Hur ofta lyssnar du på Spotify?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Aldrig
40
21%
Någon gång i månaden
22
12%
Någon gång i veckan
34
18%
Dagligen
95
50%

Antal röster : 191

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-26 19:45

celef skrev:jo utbudet är stort sett till totalt antal låtar, men jag är bara intresserad av en försvinnande liten del av detta och med dom glasögonen på så ter sig utbudet en smula begränsad, passar säkert jättemånga men inte alla, jag skulle vilja att spotify var som det där biblioteket i egypten som har ett ex av alla världens böcker

Ja det vore inte dumt. Men Spotify och deras leverantörer är kommersiella aktörer och styrs mer av lönsamhet än att vara kompletta musikleverantörer. Alla butiker säljer ju inte alla produkter heller så det är ju knappast sämre än förut.

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-26 19:54

Lyssnar på Spotify mest som portabelt medium men också för att lyssna på musik jag inte har av olika skäl.

I hemanläggningen låter det inte alls dumt om bara befintlig utgåva på Spotify är bra.

Använder premium. Strömmar extremt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-26 19:55

Oj, det är ju fantastiskt om det ni säger stämmer. För de artister och skivbolag jag har fått infon från, har ansett att vad de fått i princip är ett skämt. Det handlar så klart om mindre artister och dit kan väl knappast Hoffmaestro räknas. Är man en artist med konstant hög rotation kan det säkert bli en hacka, men för de mindre tror jag att skivförsäljning är tveklöst mer effektivt. Artister som ger ut sina egna skivor får pengarna i egen ficka vid försäljning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-26 20:07

shifts skrev:Artister som ger ut sina egna skivor får pengarna i egen ficka vid försäljning.
Ja, om de sköter försäljningen själva och inte är knutna till ett skivbolag.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-26 20:13

Bill50x skrev:
shifts skrev:Artister som ger ut sina egna skivor får pengarna i egen ficka vid försäljning.
Ja, om de sköter försäljningen själva och inte är knutna till ett skivbolag.

/ B

Så klart, men många artister jag gillar gör så. Även många mindre skivbolag ger en stor del av kakan till artisten. Inga konstigheter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-26 21:01

shifts skrev:Så klart, men många artister jag gillar gör så. Även många mindre skivbolag ger en stor del av kakan till artisten. Inga konstigheter.
Inga konstigheter. Så vari ligger problemet?

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-26 21:36

Bill50x skrev:
shifts skrev:Så klart, men många artister jag gillar gör så. Även många mindre skivbolag ger en stor del av kakan till artisten. Inga konstigheter.
Inga konstigheter. Så vari ligger problemet?

/ B

Är där ett problem? Jag försvarade bara min utsaga om att Spotify ger dålig utdelning, som uppenbarligen inte var helt sann. Bara delvis. Någon skrev att skivförsäljning inte ger artister något. Vilket det gör, i vissa fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-26 21:45

Om ni vill jämföra Spotify och Cd så kommer här tipset om Neil Young.
PÅ Spotify hittar jag denna som heter Neil Young Archive Volume 1 (1963-72)
http://open.spotify.com/album/7KB2kvAO7bj7X6HRQmuZ4Q

Skivan jag rippat ingår i Archive Series och heter Massey Hall 1971. Skivbolag Reprise.
Båda är alltså ur Archive Series vilket gör att jag antar att det är samma, dock utan att veta med säkerhet.
Hur som haver. Man hör lätt skillnad på dessa. Basen är mer distinkt, mer nerv och nyanser i rösten som också är bättre definierad på flac.
Överhuvudtaget är det en fantastisk inspelning med mycket bra inramning o återgivning av publiken. Neil Youngs röst o gittarspel är mycket bra återgivet o han gör bra ifrån sig, i sitt esse skulle man kunna säga.
Spår 7, " A man needs a maid" där Young glider över i "Heart og Gold" är rena rehabiliteringen. Spår 14 "See the sky about to rain" ger något av det bästa jag någonsin hört av Neil Youngs förmåga att med sin röst förmedla känslor som klipper till på samma strängar som stråkar på en violin kan göra vid en live-upplevelse.
Jag tackar Jansson för tipset, tror det var du som gav det första gången. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-26 21:48

Tack igen sprudel, ska försöka skaffa skivan. Låt 7 fastnade jag också för, magisk.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-26 21:52

shifts skrev:Tack igen sprudel, ska försöka skaffa skivan. Låt 7 fastnade jag också för, magisk.

Ja, det gjorde jag också först, men efter ett antal lyssningar så upptäcker man mer, tex Se the sky.....Du kommer att gilla den. Köp skivan! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-26 22:01

Till Sprudel.

Dä va så lite.
:)

Sen så har Sprudel rätt så klart, skillnaden är märkbart bättre till CDns fördel jmf. med Spotify. Iaf hemma hos mig.
En makalöst bra skiva på alla sätt är det.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2012-09-29 17:16

Men alltså, när man jämför ljudkvalitet mellan streamade media tex via dator och mobil med Spotify och en fristående CD/DVD/BD-spelare så får man ju också tänka på att ljudgränsnittet hos det operativ man kör på dator/smartphone måste kunna hantera flera format samtidigt.

CD-spelaren omvandlar väl direkt den bitrate och bitupplösning som finns på skivan. Så sker ju inte vid uppspelning på en dator/smartphone. Många har nog redan upptäckt att så är fallet indirekt i olika sammanhang.

Datorns/smartphonens gränsnitt mot ljudkrets gör helt enkelt så att den (i allmänhet) tar det högsta upplösta formatet ljudkretsen kan hantera och konverterar alla samtidiga strömmar och mixar samman till detta format med olika lyckat resultat.

De hörbara skillnadena är inte enbart beroende på i vilket format ljudströmmen levereras av Spotify eller hur bra ljudkort man har. Ska man verkligen tjaffsa om kvaliteten så bör man också veta något om hur hur pass väl denna ström behandlas i övrigt.

Jag tror nog ändå att det vore lätt att höra skillnader även om strömmande musik via Spotify behandlades på bästa tänkbara sätt jämfört med CD behandlad på bästa tänkbara sätt.

Sedan lyssnar jag dagligen och mycket på Spotify bara för att tillgången på musik vida överstiger någon annan samling jag har tillgång till.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-29 17:37

n-puh skrev:Jag tror nog ändå att det vore lätt att höra skillnader även om strömmande musik via Spotify behandlades på bästa tänkbara sätt jämfört med CD behandlad på bästa tänkbara sätt.

Ja, det är lätt: Rippa en av dina skivor och konvertera WAV-filerna till q9 (~320 kbps) OGG-filer. Sen är det bara att använda någon ABX-plugin till foobar2000 och lyssna. Då plockar du bort Spotify som programvara ur ekvationen. Vill du lyssna via en CD-spelare, konvertera då OGG-filerna till WAV och bränn ner på en skiva tillsammans med originalfilerna och lyssna (svårare med ABX då dock).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2012-09-29 20:32

Jo, förutsatt att denna ABX-plugin i sin tur konverterar A och B till samma samplerate och bitupplösning på bästa tänkbara sätt och nivåmatchat. 320kb/s ogg-vorbis borde vara rätt svårt att skilja från CD men Spotify "High quality streaming" tror jag varierar från 160 - 320kb/s (plus eventuell annan processning som materialet fått utstå ifrån utgivare).
Senast redigerad av n-puh 2012-09-29 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-29 20:33

sprudel skrev:Spår 7, " A man needs a maid" där Young glider över i "Heart og Gold" är rena rehabiliteringen. Spår 14 "See the sky about to rain" ger något av det bästa jag någonsin hört av Neil Youngs förmåga att med sin röst förmedla känslor som klipper till på samma strängar som stråkar på en violin kan göra vid en live-upplevelse.

Hm.. ser ut som spår 101 och 108.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-29 21:44

n-puh: Kör de variabel bitrate alltså? Det ökar väl chanserna att detektera skillnader, men tror ändå det är rätt svårt på mycket programmaterial.

Angående Neil Young kunde jag inte vänta på skivan, men har jämförelselyssnat mellan Apple Lossless via iTunes och högsta bitraten i Spotify. Solklar skillnad? Inte för mig. Det känns ofta bättre att lyssna på okomprimerat och så även här, men har inte lyckat att faktiskt övertyga mig själv om skillnaden. Lyssning fortsätter!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-29 21:58

shifts skrev:..., men har inte lyckat att faktiskt övertyga mig själv om skillnaden. Lyssning fortsätter!

Intressant, ge oss löpande info.
Själv tycker jag skillnaden är väldigt marginell.

Nu har skivmarknaden ytterligare reducerats till tre stora som alla är delägare i Spotify.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-29 23:14

Ragnwald skrev:
sprudel skrev:Spår 7, " A man needs a maid" där Young glider över i "Heart og Gold" är rena rehabiliteringen. Spår 14 "See the sky about to rain" ger något av det bästa jag någonsin hört av Neil Youngs förmåga att med sin röst förmedla känslor som klipper till på samma strängar som stråkar på en violin kan göra vid en live-upplevelse.

Hm.. ser ut som spår 101 och 108.

Inte på skivan, men på Spotify.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2012-09-30 08:56

shifts skrev:n-puh: Kör de variabel bitrate alltså? Det ökar väl chanserna att detektera skillnader, men tror ändå det är rätt svårt på mycket programmaterial.

Angående Neil Young kunde jag inte vänta på skivan, men har jämförelselyssnat mellan Apple Lossless via iTunes och högsta bitraten i Spotify. Solklar skillnad? Inte för mig. Det känns ofta bättre att lyssna på okomprimerat och så även här, men har inte lyckat att faktiskt övertyga mig själv om skillnaden. Lyssning fortsätter!

Ogg vorbis använder iofs variabel bitrate. Dessa uppgifter kommer från Spotify själva:

We use the Ogg Vorbis format for streaming. There are three quality ratings that we use:

q3 (~96 kbps)
q5 (~160 kbps)
q9 (~320 kbps)

Desktop: Streams are q5 quality. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at q9 from the preferences menu.

Mobile: A higher quality q5 is offered, along with a “low bandwidth” option of q3. You can choose separate qualities ratings for streaming and synching in the More tab of your Spotify mobile app.

Men det har visat sig att en stor andel av materialet inte finns tillgängligt som q9 vilket Spotify har fått bassning för.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-30 09:04

Det var där jag hämtade min information förut, på den sidan. Ja, jag känner till det med att exempelvis Sony (har jag för mig), hade väldigt mycket lägre bitrate än vad som utlovades. Det var därför jag önskade få förslag här i tråden om uppenbart mycket sämre kvalitet mellan CD och Spotify, men än så länge har det inte varit några självklara exempel som jag ser det. Tyvärr.

Ska fortsätta lyssna på Neil Young-albumet dock och se om jag kan lyckas.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
stisse

Inläggav stisse » 2012-10-04 09:04

Förra lördagen råkades fyra damer i åldern 21-25 ha en liten förfest hemma hos oss. Min fru sa att jag kunde ju slå på lite musik som kunde passa dessa damer och detta tillfälle.

Efter en kort tids funderande på vad som kunde passa av min musiksamling så blev det en snabb registrering för Spotify Premium och förfesten blev iom det lyckad!

När jag väl har Spotify så är det ganska kul att lyssna på på jobbet via mobilen och som "bakgrundsbrus" hemma. Annars blir det mest FLAC via J River...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-04 09:20

stisse skrev:När jag väl har Spotify...

Passa på att jämföra, du kan bli förvånad :wink:

Mitt eget arkiv vill jag inte vara utan, för vem vet hur länge spotify finns kvar 1, 2 eller kanske till och med 5år.
Visseligen ligger nog framtiden i streamad musik, men att ha ett eget skivarkiv är ändå guld värt. Varför välja när man kan få båda :)
Synd bara att Squeezebox har lämnat marknaden för att spela upp sin egen musik lokalt :evil:

Användarvisningsbild
bbking

Inläggav bbking » 2012-10-04 16:41

Premium körs i princip dagligen.
Gott att hitta och utforska ny musik.
Gör många listor på musik från recensioner, rekommendationer och musik jag gillar.
Nackdelarna:
När man slutar betala är allt en saga all.
Har man inget nät står man där med lång näsa...
Att man kan spendera många timmar med Spoty surfning får ses som en annan nackdel, dessa timmar blir ibland för många.
Musik snuttifiering och konsumtion.

Annars bara älskar jag Spoty.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-04 18:43

bbking skrev:Musik snuttifiering och konsumtion.

Sant, det är lite tveeggat med Spotify (".....varför sitter jag och lyssnar på detta", kommer man på sig själv med ibland) men deras skivsamling är större än min så det får passera :mrgreen: Plus att delandet är en stark sida. Ljudkvaliteten är det minst intressanta med Spotify öht.

Sen finns det ett mycket stort "aber" med Spotify, och det är att det det bara finns en - en enda - stackars låt med Coil. Jhon och och Peter ler säkert i mjugg däruppe och jag respekterar att de nog vill ha det så i fortsättningen också. Jag fuskar med Youtube som är en fantastisk kulturskatt på ett sätt som Spotify kanske kan mogna fram till att vara nån gång i framtiden, känns inte riktigt så ännu.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2012-10-04 21:48

För dom som använder Firefox kan jag tipsa (igen) om tillägget Spotify search

https://addons.mozilla.org/en-us/firefo ... fy-search/

Mycket användbart
When routine bites hard

Användarvisningsbild
magnus2212

Inläggav magnus2212 » 2012-10-06 07:44

Varje dag!!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-06 08:39

phloam skrev:
bbking skrev:Musik snuttifiering och konsumtion.

Sant, det är lite tveeggat med Spotify (".....varför sitter jag och lyssnar på detta", kommer man på sig själv med ibland) men deras skivsamling är större än min så det får passera :mrgreen: Plus att delandet är en stark sida. Ljudkvaliteten är det minst intressanta med Spotify öht.

Sen finns det ett mycket stort "aber" med Spotify, och det är att det det bara finns en - en enda - stackars låt med Coil. Jhon och och Peter ler säkert i mjugg däruppe och jag respekterar att de nog vill ha det så i fortsättningen också. Jag fuskar med Youtube som är en fantastisk kulturskatt på ett sätt som Spotify kanske kan mogna fram till att vara nån gång i framtiden, känns inte riktigt så ännu.

Jag har sedan länge avaktiverat Spotify hemma. Popsnöret har den i sin mobil. Men själv behöver jag den inte. Youtube är för mig också en stor skatt. Slutar inte att förvånas över allt som finns där. Så där kan jag lätt bli fångad av att sitta med mina lurar och den bärbara datorn.

Men jag har dock inget negativt att säga om Spotify. Säkert en stor källa till musikalisk nöje och upptäckarglädje för dem som använder den.

Radio är fortfarande för mig då och då en källa till att upptäcka och lyssna för mig ny musik.

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2012-10-06 14:30

Hej!

Inte helt 100% på ämnet, men det har ju smygits iväg en del med 13-åriga "flickvänner" så varför inte?!

Spotify verkar -delvis- vara en generationsfråga, när jag växte upp på 70-talet var High Fidelity något på gränsen mellan religiösa artifakter och mitt i trendens öga, för vad man skulle ha att visa upp hemma, så att folk förstod att man hade så det räckte till mer än isterband...
En annan tråd här på forumet visar bilder gamla playboy-flickor, som blivit så till sej, när de sett en fin stereo, att de glömt att sätta på sej kläderna ,-)

Idag är det alltså ifånar som gäller och när senaste generationen, med bred marginal, penetrerat 10000 kr bariären, så behöver man inte vara antropolog, för att inse att det snarare är ett livsstilstillbehör än ett kommunikationsredskap.

Gå till närmaste hemelektroniktempel, titta efter "dockor". ifåndockorna har gått ifrån diskreta saker att ställa i ett hörn av någon avställningsyta, till veritabla möbler, ibland lika omfångsrika som en forntida tjockteve.
Jag tror att målgruppen för spotify hellre har en groteskt fet "docka" (kanske snarare beläte/amulett/husaltare) än en ljudanläggning avsedd att producera välljud.

De som inte nöjer sej med en normalt semifallisk konstruktion, från närmaste stormarknad, kan gå totalt överstyr med plastkortet och shoppa loss på denna (märkliga) danska hyllning till det manliga könet:

http://www.bang-olufsen.com/en/sound/sound-systems/beoplay-a8

Oturligt nog, verkar vårt broderfolk antingen drabbats av rädsla för de kaliforniska juristernas blodtörst. Eller så har de drabbats av insikten att folk kommer att tveka att svinga sina plastkort frimodigt, om de visar bilder på skapelsen med stridsberedd penis, öhh, hrrm, menar förstås ipad...

/p1

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2012-10-06 14:47

jag spammar friskt här, men här har vi en riktig bild på skapelsen jag skrev om nyss:

Bild

Har man satt ner foten (och plastkortet) och shoppat loss på en sådan, då blir det till att leta upp Ac/Dc: Big Balls...

/p1

zirro77

Inläggav zirro77 » 2012-10-06 16:08

Kör premium och skulle vilja lyssna mer än jag gör.
CD-fix, Amplifix, Ino piPs

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi