Variant på biviring?.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jojje

Variant på biviring?.

Inläggav jojje » 2005-08-27 10:10

Hej, så här är det. Har ett par Cerwin AT-100 som jag nu driver med en Sony DB-790, det är väl inte det optimala att driva dom med. Har funderat på att koppla ur baselementen och köra dom på ett separat slutsteg. Sen köra mellan + disk med Sonyn. Det finns ju ingen bivirekoppling på AT-100, så jag tänkte bara på försök dra kabeln igenom basreflexporten. Sonyn har bara preout på subkanalen. Vad tror ni om detta?. / jojje

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-27 19:30

jag är rätt säker på att hur du ska dra kabeln är dit minsta problem

du måste modda filtren för att det överhuvudtaget ska funka med biampning (inte biwire) och då kan du nog dra ut ett par terminaler till på baksidan samtigt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-27 20:02

Den koppling du antyder är varken biwire eller bimping. Det är en sorts "halv-aktiv delning".

En väldigt dålig lösning för övrigt.

Du kommer att få väldigt dålig integration mellan bas- och mellanregister, eftersom det passiva HP-filtret i AT-100-lådan delar LÅNGT över LP-filtret (pre-out för subkanalen) i din hemmabioförstärkare. :(

En annan väldigt stor svaghet är att du kommer att slösa bort en förfärlig massa spänningssving på att köra fullregister in i det passiva filtret, och sedan låta det skära bort en massa spänning som ändå svingas från förstärkaren.

Förvisso är det möjligt att du kan ställa in förstärkaren så att fronthögtalarna är "small", men då blir det ännu värre med integrationen, eftersom luckan mellan registren kommer att bli ännu större... :cry:

Vh, iö

- - - - -

Möjligen kan det bli något mindre illa om du helt plockar bort det passiva HP-filtret i högtalaren (om det låter sig göras utan att påverka eq inom passbandet), men jag tror inte det blir en god lösning avseende vare sig tonkurva eller distorsion.

Mellanregisterelementet är ju, sin storlek till trots, inte är gjort för att arbeta så långt ned i frekvens, men jag är lite osäker. Finns det någon bra bild på AT-100? Jag kan möjligen blanda ihop systemet med något annat.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jojje

Inläggav jojje » 2005-08-27 22:00

Hej igen tack för svar. Det var tydligen ingen lyckad ide jag hadde :? . Jaja man får fundera vidare med det här. Skulle så gärna vilja kunna kräma på lite mera. / jojje

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-08-27 23:12

Bild

Återgå till DIY-forum