- Kod: Markera allt
+---||---+
| |
---+ +---||---
| |
+---||---+
Moderator: Redaktörer
+---||---+
| |
---+ +---||---
| |
+---||---+
Anders_A skrev: Tja.
Det här är väl inte en MUPPS-specifik fråga egentligen, men vill bara kolla så jag inte gör åt skogen när jag ska bygga filter i mina.
Visst kan man få till 18 mikrofarad genom att ta tre kondensatorer på 12 mikrofarad och parallellkoppla den ena med de andra två i serie?
Såhär alltså:
+-||--||-+
| |
---+ +---
| |
+---||---+
MagnusÖstberg skrev:
+---||---+
| |
---+ +---||---
| |
+---||---+
paa skrev:
Var hittar man 2.5 ohms motstånd?
Rdna skrev:Mina 6 A1-kloner har varit klara i några veckor nu. Jag vet inte om jag är särskilt nöjd med hur de låter. Jag är däremot nöjd med resultatet av själva bygget, särskilt med tanke på att det var mina första högtalare och mitt första försök till finsnickeri
Jag har testat att vända dem upp-och-ner för att se hur det påverkar ljudet, och då blir diskantnivån alldeles för hög och de låter vasst. Det främsta paret sitter ungefär tre decimeter ovanför huvudhöjd, vilket kanske är för högt, men när jag har experimenterat med att placera dem lägre det inte alls samma känsla av att ljudet omringar lyssnaren. Dessutom blir det då hyperkänsligt var man sitter i soffan. Förflyttning ett par decimeter i sidled gör att man enbart hör ljudet från den närmaste högtalaren.
Jag experimenterar vidare.
(De fungerar mycket bättre än ett par Mirage Nanosat Prestige som jag lånade hem från jobbet. Med tanke på att totalkostnaden för sex av dessa kloner var ungefär samma som styckpriset på Nanosat får man väl ändå säga att jag fick mycket för pengarna)
Chopha skrev:Använder du de klassiska Muppselementen "TG9FD-10-04" så är de på 4 Ohm och då skulle jag rekommendera att köra dem seriekopplade så att du får ett sammanlagt motstånd på 8 Ohm.
I Parallell så blir det 2 Ohm och många förstärkare blir griniga vid de värdena.
/Christopher
Jag fann resultatet bäst med 2,5 ohm.Rdna skrev:Jag har 3 ohm i mitt filter. Jag tycker de låter lite för snälla, så jag skall testa att minska resistansen en aning.
Jag kör mina seriekopplade tre per kanal. Men så har jag ju en heeeelt annan förstärkare än dig. SR5006
Anders_A skrev:Att kalla allt som använder det där elementet för Mupps är väl egentligen inte riktigt rättvist mot Naqrefs konstruktion?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 201 gäster