Moderator: Redaktörer
shifts skrev:WMA var tidigare bland den sämsta skit man kunde använda. Hur det ser ut i dag vet jag inte men FLAC är garanterat att föredra då det inte är bitreducerade komprimering inblandad, som i fallet WMA.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_Audio
thezunk skrev:Är det någon som testat om man faktiskt hör skillnad på flac och wma? Vad är det bästa fil formatet att spela upp musik? Flac är komprimerad version på wma om jag inte minns fel?
Tacksam för synpunker och information!
MagnusÖstberg skrev:Det är ju lätt att tro det.
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är ju lätt att tro det.
+1.
Man skall inte tro när det gäller dessa saker. Tyvärr går det att höra skillnader även mellan olika servrar trots att man "vet" att det inte går.
Olika bra programvaror i olika generationer kan säkert få dessa förhållanden att ändra sig. Så testa är det enda som gäller eftersom inget är idealt när det gäller dessa billigare grunkor utan man är med i ett beta-test av program och firmwares även om man hoppas att det inte skall vara så.
Så testa för att veta själv är mitt råd. Jag skulle inte bli förvånad om du blev förvånad av resultatet.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:shifts skrev:WMA var tidigare bland den sämsta skit man kunde använda. Hur det ser ut i dag vet jag inte men FLAC är garanterat att föredra då det inte är bitreducerade komprimering inblandad, som i fallet WMA.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_Audio
Artikeln i Wiki är inte komplett. Det finns lossless WMA också. Bland annat säljer LinnRecords musik i formatet WMA 24/96, även om det mest på senare tid handlar om flac.
/ B
Harryup skrev:Har läst en hel del om spelare då det intresserat mig. Det är helt enkelt inte så lätt att hinna göra rätt samtidigt som spelaren skall vara billig.
Och bitperfect är inte hela sanningen då timingen är det som också är viktigt enligt många.
För en och annan tusenlapp får man inget som är perfekt är mina erfarenheter. Därför kan det i omgångar finnas skillnader åt ena hållet, en uppdatering och det låter bättre åt andra hållet. Vi är 6 st som testat olika firmwares och hört skillnader då man t.ex. släckt displayen, när man slagit av Wifi osv osv. Så det finns mycket som kan göra skillnader även om de flesta skillnader inte är av dramatisk natur. Men personligen skulle jag aldrig säga att hör man skillnad så är det fel på grejorna, utan kanske snarare om man inte hör skillnader så är förmodligen just denna version bra gjord.
mvh/Harryup
adzer skrev:Harryup skrev:Har läst en hel del om spelare då det intresserat mig. Det är helt enkelt inte så lätt att hinna göra rätt samtidigt som spelaren skall vara billig.
Och bitperfect är inte hela sanningen då timingen är det som också är viktigt enligt många.
För en och annan tusenlapp får man inget som är perfekt är mina erfarenheter. Därför kan det i omgångar finnas skillnader åt ena hållet, en uppdatering och det låter bättre åt andra hållet. Vi är 6 st som testat olika firmwares och hört skillnader då man t.ex. släckt displayen, när man slagit av Wifi osv osv. Så det finns mycket som kan göra skillnader även om de flesta skillnader inte är av dramatisk natur. Men personligen skulle jag aldrig säga att hör man skillnad så är det fel på grejorna, utan kanske snarare om man inte hör skillnader så är förmodligen just denna version bra gjord.
mvh/Harryup
Att många billigare spelare inte klarar av att spela upp bitperfect med lågt jitter tvivlar jag inte alls på.
Harryup skrev:Fast nu var det inte det utan att det har konstaterats i tester att det inte räcker. Finns säkert störningar och annat elände som förs över mellan apparater både digitalt och analogt.
Personligen så spelar det inte så stor roll vad det är som påverkar så länge man inte kan ändra på det själv utan man får vara nöjd med att jämföra olika firmwares.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
adzer skrev:Man skall alltid testa, men tro inte att det är 100% att det finns skillnad för att du upplever det så. Placebo är väldigt påverkande.
MagnusÖstberg skrev:adzer skrev:Man skall alltid testa, men tro inte att det är 100% att det finns skillnad för att du upplever det så. Placebo är väldigt påverkande.
Lätt att dra till med placebo när man inte undersökt.
Jag kan ju säga som så att livet hade varit enklare utan att undersöka. Jag var nog mer skeptisk än skeptisk
adzer skrev:Harryup skrev:Fast nu var det inte det utan att det har konstaterats i tester att det inte räcker. Finns säkert störningar och annat elände som förs över mellan apparater både digitalt och analogt.
Personligen så spelar det inte så stor roll vad det är som påverkar så länge man inte kan ändra på det själv utan man får vara nöjd med att jämföra olika firmwares.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Ja självklart kan olika former av elektriska störningar överföras, men då pratar vi om defekter i konstruktionen. Förmodligen inte alls ovanligt på billigare prylar. Kan nog skilja stort på det området mellan olika märken och produkter.
I en ren digital överföring så är dock en icke-förstörd bitström(bitperfect) och lågt jitter det som behövs för att få en bra överföring.
Harryup skrev:Nja alltså, jag anser att apparater som låter på ett visst sätt behöver inte vara defekta. Ta t.ex. 668 som då enligt tester vad jag förstod ljudmässigt presterade sämre än Oppo, har då 668 plötsligt blivit defekt? Och om Oppon stör med sin fläkt är då den defekt också? Så en hel apparat blir defekt om det finns något som låter bättre?
Och vad är en billig nätverksspelare? Var går gränsen för dyra? Kostsamma? Prisvärda?
För min del accepterar jag att grunkor låter olika utan att vara defekta och att apparater som innehåller programvaror kommer kunna låta olika med olika firmware.
Kan du ge ett exempel på en fungerande nätverksspelare? Dvs en som inte är defekt? Glöm inte heller att det är tvärr inte bara nätverksspelaren som står för digitaltrafik till Dacen, du har nätverksstrafik ifrån server/Nas också. Där går också programvaror som möjligen processar signalen om t.ex. uppackning sker i server/nas.
Jag ser detta som alldeles för komplext för att man skall kunna välja "rätt" lösning och alla andra är fel. 668 var inte Pioneers första CD-spelare så jag misstänker att utveckligen kommer fortgå, man gör inte alltid rätt direkt. Dessutom finns det ju ekonomiska orsaker varför man inte kan utveckla billiga produkter hur långe som helst.
När jag besökte Daniel Weiss och pratade om nätverksspelare ihop med Dac så han det som allt annat än enkelt att göra det rätt. Och bitperfect och lågt gitter såg han som en bra början.
mvh/Harryup
Tony skrev:Glom inte heller den inte helt forsumbara faktorn hur man laser in filen till wav / FLAC. Eller kanske det bara ar jag som ar gammalmodig nog att kopa CD och lasa in dem sjalv?![]()
For det kor jag med Exact Audio Copy pa Windows 7 i fyra eller atta gangers lashastighet hos spelaren. Tidigare (las: For tio ar sen) sa var det nastan ett maste att lasa in audioCDsar i en gangs hastighet for att undvika diverse fellasningar. Men idag ar det inte lika kritiskt.
Personligen kor jag med FLAC med hogsta komprimeringsgrad, for jag tror inte pa nan skillnad mellan FLAC och wav formaten. FLAC ar enklare att hantera och tar mindre plats for mig, sa jag har valt det. Och jag har mjuk- & hardvara som ar avancerad nog att inte diskriminera FLAC.
adzer skrev:Ja absolut kan det bli fel vid inläsningen, men det kan det ju med bli vid uppspelningen av samma skiva i en CD-spelare.
Som tur var så finns det både mjukvaror och CD-spelare med buffrar som läser läser om innehållet ifall det blir fel.
Sen om du komprimerar den WAV-filen du skapat till FLAC så påverkas inte innehållet. Så om du riappar till WAV eller FLAC spelar ingen roll i avseendet att inläsningen kan bli fel.
Men känns som att vi glider väg från ämnet lite. Om vi skall ta upp exakt allt som kan gå fel så är det gigantiskt mycket. Jag tycker man får anta att alla inställningar är korrekt och att datan vid källan har kvar sin integritet om man skall prata nätverksspelare.
Annars kan vi gå in på allt från fel vid rip och omsamplande NASas till strömavbrott som kan påverka uppspelningen
shifts skrev:Det känns ju som det närmar sig och frångår en vinylspelare i komplexitet
och antal möjliga felkällor. Just nu känns det bra att jag inte lagt ner för
mycket huvudbry vid min datorbundna uppspelning.
Tony skrev:Njae, jag tror de flesta rippningsprogramvaror forst lagrar ljudfilen som wav och sen konverterar till valfritt format. Men som sagt, det var inte DET jag ville belysa. Bara att HUR man laser in råmaterialet ar viktigare an om slutlagringen sker i wav eller FLAC. I manga fall kan man ju uppleva mp3-formatet som trevligare an ett ickeforstorande lagringsformat. Men givetvis sa ar detta ocksa beroende pa vilken hard- och mjukvara som anvands for uppspelning. Om den har skillnader i stodet for de olika formaten sa ar ju det avgorande. Men som _format_ ar de valdigt likvardiga. Sa likvardiga att jag personligen inte anser det vart att ens fundera pa det fran ett ljudkvalitetsperspektiv.
Va, har inte alla UPS till sin datorpark? Jag har tva. En for huvuddatorena och en annan for infrastrukturen har hemma.
Men de har inte samma betydelse for kvaliteten pa programmaterialet som inläsningen kan ha. En analogi for att forklara att jag gick "off-topic": Om du har en mp3 spelare i hundrakronorsklassen och sa fragar du om du ska byta originalbatterierna mot batterier fran Sony for att forbattra ljudkvaliteten. Da skulle jag saga att nej prova med battre horlurar, eller kanske rentutav en battre mp3-spelare forst.
shifts skrev:Hur bedöms något vara rätt, när skillnaderna är så små? Är det rätt man vill att det ska vara? Det vill jag att det ska vara.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster