av CineFile » 2012-09-23 00:44
Det beror väl på grannarnas stör-tröskelnivå och på nivån av lyhördhet i huset.
Jag har aldrig behövt klaga på någon av mina grannar, trots att det är rejält lyhört. De är ganska lågmälda. Ibland har någon av dem fest och då kan det dunka ordentligt fram till 4 på morgonen, men det är ganska sällan.
Däremot har flera grannar direkt under min lägenhet kommit upp och klagat på mig. Senast var när jag skulle demonstrera min hemmabio för en kompis. Jag satte på Star Wars II och spelade från fighten mellan Obi Wan och Jango Fett. När asteroiderna började smulas sönder ringde det på dörren. Jag sänkte genast volymen och gick och öppnade. En irriterad medelålders man i morgonrock stod utanför, jag kommer inte ihåg exakt vad han sa, men kontentan var att jag spelat för högt och att kvällen var sen. Jag, som var lite berusad, frågade försiktigt hur mycket klockan var. Han sa att den var över elva. Jag sa förlåt lite generat, stängde dörren och tänkte samtidigt att det var ju inte så sent en fredagskväll. Jag hade mitt Onkyo bioförstegs volym på 74, vad blir det i relativ nivå? Är det 85 som är 0db?
Nuförtiden ställer jag sällan volymen över 65 när jag ser på film, om de nu inte har väldigt låg ljudnivå.
Onkyo PR SC886SE (modded), Linn C4200, C2200, Linn Basik, Sonus Faber Cremona, Cremona center, Cremona Auditor, Pioneer BDP-440, Sony Blu-ray för SACD, Mac Mini