Jo, jag ska bygga ihop en tv-bänk av fem st sådana här köksskåpsstommar på 60x35x53cm. Tanken är sedan att "klä in" stommarna med bänkskivor runtom.
För att göra det lite extra finurligt skulle jag vilja använda två av stommarna som baslådor.
Min idé är att bygga två slutna lådor inuti vardera av stommarna av 16mm MDF, förutom baffeln som får vara 19mm. Sedan tänker jag mig att man kan montera elementen mot varandra enligt nedan, för att minska vibrationerna:
I skissen har jag använt mig av XLS10-mått som mall. Inte helt smart kanske nu när jag märkt att elementet inte längre tillverkas...
Nedan en plottrig måttsatt variant:
Jag har läst någonstans att sådana här öppningar helst ska vara minst lika stora som Sd. Två XLS10 har sammanlagd yta på 704cm2, ytan på öppningen blir 14x49=686cm2 om man kör med 16mm MDF.
Good enough. Det råkar dessutom sammanfalla rätt väl med om elementet överhuvudtaget ska gå att ta i och ur lådan.
Med dessa mått skulle lådorna bli strax under 25liter/st, är det ok?. 12mm MDF och en lite lite mindre öppning skulle ge lite volymboost men det är inte mycket det rör sig om.
Kommer lådorna bli för små? Borde jag kanske överväga någon 8" istället?
Finns det något annat alternativ som trivs i så här små lådor?
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med drivning men någon typ av kompensering med miniDSP etc. är väl brukligt.
För att få fast allt på vägen tänker jag mig 15x95 planhyvlat sågat med 45 grader längs mitten.
Ena halvan limmas/skruvas i skåpen, andra skruvas fast på vägg. Skåpen hakar fast i fasningen.
Stabilt.
15x27 planhyvlad fästs i botten på skåpen för att ligga emot väggen.
Denna montering tänker jag mig ska förenkla kabeldragningen dessutom.
- Kod: Markera allt
_____
|***|▌▬▬▬▬▬▬▌
|***|▌ Skåp ▌
|***|▌▬▬▬▬▬▬▌
|**/
|*/
|/
|
|
V
/|