Basmoduler i skåpstommar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Basmoduler i skåpstommar

Inläggav AlexFranzen » 2012-09-05 14:30

Bild

Jo, jag ska bygga ihop en tv-bänk av fem st sådana här köksskåpsstommar på 60x35x53cm. Tanken är sedan att "klä in" stommarna med bänkskivor runtom.

För att göra det lite extra finurligt skulle jag vilja använda två av stommarna som baslådor.
Min idé är att bygga två slutna lådor inuti vardera av stommarna av 16mm MDF, förutom baffeln som får vara 19mm. Sedan tänker jag mig att man kan montera elementen mot varandra enligt nedan, för att minska vibrationerna:

Bild

I skissen har jag använt mig av XLS10-mått som mall. Inte helt smart kanske nu när jag märkt att elementet inte längre tillverkas...
Nedan en plottrig måttsatt variant:

Bild

Jag har läst någonstans att sådana här öppningar helst ska vara minst lika stora som Sd. Två XLS10 har sammanlagd yta på 704cm2, ytan på öppningen blir 14x49=686cm2 om man kör med 16mm MDF.
Good enough. Det råkar dessutom sammanfalla rätt väl med om elementet överhuvudtaget ska gå att ta i och ur lådan.

Med dessa mått skulle lådorna bli strax under 25liter/st, är det ok?. 12mm MDF och en lite lite mindre öppning skulle ge lite volymboost men det är inte mycket det rör sig om.
Kommer lådorna bli för små? Borde jag kanske överväga någon 8" istället?
Finns det något annat alternativ som trivs i så här små lådor?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med drivning men någon typ av kompensering med miniDSP etc. är väl brukligt.

För att få fast allt på vägen tänker jag mig 15x95 planhyvlat sågat med 45 grader längs mitten.
Ena halvan limmas/skruvas i skåpen, andra skruvas fast på vägg. Skåpen hakar fast i fasningen.
Stabilt.
15x27 planhyvlad fästs i botten på skåpen för att ligga emot väggen.
Denna montering tänker jag mig ska förenkla kabeldragningen dessutom.

Kod: Markera allt
_____
|***|▌▬▬▬▬▬▬▌
|***|▌ Skåp ▌
|***|▌▬▬▬▬▬▬▌
|**/
|*/
|/
  |
  |
  V
   /|
  /*|
 /**|
/***|
◄■■■■■■▌
|***|
‾‾‾‾‾

Kom gärna med åsikter! :)
/Alex

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-05 20:38

Jag skulle simulera lådornas storlek i Basta eller något?
Det finns ju att ladda ner en gratis demoversion och fullversionen kostar en spotstyver som är väl värda pengar.

Är man osäker på hur det hela funkar så skulle jag söka här på forumet för lite tips om färdiga dimensioneringar?

25l slutet låter dock ganska litet? Antar att du tänkt köra PEQ eller LT eller liknande?

Måste det vara slutet? Vilka krav på ljudtryck har du?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-05 20:52

Klart man kan bygga in högtalare i det mesta som kan innesluta luft - sen handlar det mest om stadga och stabilitet för att undvika vibrationer! ;-) "Halvfabrikat" snabbar ju upp bygget en del... ;-)

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-09-06 12:12

Nån typ av PEQ är tänkt ja. Jag saknar mätutrustning men det går säkert att låna av någon :)

Här är XLS10 i en sluten 25l-låda med 75% (?) fyllning utan room gain:
Bild

Ärligt talat, det här säger mig nästan ingenting :lol:
Q=0,5 har jag förstått att man ska sträva efter, eller? Om det ska hända får lådan endast vara 7 liter? Låter toklitet.'

Edit: Ljudtryck ja, har inga superkrav. Det ska kunna spela minst lika bra som de två Audio Pro Level 110 jag har idag. Gärna bättre.
Här är en mätning på Level 110: http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 110-a.html
Bild
/Alex

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-06 16:38

just xls finns väl nästan inte att få tag i. Det som kännetecknar de elementen är att de har väldigt lågt qts och förhållandevis låg vas. Det ger väldigt små lådvolymer för ett givet Q-värde på lådan.
Elementet är ju dock inte riktigt avsett att användas i en sluten låda på 7 liter. Grundtanken var nog att det skulle användas med en passiv radiator då ett basreflexrör blir alldeles för långt i de små volymer som elementets parametrar ger.

Ser man till elementets pumpvolym bör man ha ca 40 liter volym i lådan för att inte disten från den innestängda luften ska vara så stor.
Hur känsligt detta är ska jag dock låta vara osagt. 25 liter är ju strax över halva slaglängden och man kanske inte vill utnyttja elementen mer än så ändå.

Men som sagt nu är det väl svårt att få tag i elementen så du kommer få köpa xxls eller scan-speaks nya element som har högre qts. q-värdet i lådan kommer då att bli högre än 0.7 antagligen. Men har du tillgång till en peq så ska det inte vara nån fara. Slaglängd och konarea är ju densamma så pumpkapacitet och rekommendabel lådvolym blir ju densamma.

Men jag tror nog du kan få till ett bra resultat trots den i underkant tilltagna lådvolymen. Fundera också på om du inte vill montera elementen så det ena elementets bakända sticker ut ur lådan. Detta kan ge en något lägre dist. Dock blir det ju besvärligare att montera elementen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-06 18:53

Kanske bättre att köra med 2 basar i var sin lite större låda?
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... nrx-s75-6/
Denna har jag dregglat lite över :) Verkar vara ganska lik det utgångna XLS-269.
Fast i slutändan blev det faktiskt 2 st Seas CD22RN4X
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=134
Har inte byggt klart lådan än men återkommer med resultat. Vad jag kan se är dessa element i princip identisk med L22RN4X fast med coatad pappkon och normal dustcap istället för fasplugg (som ju skall kunna föra lite oljud).
Min tanke var att om de fungerar bra helt enkelt skala upp det till 4st.

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-09-07 12:54

Jag kommer nog göra ett försök med den här lösningen. Om det blir kass är det inte värre än att köpa lite mer mdf och konvertera lådorna för singelelementdrift.
Tror jag kan få tag på fyra XLS10 till hyfsat pris dessutom.

Uppdaterar med fortsättning inom kort :)

Edit: Om jag lyckas montera det ena elementet med magneten utåt, ska jag då minska den ena lådans volym motsvarande elementets volym?
/Alex

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-07 15:32

Det finns ett par byggtrådar om just XLS-269? Titta i dem?
Säger dig kurvorna ingenting och du just nu inte riktigt vet så är det väl bättre att läsa in sig lite på det så du inte slänger massa tid och pengar i sjön?

Bättre att kopiera av någon som har erfarenhet eller läsa in sig lite.

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-09-07 16:13

Jag har snappat upp en del här och där, men jag märker nu att jag saknar ett helhetsbegrepp. Ser därför detta projekt som en möjlighet att skaffa mig lite mer koll på hur saker och ting hänger ihop!
Pengabiten blir ett extra incitament för att få till det. Lite som med körkortet, man vill inte bränna 30k och sen stå där utan lapp men med stenkoll på vilka vägskyltar som betyder vad :)

Jag har kollat en del på andra designer och generellt sett verkar det inte vara någon större skillnad när det kommer till slutna lådor för det här elementet. BK Electronics har en komersiell variant på ca 30l som fått väldigt bra kritik i både press och av användare, bara för att ta ett exempel.
Man kanske skulle kunna önska sig lite större volym på mina lådor för distens skull men jag kommer inte driva elementen så hårt att detta ska spela någon större roll. Famous last words... :roll:
/Alex

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-09-07 16:28

Testa att bara köpa två element och bygga en låda. Om den låter bra bygger du en till, om den låter dåligt bygger du två lådor med ett element i varje istället och hoppas på att det ska låta bättre :).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-07 19:04

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-09-08 11:31

Tack för länkarna, ju mer jag läser och simulerar börjar det kännas som att detta ska gå att ro i land.

Hittade det här på AVSForums:
Measurement Mic Shootout (EMM-6, WM-61A, RS 33-2055, Audyssey)

Han har mätt en kalibrerad Dayton EMM-6 (rak 5-25khz) mot diverse vanligt förekommande billiga mickar/ljudtrycksmätare. Tidigare har jag tänkt att bygga en mick och stärkare av en Panasonic WM-61A från Svalander, men så fick jag se den här bilden:

Bild
...This is the EMM-6 vs the Audyssey MultEQ microphone. Many people have this mic and it should do fine for taking measurements without any calibration files. This seems to be the best performer without calibration data..."

Verkar ju lovande i o m att jag har just en sådan Audyssey till min Denon! :D Allt hänger dock på att jag har något ljudkort med tillräckligt rak frekvensgång på mickingången, annars får det bli en billig mätare från eBay.

Den här tråden var bra för övrigt: Mäta upp frekvensgång i rum, vad behövs för att komma igång?
/Alex

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-08 12:52

Vis av lite erfarenheter är det oftast i det allra lägsta området det brukar vara problem med ljudkort. Men ner till 20Hz brukar gå hyffsat.

REW är lätt att använda för detta och har inbyggda förfaranden för kalibrering där man gör loopback på ljudkortet och kan kompensera för det.

En medlem på forumet länkade en väldigt talande bild på ECM8000 som är väldigt vanlig och i okalibrerat skick så varierar den väldigt i både djupbas och övre diskant.

Varför åker hans kalibrerade mick berg och dalbana som de andra? Det verkar lite märkligt och de variationerna ser inte riktigt ljudkortsspecifika ut heller?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Basmoduler i skåpstommar

Inläggav Kalejdokom » 2012-09-08 13:03

AlexFranzen skrev:För att få fast allt på vägen tänker jag mig 15x95 planhyvlat sågat med 45 grader längs mitten.
Ena halvan limmas/skruvas i skåpen, andra skruvas fast på vägg. Skåpen hakar fast i fasningen.

Sådana lister finns att köpa färdiga på välsorterade byggvaruhus. Hos Abi Trä kallas de nivåtröskel. Jag använde samma princip fast med klackfoder när jag hängde upp en stor väggfast filmduk i en kyrksal:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-09-08 13:26

PappaBas skrev:Vis av lite erfarenheter är det oftast i det allra lägsta området det brukar vara problem med ljudkort. Men ner till 20Hz brukar gå hyffsat.

REW är lätt att använda för detta och har inbyggda förfaranden för kalibrering där man gör loopback på ljudkortet och kan kompensera för det.

En medlem på forumet länkade en väldigt talande bild på ECM8000 som är väldigt vanlig och i okalibrerat skick så varierar den väldigt i både djupbas och övre diskant.

Varför åker hans kalibrerade mick berg och dalbana som de andra? Det verkar lite märkligt och de variationerna ser inte riktigt ljudkortsspecifika ut heller?

Ja det är ju inte så jättekritiskt faktiskt, lådorna kommer nog inte gå under 20Hz ändå.
REW verkar grymt! Lättförståeligt men ändå hyfsat avancerade möjligheter om man så vill.

Mätningen är gjord i rum så det är därför den inte är snörrät. Avvikelserna följer ju dock varandra så att säga!
/Alex

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-09-08 18:04

Lördagspyssel:
Bild
/Alex

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-09-22 15:54

Fortsätter på temat lördagspyssel:

En och en halv MDF-skiva, en cirkelsåg med styrskena samt tre timmar resulterade i detta:
Bild

12mm förutom baffeln som blir 19mm.

Därefter fick fräs med en redan getto-centreringsjigg bli ännu mer hood med hjälp av silvertejp, då det visade sig att jiggen var för liten för dessa elementstorlekar. Det gick hur som helst bra att fräsa.
Bild
Bild

Provmontering av en modul:
Bild

Tillräckligt bra passning för att limmet ska kunna fylla ut de små måttskillnader som finns! Den slutliga volymen kommer bli 25,2 liter per låda utan element.

En bild på provmontering av stommarna:
Bild

Den med skarp syn noterar att konstruktionen går runt ett hörn, anpassning av ett skåp var därför nödvändig:
Bild

När allt kläs in med bänkskiva kommer det bli små hyllor i det utrymmet som är mellan skåpen i hörnet.
Senast redigerad av AlexFranzen 2012-09-24 20:45, redigerad totalt 3 gånger.
/Alex

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-22 16:27

Galet nyfiken på slutresultatet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-22 16:30

Otroligt snyggt draperi!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-22 16:53

Kul bygge! :)
Och +1 på draperiet.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-09-30 17:47

Tempot är inte högt, men det går framåt:

Bild

Fyra st XLS10 är beställda och betalda från eBay, förhoppningsvis dyker de upp i slutet på nästa vecka och då kommer jag äntligen kunna limma ihop lådorna.

Jag sitter nu och tittar på drivningsalternativ. Har hittat det här steget från Behringer, iNuke NU1000DSP.

Bild

Bara det oerhört fräsiga namnet och den minimalistiska tilltalande designen väcker ju köpbegäret, men det finns mer intressanta grejer. 2x300W i 4Ohm eller 1x1000W bryggat, inbyggd DSP och ett pris på under 2500kr.
Storebror NU3000DSP fick en hyfsad recension i Tools 4 Music och effektangivelserna verkade stämma rätt bra där.
Någon som har erfarenhet av NU-serien, eller kanske av andra alternativ som håller sig inom samma pengar?
/Alex

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-30 18:08

Nu vet jag inte om kurvorna i din länk är med subsonicfilter inkopplat!?
Men där verkar det som den börjar falla redan vid 20 hz.
Kanske värt att granska specs från Behringer innan köp? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-09-30 20:06

kör med det där steget utan dsp ifs. det låter som ett reaplan.
mitt står i garaget så ljudet är ingen faktor för mig men var skall du placera ditt steg?
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2012-09-30 21:05

Imponerande!!!!

Själv löste jag det med att slänga in mina pP2 i IKEAs fläkskåp. Dessa skåp har sedan hängts upp på en regel gör att få en luftspalt i bakkant. På detta har jag lagt en ekskiva. Fungerar över förväntan.

Ska se om jag kan lägga upp en bild på det :D

Med vänlig hälsning Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-10-01 13:29

Den är bara ner -2dB vid 10Hz så för mig spelar det ingen större roll. Tror jag.
Tänker byta ut fläkten till någon tystare variant. Alltihop (dator, receiver och bassteg) kommer sitta i en av skåpstommarna och kylas av en eller två 140mm-fläktar.

Kribban: Ja, lägg gärna upp en bild! :)
/Alex

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-10-05 15:15

Går i samma tankebanor. Vad är det för stomme som har dessa mått köksskåpsstommar på 60x35x53cm. Kan inte hitta den?
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-10-05 16:47

Rullake skrev:Går i samma tankebanor. Vad är det för stomme som har dessa mått köksskåpsstommar på 60x35x53cm. Kan inte hitta den?

Det är överskåpsstommar för kyl/frys jag använder, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/54180410/, men jag har kapat ner dem i djupled.
/Alex

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-10-05 17:34

AlexFranzen skrev:
Rullake skrev:Går i samma tankebanor. Vad är det för stomme som har dessa mått köksskåpsstommar på 60x35x53cm. Kan inte hitta den?

Det är överskåpsstommar för kyl/frys jag använder, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/54180410/, men jag har kapat ner dem i djupled.

Misstänkte det då jag själv spanat in dessa stommar. Har också fundering på att ha två slutna basar per skåpstomme (med mellanvägg) dock spelandes mot golvet. Är det någon som har synpunkter på detta förslag? vad behövs det för min avstånd mellan elementet och golvet?
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
AlexFranzen

Inläggav AlexFranzen » 2012-10-09 22:32

Leksaker!

Bild

Bild

Det är nästan något UFO-liknande över rejäla element i vissa vinklar.
/Alex

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-09 22:44

Trevligt! Vilka XLS var det du köpte? 830452 kanske? Hur mycket gick kalaset på med frakt och moms och hela baletten?

Nästa

Återgå till DIY-forum