Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Nu menar jag inte alls att kritisera något/någon speciell, men håll med mig om att det är lite tråkigt att det som en gång var High Fidelity i våra hem har reducerats till några fjärrkontroller och en laptop? Sorry, men det säger inte "Musik!" för min del. Spel och video kanske.
Rent generellt alltså, det var bättre förr (hepp!) när man satt och rattade en stor receiver som och fokuserade på musiken i skalbelysningens sken. Eller hypnotiserades av skivtallrikens snurrande.
Vad är det som har hänt, vart är vi på väg? Det känns som att musiken som finns överallt och inte syns kommer att reduceras till nån slags bakgrundsmuzak till slut. Inga skivsamlingar som barnen kan ärva heller.
All heder åt vintageknuttarna som förstår att bevara ett kulturarv...!
celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler
celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler
FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler
+1 (Mycket lustigt tycker jag)
phloam skrev:celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler
Högtalare och basmoduler är manligt, cd-spelare och skivspelare är ghey eller på sin höjd nördigt, fattaruväl *duckar bakom altaret*
UnholyRishna skrev:Om jag skulle ha alla mina elektronikprylar synliga så skulle jag vilja ha dem i samma fabrikat så att de matchade varandra fullständigt rent utséendemässigt. Tycker att det ser rätt hemskt ut med en massa prylar i olika kulörer och former som står bredvid varandra.
phloam skrev:UnholyRishna skrev:Om jag skulle ha alla mina elektronikprylar synliga så skulle jag vilja ha dem i samma fabrikat så att de matchade varandra fullständigt rent utséendemässigt. Tycker att det ser rätt hemskt ut med en massa prylar i olika kulörer och former som står bredvid varandra.
Medhåll, jag önskar att jag själv inte vore så strikt på den punkten... men har man en trevlig del så vill man ju så gärna ha de andra ocksåDet får bli många olika anläggningar helt enkelt
phloam skrev:
Nu menar jag inte alls att kritisera något/någon speciell, men håll med mig om att det är lite tråkigt att det som en gång var High Fidelity i våra hem har reducerats till några fjärrkontroller och en laptop? Sorry, men det säger inte "Musik!" för min del. Spel och video kanske.
Rent generellt alltså, det var bättre förr (hepp!) när man satt och rattade en stor receiver som och fokuserade på musiken i skalbelysningens sken. Eller hypnotiserades av skivtallrikens snurrande.
Vad är det som har hänt, vart är vi på väg? Det känns som att musiken som finns överallt och inte syns kommer att reduceras till nån slags bakgrundsmuzak till slut. Inga skivsamlingar som barnen kan ärva heller.
All heder åt vintageknuttarna som förstår att bevara ett kulturarv...!
Edit: Jag syndar själv med dator/hörlurar/spotify alldeles för ofta av praktiska skäl. Smidigt är det ju, det låter bra, fantastiskt på alla sätt... men det påverkar hur jag förhåller mig till musiken.
xeizo skrev:Håller med jonasp, om det är _musiken_ man är intresserad av är det rätt oväsenligt vilka manicker som krävs. Det viktiga är att musiken förmedlas på rätt sätt. Bäst, över allt, är livemusik!

jonasp skrev:Jag föredrar dock att hypnotiseras av musiken istället för av skivtallrikens snurrande.
xeizo skrev:Håller med jonasp, om det är _musiken_ man är intresserad av är det rätt oväsenligt vilka manicker som krävs. Det viktiga är att musiken förmedlas på rätt sätt.
phloam skrev:Fast det är klart, man kanske skulle testa att låta livemusiker spela bakom svarta draperier så man inte störs av en massa visuella intryck? Vem vet, någon som testat?
FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler
Richard skrev:FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler
Ja, hela denna diskussion är ren dumhet.
Harryup skrev:phloam skrev:Fast det är klart, man kanske skulle testa att låta livemusiker spela bakom svarta draperier så man inte störs av en massa visuella intryck? Vem vet, någon som testat?
The Wall?
Personllgen så tycker jag att det ofta kan upplevas låta bättre om man släcker ner, men inte för att inte se elektroniken utan för att man inte vill se nått.
phloam skrev:
Var har du egentligen lärt dig att du fokuserar bättre på musiken om du saknar visuell eller taktil representation av densamma i rummet? Av folk som säljer datorer? Av hifi-experter? Av andra hifi-intresserade kompisar? Vem säger att ett par fjärrkontroller och en laptop är det ultimata gränssnittet för musiklyssnande? Samma experter/kompisar?
Jag undrar var det tänkandet kommer ifrån egentligen....
Ja, det lustiga är ju att man tycker det är okej att förlöjliga det. Eller snarare det olustiga.shifts skrev:Richard skrev:FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler
Nej, det är den inte, den handlar om människors preferenser.
jonasp skrev:
Det där tänkandet är inget jag står för. Nu lägger du ord i min mun.
Och att påstå att visuell representation av anläggningen saknas när det ligger fyra kylskåpsstora basmoduler på golvet och ett helt rum är dedikerat enbart till film och musik är väl ändå väl magstarkt!
Richard skrev:FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler
jonasp skrev:phloam skrev:Var har du egentligen lärt dig att du fokuserar bättre på musiken om du saknar visuell eller taktil representation av densamma i rummet? Av folk som säljer datorer? Av hifi-experter? Av andra hifi-intresserade kompisar? Vem säger att ett par fjärrkontroller och en laptop är det ultimata gränssnittet för musiklyssnande? Samma experter/kompisar?
Jag undrar var det tänkandet kommer ifrån egentligen....
Det där tänkandet är inget jag står för. Nu lägger du ord i min mun.
Och att påstå att visuell representation av anläggningen saknas när det ligger fyra kylskåpsstora basmoduler på golvet och ett helt rum är dedikerat enbart till film och musik är väl ändå väl magstarkt!
shifts skrev:Harryup skrev:phloam skrev:Fast det är klart, man kanske skulle testa att låta livemusiker spela bakom svarta draperier så man inte störs av en massa visuella intryck? Vem vet, någon som testat?
The Wall?
Personllgen så tycker jag att det ofta kan upplevas låta bättre om man släcker ner, men inte för att inte se elektroniken utan för att man inte vill se nått.
Precis så. Det är ju inga konstigheter direkt tycker jag. Hade någon berättat att de helst står på huvudet när de lyssnar, då hade det varit lite konstigt, men inte detta.
IngOehman skrev:Fast anläggningen är väl ingen visuell representation av musiken?
shifts skrev:Richard skrev:FBK skrev:celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler
Nej, det är den inte, den handlar om människors preferenser.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster