Airport Express

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Airport Express

Inläggav sprudel » 2012-09-05 13:26

Någon som lyssnat noga på den? Jag tänker då på hur presterar analogt och digitalt ut.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Airport Express

Inläggav DQ-20 » 2012-09-05 13:40

sprudel skrev:Någon som lyssnat noga på den? Jag tänker då på hur presterar analogt och digitalt ut.

Nya eller gamla? Gamla är bara "ok" analogt, men super digitalt om man tittar på t.ex. jittermätningar. Läge att köra digitalt om kan. Nya har jag inte provat. Jag är lite tvehågsen inför den nya designen - att slippa sladdar var en fördel med den gamla modellen.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-05 14:12

Hupp, kände inte till en ny. Måste kika på den. Jag använder isf den förra modellen, men har inte jämförelselyssnat mot något annat. Kör trådlöst iMac till Airport Express och sen optiskt till min Marantz. Önskar jag körde trådat, för den tappar kontakten då och då, men att slippa kabeln genom lägenheten är också guld värd.

Ja just: Jag är väldigt nöjd med hur den presterar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-09-05 14:22

sprudel skrev:Någon som lyssnat noga på den? Jag tänker då på hur presterar analogt och digitalt ut.

Analogt (dvs. med omvandling från digitalt i AEn) tycker jag att den låter den lite beslöjat jämfört med en cambridge DAC-1, men inte dåligt. Kan t o m låta behagligare än digitalt. Den är helt OK att köra spotify på. Artikeln och mätningarna som DQ20 skriver om hittar du här:

http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple

Jag tvekar inte att rekkommendera den. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-09-05 15:10

Bra där, med länken till Stereophile. Jag ska väl lägga till att även jag tycker det är en mycket bra produkt, i synnerhet i Mac-miljö. Bästa köpet (gamla modellen).

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-05 15:23

Vad skiljer gamla från nya? Och är inte Apple-tv bättre val idag, den har väll allt gamla Express har + bild?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

JAT

Inläggav JAT » 2012-09-05 15:35

Alexi skrev:Vad skiljer gamla från nya? Och är inte Apple-tv bättre val idag, den har väll allt gamla Express har + bild?

Apple TV uppsamplar väl till 48kHz?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-05 19:21

vad gör en sådan manick?
Bikinitider

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-09-05 19:24

Jag har en sån som har legat i en låda ett tag. Skänkes således om nån vill ha.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-05 19:25

jag är lite av en samlare, jag ställer mig sist i kön, helt klart
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-05 19:32

celef skrev:vad gör en sådan manick?

Du kan strömma ljud via antagligen trådat eller trådlöst nätverk till den och ut till stereon. Den har både analog och digital utgång samt en USB anslutning för att koppla skrivare eller hårddisk.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-05 19:37

Tack för råd. Det är ju den "nya" då eftersom den är ny!
Hur gör ni med flacfilerna? Konverterar till ett acceptabelt format och kör via Itunes? Jag är ju van vid Squeezebox som jag gillar facet på men Airport är ju betydligt billigare än en SB Duet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-09-05 20:04

Jag använder den till att strömma Spotify till stereon, kopplat optiskt till min Marantz 5005. Det funkar kanon och låter bra tycker jag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-05 20:26

adzer skrev:

Du kan strömma ljud via antagligen trådat eller trådlöst nätverk till den och ut till stereon. Den har både analog och digital utgång samt en USB anslutning för att koppla skrivare eller hårddisk.

det låter som något jag måste skaffa, man köper ett kit med sändare och en mottagare som man ansluter till dator och stereo? hur lång räckvidd har den?
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-05 20:28

celef skrev:
adzer skrev:

det låter som något jag måste skaffa, man köper ett kit med sändare och en mottagare som man ansluter till dator och stereo? hur lång räckvidd har den?

Nej endast en mottagare. Sändaren är valfri trådlös(wlan)-adapter.
Så allt du behöver är en wlan-anslutning till din dator och sedan kopplar du airporten till förstärkaren analogt eller digital(rekommenderat).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-05 20:35

hm, jag märker att jag har jättedålig koll, jag tror jag därför måste ha ett system med en tydlig sändare och mottagare
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-05 20:36

Ok. Airport är inte för alla :)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2012-09-05 21:55

Har dålig koll :oops:

Går det att köra Flac trådlöst från laptop till manicken?

Köpte en Compac för att ansluta till stereon via usb för nått år sen. Men usb portarna i den är så fulla av störningar så det sket sig alldeles :(

Gillar Foobar (och Windows) och skulle gilla om en sån lösning fungerar.

Vänlig Hälsing gflar

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-09-06 03:43

Om man sitter med en stor samling i flac-format blir det enklast med en Mac. Flactunes för att konvertera flac till PCM kod som förstås av Core Audio, den del av OS X som hanterar ljud.
Och Airport- Airplay- AirPort Express. Det finns några andra program eller appar som klarar flac som bara fungerar till Mac. Pro Audio convertor och XLD.

Om man inte tar på sig omaket att köra med Mac så behövs bara en WI-FI dongle och helst en kraftfull lap-top.

Airport Express är en router som bara fungerar i Mac-miljö om man kör trådlöst. Wlan använder inte Airport :)
Airplay är ett program som förutsätter Airport.
Let forever be

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-06 07:41

sprudel skrev:Tack för råd. Det är ju den "nya" då eftersom den är ny!
Hur gör ni med flacfilerna? Konverterar till ett acceptabelt format och kör via Itunes? Jag är ju van vid Squeezebox som jag gillar facet på men Airport är ju betydligt billigare än en SB Duet.

Jag konverterar. Använder programmet XLD både till att rippa CD-skivor och konvertera FLAC-filer till Apple Lossless.

Har du kollat upp vad AE:n hanterar för upplösningar, om du har lust att köra något annan än standardupplösning? Tror den är rätt dålig på just det nämligen.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-06 07:52

shifts skrev:

Jag konverterar. Använder programmet XLD både till att rippa CD-skivor och konvertera FLAC-filer till Apple Lossless.

Har du kollat upp vad AE:n hanterar för upplösningar, om du har lust att köra något annan än standardupplösning? Tror den är rätt dålig på just det nämligen.

Det är allmänt känt i studiokretsar att apple nästan alltid låter bättre än pc- baserad inspelning. Vet inte om det bara är ett rykte, men jag har själv hört skillnad mellan ett masterband som brändes direkt på appledatorn som användes vid inspelningen, och en sk. exakt kopia som brändes från en windowsbaserad pc.

Stereobilden var mera exakt via applebrännaren, och ljudet lät mindre ljust och spretigt än via pc: n.

Det är något som får mig att bli sugen på en apple airport, de gånger jag hört musik spelas via endera airplay ( hos mx ) eller via airport har det låtit väldigt bra.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-09-06 08:05

Ska inte vara någon skillnad på ljudet om du har bränt en exakt kopia av skivan. Då är det fel på programmet eller skivan. Det är digitala 1 & 0'or så antingen så finns det ljud eller inte. Det är ju som att en bild skulle bli sämre för att du kopierar den från kameran till datorn.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-06 08:29

Richard skrev:
shifts skrev:

Det är allmänt känt i studiokretsar att apple nästan alltid låter bättre än pc- baserad inspelning. Vet inte om det bara är ett rykte, men jag har själv hört skillnad mellan ett masterband som brändes direkt på appledatorn som användes vid inspelningen, och en sk. exakt kopia som brändes från en windowsbaserad pc.

Stereobilden var mera exakt via applebrännaren, och ljudet lät mindre ljust och spretigt än via pc: n.

Det är något som får mig att bli sugen på en apple airport, de gånger jag hört musik spelas via endera airplay ( hos mx ) eller via airport har det låtit väldigt bra.

Att det är vanligt i studiokretsar tror jag egentligen har mer med tradition, men också med arbetsmiljön (i gränssnittet), att göra.

Det jag menade med "dåligt" är att den klarar få upplösningar, utöver standard, vilket kan bli en begränsning om man vill spela högupplöst material. Själv är jag skitnöjd med min och har inga planer på att byta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-06 08:36

brumel skrev:Airport Express är en router som bara fungerar i Mac-miljö om man kör trådlöst.

Hur menar du nu? Airport funkar utmärkt med PC.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-09-06 08:42

Harryup skrev:
brumel skrev:Airport Express är en router som bara fungerar i Mac-miljö om man kör trådlöst.

mvh/Harryup

Jo, men det behövs fortfarande "specialprogram" som typ Airfoil installerat om man vill streama från PC till Airport eller?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-06 08:47

Stranne skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Jo, men det behövs fortfarande "specialprogram" som typ Airfoil installerat om man vill streama från PC till Airport eller?

Oavsett vilket så betyder det ju inte att den inte fungerar. Dessutom står det i mening om inte fungerar inte ett ord om streaming utan att det är en router. Nu är inte heller det sant utan det beror på hur man konfigurerar den. Skulle tippa att det vanligen är som brygga eller accesspunkt mellan trådlöst och fast nät som man använder den även om det går att köra som router.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2012-09-06 09:00

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-06 09:09

talibankocken skrev:Ska inte vara någon skillnad på ljudet om du har bränt en exakt kopia av skivan. Då är det fel på programmet eller skivan. Det är digitala 1 & 0'or så antingen så finns det ljud eller inte. Det är ju som att en bild skulle bli sämre för att du kopierar den från kameran till datorn.

Det där skulle inte IÖ hålla med dig om. :wink:

Att det blir skillnader finns grundligt utrett på faktiskt.se. Använd sökfunktionen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-06 11:54

shifts skrev:

Bra info där. Jag har ju en hel del 24-bits inspelningar.
Kanske får bli en SB Touch istället, då slipper jag också konvertera filerna och har ett interface jag vant mig vid.
Dubbla pengarna för SB mot Airport, men bekvämt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-06 12:26

Eller kanske en MacMini som går att köra både som Mac och PC och du kan ta ut ljudet via det som passar. T.ex. HDMI, Firewire, optiskt eller USB.

Jag har en och den kör jag Spotify och Playkanaler och en del Highres på.
När jag orkar skall jag installera Win på den också och testa JC River vilket skulle kunna vara en ganska komplett spelare för både musik av massor med upplösningar och format (alla?) och dessutom skall JC River låta bra enligt många.
Och den går på olika sätt att fjärrstyra ifrån en iPad.

mvh/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi