Ulf B Strange och Molt 4/96

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Ulf B Strange och Molt 4/96

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-03 18:33

Ulf B Strange har ju kommit upp på tapeten i och med omröstningen till Arkens peoples choice.

Läste precis om hur han verkar ha försvunnit helt ur branschen och att det var på grund av att man ägnade 12 sidor i LTS tidning Molt nummer 4 1996 åt att berätta hur fel han hade haft om saker och ting.

Kanske är det dags för Ulf B Strange att få upprättelse kring det hela.

Ni som var med när det begav sig vad skrevs i tidningen och vad pågick egentligen?
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 18:42

Den sammankopplingen har jag svårt att tro på, så stort genomslag har inte en förening av den storleken.

Det får du nog ge källa på eller citera.

Var inte IÖ inblandad i den artikeln du hänvisar till? Han röstar iallafall på honom för nämnda utmärkelse.

Skulle nog vara lämpligt att artikeln gjordes tillgänglig också, blir ju svårt att ha någon åsikt annars..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Re: Ulf B Strange och Molt 4/96

Inläggav Eri » 2012-09-03 19:06

Vinylcalle skrev:Ulf B Strange har ju kommit upp på tapeten i och med omröstningen till Arkens peoples choice.

Läste precis om hur han verkar ha försvunnit helt ur branschen och att det var på grund av att man ägnade 12 sidor i LTS tidning Molt nummer 4 1996 åt att berätta hur fel han hade haft om saker och ting.

Ni som var med när det begav sig vad skrevs i tidningen och vad pågick egentligen?

Detta stämmer inte. Har kollat igenom det numret. Kan inte hitta Ulf B Strange:s namn någonstans i detta nummer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-03 19:31

Eri skrev:Detta stämmer inte. Har kollat igenom det numret. Kan inte hitta Ulf B Strange:s namn någonstans i detta nummer.
Då är det något annat nummer. Har ett svagt minne av att byxorna drogs ner på nämnda herre rätt rejält vid något tillfälle. Men inte har MoLT sådan spridning att det skulle ha någon inverkan på hans karriär.

/ B

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-03 21:13

Det hela togs upp på Euphonia där jag läste om det. Som jag förstod det skulle det handlat om att han avgick ifrån sin post inom LTS och som en liten avskedsgåva så berättade den nya "ledningen" om alla påstådda felaktigheter han kommit med.

Jag vill inte heller tro att det var på grund av tidningens stora spridning han valde att lämna in handduken utan att han kände sig sviken och förrådd.

Alltsammans är ju naturligtvis bara hur jag tolkat andras spekulationer men eftersom att ett antal på faktiskt varit eller är knutna till LTS kunde det vara intressant att få höra hur det egentligen ligger till.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 21:24

Det hade du kunnat skriva direkt, och dessutom kontrollerat uppgifterna.

Kan jag tycka.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-03 21:53

Visst rättades en del felaktighter som Ulf B Strange bidragit med. Han har ett rykte om att krångla till saker och göra det lite svårbegripligt. Har väl diskuterats på detta forum?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-03 21:57

RogerGustavsson skrev: Han har ett rykte om att krångla till saker och göra det lite svårbegripligt.

Tycker jag låter som inget som borde hindra honom ifrån att vara med i LTS.
Och om det bara var ett rykte kanske man skulle kollat källan?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 21:59

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2012-09-03 23:25

Min tolkning av det som hände under andra halvan av 90-talet: Den som skrev artikeln där de påstådda felaktigherna belystes och korrigerades hade enligt egen utsago försökt få dem publicerade tidigare när Ulf var ansvarig, men utan resultat. Enligt den kritiska artikeln hade Ulf bl.a. inte bett om artikelgranskning av tekniskt mer insatta personer, vilket resulterade i ett antal artiklar med faktafel.

Min personliga åsikt var att många artiklar under den tiden påminde mer om "vanliga" blaskors lyssna-och-tyck-mentalitet. Då det redan fanns andra tidningar som skrev till dem som gillar den typen av läsning, så blev jag glad när tidningen återgick till artiklar som var mer kunskaps- och ingenjörsinriktade igen.

Om jag minns rätt så förekom ingen fientlighet eller påhopp mot Ulf som person i artikeln, utan det var endast de påstådda faktafelen som avhandlades. (Det var rätt många år sedan jag läste artikeln senast)

Att artikeln skulle påverka hans karriär låter långsökt, tycker jag.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-09-03 23:52

Hur kan man bli sviken och förrådd av en förening för farbröder som spelar skivor? Det går inte ihop för mig....
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-04 00:09

Eri skrev:
Vinylcalle skrev:Ulf B Strange har ju kommit upp på tapeten i och med omröstningen till Arkens peoples choice.

Detta stämmer inte. Har kollat igenom det numret. Kan inte hitta Ulf B Strange:s namn någonstans i detta nummer.

Fanns där inte en 12 sidors redogörelse över tekniska sakfel i tidigare artiklar då, även om inga namn nämndes?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-04 00:28

paa skrev:
Eri skrev:

Fanns där inte en 12 sidors redogörelse över tekniska sakfel i tidigare artiklar då, även om inga namn nämndes?

12 sidor? 8O

Är det ingen som har numret ifråga och kan kika eller lägga ut några sidor?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2012-09-04 01:58

Sammanfaller inte detta i tiden med den period då Elektronikvärlden började byta ägare och skepnad? Har för mig att Ulf gav sig ut på egna tidningsäventyr i samband med detta. Finns väl också en möjlighet att han gjorde som många andra och helt enkelt avslutade sin yrkesbana och gick pension, han var i den åldern vid tillfället.

/MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-04 05:53

Dags för någon att skanna in artikeln.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-04 07:39

Hehe, nu har jag bläddrat lite, det är tydligt att retoriken numera är flyttad till Faktiskt...

Men den är fortfarande densamma.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-09-04 07:44

Det finns ju en policy mot rykten, och jag har mig veterligen aldrig använt den policyn i ngt sammanhang. Iaf inte direkt. Men nu är det på gränsen. Om nu ingen kan komma med inskannade sidor eller liknande så borde en ursäkt att man förstått fel vara på sin plats.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-04 13:19

Svante skrev:Hehe, nu har jag bläddrat lite, det är tydligt att retoriken numera är flyttad till Faktiskt...

Insinuerar du att tex iö kan vara inblandad, typ . . . ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-04 14:24

Vee-Eight skrev:Det finns ju en policy mot rykten, och jag har mig veterligen aldrig använt den policyn i ngt sammanhang. Iaf inte direkt. Men nu är det på gränsen. Om nu ingen kan komma med inskannade sidor eller liknande så borde en ursäkt att man förstått fel vara på sin plats.

Vem borde komma med ursäkten, menar du? Alla som inte har scannat in sidorna?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-04 14:26

Laila skrev:
Svante skrev:Hehe, nu har jag bläddrat lite, det är tydligt att retoriken numera är flyttad till Faktiskt...

Att han var inblandad är väl knappast en insinuation, utan ett faktum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-04 14:29

Svante skrev:
Laila skrev:

Att han var inblandad är väl knappast en insinuation, utan ett faktum.

Källa, tack! :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-04 14:33

Insinuationen var väl snarast att du (Svante) i av mig upplevd negativ klang nämnde "retoriken" men undlät att tala om vem det var..

Det finns ju ingen som inte har tillgång till artikeln som kan tolka det du skriver på annat sätt än att den faktiskt är full av fulretorik. Jag skulle hellre vilja bilda mig en egen uppfattning än få den serverad på det viset.

IÖ har iallafall nominerat huvudpersonen för utmärkelsen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-09-04 15:07

Vilken monumental skittråd. Varför gräva upp gammalt groll från 1996?
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-04 15:30

AndersP skrev:Hur kan man bli sviken och förrådd av en förening för farbröder som spelar skivor? Det går inte ihop för mig....

hifi är ju på blodigt allvar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-09-04 15:53

DQ-20 skrev:Vilken monumental skittråd. Varför gräva upp gammalt groll från 1996?

Denna artikel har varit på tapeten förut; då talade man om schavotteringen av Strange.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-04 16:04

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-09-04 16:10

Bild
Hittade en sida här. IÖ verkar vara i praktform :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-04 16:11

Ser ju ut som välbehövliga korrektioner.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-04 16:13

Jag kommer ihåg artikeln nu när jag läser utdragen, och kommer också ihåg min reaktion: vilken överreaktion! Felen som nämns i den citerade delen av artikeln är av den arten att ingen läsare rimligen kan tagit någon som helst skada av dem. Att då slå på den stora trumman tyckte jag då - och tycker fortfarande - är en överreaktion från styrelsens sida.
... tycker jag!

Per

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-09-04 16:23

Fortsätter det här så kommer det nog ut vita lab-rockar ur garderoben också.

Dom var åtminstonde synliga. :wink:

//lech

Nästa

Återgå till Generellt om hifi