Objektivisten skrev:Om t ex alla tycker en förstärkare är ful, då är den väl objektivt ful?
Lär inte hända, minst en person kommer att ha avviktande uppfattning om så bara av principskäl.
Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Om t ex alla tycker en förstärkare är ful, då är den väl objektivt ful?
IngOehman skrev:Klagar du alltså på den som skrev att en 208 är så ful att den behöver
gömmas? Är det inte okej att tycka så?
Vh, iö
IngOehman skrev:
Men oavsett vilket så är ingenting "objektivt fult", hur det än ser ut.
Fulhet är inte en objektiv fråga, det är subjektivt, en fråga om tycke
och smak.
Vh, iö
IngOehman skrev:Kommersiellt mindre lyckade då i så fall.
Definierar man inte vad man menar med mindre lyckad, alltså
domänen inom vilken designen misslyckas, så är ju även det
en subjektiv fråga.
99 procent kan tycka att grunkan är ful som stryk, och därför
misslyckad estetiskt, medan 1 % kan anse att saken är super-
fin, och alla har lika rätt.
Vh, iö

Nattlorden skrev:Alltså... se till att göra en fullgod funktion först, se till att den blir flexibelt förpackningsbar och ge kunden en stor frihet i att själv välja design. Eller byt design ofta utan att förändra funktionen och bjud in kända designers att göra sin signatur-variant.
Objektivisten skrev:IngOehman skrev:
Men oavsett vilket så är ingenting "objektivt fult", hur det än ser ut.
Fulhet är inte en objektiv fråga, det är subjektivt, en fråga om tycke
och smak.
Vh, iö
Nja, riktigt så enkelt är det inte min gode Öhman. Idag anser de flesta, som är intresserade av och har studerat ämnet, att graden av skönhet tycks inneha både subjektiva och objektiva värden.
Nattlorden skrev:Alltså... se till att göra en fullgod funktion först, se till att den blir flexibelt förpackningsbar och ge kunden en stor frihet i att själv välja design. Eller byt design ofta utan att förändra funktionen och bjud in kända designers att göra sin signatur-variant.
NAD 208 i Gucci-design hade kanske gått bättre hem hos frugan?
Nattlorden skrev:Någon som vet om det ÄR kylflänsar på sidorna, eller bara design?

Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Någon som vet om det ÄR kylflänsar på sidorna, eller bara design?
Det ÄR kylflänsar vilket torde behövas på klass-A steg
men varför man har gjort dem på det här viset vet jag inte.
De två större modellerna ser ut så här
hifikg skrev:Här finns en NAD208-bild som ni får använda fritt...
UnholyRishna skrev:IngOehman skrev:Klagar du alltså på den som skrev att en 208 är så ful att den behöver
Vh, iö
Precis. Så länge man säger att en 208 är ful så är det inga problem. Men om någon kritiserar exempelvis Pass-stegen som synts i tråden, så är det helt plötsligt inte okej längre? Tycker att många här är så jäkla selektiva med vad de uppfattar som påhopp osv. Beror mer på vem som skriver det känns det som.
Panelguy skrev:Beror på hur grejorna ser ut. En så´n här skulle jag gömma
sprudel skrev:Jag tycker nog Pass-stegen är lite fräcka och de jag hört låter bra, mycket bra. NAD 208 har jag aldrig haft chans att lyssna på, och hur de ser ut är helt oväsentligt för min del. Viktigt är dock att de får fysisk plats i min bänk om de nu skulle passera min utvärdering lyssningsmässigt.
Man ska ju lyssna via den i stupen, det är ingen altartavla, eller!
KorkSniff skrev:Själv gillar jag funkis och enkel design. Jag tycker på fullaste allvar att 208an är ett av de snyggaste slutstegen. Svarta PA9:or går väl också an med samma motivering. Helt skall jag väl inte utesluta att det är ett resultat av indoktrinering!

Panelguy skrev:KorkSniff skrev:Själv gillar jag funkis och enkel design. Jag tycker på fullaste allvar att 208an är ett av de snyggaste slutstegen. Svarta PA9:or går väl också an med samma motivering. Helt skall jag väl inte utesluta att det är ett resultat av indoktrinering!
Gillar man militärlooken så faller säkert Lammhybriderna en i smaken.
M1.2 Ref monos....som jag också kan tänka mig att ha framme![]()
phloam skrev:UnholyRishna skrev:IngOehman skrev:Klagar du alltså på den som skrev att en 208 är så ful att den behöver
Vh, iö
Precis. Så länge man säger att en 208 är ful så är det inga problem. Men om någon kritiserar exempelvis Pass-stegen som synts i tråden, så är det helt plötsligt inte okej längre? Tycker att många här är så jäkla selektiva med vad de uppfattar som påhopp osv. Beror mer på vem som skriver det känns det som.
Nu var det väl ändå så att det enda negativa som skrivits om 208 (om vi kan bortse från JanBanans uppenbara provokation) var det Panelguy skrev:Panelguy skrev:Beror på hur grejorna ser ut. En så´n här skulle jag gömma
...alltså helt tydligt en personlig uppfattning och inte något påhopp vad jag kan se. Inget att klaga på där.
Det jag reagerade på var IÖ's formulering i sitt svar gällande de som Panelguy ville ha framme samtidigt som denne värnar om integriteten kring personliga preferenser.
Panelguy skrev:KorkSniff skrev:Själv gillar jag funkis och enkel design. Jag tycker på fullaste allvar att 208an är ett av de snyggaste slutstegen. Svarta PA9:or går väl också an med samma motivering. Helt skall jag väl inte utesluta att det är ett resultat av indoktrinering!
Gillar man militärlooken så faller säkert Lammhybriderna en i smaken.
M1.2 Ref monos....som jag också kan tänka mig att ha framme![]()

sprudel skrev:Nice! Men de är väl för stora att gömma någonstans kan tänka, för varma också?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster