Jag har blivit "sågad" vid ett par tillfällen här på Faktiskt. Det har varit när jag har framfört åsikter om sakförhållanden. Mina åsikter baserade sig inte på egna erfarenheter, utan på sådant jag läst eller hört i HIFI-pressen eller på andra fora och som jag trodde var sant. De som "sågade" mig hade andra erfarenheter/kunskaper som de mer eller mindre diplomatiskt "slog mig i huvudet med".
I det läget hade jag några val:
- Tycka att besservissrarna (med svans) på Faktiskt var ogenerösa och inskränkta som inte lät mig få framföra mitt tyckande oemotsagt och vända mig till något annat fora där jag fått tycka så i fred.
- Ge mig in i en ändlös diskussion där jag banne mig inte tänker vika mig för några fyrkantiga ingenjörer och deras svans!
- Bortse från den ibland något mästrande tonen och fundera över om det kanske ligger något i det som bankas i huvudet på mig. Kan det vara så att det finns de som äger kunskaper som jag saknar? Och kan det vara så att jag kan ha något att lära?
Jag valde det senare alternativet. Och har därmed lärt mig en del och fått en något mer ödmjuk intällning till mina egna "kunskaper".
Vi något tillfälle har mitt tyckande baserats på egna erfarenheter (hörbara effekter av nätpolaritet). Skepsismen från vissa var stor, men argumentationen från dessa haltade såpass betänkligt att jag valde att anse att mina erfarenheter var riktiga.
Klart placebobaserade åsikter har jag nog bara framför vid ett tillfälle. Jag hörde stor skillnad vid byte av nätkabel. Den stora och tydliga skillnaden (fastare och djupare bas, mer detaljerat mellanregister, mer trasparens i toppen... Känns det igen?) var dock inte större än att när jag lät en kompis byta kabel blint, så hörde jag inte skillnad alls!
Som helhet tycker jag att "folk" är snälla här på Faktiskt. Här finns ett stort teoretiskt och praktiskt kunnande som "man" gärna delar med sig av. Oftast på ett korrekt och välformulerat sätt. Men ibland kan jag sakna ett (eller två) uns av diplomati i formuleringarna.
Och då, tycker jag, är det upp till mottagaren att överse med detta och försöka tränga in i och förstå det som egentligen sägs i stället för att börja gnälla om åsiktsförtryck och annat!
Förnumstiga hälsningar, Michael