nikeb skrev:Ett intressant fenomen som visar hur synen tar över hörseln är detta. Jag minns inte stavelsen till 100% så ljuden kanske jag beskriver lite fel men du kommer ändå förstå vad jag menar.
Om du har ett ljud i högtalarna där en person säger ban, ban, ban, ban hela tiden. Paras detta ihop med rörlig bild av en person som ban så hör du givetvis ban, ban, ban, ban osv. Men om personen istället säger van, van, van, van (bara bilden inte ljudet för det är ban hela tiden) så kommer du höra van, van, van.
Det funkar tom på en splitscreen. Flytta blicken mellan de båda personerna vars läppar säger ban resp van så kommer du höra ban resp van även om ljudet är ban hela tiden.
Är det tillräckligt lika så sväljer hjärnan skillnaderna och accepterar det synen ser som riktigt.
IÖ helt rätt syn och hörsel är lite olika delar men en större del av hjärnan, enligt uppgift jag hört hela 2/3, ägnar sig åt synen.
Tror det är McGurk effekten du pratar om. Där ett ljud och en bild tom kan tolkas som ett tredje ljud av hjärnan.
ba(i bild) och va(i ljud) kan bli da i din hjärna.