Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-01 11:25

den var jättesnygg, långt snyggare än någon annan guru jag sett, två tummar upp!
Bikinitider

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-01 11:35

Jag tror Ingvar Öhman har tränat lite, blekt håret och rakat sig?

Hm ja sådär fina vet jag inte, men inte fula heller. Hm de skulle passa in jättebra här hemma i alla fall, rent inredningsmässigt. Det är väl ett bra betyg.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-01 11:37

Naqref skrev:Det som förvånar mig är att man kör med den gamla typen av chassie till basen (det fasades väl ut för några år sedan och är samma som till pK-basen) och att man inte har utnyttjat det faktum att använda flatstift av olika storlek för att komma runt problem med eventuell felfasning. Det kan ju bero på att tillverkaren inte har sådan möjlighet men det tror jag inte. Jag sitter nämligen i detta nu och tittar på ett liknande element producerat 04 och där är det inga problem.

Schassiet påminner dig säkert om det gamla, men det är helt nytt och jag har gjort det helt och hållet till QM10.

Flatstift har förvisso produktionstekniska fördelar men om en riktig lödning ryms i budget så förespråkar jag sådan. Flatstift är potentiellt opålitliga. Och högtalarna mäts ju infernaliskt noga i flera steg så felfasning är ett ickeproblem. Det kan inte uppstå utan att hittas.

Och som Naq korrekt påpekar skiljer filtret sig från piP/piPs endast för att slutresultatet skall bli likadant. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-01 12:15

mrGaskill skrev:Hm ja sådär fina vet jag inte, men inte fula heller. Hm de skulle passa in jättebra här hemma i alla fall, rent inredningsmässigt. Det är väl ett bra betyg.

Bra betyg... det beror ju förstås på hur det ser ut hos dig ;-)

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-01 12:19

phon skrev:Det blir väl lite bättre stöd, större yta, för frontplåtens självhäftning när kanten inte är fasad som på den nyare korgen. Men det fungerar även med fasad kant, det har jag på mina Guru, fast då gick det åt lite extra lim också. :)

samlar du på iö-designade högtalare? jag minns nån bild där du visade din samling av jättemånga pip
Bikinitider

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-01 12:34

Bill50x skrev:
mrGaskill skrev:Hm ja sådär fina vet jag inte, men inte fula heller. Hm de skulle passa in jättebra här hemma i alla fall, rent inredningsmässigt. Det är väl ett bra betyg.

Bra betyg... det beror ju förstås på hur det ser ut hos dig ;-)

/ B

jajjaja :-) Tänk, jag förstod att någon skulle ha synpunkter på det där. Men visst ;-) Det beror på hur det ser ut hos mig och ens smak jajamen.

edit: Man kan ju tänka sig, just bara denna gång på faktiskt.se, att gemene man ändå försöker ha ett tilltalande hem med hög trivselfaktor! ;-) Antar man det så innebär väl det att dylika högtalare inte förstör trivselfaktorn baserat på mitt omdöme. De fick hursomhavet ett gott omdöme av mig. Högst subjektivt dårå.
Senast redigerad av mrGaskill 2012-10-01 13:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-01 12:54

IngOehman skrev:Schassiet påminner dig säkert om det gamla, men det är helt nytt och jag har gjort det helt och hållet till QM10.

Det stavas chassie. Du menar att du har modifierat det gamla chassiet för att det bättre ska passa QM-10 snarare än att du helt har gjort nya underlag till nya gjutformar förmodar jag. Hade det varit helt nytt så vore det ju lämpligt att eliminera de brister som finns för den monteringstyp som ni har. I a f så skulle jag gjort så.

IngOehman skrev:Flatstift har förvisso produktionstekniska fördelar men om en riktig lödning ryms i budget så förespråkar jag sådan. Flatstift är potentiellt opålitliga. Och högtalarna mäts ju infernaliskt noga i flera steg så felfasning är ett ickeproblem. Det kan inte uppstå utan att hittas.

Lödningar är än mer potentiellt opålitliga skulle jag vilja hävda. Flatstift har använts i över 40 år i väldigt påfrestande miljöer (där man aldrig skulle tänka sig att köra med lödningar) och har man kontroll på monteringen så är det ett ickeproblem. För småproduktion så kan däremot lödning vara ett tillförlitligare alternativ.

Ang felfasning så finns det vad jag vet ingen leverantör av QC-system som garanterar att det aldrig blir något fel. Felen kan bara minimeras men man kan aldrig garantera att de aldrig uppstår.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-01 12:56

Bill50x skrev:Helt annan design än de andra två modellerna vi sett. Inte speciellt snygg heller...

/ B

Tycker den påminner om AE compact. Men med annan portlösning. Stilren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-01 13:50

mrGaskill skrev:Jag tror Ingvar Öhman har tränat lite, blekt håret och rakat sig?

Eller så är det Stefan Loorits...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-01 13:55

Ah tack! ja jag har inga kontaktlinser i idag. Iofs har jag aldrig haft några sådana eller glasögon. :-)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-10-01 14:00

Naqref skrev:
Bill50x skrev:Helt annan design än de andra två modellerna vi sett. Inte speciellt snygg heller...

/ B

Tycker den påminner om AE compact. Men med annan portlösning. Stilren.
Jag tycker designen såg väldigt finsk ut.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-01 14:01

Jag får lite sjuttiotalsvibbar av designen på den lille. Men jag har å andra sidan notoriskt svårt att bedöma vad jag tycker om saker på enbart en tvådimensionell (i dubbel bemärkelse) bild på nätet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-01 14:08

Jag gillar synvillan av att lådan skulle vara byggd i så tunnt material som ytterkanten. I alla fall antar jag att det är en synvilla som man fixat till med aluminiumpanelen samt mörk portöppning. Hoppas villan håller i sig när man ser några IRL också.

Skulle vilja se ett par parkerade sidan om ett snyggt par piP...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-01 14:08

Almen skrev:Jag får lite sjuttiotalsvibbar av designen på den lille. Men jag har å andra sidan notoriskt svårt att bedöma vad jag tycker om saker på enbart en tvådimensionell (i dubbel bemärkelse) bild på nätet.

70-talet? Nu blev jag tvungen att kolla igen och bortser man från vissa detaljer så har du delvis rätt imitt tycke. Men det kan likväl vara 60-talet också.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-10-01 14:11

Å^andra sidan Almen är det väl kanske inte jättesvårt att ungefär bedöma hur den skulle se ut på riktigt? Det var ju inte en jättesvår design. Och den dära fronten är väl ungefär det man skulle se från lyssningsplats? :-) Eller?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-01 14:13

Vilken Ino-modell är det som är mest lik den nya Junior?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-01 14:23

IngOehman skrev:
Naqref skrev:Det som förvånar mig är att man kör med den gamla typen av chassie till basen (det fasades väl ut för några år sedan och är samma som till pK-basen) och att man inte har utnyttjat det faktum att använda flatstift av olika storlek för att komma runt problem med eventuell felfasning. Det kan ju bero på att tillverkaren inte har sådan möjlighet men det tror jag inte. Jag sitter nämligen i detta nu och tittar på ett liknande element producerat 04 och där är det inga problem.

Schassiet påminner dig säkert om det gamla, men det är helt nytt och jag har gjort det helt och hållet till QM10.

Flatstift har förvisso produktionstekniska fördelar men om en riktig lödning ryms i budget så förespråkar jag sådan. Flatstift är potentiellt opålitliga. Och högtalarna mäts ju infernaliskt noga i flera steg så felfasning är ett ickeproblem. Det kan inte uppstå utan att hittas.

Och som Naq korrekt påpekar skiljer filtret sig från piP/piPs endast för att slutresultatet skall bli likadant. :)

Vh, iö

Ingvar, är du medveten om att GURU har varit hos Audiokompaniet i OSLO d v s hos Olav Flugsrud och demat GURUhögtalarna. Olav tyckte att de lät konstigt och undrade om något var felfasat. Högtalarna öppnades och den ena högtalaren hade ett högtalarelement felfasat.

Då hämtades ett nytt par som var helt ok. Att felaktiga högtalare ibland slinker igenom och även hos GURU får du nog acceptera. Det gäller dock att minimera problemen. Jag säger detta inte som en pekpinne åt GURU eftersom det troligtvis även kommer hända i Bremen och även jag har lyckats med konststycket att fasa högtalarelement fel. Shit happens.

Idag kanske GURU har löst sådana problem, men det hindrar inte att det faktiskt har skett och vid ett tillfälle då de skulle demas för en internationell distributör och det kan ske igen. Du klagade en gång på Larsen och skrev inte så fördelaktiga saker angående Jon Larsen och hans produktion av Carlssonhögtalarna och speciellt angående ett diskantelement som skulle vara internt felfasat som Jon Larsen borde kunnat detekterat. Det är nu en gammal historia som om du vill ta upp detta så kan det göras i annan tråd.

Men i all välmening, så skulle jag råda dig att vara försiktig i dina uttalanden om andras felfasningar och även GURUs och undersöka GURUS istället. Om du inte kände till GURUs demo hos Olav så har du i alla fall fått reda på det nu.

För övrigt tycker jag den lille ser fin ut.

Bästa hälsningar
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-01 14:37

Saxat:

Guru Junior
Rumours have been circulating about a smaller Guru speaker for a few months so it wasn’t surprising to see a prototype in Milan.
Guru was sharing a room with Cambridge Audio and playing some appealingly unhi-fi music to excellent effect through the QM10.2.
The new Guru Junior should be in store by November and features the same size drive units as the QM10.2
in a more conventionally shaped, slot ported cabinet. It retains the slot shaped port and will come with soft feet in true Guru style
but the price looks like being half as much. The brushed aluminium facia on the samples shown looks likely to be indicative of the final finish
but the Guru guys are also considering an off-white anodised aluminium for the white model which looks rather good.

/min fetning ovan/

från denna sidan:
http://the-ear-net.blogspot.se/2012/09/top-audio-milan-2012.html

Prisantagandet pekar på ett pris som ligger i samma härad som ett par färdigmonterade piP(s), intressant.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-01 15:19

Naqref skrev:
Almen skrev:Jag får lite sjuttiotalsvibbar av designen på den lille. Men jag har å andra sidan notoriskt svårt att bedöma vad jag tycker om saker på enbart en tvådimensionell (i dubbel bemärkelse) bild på nätet.

70-talet? Nu blev jag tvungen att kolla igen och bortser man från vissa detaljer så har du delvis rätt imitt tycke. Men det kan likväl vara 60-talet också.

1970-1972. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-01 15:29

Almen skrev:
Naqref skrev:

1970-1972. 8)

Typiskt 60-tal alltså :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-01 15:30

Jag förstår kopplingen till "finskt" och avser alltså inte bastusits.
Får namedroppa och säga Dieter Rams då ;)
http://25.media.tumblr.com/tumblr_l2kqq ... o1_400.jpg

Jag tycker gurusarna var stilrena på ett tidlöst sätt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-01 19:42

Lite påminner dom väl om Mission, som hade en ljusgrå baffel med logo påmålad, på sin 770-modell bl.a?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-10-01 19:54

petersteindl skrev:Ingvar, är du medveten om att GURU har varit hos Audiokompaniet i OSLO d v s hos Olav Flugsrud och demat GURUhögtalarna. Olav tyckte att de lät konstigt och undrade om något var felfasat. Högtalarna öppnades och den ena högtalaren hade ett högtalarelement felfasat.

Då hämtades ett nytt par som var helt ok. Att felaktiga högtalare ibland slinker igenom och även hos GURU får du nog acceptera. Det gäller dock att minimera problemen. Jag säger detta inte som en pekpinne åt GURU eftersom det troligtvis även kommer hända i Bremen och även jag har lyckats med konststycket att fasa högtalarelement fel. Shit happens.

Idag kanske GURU har löst sådana problem, men det hindrar inte att det faktiskt har skett och vid ett tillfälle då de skulle demas för en internationell distributör och det kan ske igen. Du klagade en gång på Larsen och skrev inte så fördelaktiga saker angående Jon Larsen och hans produktion av Carlssonhögtalarna och speciellt angående ett diskantelement som skulle vara internt felfasat som Jon Larsen borde kunnat detekterat. Det är nu en gammal historia som om du vill ta upp detta så kan det göras i annan tråd.

Men i all välmening, så skulle jag råda dig att vara försiktig i dina uttalanden om andras felfasningar och även GURUs och undersöka GURUS istället. Om du inte kände till GURUs demo hos Olav så har du i alla fall fått reda på det nu.

Bästa hälsningar
Peter

Den där storyn är påtagligt förbättrad av den gode Flugsrud. Vi öppnade aldrig några högtalare i Norge. Men det är sant att en av terminalerna var felkopplad (vi hade just nyanställt i Borlänge och vi hade slarvat med utbildning), men det var ju bara byta plats på röd och svart på kabeln. Det var dessutom Stefan som reagerade på att det lät knasigt. Varken jag eller Olav märkte det först. Men allt detta var innan vi började med olika färg på kablarna... :)
Men i princip har du rätt Peter. När man tillverkar hundratals par om året kommer något förr eller senare att gå snett.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-01 20:40

Så fort människor är inblandade så kommer förr eller senare fel att uppstå. Inget konstigt med det, men de är lättare att förebygga om man inser att risken finns.

Jag är övertygad om att guru, larsen, bremen osv alla har sina egna metoder för att hålla felmarginalen nere och att de fungerar bra just för dem :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-01 20:49

Tummen upp för junioren! Jättefin ser den ut att vara i mina ögon, hade definitivt passat in någonstans i mitt hem. Gillar den smala kanten som Nattlorden påpekade, som ger ett väldigt nätt intryck. Se nu till att få upp lite bilder på hemsidan också!

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2012-10-01 21:00

Läcker liten pryl helt klart. Kan den nu bara konkurrera med piP ljudmässigt så kommer Ino få konkurrens framöver ;-)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-01 21:02

Motsvarigheten till piP är ju redan QM10 så jag tror inte Guru Junior ligger i den klassen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-01 21:04

farbman skrev:Läcker liten pryl helt klart. Kan den nu bara konkurrera med piP ljudmässigt så kommer Ino få konkurrens framöver ;-)

Det kanske skrivs "avlastning"?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-01 21:07

nilsviktor skrev:
petersteindl skrev:Ingvar, är du medveten om att GURU har varit hos Audiokompaniet i OSLO d v s hos Olav Flugsrud och demat GURUhögtalarna. Olav tyckte att de lät konstigt och undrade om något var felfasat. Högtalarna öppnades och den ena högtalaren hade ett högtalarelement felfasat.

Bästa hälsningar
Peter

Den där storyn är påtagligt förbättrad av den gode Flugsrud. Vi öppnade aldrig några högtalare i Norge. Men det är sant att en av terminalerna var felkopplad (vi hade just nyanställt i Borlänge och vi hade slarvat med utbildning), men det var ju bara byta plats på röd och svart på kabeln. Det var dessutom Stefan som reagerade på att det lät knasigt. Varken jag eller Olav märkte det först. Men allt detta var innan vi började med olika färg på kablarna... :)
Men i princip har du rätt Peter. När man tillverkar hundratals par om året kommer något förr eller senare att gå snett.

Så du menar att Flugsrud ljuger? Är det inte lite hårt tillmäle till en distributör?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-01 21:09

adzer skrev:Motsvarigheten till piP är ju redan QM10 så jag tror inte Guru Junior ligger i den klassen.

Skulle inte Junior vara ekvivalent? Är det baffelformen som spelar roll?

30Hzbone skrev:The new Guru Junior should be in store by November and features the same size drive units as the QM10.2
in a more conventionally shaped, slot ported cabinet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi