Vad är "svår" musik för en CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Vad är "svår" musik för en CD-spelare?

Inläggav PerStromgren » 2012-09-24 12:37

Jag har en mycket tidig CD-spelare (NAD 5200 från -83) som jag tycker låter helt OK. Om jag skulle vilja jämföra den med något modernt, t.ex. min Squeezebox Duet, vad borde jag utsätta den för för musik, och vad ska jag lyssna efter för artefakter?

Detta i inget annat syfte än att lära mig vad utvecklingen har åstadkommit. Jag har inga planer på att driftsätta den gamla NAD:en till vardags.

Tanke är också att om skillnaden blir tillräckligt tydlig, försöka spela in NAD-signalen så andra - som inte hört de tidiga CD-spelarna - för chansen att lyssna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 12:45

Spela musik som låter helt kaotisk på NAD´en. Alltså att det skramlar och inte låter speciellt trevligt. T gärna någon musik du inte ens gillar. Prova sedan samma musik på Duetten, låter det bättre?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-24 12:49

Bill50x skrev:Spela musik som låter helt kaotisk på NAD´en. Alltså att det skramlar och inte låter speciellt trevligt.

Var börjar jag leta? Aggresiv punk? Har du förslag på något?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 13:02

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Spela musik som låter helt kaotisk på NAD´en. Alltså att det skramlar och inte låter speciellt trevligt.
Tidig Zappa brukar vara ett säkert tips. Eller så provar du med Sun Ra... :-)

Det är ju lite kluvet detta. Ju bättre man tycker om musiken, ju mindre bryr man sig om ljudkvaliteten. Mycket generellt och svepande förstås. Och låt oss inte blanda in köksradion...

Zappa har alltid haft bra kvalité på musiken, såväl på sina skivor som live. Såväl på ljudet som på musiken. Jag måste dock erkänna att vissa skivor helt enkelt var för svåra och kaotiska när jag lyssnade på dem.

En tankeväckare fick jag dock när jag hos en kompis (BIG Zappa-fan) spelade en skiva och helt plötsligt hamnade alla bitar på plats. Detta trots att ljudet var "sämre", blöt bas, odistinkt generellt, avtagande diskant.

Detta har jag upplevt mellan olika cd-spelare också men inte till denna grad. Vad jag vill ha sagt, fokusera inte bara på ljudkvaliteten, lyssna också hur musiken framstår.

Kanske din gamla NAD är riktigt bra trots allt? (trots att jag tvivlar....)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-24 13:21

Bill50x skrev:Kanske din gamla NAD är riktigt bra trots allt? (trots att jag tvivlar....)

Jag tvivlar också, det är inget snack om saken. Sun Ra får det bli! :D

Zappa har jag nästan bara hört strömlinjeformad, som till exempel Apostrophe. Jag gissar att jag behöver gräva litet djupare i skivbutiken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-24 13:47

Musik med mycket innehåll näre övre frekvensgränsen för att kolla ev vikningsproblem.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-24 13:58

Nattlorden skrev:Musik med mycket innehåll näre övre frekvensgränsen för att kolla ev vikningsproblem.

Bra, det var ungefär sådant jag behöver. Har du något konkret CD-förslag? Eller åtminstone genre?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-24 14:10

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Musik med mycket innehåll näre övre frekvensgränsen för att kolla ev vikningsproblem.

Bra, det var ungefär sådant jag behöver. Har du något konkret CD-förslag? Eller åtminstone genre?

Masvisa ett par hundra plattor och kolla frekvensinnehållet? Som bonus kan du lägga upp resultaten på nätet för allmän beskådan.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-09-24 14:17

Lyssna på basgångarna på denna låt: http://open.spotify.com/track/3ieV8I5dL7l74A6KoEO030

Är de slö som sirap så fixar inte din spelare sin uppgift.
Mitt minne är blott ett minne numera.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-09-24 14:25

Jag roade mig med att mycket snabbt jämföra en cd-spelarkombination från mitten av 1980-talet med en Oppo BDP-95EU för en dryg vecka sedan. Jag spelade en av mina musikaliska och ljudtekniska favoriter, nämligen Jennifer Warnes och titelspåret från "Famous blue raincoat" i första utgåvan. Det var tydligt att Oppon var bättre på att återge lågnivåinformation, det vill säga svaga bakgrundsljud och utklingning av enskilda ljud. På den äldre spelaren - som dock höll god klass - blev det snabbare tyst mellan tonerna. Just återgivningen av information som ligger långt ned i nivå kan vara utslagsgivande mellan olika D/A-omvandlare. Lyssnngen skedde mitt i natten och den tystnad som rådde i lyssningslokalen är förstås en förutsättning för en meningsfull jämförelse. Den som har bullrig omgivning och/eller lång efterklang i lyssningsrummet kan få svårare att avgöra eventuella skillnader.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-24 14:45

PerStromgren skrev:

Sinussvep är överlägsna för att höra vikningsproblem. Nu är inte vikningsproblem så allvarliga vid D/A-omvandling av 441, kHz samplingsfrekvens, eftersom sådan vikning endast ger produkter över 22050 Hz (vilket de flesta inte hör). Annat är det med omsamplare, där bildas det vikningsprodukter i hörbara området.

Antivikningsfiltret kan annars tillföra tonkurvefel strax under fs/2, och det kan vara hörbart. Testas bäst med en stationär signal med mycket högfrekvensinnehåll och snabba växlingar. Cymbaler (med "bett") är kul, men inget går upp mot vitt brus :D .

DACarna kan dessutom bete sig olika på låga nivåer, och då är det bra med en inspelning med låg nivå. Rippa ett musikstycke, gärna nåt glest klassiskt och sänk nivån med 40-70 dB och bränn en skiva med det. Spela upp med rejält hög volym (för att kompensera den låga nivån på skivan).

(Glöm inte att dra ner volymen när du byter skiva :D 8) )
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-09-24 14:48

Vad är vikningsproblem? :oops:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-24 14:50

Jo, att sinussvep och brus is da shit hade jag väl på känn! :D

Men nu ville jag höra vad alla andra hör, dvs att gamla CD-spelare rent generellt låter förfärligt, och inte ens som musik, för att tala med Hans Wennering.

Men jag får väl öva med lågnivåinspelningar. Jag har redan en testplatta hemma som har just sådana spår. Ska försöka komma ihåg att ställa ner volymkontrollen, annars kan det lukta ozon... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-24 14:50

Nefilim skrev:Vad är vikningsproblem? :oops:

När vagnshjulen går baklänges på westernfilmerna! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 14:52

PerStromgren skrev:Jag tvivlar också, det är inget snack om saken. Sun Ra får det bli! :D

Zappa har jag nästan bara hört strömlinjeformad, som till exempel Apostrophe. Jag gissar att jag behöver gräva litet djupare i skivbutiken.

Prova Filthy Habbits från Sleep Dirt (1979) eller Holiday in Berlin, Full-Blown från Burnt Weeny Sandwich (1969).

Behöver du samples fixar jag det till din ftp...

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-09-24 14:59

PerStromgren skrev:

Vilken fantastisk pedagogisk förklaring! :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-09-24 15:05

Martin skrev:
PerStromgren skrev:

Vilken fantastisk pedagogisk förklaring! :)

+1 :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-09-24 15:07

Pekka är inne på någonting ganska typiskt för tidiga CD-spelare; info som ligger 60-70-80dB ner under full utstyrning kan ibland återges alldeles för svagt och drunkna i brusmattan, eller för starkt, så att de inte hörs alls. Lågnivålinjäritet, helt enkelt. Tidiga CD-tester brukade ha en graf där inspelad nivå och utnivå plottades mot varandra och skulle resultera i en rät linje, men ofta visade sig vara rejält krokig för svaga signaler. Moderna D/A-kretsar lider liksom inte av de problemen särskilt ofta :D

Chesky har gett ut en och annan testskiva där vissa spår helt enkelt spelats in på låg signalnivå. Man kompenserar med att vrida upp volymkontrollen, och så kan man lyssna på spelarens lågnivåhantering. Utklingning av cymbaler på mycket låg signalnivå kan vara utslagsgivande!

EDIT: Fan vad ni andra hann posta många inlägg medan jag skrev mitt svar...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 15:18

Morgan skrev:EDIT: Fan vad ni andra hann posta många inlägg medan jag skrev mitt svar...

Jepp, ibland går det undan ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-09-24 15:56

Bill50x skrev:Spela musik som låter helt kaotisk på NAD´en. Alltså att det skramlar och inte låter speciellt trevligt. T gärna någon musik du inte ens gillar. Prova sedan samma musik på Duetten, låter det bättre?

/ B

Zappa´s "G-Spot Tornado" är kaotisk och hela The Yellow Shark avslöjar obarmhärtigt en mindre bra anläggning.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-24 16:07

Panelguy skrev:Zappa´s "G-Spot Tornado" är kaotisk och hela The Yellow Shark avslöjar obarmhärtigt en mindre bra anläggning.

Nu var det dock bara CD-spelarens som skulle sättas på prov, inte resten. :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-09-24 16:17

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Zappa´s "G-Spot Tornado" är kaotisk och hela The Yellow Shark avslöjar obarmhärtigt en mindre bra anläggning.

Nu var det dock bara CD-spelarens som skulle sättas på prov, inte resten. :wink:

Den avslöjar nog CD-spelaren också. I en mindre bra anläggning kan nämnda stycke bli lite väl kaotiskt och nästan påträngande :D

Bild
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-24 16:39

Panelguy skrev:Bild

Skrikbubbla: "OLA!!! HÖJ!!!!!!!"

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-09-24 16:41

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Bild

Skrikbubbla: "OLA!!! HÖJ!!!!!!!"

:D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-09-24 16:45

Nattlorden skrev:Skrikbubbla: "OLA!!! HÖJ!!!!!!!"

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-24 17:18

Vikningsdist kan faktiskt vara två väldigt olika saker, den som sker vid sampling (AD-omvandling) och det som sker före rekonstruktionsfiltret vid DA-omvandling. De låter väldigt olika.

Engelska wikipediasidan är ganska bra:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aliasing
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-09-24 18:08

PerStromgren skrev:

"Kuken står på Mats Olsson" med Mimikry.
Den är dock så bra, att det är stor risk att du inte kan koncentrera dig på ljudet utan lyssnar för mycket på musiken.

Annars har du live-versionen av "tänker på dig" med KSMB. Likadant där: Kan vara för bra. Men prova för allt i världen!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-24 18:51

Max_Headroom skrev:Den är dock så bra, att det är stor risk att du inte kan koncentrera dig på ljudet utan lyssnar för mycket på musiken.

Håller med. Det bästa är (oftast) att lyssna på musik man egentligen inte gillar. Inte musiktyp alltså, utan någon grupp/artist som man tycker spelar taffligt eller rörigt.

/ B

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-09-24 19:19

Panelguy skrev:(snipp)... och hela The Yellow Shark avslöjar obarmhärtigt en mindre bra anläggning.

Jag spelar den nu, det var ett bra tag sen sist. Det är fullständigt makalöst bra, såväl musikaliskt som inspelningsmässigt.

Tack Panelguy!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-09-24 20:03

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi