Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref™ skrev:Basavstämningen får ju göras lite annorlunda men det är ju det minsta problemet när man har möjligheten att manipulera Qms som man vill (vilket man har med den här lådan).
n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Basavstämningen får ju göras lite annorlunda men det är ju det minsta problemet när man har möjligheten att manipulera Qms som man vill (vilket man har med den här lådan).
Jag är kanske dum, eller läser slarvigt eller är kanske bara obildad: Men hur manipulerar man Qms? Korg med gullfiber? Justerar dimension på eller fyllning i spalten bakom mellanväggen? Eller??
n3mmr skrev:Justerar dimension på eller fyllning i spalten bakom mellanväggen?
Naqref™ skrev:n3mmr skrev:Justerar dimension på eller fyllning i spalten bakom mellanväggen?
Typ.
n3mmr skrev: Men jag undrar mer exakt hur man går till väga, dvs var "skruven" sitter och hur man vet att man skruvat alldeles lagom.
Naqref™ skrev:n3mmr skrev: Men jag undrar mer exakt hur man går till väga, dvs var "skruven" sitter och hur man vet att man skruvat alldeles lagom.
Skruven är mängden flödesdämpande material i spalten.
Måttet på när man har skruvat lagom mäter man genom att mäta impedanstoppen vid resonans när man täpper till basreflexröret helt. Mer stoppning ger lägre topp.
n3mmr skrev:
Jag antar att du kommer in på det praktiska genomförandet senare?
Naqref™ skrev:
Elementen ska sitta till höger i en väldämpad kammare. Spalten bakom mellanväggen ska fyllas med lagom mycket dämpull och i delen där röret sitter ska det vara odämpat. Allt enligt en annan av Carlssons modeller.
Naqref™ skrev:Mjo Svante det blir ju en påverkan av Helmholtz-resonansen förluster om man gör så som det är gjort här så det är inte en ren påverkan på Qms. Kaviteten där elemetet sitter är ju inte oändligt styv (i o m att den är rätt stor). Så du har rätt där. Men om man jämför med en sammanslagen kavitet fullt fylld så blir denna konstruktion en mindre påverkan av Ql och mer påverkan på Qms. Ju mindre man gör kaviteten där elementet sitter destu högre blir kvoten mellan Qms och Ql.
phon skrev:
Den här borde du få designpris för! PACarlssonMAN, kan inte se bättre ut!
.
avr7000 skrev:Det grymt stilfulla "elefantörat" är väl ändock design by Naqref™
Kan tänka mig att en hel del "fullsize" 51 : or ute i landet kommer att begåvas med en dylik dämppanel...![]()
/Stefan
Vee-Eight skrev:avr7000 skrev:Det grymt stilfulla "elefantörat" är väl ändock design by Naqref™
Kan tänka mig att en hel del "fullsize" 51 : or ute i landet kommer att begåvas med en dylik dämppanel...![]()
/Stefan
Nej.![]()
avr7000 skrev:Det grymt stilfulla "elefantörat" är väl ändock design by Naqref™
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster