Hifi för syns skull

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-08 15:24

jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-09-08 15:35

phloam skrev:Nu menar jag inte alls att kritisera något/någon speciell, men håll med mig om att det är lite tråkigt att det som en gång var High Fidelity i våra hem har reducerats till några fjärrkontroller och en laptop? Sorry, men det säger inte "Musik!" för min del. Spel och video kanske.

Rent generellt alltså, det var bättre förr (hepp!) när man satt och rattade en stor receiver som och fokuserade på musiken i skalbelysningens sken. Eller hypnotiserades av skivtallrikens snurrande.

Vad är det som har hänt, vart är vi på väg? Det känns som att musiken som finns överallt och inte syns kommer att reduceras till nån slags bakgrundsmuzak till slut. Inga skivsamlingar som barnen kan ärva heller.

All heder åt vintageknuttarna som förstår att bevara ett kulturarv...!

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-09-08 15:37

celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler :?

+1 (Mycket lustigt tycker jag)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-08 17:10

celef skrev:jag tycker det är lustigt att det är okej att skylta mycket med jättemånga högtalarlådor men förstärkarlådor och cd-spelarlådor och lp-spelare ska gömmas, någon sa sila mygg och svälja kameler :?

Högtalare och basmoduler är manligt, cd-spelare och skivspelare är ghey eller på sin höjd nördigt, fattaruväl *duckar bakom altaret* :P

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-08 17:55

FBK skrev:

-1

Bara för att man inte kan dölja alla prylarna i stereon så innebär det väl inte att man måste ha allt synligt?

Själv gömmer jag mina fula slutsteg. Resten är synligt så att fjärkontroller mm. fungerar, samt att man kan se direkt vad volymreglaget står på osv.

Om jag skulle ha alla mina elektronikprylar synliga så skulle jag vilja ha dem i samma fabrikat så att de matchade varandra fullständigt rent utséendemässigt. Tycker att det ser rätt hemskt ut med en massa prylar i olika kulörer och former som står bredvid varandra. :?

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-08 17:57

phloam skrev:

Högtalare och basmoduler är manligt, cd-spelare och skivspelare är ghey eller på sin höjd nördigt, fattaruväl *duckar bakom altaret* :P

Tycker inte alls att det är snyggt med synliga basmoduler. Men vad tusan ska man göra? Vissa bygger ju in dem i bänkar osv, men det kanske inte alla har möjlighet till?

Ett par (stora) snygga frontar däremot, det är nice! :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-08 18:08

UnholyRishna skrev:Om jag skulle ha alla mina elektronikprylar synliga så skulle jag vilja ha dem i samma fabrikat så att de matchade varandra fullständigt rent utséendemässigt. Tycker att det ser rätt hemskt ut med en massa prylar i olika kulörer och former som står bredvid varandra. :?

Medhåll, jag önskar att jag själv inte vore så strikt på den punkten... men har man en trevlig del så vill man ju så gärna ha de andra också :) Det får bli många olika anläggningar helt enkelt :D

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-09-08 19:47

phloam skrev:
UnholyRishna skrev:Om jag skulle ha alla mina elektronikprylar synliga så skulle jag vilja ha dem i samma fabrikat så att de matchade varandra fullständigt rent utséendemässigt. Tycker att det ser rätt hemskt ut med en massa prylar i olika kulörer och former som står bredvid varandra. :?

Medhåll, jag önskar att jag själv inte vore så strikt på den punkten... men har man en trevlig del så vill man ju så gärna ha de andra också :) Det får bli många olika anläggningar helt enkelt :D

En gång i tiden bestod nästan hela min rigg av Primare-prylar. Sjukt snyggt var det :P , men jag var adrig nöjd med deras hembioprestanda.

Olika utséende på prylarna är ungefär som att ha en bil med olika färger på dörrarna och huven osv. - Inte särskilt snyggt enligt min åsikt! :twisted:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-08 22:27

phloam skrev:
Nu menar jag inte alls att kritisera något/någon speciell, men håll med mig om att det är lite tråkigt att det som en gång var High Fidelity i våra hem har reducerats till några fjärrkontroller och en laptop? Sorry, men det säger inte "Musik!" för min del. Spel och video kanske.

Rent generellt alltså, det var bättre förr (hepp!) när man satt och rattade en stor receiver som och fokuserade på musiken i skalbelysningens sken. Eller hypnotiserades av skivtallrikens snurrande.

Vad är det som har hänt, vart är vi på väg? Det känns som att musiken som finns överallt och inte syns kommer att reduceras till nån slags bakgrundsmuzak till slut. Inga skivsamlingar som barnen kan ärva heller.

All heder åt vintageknuttarna som förstår att bevara ett kulturarv...!

Edit: Jag syndar själv med dator/hörlurar/spotify alldeles för ofta av praktiska skäl. Smidigt är det ju, det låter bra, fantastiskt på alla sätt... men det påverkar hur jag förhåller mig till musiken.

I mitt specifika fall; skivspelaren står bakom soffan. Igen, av kabeldragningsskäl. Jag föredrar dock att hypnotiseras av musiken istället för av skivtallrikens snurrande. Om du tycker det är "synd" att använda spotify av praktiska skäl kan jag bara beklaga, för mig har det underlättat enormt med spotify (och andra lösningar) att komma i kontakt med musik som jag inte hade hört annars.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-08 22:30

Vadå skylta? Jag skyltar inte med någon del av min stero. Högtalarlådorna sitter faktiskt på insidan av fasaden, inte på utsidan. Å andra sidan, om du skulle befinna dig på insidan av fasaden (dvs i mitt lyssningsrum) så hade du upptäckt att cd-spelare, hemmabioförstärkare, dvd/bluray-spelare, vinsylsvarv inte alls är gömda, utan fullt synliga.

Tips: att du inte ser dem betyder inte att de är gömda, eller osynliga. Som strutsen alltså. Fast tvärtom.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-08 22:33

Håller med jonasp, om det är _musiken_ man är intresserad av är det rätt oväsenligt vilka manicker som krävs. Det viktiga är att musiken förmedlas på rätt sätt. Bäst, över allt, är livemusik!

Men, om det är manickerna man är intresserad av är det en annan historia, och visst är det snyggt med en komplett setup. Men det har inte mycket med musik att göra, annat än att man kan lyssna på sån medan man beundrar manickerna ;)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-09-08 23:30

xeizo skrev:Håller med jonasp, om det är _musiken_ man är intresserad av är det rätt oväsenligt vilka manicker som krävs. Det viktiga är att musiken förmedlas på rätt sätt. Bäst, över allt, är livemusik!

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-08 23:32

Underbart när man ser en vägg av gitarrhögtalare och ändå så mickas de upp och körs ut i PA. Får en att fundera på om verkligen alla de där är inkopplade ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-08 23:38

jonasp skrev:Jag föredrar dock att hypnotiseras av musiken istället för av skivtallrikens snurrande.

Alltså nu var det inte meningen att kritisera just din setup som jag försökte understryka, jag kom bara att tänka på hur det ser ut och kan komma att se ut allt oftare hos "musikälskare" - ett bord med surfplatta/laptop och fjärrkontroller.

Samt att meningen ovan beskriver problematiken i ett nötskal - vi förstår inte vikten av att ha artefakter som hjälper oss att ta till oss musiken utan tänker "istället för" när man kanske hellre/lika gärna kan tänka "med hjälp av" (skivtallrikens snurrande). Eller något annat.

Var har du egentligen lärt dig att du fokuserar bättre på musiken om du saknar visuell eller taktil representation av densamma i rummet? Av folk som säljer datorer? Av hifi-experter? Av andra hifi-intresserade kompisar? Vem säger att ett par fjärrkontroller och en laptop är det ultimata gränssnittet för musiklyssnande? Samma experter/kompisar?

Jag undrar var det tänkandet kommer ifrån egentligen....

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-08 23:46

xeizo skrev:Håller med jonasp, om det är _musiken_ man är intresserad av är det rätt oväsenligt vilka manicker som krävs. Det viktiga är att musiken förmedlas på rätt sätt.

Nej just det, vad som krävs är rätt ointressant att fundera över, men det betyder inte att vi bör "befria" våra rum från föremål som på olika sätt kommunicerar betydelsen musik eller musiklyssnande till oss.

Som du själv säger, det är vilktigt att musiken förmedlas på ett bra sätt - men det omfattar inte bara ljud. Musik har alltid förknippats med olika föremål eller platser, vilket inte sällan är positivt för musikupplevelsen. Inte minst live, i konsertsalar eller festivaler osv.

Fast det är klart, man kanske skulle testa att låta livemusiker spela bakom svarta draperier så man inte störs av en massa visuella intryck? Vem vet, någon som testat? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-08 23:46

Objektivisten: :lol: klockrent :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-09-09 03:46

phloam skrev:Fast det är klart, man kanske skulle testa att låta livemusiker spela bakom svarta draperier så man inte störs av en massa visuella intryck? Vem vet, någon som testat? :)

The Wall?

Personllgen så tycker jag att det ofta kan upplevas låta bättre om man släcker ner, men inte för att inte se elektroniken utan för att man inte vill se nått. Men även om funktionen av draperier är positiv så skulle jag inte kunna tänka mig att hänga upp enfärgat svart, det skulle störa mig enormt när jag inte lyssnar på musik. Men jag har inget emot att andra väljer precis vad dom vill ha förstås. Och i ett dedicerat musik och biorum kan jag absolut tänka mig att enfärgat svart skulle passa alldeles perfekt, men inte i mitt vardagsrum.

mvh/ Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-09 07:24

FBK skrev:

Ja, hela denna diskussion är ren dumhet.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-09-09 07:41

Jag vill åstadkomma en realism-känsla när jag spisar vax.

Jag tycker att det låter lite mer realistiskt när jag inte ser prylarna.
När jag inte ser dem, så blir det ju åtminstone en sak mindre som erinrar om att det hela är på låtsas.

För mig är den absolut enklaste åtgärden för att att komma i den riktningen, att släcka lyset.

Framför CD-lirarens display placerar jag då ofta ett bokstöd.
Det går - idiotiskt nog - inte att släcka displayen helt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-09 07:42

Richard skrev:
FBK skrev:

Nej, det är den inte, den handlar om människors preferenser.
Senast redigerad av shifts 2012-09-09 07:45, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-09 07:45

Harryup skrev:
phloam skrev:Fast det är klart, man kanske skulle testa att låta livemusiker spela bakom svarta draperier så man inte störs av en massa visuella intryck? Vem vet, någon som testat? :)

The Wall?

Personllgen så tycker jag att det ofta kan upplevas låta bättre om man släcker ner, men inte för att inte se elektroniken utan för att man inte vill se nått.

Precis så. Det är ju inga konstigheter direkt tycker jag. Hade någon berättat att de helst står på huvudet när de lyssnar, då hade det varit lite konstigt, men inte detta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-09 08:08

phloam skrev:
Var har du egentligen lärt dig att du fokuserar bättre på musiken om du saknar visuell eller taktil representation av densamma i rummet? Av folk som säljer datorer? Av hifi-experter? Av andra hifi-intresserade kompisar? Vem säger att ett par fjärrkontroller och en laptop är det ultimata gränssnittet för musiklyssnande? Samma experter/kompisar?

Det där tänkandet är inget jag står för. Nu lägger du ord i min mun.

Och att påstå att visuell representation av anläggningen saknas när det ligger fyra kylskåpsstora basmoduler på golvet och ett helt rum är dedikerat enbart till film och musik är väl ändå väl magstarkt! :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-09 10:28

shifts skrev:
Richard skrev:
FBK skrev:

Ja, det lustiga är ju att man tycker det är okej att förlöjliga det. Eller snarare det olustiga.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-09 11:04

jonasp skrev:

Och att påstå att visuell representation av anläggningen saknas när det ligger fyra kylskåpsstora basmoduler på golvet och ett helt rum är dedikerat enbart till film och musik är väl ändå väl magstarkt! :D

Det var inte meningen utan tänkt som en generell fundering..! :) Hur går det till när allt sånt här utformas egentligen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-10 13:41

Richard skrev:
FBK skrev:

Tror ni alltså att högtalarna står där de står för att skyltas med? :o 8O

Det finns en skillnad mellan högtalarna och elektroniken, och det är att
högtalarna låter - så de behöver stå där de behöver stå! ;)

- - -

Högtalare med lysdioder som lyser när de inte behöver, är dock ett otyg,
av nästan samma dignitet som förstärkare som lyser, framför lyssnaren, i
mina ögon.

Därmed inte sagt att man inte får göra så, eller att det inte skulle gå att få
behållning av musiken då.

Men JAG vill slippa. Vill ha apparaterna så att jag kan manövrera dem, och
resten av anläggningen vill jag ju se så lite som möjligt av när jag lyssnar
på musik - inklusive högtalarna.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-09-10 13:56, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-10 13:49

jonasp skrev:
phloam skrev:Var har du egentligen lärt dig att du fokuserar bättre på musiken om du saknar visuell eller taktil representation av densamma i rummet? Av folk som säljer datorer? Av hifi-experter? Av andra hifi-intresserade kompisar? Vem säger att ett par fjärrkontroller och en laptop är det ultimata gränssnittet för musiklyssnande? Samma experter/kompisar?

Fast anläggningen är väl ingen visuell representation av musiken?

Jo, kanske för den som har sina fonogram för att kunna lyssna på sin
anläggning, som man anser är den som spelar musiken. Men jag har ju
min anläggning för att kunna lyssna på mina fonogram, det vill säga
musiken på dem. Och jag tycker nog att det var musikerna som spelade
musiken. Tycker jag har samma rätt att ha den inställningen som de som
ser anläggningen som "källan till musiken", och av det eller andra vill se den,
gärna lysande och blinkande, har rätt att se det så.

Den musiken jag lyssnar på skall sällan föreställa att komma från högtalare,
och OM jag spelar något av de sällsynta undantagen (högtalare som spelade
musik, som har spelats in) så såg de ju inte ut som högtalarna jag spelar med.

- - -

Men oavsett allt detta förstår jag inte varför det inte får vara upp till var
och en att välja om man vill sitta att titta på sin anläggning och njuter av
det när man lyssnar på musik, eller om man vill slippa titta på apparaterna.

Så vadan spydigheterna och förlöjligandet?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-10 13:57

shifts skrev:
Harryup skrev:

The Wall?

Personllgen så tycker jag att det ofta kan upplevas låta bättre om man släcker ner, men inte för att inte se elektroniken utan för att man inte vill se nått.

Precis så. Det är ju inga konstigheter direkt tycker jag. Hade någon berättat att de helst står på huvudet när de lyssnar, då hade det varit lite konstigt, men inte detta.

Håller med.

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-10 13:57

IngOehman skrev:Fast anläggningen är väl ingen visuell representation av musiken?

Det har du helt rätt i, jag läste nog phloams inlägg lite slarvigt, så här i efterhand. För mig är det nog enklast att musiken får representera musiken. Jag kan tänka mig att möblera lite hur som helst, så länge det låter bra. Min egen möblering är ju uteslutande av praktiska skäl framtagen - det är som vi säger "klyddigt" när man ska koppla en stationär mediaburk till recievern, som ska driva slutsteg, projektor, bakhögtalare och sen ska allt ha ström också... primärt för mig blev att begränsa längden på HDMI-kablarna (den stationära datorn får inte ens vara i samma rum - det ska vara tyst!) så då blev det som det blev.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-10 14:25

Ja, så blir det ju ofta. ;)

Mitt inlägg var inte avsett som kommentar till ditt, utan till era bådas. Jag
citerade bara för att det skulle framgår att jag kommenterade efter att ha
läst just er dialog. Jag håller i huvudsak med dig.

shifts skrev:
Richard skrev:
FBK skrev:

Håller med, igen!

Det finns inget dumt i diskussionen. Men det är tråkigt att se människor
Visa sitt förakt för andras preferenser, eller som gör sig lustiga eller får
ur sig spydigheter och påstår att andra som vill slippa ha anläggningen
mitt framför sig i blickfånget, skyltar med sina högtalare. :?

Vem gör det?

Jag förstår varken påståendet eller varför någon kommer med sådana på-
ståenden. Jag har tillverkat högtalare på beställning i snart 34 år, och jag
känner inte alls igen tanken att någon skulle vilja skylta med högtalarna.

Snarare verkar alla vilja att de skall smälta in i miljön så att de inte sticker
ut. I rum med vita väggar väljs ljusa faner eller lacker, om inte gott om
mörka objekt finns i rummet för då övervägs även mörka högtalare - för
att de skall passa i stilen. Och för rum med rikligt med mörkt trä så väljs
oftast mörka faner eller lacker, och i hemmabiografer vill folk ha högtalare
i svartask eller i matt svart lack.

Så vem skyltar med högtalarna?

Högtalarna är efter av vad jag fått uppleva oftast antingen helt oönskade
(inte sällan av frun) eller sedda som en möbel helt enkelt, som skall passa
in på ett harmoniskt sätt i rummet. Och det senare brukar inte betyda att
de optimeras för att pocka på uppmärksamhet, som om någon hade dem
för att skylta med dem.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-09-10 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-10 14:25

Och en vacker dag skall ett stort fett steg placeras på golvet. Så det så.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi