OP43

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-24 22:41

Mätningar blir spännande!

Användarvisningsbild
PAL14

Inläggav PAL14 » 2005-08-25 07:46

Hej!

Kan du avslöja hur filtret till OA 58 som du tänker använda är konstruerat.

PA

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-27 16:30

Jag vet inte hur filtret till OA58 är exakt uppbyggt men det är inget man inte kommer runt med lite reverse engineering. ;) Om jag nu väljer att använda det filtret ens.

Har städat lite och hittade ett par gamla Vifa 6.5" (P17WH-00-08 ) som man skulle kunna använda istället för de SC165-3 som jag har hemma. Vifa-elementen är lite snyggare och om jag inte minns fel så kan frekvenskurvorna vara sådana att det är perfekt i en OA-design. Ska kolla upp det om jag hittar databladet. Basavstämningen får ju göras lite annorlunda men det är ju det minsta problemet när man har möjligheten att manipulera Qms som man vill (vilket man har med den här lådan).

Jämförande bild:
Bild
SC165-3 till vänster och Vifa P17WH till höger.

Hittade dessutom ett galler som man kan använda om jag kör med SC165-3:
Bild
Det följer ytterformen på avrundningen perfekt. Förvisso så är det nog inte det bästa ur ljudperspektiv men det kan nog bli rätt snyggt med det på och det är ju inte det sämsta.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-27 17:30

För de av er som inte har klurat ut vad PacMan (nej inte den Pac-man V8 ;) ) gjorde i tråden så kommer här en rätt övertydlig ledtråd när han försöker sätta i sig en av högtalarna...

Bild

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-08-27 18:28

Använd gärna Vifaelementen då jag om ett halvår till ett år vet om jag har fyra stycken över 8)

Kul högtalare du bygger.

Edit: WH, inte WJ?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-27 19:58

De blir ju helgrymma :P :P :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-27 20:40

Fräsigt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-28 13:00

Naqref™ skrev:Basavstämningen får ju göras lite annorlunda men det är ju det minsta problemet när man har möjligheten att manipulera Qms som man vill (vilket man har med den här lådan).

Jag är kanske dum, eller läser slarvigt eller är kanske bara obildad: Men hur manipulerar man Qms? Korg med gullfiber? Justerar dimension på eller fyllning i spalten bakom mellanväggen? Eller??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-28 13:44

n3mmr skrev:
Naqref™ skrev:Basavstämningen får ju göras lite annorlunda men det är ju det minsta problemet när man har möjligheten att manipulera Qms som man vill (vilket man har med den här lådan).

Jag är kanske dum, eller läser slarvigt eller är kanske bara obildad: Men hur manipulerar man Qms? Korg med gullfiber? Justerar dimension på eller fyllning i spalten bakom mellanväggen? Eller??

Mm, skillnaden mellan de akustiska resistanser som manipulerar endast Qms (tex korg på baksidan) och de som blir av gullfiber på väggarna i låddan, är att Qms-resistansen genomflyts av samma luft som membranet flyttar, varken mer eller mindre.

Tittar man på helmholtzresonansen (med elementet stillastående) så kommer det ju inte att flyta något flöde genom Qms-resistansen, och alltså påverkar den inte helmholtzresonatorns Q-värde. Det gör däremot gullfiber i lådan.

Nu gissar jag, utan att veta, att Nq och kanske Stig Carlsson själv menar/-ade att uppdelningen av lådan i två kaviteter ger mer "Qms-nära" dämpning om man dämpar i elementkaviteten? Jag ställer mig lite skeptisk till detta, även om jag inte vill såga ( :) ) idén helt.

Eller så har jag fått det om bakfoten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-28 13:59

n3mmr skrev:Justerar dimension på eller fyllning i spalten bakom mellanväggen?

Typ. :)

nl1970: jo det är WH Det är en tidigare modell som ersattes av WJ. Har ungefär samma parametrar men 2dB högre verkningsgrad.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-28 14:14

Mjo Svante det blir ju en påverkan av Helmholtz-resonansen förluster om man gör så som det är gjort här så det är inte en ren påverkan på Qms. Kaviteten där elemetet sitter är ju inte oändligt styv (i o m att den är rätt stor). Så du har rätt där. Men om man jämför med en sammanslagen kavitet fullt fylld så blir denna konstruktion en mindre påverkan av Ql och mer påverkan på Qms. Ju mindre man gör kaviteten där elementet sitter destu högre blir kvoten mellan Qms och Ql.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-28 14:14

Naqref™ skrev:
n3mmr skrev:Justerar dimension på eller fyllning i spalten bakom mellanväggen?

Typ. :)

Baföatt jag inte ska bli trolligare än jag redan är: Utveckla det där, eru snell!

Intuitivt tycker jag kopplingen mellan membran och spalt borde vara mycket god i det område där basreflexsystemet verkar, varför spalt+närkavitet borde vara ekvivalent med korgen för Qms-påverkan. Men jag undrar mer exakt hur man går till väga, dvs var "skruven" sitter och hur man vet att man skruvat alldeles lagom.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-28 14:19

n3mmr skrev: Men jag undrar mer exakt hur man går till väga, dvs var "skruven" sitter och hur man vet att man skruvat alldeles lagom.

Skruven är mängden flödesdämpande material i spalten.
Måttet på när man har skruvat lagom mäter man genom att mäta impedanstoppen vid resonans när man täpper till basreflexröret helt. Mer stoppning ger lägre topp.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-28 14:25

Naqref™ skrev:
n3mmr skrev: Men jag undrar mer exakt hur man går till väga, dvs var "skruven" sitter och hur man vet att man skruvat alldeles lagom.

Skruven är mängden flödesdämpande material i spalten.
Måttet på när man har skruvat lagom mäter man genom att mäta impedanstoppen vid resonans när man täpper till basreflexröret helt. Mer stoppning ger lägre topp.

Jag antar att du kommer in på det praktiska genomförandet senare?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-28 14:43

n3mmr skrev:
Jag antar att du kommer in på det praktiska genomförandet senare?

Jepp!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-28 16:52

Naqref™ skrev:Bild

Elementen ska sitta till höger i en väldämpad kammare. Spalten bakom mellanväggen ska fyllas med lagom mycket dämpull och i delen där röret sitter ska det vara odämpat. Allt enligt en annan av Carlssons modeller.

Naqref™ skrev:Mjo Svante det blir ju en påverkan av Helmholtz-resonansen förluster om man gör så som det är gjort här så det är inte en ren påverkan på Qms. Kaviteten där elemetet sitter är ju inte oändligt styv (i o m att den är rätt stor). Så du har rätt där. Men om man jämför med en sammanslagen kavitet fullt fylld så blir denna konstruktion en mindre påverkan av Ql och mer påverkan på Qms. Ju mindre man gör kaviteten där elementet sitter destu högre blir kvoten mellan Qms och Ql.

Mm, då är jag med. Samtidigt undrar jag hur stor skillnaden blir, jag menar vid riktigt låga frekvenser (fh) så blir ju trycket detsamma i hela lådan, och då borde det inte spela så stor roll kan man tycka. Å andra sidan så är ju inte tryck och flöde samma sak, och flödet (med ursprung i porten) är förstås lägre i elementkaviteten. Hmm. Mja, jag undrar fortfarande om det är så stor skillnad mot att bara hålla dämpmaterialet borta från porten.

Hursomhelst så är det viktigt att den resonans som uppstår av att det blir en "port" mellan de två kaviteterna hamnar tillräckligt högt i frekvens. Hamnar den för lågt så kan jag ge mig på att det stukar tonkurvan.

Usch vad neggo jag låter. Det är ju fruktansvärt kul det här förstås, tro inte att jag tycker nåt annat!

Edit: ah, nu ser jag spalten ska fyllas med dämpull, ja då blir det ju ingen "mellankaviternaresonans!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-08-28 23:15

Naqref™ skrev:
Bild

Den här borde du få designpris för! PACarlssonMAN, kan inte se bättre ut!

.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-28 23:21

phon skrev:

Den här borde du få designpris för! PACarlssonMAN, kan inte se bättre ut!

.

Tja, det är bara det att designen redan är 23 år gammal... :wink: Och har fått design pris, men tyvärr så var det inte vår Naqref. :( :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-28 23:27

Det grymt stilfulla "elefantörat" är väl ändock design by Naqref™

Kan tänka mig att en hel del "fullsize" 51 : or ute i landet kommer att begåvas med en dylik dämppanel... :D

/Stefan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-28 23:31

avr7000 skrev:Det grymt stilfulla "elefantörat" är väl ändock design by Naqref™

Kan tänka mig att en hel del "fullsize" 51 : or ute i landet kommer att begåvas med en dylik dämppanel... :D

/Stefan

Nej. :wink:

Har andra planer, kompis!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-08-28 23:36

23 år gammalt pris? Det måste vara preskriberat för länge sen .... 8)

Designpriser är färskvara, ungefär som guldmedaljer i friidrott. Det hjälps inte att nån sprang fort för 23 år sen, det är nu det gäller. Annars skulle ju världen stanna 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-28 23:55

Phon:

Det var utmärkt svensk form, det handlade om... tror det var 1982.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-08-29 00:50

Det var väl inte för en 10 liters naqref-låda med Pacman-dämpare och 8545-bas hängandes utanför? 8O Nån sån har jag inte sett tidigare.

Jag tycker fortfarande att naqref kan få faktiskt.se's designpris 2005, men om du säger att någon annan redan har fått faktiskt.se's designpris 2005 för naqrefs låda, lite i förskott då, så är det väl så 8) :D :D

Snygg är den hursomhelst, även om designen är japansk. :D

48IDA

Inläggav 48IDA » 2005-08-29 11:24

Vee-Eight skrev:

/Stefan

Nej. :wink:

Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig denna lösning på dämppanel, helrätt.

Vad ska man använda för material?
Vilken diameter på Pac'en?
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-29 13:54

Skall du få den att se ut som Nagrefs PAC men på en vanlig 51'a så får ju diametern bli 60 cm på PACman...

(51'an är ju 30 cm hög...)

Materialet får du fråga Nagref om...

Annars finns det olika markskivor etc.

Själv har jag gjort mina dämppaneler med en kombination av "takskiva" (2 cm tjock och ganska hård) och sedan ett lager vanlig 45 mm rockwool...

/Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-29 14:01

Den blir faktiskt lite mindre än 60cm. Mina är 44 cm i diameter och skalar man upp det så blir det 52cm för en OA51 (man kan nog avrunda neråt lite till 51 cm om man vill ha lite nummermagi med ;) ).

Jag har använt 12cm tjock markisolering som är delad till hälften. Sitter fast på plywood som är kanske 9mm tjock. Ska kläs i något vackert tyg så småningom. Förslag emottages gärna! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-29 14:05

Troligen :) Men det är ju inget elefantöra, det är ett Musse-Pigg-öra!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-29 14:18

Vad tar du hänsyn till när du räknar ut radien på örat? Hamnar inte örats kant på samma avstånd från elementet i och med den runda formen, och är det bra?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-29 11:20

Nu har jag fått hem diskanterna och det har blivit lite tid och inspiration över.

En av de två hyllorna som är anpassade för högtalarna:
Bild

Ska målas bara.

Fötterna (35x35x19mm) ditlimmade och hålen i elementen är borrade:
Bild

Det ska dit filttassar på fötterna oxå. Så nu är det läge att pilla in lite dämpmaterial, löda på lite sladdar på elementen och skruva fast dem i lådan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-29 14:33

Elementen monterade:

Bild

Samt även polskruvarna men de sitter undertill.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati