NiklasF skrev:Det "skrattas" åt detta på andra ställen just nu...
Det är det enda rätta!
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10012&st=30&p=158517entry158517
Här finns lite att läsa.
NiklasF skrev:Det "skrattas" åt detta på andra ställen just nu...
PerStromgren skrev:Det finns en viktig, principiell, skillnad. Studenten får aldrig sina alster kommenterade offentligt. Jag tycker att rättningsartikeln var ett lågvattenmärke för tidskriften.
MagnusÖstberg skrev:Vinylkalle:
Den brustna ÖK i det fallet är ju att Ulf undlät att låta det ske.
Det var han som gjorde fel. Ingen ÖK mot honom har brustit.
Sitter du och hittar på nu?
Personligen tycker jag att det är skitfult oavsett att urskuldra felaktiga artiklar genom att peka ut någon, men det är en etikfråga och inte något som har med brustna överenskommelser att göra. Det är snarare självklart att det luktar illa och slår tillbaka i ansiktet på dem som gör så.
Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Och varför diskuteras andra forums tyckanden och inlägg?
PerStromgren skrev:Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Kanke aktualiserades "tabben" av att UBS nominerats i Arkens Peoples Choice?
PerStromgren skrev:Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Kanke aktualiserades "tabben" av att UBS nominerats i Arkens Peoples Choice?
Vinylcalle skrev:Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Som jag skrev i ett tidigare svar till dig så var det ren nyfikenhet.
Anses det enligt forumetspolicy att tråden bryter mot reglerna så får du ta bort den eller låsa den. Vad enskilda individer gör i tråden tänker jag inte hållas ansvarig för.
Det är möjligt att tråden bara kommer utmynna i ett skyttegravskrig där olika sidor kommer komma med beskyllningar. Är så fallet. Lås tråden.
MvH Carl
PerStromgren skrev:Tengil skrev:KarlXII skrev:Åh fy satan.
Jag känner mig helt gråtfärdig.
Tänk att ha lagt ner all den tiden (fritiden?) på att skriva artiklarna i molten, för att få dem verkligen nagelfarna och sedan inkompetensförklarade - i efterhand.
En ren avrättning. Inte undra på att han tackade för sig.
Detta kastar nytt ljus på censur och mastringsdebatten angående molten för ett tag sen.
Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
Det finns en viktig, principiell, skillnad. Studenten får aldrig sina alster kommenterade offentligt. Jag tycker att rättningsartikeln var ett lågvattenmärke för tidskriften.
Vinylcalle skrev:Vee-Eight skrev:Vad är poängen med tråden? Detta är en tabbe för snart 20 år sen, varför valsas detta åter igen?
Som jag skrev i ett tidigare svar till dig så var det ren nyfikenhet.
Anses det enligt forumetspolicy att tråden bryter mot reglerna så får du ta bort den eller låsa den. Vad enskilda individer gör i tråden tänker jag inte hållas ansvarig för.
Det är möjligt att tråden bara kommer utmynna i ett skyttegravskrig där olika sidor kommer komma med beskyllningar. Är så fallet. Lås tråden.
MvH Carl
Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
Finns det verkligen ingenting annat att uppröra sig över..
Birger skrev:Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
Ett inlägg som gör att jag är väldigt glad över att jag aldrig varit och aldrig kommer att vara medlem i en sån förening där takt och ton och medkänsla verkar saknas helt.
För som Östberg skriver så var ju detta om än indirekt sanktionerat av både styrelse och ytterst (fast långsökt jag vet..) medlemmarna.
Birger skrev:Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
Ett inlägg som gör att jag är väldigt glad över att jag aldrig varit och aldrig kommer att vara medlem i en sån förening där takt och ton och medkänsla verkar saknas helt.
För som Östberg skriver så var ju detta om än indirekt sanktionerat av både styrelse och ytterst (fast långsökt jag vet..) medlemmarna.
Tengil skrev:Birger skrev:Sniff sniff, hemskt, otroligt tragiskt att råka ut för rödpennan. Tänk även alla studenter som skrivit uppsatser och fått se sina mästerverk nedkladdade för banala faktafel, stavfel, syftningsfel, vart är världen på väg...
Vi pratar om en artikel som blivit faktagranskad 1996, sexton år sedan, varför skall vi uppröras av den nu....
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:Ja, man kan som sagt ha olika synsätt map det. Eller ska jag säga: Källa på det?
Man kan se det juridiskt eller moraliskt, för mig är det ingen skillnad i det här fallet då det finns en ansvarig utgivare, en styrelse, revisorer och ett årsmöte.
Det är alltid den ansvarige utgivarens ansvar att tillse att det som publiceras är enligt lagen och att innehållet speglar föreningens bästa.
Du vill ge IÖ skulden för det som är publicerat i det här fallet, jag anser inte att någon annan i orgaisationen kan frånsäga sig ansvar.
Personligen hade jag rättat till felen med formuleringarna "vi har tyvärr...." och "vi ber om ursäkt..." helt utan hänvisningar till vem som har gjort fel eller vem som har upptäckt de eventuella felaktigheterna. Det övriga tillhör interna angelägenheter.
Då hade föreningen/styrelsen/ansvarige utgivaren påvisat ett ansvar för att bristande rutiner funnits.
Jag gillar inte heller formuleringarna. Men de är publicerade med hela föreningens goda minne, inte bara skribentens.
Punkt.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Var går gränsen mellan retorik och personligt uttrycksätt/stil kan man då undra?
Numera inser jag att det inte går att uttrycka sig utan retorik. Men retriken kan vara mer eller mindre slipad och ful.
Eller omedveten.
Tengil skrev:

shifts skrev:Hade jag varit Ingvar hade jag lämnat forumet för länge sedan.
Och din målsättning nu är att han skall det igen?Svante skrev:shifts skrev:Hade jag varit Ingvar hade jag lämnat forumet för länge sedan.
Det gjorde han, för länge sedan.
shifts skrev:Det är bra att ha de gamla artiklarna till hands när man läser rättelserna läste jag precis.
Att läsa de brottstycken som man delgetts på detta och ett annat forum, ger knappast ens en början till en bedömningsgrund. Ändå är folk jäkligt snabba att sabla ner sina favoritoffer så fort tillfälle ges.
I ena stunden är det i en tråd tal om källkritik och vikten av denna (borde även innefatta att ta del av hela materialet), men helt plötsligt tvärvänder när det passar syftet och ojar sig högljutt.
Jag har ingen åsikt i frågan då jag inte har läst varken artiklarna eller rättelserna, men beteendet här har jag en åsikt om.
Hade jag varit Ingvar hade jag lämnat forumet för länge sedan. Har sällan sett en medlem vara så fantastiskt (fanatiskt?) oönskad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster