Tony skrev:
Det viktiga och enda korrekta ar val att inse att man vet for lite for att dra for stora slutsatser, inget annat. .
Ja, så ser jag också på det. Att displayer stör är ju känt, går ju att släcka på dom flesta hembioreceiverar. Normalt går det ju inte att stänga av så mycket på t.ex. en standard Squeezebox Touch men i de olika moddade firmwares som finns kan man göra olika inställningar. De är alltså inställningar som inte finns i den vanliga firmwaren. Visst är det väl kul att veta vad som skillnader beror på men för att kunna utröna det måste man ha mätinstrument och lite fantasier om vad som kan vara orsakerna så man letar på rätt ställe. Vet man var man skall leta kommer man hitta skillnader är jag övertygad om, vill man kan man ju sen undersöka vad som är hörbart eller inte. Och ihop med en externa daccar så blir det ju ett antal kombinationer att lyssna på och därmed möjliga problem och förtjänster. Våra tester har vi gjort ihop med 2 olika Dacar, en Benchmark Dac-1 och en Weiss Minerva och vi har hört skillnader med båda.
Men våra tester har inte utgått ifrån att vi skulle bevisa något eller ens kanske hitta något. Vi testade med en Touch som jag hade och sen kom KXII med sin och så laddade vi in olika firmwares och lyssnade och jämförde. Vi testade olika nätdelar osv. osv. Efter alla våra tester så känns det lite för enkelt att inte testa själva men att döma ut våra tester.
Oavsett vad det beror på så är vi runt 10 personer totalt som har hört skillnader som det hade varit avsevärt enklare om vi inte hade hört. En del var lite väntat att det kunde vara skillnader typ släckt display en del var inte väntat typ at vi föredrog HDMI ut direkt ifrån en Oppo 95 till en Denon 4308 jämfört med optisk till en DAC-1 och sedan analogt till 4308'n.
Så istället för att döma ut, testa något själva. Kanske hittar ni saker som ni inte visste fanns, vi gjorde det. Och ni med bättre mätmöjligheter, mät vet ja om ni är intresserade och orkar. Vore kul om nån hittade något, borde gå om man vet ungefär var man skall leta.
mvh/Harryup