Hifi för syns skull

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-07 09:35

Vissa dioder tror man nästan försöker göra hjärnkirurgi på en när man släcker ned belysningen... De flesta stör inte så farligt, men vissa få upplevs nästan som laser...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-07 09:55

Nattlorden skrev:Vissa dioder tror man nästan försöker göra hjärnkirurgi på en när man släcker ned belysningen... De flesta stör inte så farligt, men vissa få upplevs nästan som laser...

Jag har två lager brun packtejp ovanpå de blå las... dioden och det är fortfarande för starkt när det är lite mörkt i rummet. Glömde fixa detta när jag ändå hade isär högtalarna för att spraya volym-pot´en... (mina datorhögtalare ifall ngn undrar).

För viss räcker det med typ 10k resistans typ, tvärsöver dioden för att dämpa rejält?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-07 09:59

Nattlorden: Då är ju problemet att vissa lysdioder är dåligt implementerade - inte att det finns lysdioder. Jag misstänker att en del tejpar över varenda lysdiod oavsett hur de är designade..!
:)

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2012-09-07 09:59

Holographic audios riaa 2 har en blå diod som försöker bränna hål på hornhinnan när man släcker ner...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-07 10:02

PekkaJohansson skrev:
phloam skrev:Jag hade själv aldrig tidigare haft en tanke på att gömma hela anläggningen - förrän jag fick lära mig det tänkandet här på faktiskt.se.

Det kostar inget att prova, phloam! Du kanske blir fast! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Nej tack, jag håller envist fast vid den barnsliga glädje som hifi-apparater gett mig sen tidiga tonår :)

Det faktum att du skriver så gör mig bara ännu mer övertygad om att jag är nåt på spåren här..... :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-07 10:05

Simp_the_pimP skrev:Holographic audios riaa 2 har en blå diod som försöker bränna hål på hornhinnan när man släcker ner...

Nä just det, varför släcka ner? De kanske är designade för synlig användning i normalt belysta vardagsrum, inte nervös audiofilmörkläggning? ;) :D

Edit: Och om man nu mörklägger så kan man ju lika gärna vända dem mot en vägg. Inte? Stoppa dem i ett skåp då? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-07 10:16

phloam skrev:Nattlorden: Då är ju problemet att vissa lysdioder är dåligt implementerade - inte att det finns lysdioder. Jag misstänker att en del tejpar över varenda lysdiod oavsett hur de är designade..!
:)

Jovisst, men vad gör man åt de dåligt implementerade om man inte vill kassera hela apparaten pga det?

(Själv tejpar jag inte, btw)
Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-09-07 10:18

Har man såna här

Bild

försöker man väl knappast gömma dem?
Detta är bara mellanmodellen bland McIntoshs transistor-monoblock, skalans längd är ungefär 25 cm. 8O

(Jag vet att det är en STOR bild på ett stort slutsteg :oops: )
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-09-07 10:19

Simp_the_pimP skrev:Holographic audios riaa 2 har en blå diod som försöker bränna hål på hornhinnan när man släcker ner...

Inte min. Min avger ett skönt grönt sken. Jag bad om grön diod i samband med min beställning. Mitt Pre TwentyFive lyser också mysigt grönt.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-07 10:23

phloam skrev:Jag hade själv aldrig tidigare haft en tanke på att gömma hela anläggningen - förrän jag fick lära mig det tänkandet här på faktiskt.se. Och nu finns det där i bakhuvudet som ett störande moment. Kanske bäst att gömma hela skiten? Eller dra för gardinerna och släcka ner? *not* :P

Hmmm....

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-07 11:43

jonasp skrev:Hmmm....

Inte en enda apparat! :o

När jag ser en sån där setup så får det mig att undra vad det är som stör så mycket med just apparaterna, när högtalarna är så framträdande.
Det spelar liksom ingen roll om man kläröver basar och grejer, det blir ju stora lådor iaf. Topparna syns ju i princip alltid.

Lite som den här killen.:

-Näe, jävla apparater altså. Jag orkar inte med dessa lysdioder och grejer längre, det måste flyttas undan så inget stör.

Bild

:P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-07 11:46

KarlXII skrev:Bild

Säkert effektiva nog att drivas av en mobiltelefon... Inga apparater att gömma :-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-07 12:46

KarlXII skrev:

Men tre fjärrkontroller, det tycker jag är en modern styggelse i sig...! :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-09-07 13:29

jonasp skrev:Det här steget hade fått stå fullt synligt mellan högtalarna. Det tilltalar mitt undermedvetande. 8)

Bild

En sådan hade jag efterföljaren av.
Den stod också fullt synlig mellan högtalarna men det berodde mest på att den ej fick plats i bänken på ett bra sätt.
Den blåa lysdioden var förfärligt ihärdig med dämpad belysning men det löses ju lätt med en tejpbit :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-07 13:42

jonasp skrev:Det här steget hade fått stå fullt synligt mellan högtalarna. Det tilltalar mitt undermedvetande. 8)

Bild

Och ett par sådana här hade fått göra det hos mig (efter att jag fått 3-fas indraget):
Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-09-07 14:09

misanplass skrev:Inte min. Min avger ett skönt grönt sken. Jag bad om grön diod i samband med min beställning. Mitt Pre TwentyFive lyser också mysigt grönt.

Min Pre TwentyFive i standardutförande lyser _dämpat_ blått. En underskattad variant! Dvd:n, försteget och dac:en som inte alls matchar varandra på något sätt i övrigt har faktiskt alla, av en slump, likartade lågmälda blåljus.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-07 15:11

KarlXII skrev:

När jag ser en sån där setup så får det mig att undra vad det är som stör så mycket med just apparaterna, när högtalarna är så framträdande.
Det spelar liksom ingen roll om man kläröver basar och grejer, det blir ju stora lådor iaf. Topparna syns ju i princip alltid.

Fast en högtalare är ju också en apparat. Och mina slutsteg syns i det triangulära utrymmen bakom växten. Övriga apparater är placerade till vänster om fotografen, fullt synliga men väl bakom soffan. De är placerade där av praktiska skäl (kabeldragning!). I själva verket hade jag egentligen velat ha hemmabioapparaten mer synlig så att volyminställning var enkel att se från lyssningsplats.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-07 15:14

jonasp skrev:Fast en högtalare är ju också en apparat.

Är den? Inte snarare en maskin? :mrgreen:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-07 15:17

Nattlorden skrev:

Öh? Apparat och maskin är ju mer eller mindre synonymer???

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-07 15:26

jonasp skrev:
Nattlorden skrev:

Öh? Apparat och maskin är ju mer eller mindre synonymer???

Tänk "mekaniskt arbete". :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-09-07 15:42

KarlXII skrev:

Lite som den här killen.:

-Näe, jävla apparater altså. Jag orkar inte med dessa lysdioder och grejer längre, det måste flyttas undan så inget stör.

Bild

:P

Hemska tanke om en blå lysdiod på slutsteget skulle skymta mellan dessa vackra pjäser :wink: . Har man inte haft mardrömmar innan så lär man få det med högtalare som de här i huset :lol:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-07 15:54

jonasp skrev:
phloam skrev:Jag hade själv aldrig tidigare haft en tanke på att gömma hela anläggningen - förrän jag fick lära mig det tänkandet här på faktiskt.se. Och nu finns det där i bakhuvudet som ett störande moment. Kanske bäst att gömma hela skiten? Eller dra för gardinerna och släcka ner? *not* :P

Hmmm....

Bild

Jaha, och när får man komma över och lyssna då?? :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-07 15:59

jonasp skrev:
KarlXII skrev:

Fast en högtalare är ju också en apparat. Och mina slutsteg syns i det triangulära utrymmen bakom växten. Övriga apparater är placerade till vänster om fotografen, fullt synliga men väl bakom soffan. De är placerade där av praktiska skäl (kabeldragning!). I själva verket hade jag egentligen velat ha hemmabioapparaten mer synlig så att volyminställning var enkel att se från lyssningsplats.

Jag känner igen problemet...

Jo, man får väl anse att högtalarna också är apparater i denna kontext. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-09-07 16:46

jonasp skrev: Fast en högtalare är ju också en apparat.

På mina högtalare blinkar det blått mitt mellan basen och diskanten när jag drar på lite.
Måste jag gömma undan högtalarna i en garderob då? 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-07 16:48

phon skrev:

På mina högtalare blinkar det blått mitt mellan basen och diskanten när jag drar på lite.

Du kan ställa dem bakom soffan också. 8)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-07 21:11

phon skrev:

Om du inte spelar på dem är det Ok. Det ska inte blinka när man drar på. Då är de för små! :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-07 21:12

UnholyRishna skrev:Jaha, och när får man komma över och lyssna då?? :)

Jag återkommer! 8)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-09-08 13:13

Naqref skrev:
Objektivisten skrev:Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om. Det är ingen skillnad mellan ''undermedvetet'' och ''omedvetet'' mer än språkligt och i din och andras fantasi. Det är en begreppsmässig dubbeltydning av engelskans 'unconsciousness'. Men det vore oerhört roande att höra dina definitioner av orden. Det undermedvetna verkar du förövrigt vara högst omedveten om.

Det är möjligt att IÖ använder orden lite udda men det är rätt uppenbart vad han avser.

Omedvetna processer är sådana som sker så tidigt i den sensoriska kedjan att de har ingen möjlighet att bil medvetna förrän de omtolkas av hjärnan. Då blir de antingen nya omedvetna stimuli, undermedvetna stimuli eller medvetna stimuli.

Undermedvetna sensoriska intryck är sådana som skulle kunna bli medvetna om de inte hade drunknat i det övriga flödet av sinnesintryck. De når alltså inte upp till medvetandenivån men är i allt annat väsentligt identiskt med medvetna dito.

Skulle du kunna förtydliga det här lite? Jag har svårt att se skillnaden mellan begreppen du förklarar. Skillnad mellan omedvetna och undermedvetna stimuli tex?

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-08 14:21

jonasp skrev:
UnholyRishna skrev:Jaha, och när får man komma över och lyssna då?? :)

Jag återkommer! 8)

Låter bra det! Såg dessutom ut att vara ett riktigt schysst lyssningsrum! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-08 14:42

jonasp skrev:

Hmmm....

[img]Lyssningsrum.jpg[/img]

Nu menar jag inte alls att kritisera något/någon speciell, men håll med mig om att det är lite tråkigt att det som en gång var High Fidelity i våra hem har reducerats till några fjärrkontroller och en laptop? Sorry, men det säger inte "Musik!" för min del. Spel och video kanske.

Rent generellt alltså, det var bättre förr (hepp!) när man satt och rattade en stor receiver som och fokuserade på musiken i skalbelysningens sken. Eller hypnotiserades av skivtallrikens snurrande.

Vad är det som har hänt, vart är vi på väg? Det känns som att musiken som finns överallt och inte syns kommer att reduceras till nån slags bakgrundsmuzak till slut. Inga skivsamlingar som barnen kan ärva heller.

All heder åt vintageknuttarna som förstår att bevara ett kulturarv...!

Edit: Jag syndar själv med dator/hörlurar/spotify alldeles för ofta av praktiska skäl. Smidigt är det ju, det låter bra, fantastiskt på alla sätt... men det påverkar hur jag förhåller mig till musiken.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi