Ulf B Strange och Molt 4/96

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-04 16:31

MagnusÖstberg skrev:Insinuationen var väl snarast att du (Svante) i av mig upplevd negativ klang nämnde "retoriken" men undlät att tala om vem det var..

Ok, det ber jag om ursäkt för, jag trodde det var uppenbart.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-04 16:38

PerStromgren skrev:Jag kommer ihåg artikeln nu när jag läser utdragen, och kommer också ihåg min reaktion: vilken överreaktion! Felen som nämns i den citerade delen av artikeln är av den arten att ingen läsare rimligen kan tagit någon som helst skada av dem. Att då slå på den stora trumman tyckte jag då - och tycker fortfarande - är en överreaktion från styrelsens sida.

Instämmer, utom i att artikeln är inte underskriven av styrelsen utan IÖ.

...och även om artikeln är från 1996 så är den intressant i meningen att ingenting verkar ha ändrats i retoriken, som sagt. Den ger en historisk bakgrund till debatterna på Faktiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-04 16:43

Styrelsen ansvarar för tidningen genom den ansvarige utgivaren, och såtillvida styrelsen inte i efterhand agerar måste man nog se det som att styrelsen alltid står bakom det som produceras i en av föreningen utgiven tidning.

Styrelsen granskar inte utgivet material i förväg, men väl i efterhand. Styrelsen granskas i sin tur av revisorer och medlemmar via årsmötet.

Har inget kommit fram eller tagits upp i årsmötesprotokoll får man nog anse att föreningen som helhet vid perioden inte hade något att erinra.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-04 16:53

MagnusÖstberg skrev:Styrelsen ansvarar för tidningen genom den ansvarige utgivaren, och såtillvida styrelsen inte i efterhand agerar måste man nog se det som att styrelsen alltid står bakom det som produceras i en av föreningen utgiven tidning.

Styrelsen granskar inte utgivet material i förväg, men väl i efterhand. Styrelsen granskas i sin tur av revisorer och medlemmar via årsmötet.

Har inget kommit fram eller tagits upp i årsmötesprotokoll får man nog anse att föreningen som helhet vid perioden inte hade något att erinra.

Ja, så kan man ju tolka det.

Själv väljer jag att undra hur många av de andra i styrelsen som skulle ha skrivit på samma sätt. Utan att veta riktigt vilka som var med då tror jag mig ändå kunna gissa att svaret är "inga".

Men det är förstås upp till var och en att välja synsätt.

(Observera att det inte är innehållet i artikeln jag debatterar, utan retoriken.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-04 17:20

Var går gränsen mellan retorik och personligt uttrycksätt/stil kan man då undra?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-09-04 17:24

Nattlorden skrev:Var går gränsen mellan retorik och personligt uttrycksätt/stil kan man då undra?

Det finns ingen gräns eftersom de är ortogonala aspekter på språket.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-04 17:27

Nattlorden skrev:Var går gränsen mellan retorik och personligt uttrycksätt/stil kan man då undra?

Kanske om det går att sätta ordet ful- framför?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-04 17:28

Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:Styrelsen ansvarar för tidningen genom den ansvarige utgivaren, och såtillvida styrelsen inte i efterhand agerar måste man nog se det som att styrelsen alltid står bakom det som produceras i en av föreningen utgiven tidning.

Själv väljer jag att undra hur många av de andra i styrelsen som skulle ha skrivit på samma sätt. Utan att veta riktigt vilka som var med då tror jag mig ändå kunna gissa att svaret är "inga".

(Observera att det inte är innehållet i artikeln jag debatterar, utan retoriken.)
Ovässentligt med vem som skrivit vad. Det är inte skribenten som har ansvaret ensamt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-04 17:38

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:

Ovässentligt med vem som skrivit vad. Det är inte skribenten som har ansvaret ensamt.

Ja, man kan som sagt ha olika synsätt map det. Eller ska jag säga: Källa på det? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-04 17:40

Numera inser jag att det inte går att uttrycka sig utan retorik. Men retriken kan vara mer eller mindre slipad och ful.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-04 17:56

Svante skrev:Ja, man kan som sagt ha olika synsätt map det. Eller ska jag säga: Källa på det? :wink:

Man kan se det juridiskt eller moraliskt, för mig är det ingen skillnad i det här fallet då det finns en ansvarig utgivare, en styrelse, revisorer och ett årsmöte.

Det är alltid den ansvarige utgivarens ansvar att tillse att det som publiceras är enligt lagen och att innehållet speglar föreningens bästa.

Du vill ge IÖ skulden för det som är publicerat i det här fallet, jag anser inte att någon annan i orgaisationen kan frånsäga sig ansvar.

Personligen hade jag rättat till felen med formuleringarna "vi har tyvärr...." och "vi ber om ursäkt..." helt utan hänvisningar till vem som har gjort fel eller vem som har upptäckt de eventuella felaktigheterna. Det övriga tillhör interna angelägenheter.

Då hade föreningen/styrelsen/ansvarige utgivaren påvisat ett ansvar för att bristande rutiner funnits.

Jag gillar inte heller formuleringarna. Men de är publicerade med hela föreningens goda minne, inte bara skribentens.

Punkt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-09-04 17:59

Betyder det alltså att US är i livet?

JohanR (som läste RT på 70-talet)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-04 18:21

RJohan skrev:Betyder det alltså att US är i livet?

JohanR (som läste RT på 70-talet)
Ja 78år gammal.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-09-04 18:26

Coolt! Och han kommer då?

JohanR

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-04 18:44

Åh fy satan.
Jag känner mig helt gråtfärdig.
Tänk att ha lagt ner all den tiden (fritiden?) på att skriva artiklarna i molten, för att få dem verkligen nagelfarna och sedan inkompetensförklarade - i efterhand.
En ren avrättning. Inte undra på att han tackade för sig.

Detta kastar nytt ljus på censur och mastringsdebatten angående molten för ett tag sen.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-09-04 19:17

Svante skrev:
Vee-Eight skrev:Det finns ju en policy mot rykten, och jag har mig veterligen aldrig använt den policyn i ngt sammanhang. Iaf inte direkt. Men nu är det på gränsen. Om nu ingen kan komma med inskannade sidor eller liknande så borde en ursäkt att man förstått fel vara på sin plats.

Vem borde komma med ursäkten, menar du? Alla som inte har scannat in sidorna?

Trådskaparen givetvis. Vem annars?

Men nu har det ju visat sig att artikeln verkligen existerade, så det spelar nu mindre roll.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Re: Ulf B Strange och Molt 4/96

Inläggav single_malt » 2012-09-04 19:25

Vinylcalle skrev:Kanske är det dags för Ulf B Strange att få upprättelse kring det hela.

Det måste väl vara det viktigaste. Fast han kanske är cool och förstår att det inte var hans anseende som skadades i slutändan?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-09-04 19:26

KarlXII skrev:Åh fy satan.
Tänk att ha lagt ner all den tiden (fritiden?) på att skriva artiklarna i molten, för att få dem verkligen nagelfarna och sedan inkompetensförklarade - i efterhand.

Detta kastar nytt ljus på censur och mastringsdebatten angående molten för ett tag sen.

Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...

Finns det verkligen ingenting annat att uppröra sig över..
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-09-04 19:37

Tengil, du behöver nog göra en liten insats i "Fakta och faktiskt.se"- råden också :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-04 19:39

Svante skrev:

Numera inser jag att det inte går att uttrycka sig utan retorik. Men retriken kan vara mer eller mindre slipad och ful.

Eller omedveten.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-09-04 19:41

single_malt skrev:Tengil, du behöver nog göra en liten insats i "Fakta och faktiskt.se"- råden också :P

Wow, jag heter inte IÖ, är du på bättringsvägen :)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-09-04 19:50

Tengil skrev:
single_malt skrev:Tengil, du behöver nog göra en liten insats i "Fakta och faktiskt.se"- råden också :P

Wow, jag heter inte IÖ, är du på bättringsvägen :)

Nattis och DQ har ett jäkla sjå där, den tredje musketören behövs bums! Seså :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-04 19:58

single_malt skrev:Nattis och DQ har ett jäkla sjå där, den tredje musketören behövs bums! Seså :lol:

Jag har en trevlig konversation med Svante för närvarande, blanda dig inte i när du inte har några faktum att bidraga med i sakfrågan, tack.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-04 20:42

Rätt dålig etik att dra med strunt från andra trådar
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-04 20:42

Vee-Eight skrev:
Svante skrev:
Vee-Eight skrev:Det finns ju en policy mot rykten, och jag har mig veterligen aldrig använt den policyn i ngt sammanhang. Iaf inte direkt. Men nu är det på gränsen. Om nu ingen kan komma med inskannade sidor eller liknande så borde en ursäkt att man förstått fel vara på sin plats.

Vem borde komma med ursäkten, menar du? Alla som inte har scannat in sidorna?

Trådskaparen givetvis. Vem annars?

Men nu har det ju visat sig att artikeln verkligen existerade, så det spelar nu mindre roll.

Jag hade på inget sätt någon specifik policy i tanken. Jag brukar aldrig vara i närheten av att bryta någon sådan av rent sunt förnuft.

Jag skapade tråden av ren nyfikenhet.

Med den information som nu framkommit så ser jag inte det hela svart vitt. Det verkar ju onekligen som att styrelsen och redaktören haft en överenskommelse som inte hållits. Samtidigt kanske man kunde ha släppt det gamla och fokuserat på framtiden.

Det vi däremot inte fått höra det är Herr Stranges version av vad som hände.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-04 20:54

Varifrån får du "insikten" om en bruten överenskommelse?

För första gången tycker jag att det finns något ruttet bakom tråden, som om man hittat ett bra ställe att sticka ner en kniv :(
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-09-04 21:12

MagnusÖstberg skrev:
Rätt dålig etik att dra med strunt från andra trådar

Det finns eget strunt där att götta runt i :lol:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-09-04 21:28

MagnusÖstberg skrev:Varifrån får du "insikten" om en bruten överenskommelse?

För första gången tycker jag att det finns något ruttet bakom tråden, som om man hittat ett bra ställe att sticka ner en kniv :(

Det står i den delen som har lagts upp (möjligt att det var mer upplagt på Euphonia) att allt som Strange skrev skulle granskas av teknikansvarige (ungefär) men att han aldrig hade fått se något före publicering.

Jag visste inte och vet väl knappt nu längre heller vilka som har haft olika positioner i LTS. Jag vet att du för några år sedan var ordförande, jag vet att Johan Lindroos varit inblandad i tester och likaså Morello vid något tillfälle. Jag vet att en medlem vid namn Pekka är chefredaktör för tidningen idag. 1996 när detta skedde hade jag i stort sett precis börjat skolan och var bara en liten parvel. Den enda som verkar fått en kniv stucken i sig är Strange.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-04 21:32

Tengil skrev:
KarlXII skrev:Åh fy satan.

Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...

Det finns en viktig, principiell, skillnad. Studenten får aldrig sina alster kommenterade offentligt. Jag tycker att rättningsartikeln var ett lågvattenmärke för tidskriften.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-09-04 21:33

Det "skrattas" åt detta på andra ställen just nu...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi