Bladelius App

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Bladelius App

Inläggav hifikg » 2012-09-22 11:12

Finns det någon här som provat Bladelius App för iPad? Är den värd 1400 spänn? Har läst det som står om den och studerat den enda skärmdump som visas. Vore ändå kul att få tips direkt från någon användare, även om det säkert inte är så många här på Faktiskt. Alla som styrt en Embla utan appen vet att det krävs en del tålamod för att hitta en specifik låt t ex.

Personligen tycker jag att appen borde vara gratis för de som köper en Embla, eller åtminstone kosta mycket mindre än 1400 spänn. Dessutom hade jag gillat möjligheten att ladda ner en demo. Och inte minst att den fungerat på iPad och iPhone också. En annan, mindre viktig, fråga är varför i hela friden den är barnförbjuden *s*

http://itunes.apple.com/app/embla-remot ... 1280?mt=8#
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-22 11:24

1400 spänn för en app som man ska styra sina Bladelius-apparater med 8O

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-22 11:36

Bill50x skrev:1400 spänn för en app som man ska styra sina Bladelius-apparater med 8O

/ B

Ja, precis, visst känns det lite snålt? Det är ju inga billiga prylar direkt. De flesta ger väl bort sina appar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-22 11:37

Du får avancerade GPS-navigeringsappar för halva priset. Oavsett hur bra den navigerar musik så kan den aldrig bli prisvärd. 140:- hade varit tveksamt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-22 11:43

Nattlorden skrev:Du får avancerade GPS-navigeringsappar för halva priset. Oavsett hur bra den navigerar musik så kan den aldrig bli prisvärd. 140:- hade varit tveksamt.

Det är också sant. Hade den kostat 2-300 så hade jag köpt den som present till min polare som har en uppsättning Bladeliusprylar, men 1400... njae... men har man en Embla så är appen nästan nödvändig som jag ser det. Var hemma hos honom o spelade igår och att navigera sig fram till rätt låt är ganska tålamodsprövande och inte jätteintuitivt. När jag försökte råkade jag starta en kopiering, som inte gick att avbryta, så det blev en ofrivillig paus i lyssnandet på fem minuter där *s*

Jag har haft en mailväxling med Mikael B, som skrev att han skulle fundera på saken, men det har inte hänt något.

Edit: Första versionen av appen fungerade på iPod, så min polare köpte sig en sån. Nu kräver appen en iPad...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-09-22 17:33

Vansinne!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2012-09-22 17:37

Jag tycker att prislappen på appen är vansinnig. Speciellt med tanke på vad apparaterna från samma tillverkare kostar. Detta säger jag utan att veta vad appen är kapabel till.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-09-22 17:40

allt är möjligt inom hi-end hifi, i luv it
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-22 17:43

DorreN skrev:Jag tycker att prislappen på appen är vansinnig. Speciellt med tanke på vad apparaterna från samma tillverkare kostar. Detta säger jag utan att veta vad appen är kapabel till.

Ja, en Embla borde kunna inkludera både app och iPad kan man nästan tycka, men åtminstone appen, eller att kunden fick välja mellan app eller fjärrkontroll, har någon sett Emblans fjärr? Jag har nog aldrig sett en fjärr med mindre storlek på knapparna och dessutom knappar i en sådan mängd att min gamla Mjölner bleknar. Lika gedigna (läs: tunga) är de. Men appen vore absolut mer praktisk.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-22 17:46

celef skrev:allt är möjligt inom hi-end hifi, i luv it

En tröst är att just de här pryttlarna låter riktigt bra. En av mycket få kombinationer jag hört som låter bättre än min egen anläggning.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-09-22 17:49

Bladelius prylar låter mediokert. Absolut inte ett dugg prisvärt.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-22 18:51

Nefilim skrev:Bladelius prylar låter mediokert. Absolut inte ett dugg prisvärt.

Inte den uppsättningen som min polare har. Det låter makalöst bra. Så är det bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-22 19:00

hifikg skrev:Inte den uppsättningen som min polare har. Det låter makalöst bra. Så är det bara.

Bra kombination rum/ högtalare alltså.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-22 19:37

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Inte den uppsättningen som min polare har. Det låter makalöst bra. Så är det bara.

Det behöver det inte vara. Det kan lika gärna betyda att man fokuserar på olika delar av ljudåtergivningen när man bedömer kvaliteten.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-22 19:57

Bill50x skrev:Det behöver det inte vara. Det kan lika gärna betyda att man fokuserar på olika delar av ljudåtergivningen när man bedömer kvaliteten.

Visst. (Sällan hostar hackspetten)

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-09-22 19:58

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Det behöver det inte vara. Det kan lika gärna betyda att man fokuserar på olika delar av ljudåtergivningen när man bedömer kvaliteten.
/ B

Bill50x, hur skulle det kunna låta bra utan bra högtalare?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-22 20:05

Nattlorden skrev:

Yupp. Finska högtalare i ett normalmöblerat vardagsrum...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-22 21:00

Vad är det för fel med att ta 1400 spänn för en app?

De som tycker det är värt det betalar det, och de andra har ju iallafall köpt aparaten utan appen med de förutsättningar som gäller?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-22 21:30

Griff skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

/ B

Det har jag väl inte påstått? Jag menar bara att det braiga ljudet inte alls behöver vara högtalar/rum-kombination utan att det lika gärna kan vara elektroniken som ger kvaliteten. Det blir väl inte så bra ljud utan förstärkare heller?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-22 21:44

MagnusÖstberg skrev:Vad är det för fel med att ta 1400 spänn för en app?

De som tycker det är värt det betalar det, och de andra har ju iallafall köpt aparaten utan appen med de förutsättningar som gäller?

Fel och fel, det är i varje fall ovanligt jämfört med konkurrenter som Naim mfl som väl ser sin app som en konkurrensfördel. Den är säkert inbakad i priset, så ingenting är gratis. Frågan handlade väl mest om den är värd pengarna, dvs har de funktioner man kan hoppas på. Noterade att den faktiskt uppdaterats nyss och det står nu lite mer på bladelius hemsida än tidigare, men fortfarande erbjuder man ingen möjlighet att testa.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-09-22 21:48

Bill50x skrev:
Griff skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

/ B

Det har jag väl inte påstått? Jag menar bara att det braiga ljudet inte alls behöver vara högtalar/rum-kombination utan att det lika gärna kan vara elektroniken som ger kvaliteten. Det blir väl inte så bra ljud utan förstärkare heller?

/ B

Jag missuppfattade dig antagligen m.a.p ditt svar till Nattlorden
/Anders

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-22 22:46

Jag tycker det låter väldigt billigt!
Skulle gissa att det kostar 400-500'000kr att ta fram en sådan app och kundbasen är väll inte så stor att sprida utvecklingskostnaden på.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-22 23:00

Alexi skrev:Jag tycker det låter väldigt billigt!
Skulle gissa att det kostar 400-500'000kr att ta fram en sådan app och kundbasen är väll inte så stor att sprida utvecklingskostnaden på.

Tror du verkligen det? Det handlar om en fjärrkontroll, liknande de som många har för betydligt billigare prylar, men det kanske är mängden som gör det. Gissar att det inte är någon som hänger i det här forumet som testat appen, så det blir väl till att chansa för polaren. Den nya beskrivningen låter i varje fall som en app som jag skulle vilja ha till en Embla, om jag hade en. Den tidigare beskrivningen var betydligt mer knapphändig.

I vilket forum hänger Bladeliusfansen?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-22 23:08

Nefilim skrev:Vansinne!

Inte alls.
De som köper Bladelius pryttlar är sympatiska fous. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-22 23:15

hifikg skrev:

Tror du verkligen det? Det handlar om en fjärrkontroll, liknande de som många har för betydligt billigare prylar, men det kanske är mängden som gör det.
Ja det är mitt jobb att estimera utvecklingskostnader. Om han inte har någon som gjort det till kompispris förstås. Eller kanske köpt allt Färdig från M/D-koncernen och bara satt sin design på det hela.
Senast redigerad av Alexi 2012-09-22 23:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-22 23:16

Om man lägger ut det på någon som aldrig gjort en app innan möjligen. En van appare gör det säkert på två veckor blankt om de bara får en korrekt spec på protokollen från start.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-22 23:26

Alexi skrev:
hifikg skrev:

Tror du verkligen det? Det handlar om en fjärrkontroll, liknande de som många har för betydligt billigare prylar, men det kanske är mängden som gör det.
Ja det är mitt jobb att estimera utvecklingskostnader. Om han inte har någon som gjort det till kompispris förstås. Eller kanske köpt allt Färdig från M/D-koncernen och bara satt sin design på det hela.

Ah, då böjer jag mig för sakkunskapen. Tänkte att det fanns standardappar att utgå ifrån och med lite modifieringar får man till det. Hittade en gratis fjärrkontroll till platt-tv´n t ex och det finns olika fjärr-appar att köpa på applestore för en spottstyver.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-22 23:36

Nattlorden skrev:

Om man lägger ut det på någon som aldrig gjort en app innan möjligen. En van appare gör det säkert på två veckor blankt om de bara får en korrekt spec på protokollen från start.
mm en första prototyp har man säkert framme efter två veckor, som i bästa fall har enhetstestats, sen ska den integrationstestas, så ska den få ett bra gränssnitt och så hård och mjukvaran i Emblan, till slut ska allt acceptanstestas å produktionssättas i någon typ av förvaltning som kan ta hand om slutanvändarnas problem.

Bara se på Logitech Harmony Link, skulle gissa att de lagt ner betydligt mer pengar på den och de borde verkligen kunna den typen av produkter och trotts det är den fortfarande i någon slags beta stadie, år efter lansering i USA.
Senast redigerad av Alexi 2012-09-22 23:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-22 23:36

Alexi skrev:
hifikg skrev:

Det låter mycket. Kostnaden borde ligga i storleksordningen 100k/man/månad. Tar det verkligen 4 månader att göra en fjärrkotroll app? Det kankse det gör?

Priset på 1400 verkar helt OK med tanke på kundgruppen. Helt oavsett utvecklingskostnad?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-09-22 23:48

Programmeringskostnaden är bara en del av totalkostnaden för att utveckla något. Ungefär som många räknar att kostnaden för att ta fram en ny högtalare går att räkna ut via materialkostnaden...

Jag räknar med 1000kr/h/person i projektet, så 4-500h, tror dessutom det är lågt räknat, från ide till färdig produkt.

Återgå till Generellt om hifi