Hur starkt kan man spela utan att grannar störs?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Hur starkt kan man spela utan att grannar störs?

Inläggav Fredrikb72 » 2012-09-22 12:26

Sitter här och fislyssnar på Björn Afzelius på ganska låg volym och när jag går ut i köket så märker jag att skåpsluckorna vibrerar :?:

Kollade med min telefon och appen sound meter som visade 52db??? Jag brukar ligga runt 90db + längre stunder när jag är på humör och hur mycket bas hörs då hos mina grannar? Ingen har klagat och grannarna hälsar fortfarande men undrar hur mycket de hör/störs.

Bor i lägenhet och har 4st 10tums baslådor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-22 12:29

Hur står basarna på golvet? Det bör ju vara stomvibrationer om luckorna vibrerar, så du kanske skulle ha dem på mjukfötter för att (minst) minska det problemet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-22 12:32

Inneväggar är oftast extremt mycket tunnare och mer odämpade än väggarna mellan lägenheterna. Mitt badrum tex låter som en krigszon om man drar på lite. ute i trapphuset hörs dock inget.

Gå till grannarna och fråga annars?

Jag ligger nog oftast -10dB till -20dB från ref hemma till musik, men har allt hänt att man gått upp till ref vid mer dynamisk musik. Då lär det höras hos grannarna när basen kommer in.
Tur att man gör detta ganska sällan och inte för långa stunder å folk inte blir galna på en.

Tur man bor på bottenvåning och allt står på SD-fötter iaf.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-09-22 12:33

Nattlorden skrev:Hur står basarna på golvet? Det bör ju vara stomvibrationer om luckorna vibrerar, så du kanske skulle ha dem på mjukfötter för att (minst) minska det problemet.

De står alla på sd fötter. Vad menas med stomvibrationer?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-09-22 12:52

Gamle Afzelius är ju inte så bastung, så @ 52db så skall du inte behöva oroa dig det minsta, om du för ett samtal i normal nivå så pratar du högre än det.

Om du däremot kör bastung musik @ 80-90db så lär det antagligen höras.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-09-22 12:53

adzer skrev:Inneväggar är oftast extremt mycket tunnare och mer odämpade än väggarna mellan lägenheterna. Mitt badrum tex låter som en krigszon om man drar på lite. ute i trapphuset hörs dock inget.

Gå till grannarna och fråga annars?

Jag ligger nog oftast -10dB till -20dB från ref hemma till musik, men har allt hänt att man gått upp till ref vid mer dynamisk musik. Då lär det höras hos grannarna när basen kommer in.
Tur att man gör detta ganska sällan och inte för långa stunder å folk inte blir galna på en.

Tur man bor på bottenvåning och allt står på SD-fötter iaf.

Jag bor oxå på bottenvåningen och allt på sd fötter.
Minns när jag bodde i min första lilla lägenhet (oxå på bottenvåningen) och hade ett par hemmabyggda högtalare med dubbla zachry 15tum och grannarna två våningar upp bankade på dörren och sa att deras porslin ramlat ner.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-22 12:54

Fredrikb72 skrev:Jag bor oxå på bottenvåningen och allt på sd fötter.
Minns när jag bodde i min första lilla lägenhet (oxå på bottenvåningen) och hade ett par hemmabyggda högtalare med dubbla zachry 15tum och grannarna två våningar upp bankade på dörren och sa att deras porslin ramlat ner.

Ja det är ju inte för skoj för någon.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-09-22 12:56

NiklasF skrev:Gamle Afzelius är ju inte så bastung, så @ 52db så skall du inte behöva oroa dig det minsta, om du för ett samtal i normal nivå så pratar du högre än det.

Om du däremot kör bastung musik @ 80-90db så lär det antagligen höras.

Jo albumet Elsinore verkar vara det.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-09-22 13:04

Skall göra en lyssning senare, återkommer med omdömme på basdelen :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2012-09-22 13:54

Hannes Råstam spelade ofta bas med Afzelius.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2012-09-22 15:19

rätta mig nu för jag kan ha fel men har hört att man får spela så högt så att man kan
mäta upp 120db inne hos grannen, sen räknas det sanitär olägenhet.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-09-22 15:36

Om man är det minsta osäker, så kan man väl fråga grannarna ? Jag har sagt till alla mina grannar runtom att inte vara rädda att plinga på, eller ringa och säga till om dom tycker att det blir för mycket...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-09-22 15:44

Nattlorden skrev:Hur står basarna på golvet? Det bör ju vara stomvibrationer om luckorna vibrerar, så du kanske skulle ha dem på mjukfötter för att (minst) minska det problemet.

Det där är kvalificerad gallimatias. Är du inte ingenjör? Tänk istället noder och bukar. När man går runt i en lägenhet så kan olika frekvenser ha olika nivå och det har inget med stomvibrationer att göra..

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-09-22 15:47

Lurigt det där. Jag har nog rätt toleranta grannar, tror jag, bor i studentlägenhet. Aldrig någon som har klagat, men så vet jag ju med mig att mina baslådor antagligen kan störa rätt ordentligt om de används på det sättet och sansar mig någorlunda med tanke på det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-22 16:20

Pontus91 skrev:...Aldrig någon som har klagat...

Det där är en intressant mening. Det är ju visserligen bara ett objektivt faktum det du skriver, men kan man använda "att ingen har klagat" som tillräckligt villkor för att man inte spelar för starkt?

Man kan tänka på två sätt, tror jag: Antingen

-"Klagar de inte får de skylla sig själva" och så höjer man tills någon klagar så har man hittat gränsen,

eller

-"Gissa hur starkt det låter hos grannen och dra ner så man tror att de inte störs." Klagar någon sänker man minst 10 dB extra.

Hur är ni lagda?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-22 16:33

Frågar och låter det bli normen.

Sjukt själviskt att spela så starkt att man vet att grannarna blir störda och lägger ansvaret på dem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-09-22 16:36

teosig skrev:rätta mig nu för jag kan ha fel men har hört att man får spela så högt så att man kan

120 db inne i grannlägenheten 8O fattar du vilka prylar du får ha i din lya då?!

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-09-22 16:58

Beror väldigt mycket på från lägenhet till lägenhet.
Mitt förra boende kunde jag med mina piPs (enbart, ingen baslåda) spela så det hördes ner i källaren 3 trappor ner med dörrar stänga. Öppnade man källardörren kunde man helt klart känna igen låten. Byggt 1958 om jag minns rätt.

Nuvarande lägenheten är inte alls lika lyhörd finns det inte en möjlighet att spela så det hörs ner till källaren iofs bor jag på fjärde våning nu men går iaf inte.. Byggt runt 1946.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-22 17:08

single_malt skrev:

Det där är kvalificerad gallimatias. Är du inte ingenjör? Tänk istället noder och bukar. När man går runt i en lägenhet så kan olika frekvenser ha olika nivå och det har inget med stomvibrationer att göra..

Hallå! 52dB !!! Hur skulle du få vibration på köksluckor i ett annat rum - luftburet? Det är 6dB lägre än vad jag mäter från surret på min datorfläkt under skrivbordet just nu, samt lite småljud från grabbens handhållna tvspel i nästa rum.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-09-22 17:27

Svante skrev:
Pontus91 skrev:...Aldrig någon som har klagat...

Det där är en intressant mening. Det är ju visserligen bara ett objektivt faktum det du skriver, men kan man använda "att ingen har klagat" som tillräckligt villkor för att man inte spelar för starkt?

Man kan tänka på två sätt, tror jag: Antingen

-"Klagar de inte får de skylla sig själva" och så höjer man tills någon klagar så har man hittat gränsen,

eller

-"Gissa hur starkt det låter hos grannen och dra ner så man tror att de inte störs." Klagar någon sänker man minst 10 dB extra.

Hur är ni lagda?

Jag spelar vad jag tror är tillräckligt svagt för att inte störa, alternativt drar på lite extra tillräckligt sällan och under tillräckligt kort tid.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-09-22 17:30

Kanske 52 dBA?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-22 17:31

teosig skrev:rätta mig nu för jag kan ha fel men har hört att man får spela så högt så att man kan

Det där med att det skulle vara ok med 119 dB inomhus tror jag inte på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-22 17:41

paa skrev:

Det där med att det skulle vara ok med 119 dB inomhus tror jag inte på.

inte jag heller, det ovanstående är en ren osanning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-22 17:42

Sanitär olägenhet är en helt annan sak än störning, som inträffar långt långt långt tidigare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-09-22 18:42

Något som inte stämmer om luckorna vibrerar vid 52 dB. Vilket störgolv har telefonens app? Enklare ljudnivåmätare brukar bli otillförlitliga neråt 50 dB. Misstänker att appen knappast är bättre.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-09-22 19:00

Man kan spela så högt att när grannarna knackar på dörren så har man gått över gränsen.

På 70-talet hade vi fest i min lägenhet och framåt 2-tiden kom grannarna försynt och undrade om vi kunde sänka volymen.
Vilket vi med skammens rodnad gjorde. Grannarna kom senare och tackade mig! för att varit förstående. Bättre grannar har jag aldrig haft.

Eller inte heller behövt då jag bott i hus sedan början av 80-talet.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-09-22 20:57

Hur högt det låter hos grannen beror mycket på vad det är för sorts väggar och golv. Tunga betong- eller tegelväggar ger radikalt bättre ljudisolering jämfört med tex landshövdingehusen i GBG som byggdes med plank och brädor i början av 1900-talet.

Gränsen för vad grannen ska behöva tåla är väldigt mycket mindre än vad man tror, definitivt långt, långt under 45 dB. Spörsmålet var uppe i en tråd för några år sedan där någon hade länkat in dom krav som ska uppfyllas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-22 22:56

Nattlorden skrev:Sanitär olägenhet är en helt annan sak än störning, som inträffar långt långt långt tidigare.

Nej, gränserna som finns gäller just sanitär olägenhet.
Men störd kan man bli vid vilken nivå som helst.

SOSFS 2005:6
Socialstyrelsens allmänna råd om buller inomhus

Tillämpningsområde
Dessa allmänna råd gäller för bostadsrum i permanentbostäder och fritidshus. Som bostadsrum räknas rum för sömn och vila, rum för daglig samvaro och matrum som används som sovrum.

De allmänna råden gäller även för lokaler för undervisning, vård eller annat omhändertagande och sovrum i tillfälligt boende.

Utredning
Standardiserade mätmetoder bör användas.

Riktvärden
Dessa riktvärden bör tillämpas vid bedömningen av om olägenhet för människors hälsa föreligger. Såväl värdena i tabell 1 som 2 bör beaktas vid bedömningen.

Tabell 1 – Buller
Maximalt ljud LAFmax 1* 45 dB
Ekvivalent ljud LAeqT 2* 30 dB
Ljud med hörbara tonkomponenter LAeqT 25 dB
Ljud från musikanläggningar LAeqT 25 dB

1* Den högsta A-vägda ljudnivån.
2* Den A-vägda ekvivalenta ljudnivån under en viss tidsperiod (T).

Tabell 2 – Lågfrekvent buller
Tersband (Hz) Ljudtrycksnivå (dB)

31,5 56
40 49
50 43
63 41,5
80 40
100 38
125 36
160 34
200 32
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
CineFile

Inläggav CineFile » 2012-09-23 00:44

Det beror väl på grannarnas stör-tröskelnivå och på nivån av lyhördhet i huset.

Jag har aldrig behövt klaga på någon av mina grannar, trots att det är rejält lyhört. De är ganska lågmälda. Ibland har någon av dem fest och då kan det dunka ordentligt fram till 4 på morgonen, men det är ganska sällan.

Däremot har flera grannar direkt under min lägenhet kommit upp och klagat på mig. Senast var när jag skulle demonstrera min hemmabio för en kompis. Jag satte på Star Wars II och spelade från fighten mellan Obi Wan och Jango Fett. När asteroiderna började smulas sönder ringde det på dörren. Jag sänkte genast volymen och gick och öppnade. En irriterad medelålders man i morgonrock stod utanför, jag kommer inte ihåg exakt vad han sa, men kontentan var att jag spelat för högt och att kvällen var sen. Jag, som var lite berusad, frågade försiktigt hur mycket klockan var. Han sa att den var över elva. Jag sa förlåt lite generat, stängde dörren och tänkte samtidigt att det var ju inte så sent en fredagskväll. Jag hade mitt Onkyo bioförstegs volym på 74, vad blir det i relativ nivå? Är det 85 som är 0db?

Nuförtiden ställer jag sällan volymen över 65 när jag ser på film, om de nu inte har väldigt låg ljudnivå.
Onkyo PR SC886SE (modded), Linn C4200, C2200, Linn Basik, Sonus Faber Cremona, Cremona center, Cremona Auditor, Pioneer BDP-440, Sony Blu-ray för SACD, Mac Mini

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-09-23 01:07

CineFile skrev:Jag hade mitt Onkyo bioförstegs volym på 74, vad blir det i relativ nivå? Är det 85 som är 0db?

Beror helt på vilka högtalare du har med tanke på verkningsgraden å så.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Nästa

Återgå till Generellt om hifi