraten på alla sampel i filen.
joakimfors skrev:Spektrum är medelvärdesbildningar av FFTer på 1 s långa fönster, nollpaddade till 2^n sampel. Och med blackmanfönstring.Vet inte om jag blev så värst mycket klokare av det. Får kanske sova på sakern. Kör redan Blackman och FFT på 1 sek fönster men är just hur normaliseringen och omräkning till dB jag är osäker på. Vad är referensnivån riktigt?
Svante skrev:joakimfors skrev:Spektrum är medelvärdesbildningar av FFTer på 1 s långa fönster, nollpaddade till 2^n sampel. Och med blackmanfönstring.Vet inte om jag blev så värst mycket klokare av det. Får kanske sova på sakern. Kör redan Blackman och FFT på 1 sek fönster men är just hur normaliseringen och omräkning till dB jag är osäker på. Vad är referensnivån riktigt?
Referensnivån är signalens medelvärde. Sen minns jag inte riktigt om det är en konstant tillagd, men den ser man ju lätt om den inte stämmer (och den är inte så viktig, heller). Medelvärdesbildningen sker genom att man tar kvadraten absolutvärdet för varje frekvens och summerar mellan frames. Sedan tar man roten ur summan, igen för varje frekvens separat. Därefter räknar man om till dB relativt signalens RMS-värde. Det kallas för LTAS (long time average spectrum).
shifts skrev:Vilken plattform är detta för, Linux? Skulle ge min halva njure, eller iaf någon hundring till Svante, om det kom en version för OS X.
shifts skrev:Ok, då är vi på rätt väg, men det låter inte så användarvänligt att behöva en handfull program med konstiga namn? Kanske inte är så krångligt, men det låter näst intill omöjligt för någon som helst klickar på en (1) ikon och kör programmet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster