Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Det som förvånar mig är att man kör med den gamla typen av chassie till basen (det fasades väl ut för några år sedan och är samma som till pK-basen) och att man inte har utnyttjat det faktum att använda flatstift av olika storlek för att komma runt problem med eventuell felfasning. Det kan ju bero på att tillverkaren inte har sådan möjlighet men det tror jag inte. Jag sitter nämligen i detta nu och tittar på ett liknande element producerat 04 och där är det inga problem.
mrGaskill skrev:Hm ja sådär fina vet jag inte, men inte fula heller. Hm de skulle passa in jättebra här hemma i alla fall, rent inredningsmässigt. Det är väl ett bra betyg.
phon skrev:Det blir väl lite bättre stöd, större yta, för frontplåtens självhäftning när kanten inte är fasad som på den nyare korgen. Men det fungerar även med fasad kant, det har jag på mina Guru, fast då gick det åt lite extra lim också.
Bill50x skrev:mrGaskill skrev:Hm ja sådär fina vet jag inte, men inte fula heller. Hm de skulle passa in jättebra här hemma i alla fall, rent inredningsmässigt. Det är väl ett bra betyg.
Bra betyg... det beror ju förstås på hur det ser ut hos dig
/ B
IngOehman skrev:Schassiet påminner dig säkert om det gamla, men det är helt nytt och jag har gjort det helt och hållet till QM10.
IngOehman skrev:Flatstift har förvisso produktionstekniska fördelar men om en riktig lödning ryms i budget så förespråkar jag sådan. Flatstift är potentiellt opålitliga. Och högtalarna mäts ju infernaliskt noga i flera steg så felfasning är ett ickeproblem. Det kan inte uppstå utan att hittas.
Bill50x skrev:Helt annan design än de andra två modellerna vi sett. Inte speciellt snygg heller...
/ B
mrGaskill skrev:Jag tror Ingvar Öhman har tränat lite, blekt håret och rakat sig?
Jag tycker designen såg väldigt finsk ut.Naqref skrev:Bill50x skrev:Helt annan design än de andra två modellerna vi sett. Inte speciellt snygg heller...
/ B
Tycker den påminner om AE compact. Men med annan portlösning. Stilren.
Almen skrev:Jag får lite sjuttiotalsvibbar av designen på den lille. Men jag har å andra sidan notoriskt svårt att bedöma vad jag tycker om saker på enbart en tvådimensionell (i dubbel bemärkelse) bild på nätet.
IngOehman skrev:Naqref skrev:Det som förvånar mig är att man kör med den gamla typen av chassie till basen (det fasades väl ut för några år sedan och är samma som till pK-basen) och att man inte har utnyttjat det faktum att använda flatstift av olika storlek för att komma runt problem med eventuell felfasning. Det kan ju bero på att tillverkaren inte har sådan möjlighet men det tror jag inte. Jag sitter nämligen i detta nu och tittar på ett liknande element producerat 04 och där är det inga problem.
Schassiet påminner dig säkert om det gamla, men det är helt nytt och jag har gjort det helt och hållet till QM10.
Flatstift har förvisso produktionstekniska fördelar men om en riktig lödning ryms i budget så förespråkar jag sådan. Flatstift är potentiellt opålitliga. Och högtalarna mäts ju infernaliskt noga i flera steg så felfasning är ett ickeproblem. Det kan inte uppstå utan att hittas.
Och som Naq korrekt påpekar skiljer filtret sig från piP/piPs endast för att slutresultatet skall bli likadant.
Vh, iö
Naqref skrev:Almen skrev:Jag får lite sjuttiotalsvibbar av designen på den lille. Men jag har å andra sidan notoriskt svårt att bedöma vad jag tycker om saker på enbart en tvådimensionell (i dubbel bemärkelse) bild på nätet.
70-talet? Nu blev jag tvungen att kolla igen och bortser man från vissa detaljer så har du delvis rätt imitt tycke. Men det kan likväl vara 60-talet också.
Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Jag får lite sjuttiotalsvibbar av designen på den lille. Men jag har å andra sidan notoriskt svårt att bedöma vad jag tycker om saker på enbart en tvådimensionell (i dubbel bemärkelse) bild på nätet.
70-talet? Nu blev jag tvungen att kolla igen och bortser man från vissa detaljer så har du delvis rätt imitt tycke. Men det kan likväl vara 60-talet också.
1970-1972.
petersteindl skrev:Ingvar, är du medveten om att GURU har varit hos Audiokompaniet i OSLO d v s hos Olav Flugsrud och demat GURUhögtalarna. Olav tyckte att de lät konstigt och undrade om något var felfasat. Högtalarna öppnades och den ena högtalaren hade ett högtalarelement felfasat.
Då hämtades ett nytt par som var helt ok. Att felaktiga högtalare ibland slinker igenom och även hos GURU får du nog acceptera. Det gäller dock att minimera problemen. Jag säger detta inte som en pekpinne åt GURU eftersom det troligtvis även kommer hända i Bremen och även jag har lyckats med konststycket att fasa högtalarelement fel. Shit happens.
Idag kanske GURU har löst sådana problem, men det hindrar inte att det faktiskt har skett och vid ett tillfälle då de skulle demas för en internationell distributör och det kan ske igen. Du klagade en gång på Larsen och skrev inte så fördelaktiga saker angående Jon Larsen och hans produktion av Carlssonhögtalarna och speciellt angående ett diskantelement som skulle vara internt felfasat som Jon Larsen borde kunnat detekterat. Det är nu en gammal historia som om du vill ta upp detta så kan det göras i annan tråd.
Men i all välmening, så skulle jag råda dig att vara försiktig i dina uttalanden om andras felfasningar och även GURUs och undersöka GURUS istället. Om du inte kände till GURUs demo hos Olav så har du i alla fall fått reda på det nu.
För övrigt tycker jag den lille ser fin ut.
Bästa hälsningar
Peter
farbman skrev:Läcker liten pryl helt klart. Kan den nu bara konkurrera med piP ljudmässigt så kommer Ino få konkurrens framöver
nilsviktor skrev:petersteindl skrev:Ingvar, är du medveten om att GURU har varit hos Audiokompaniet i OSLO d v s hos Olav Flugsrud och demat GURUhögtalarna. Olav tyckte att de lät konstigt och undrade om något var felfasat. Högtalarna öppnades och den ena högtalaren hade ett högtalarelement felfasat.
Då hämtades ett nytt par som var helt ok. Att felaktiga högtalare ibland slinker igenom och även hos GURU får du nog acceptera. Det gäller dock att minimera problemen. Jag säger detta inte som en pekpinne åt GURU eftersom det troligtvis även kommer hända i Bremen och även jag har lyckats med konststycket att fasa högtalarelement fel. Shit happens.
Idag kanske GURU har löst sådana problem, men det hindrar inte att det faktiskt har skett och vid ett tillfälle då de skulle demas för en internationell distributör och det kan ske igen. Du klagade en gång på Larsen och skrev inte så fördelaktiga saker angående Jon Larsen och hans produktion av Carlssonhögtalarna och speciellt angående ett diskantelement som skulle vara internt felfasat som Jon Larsen borde kunnat detekterat. Det är nu en gammal historia som om du vill ta upp detta så kan det göras i annan tråd.
Men i all välmening, så skulle jag råda dig att vara försiktig i dina uttalanden om andras felfasningar och även GURUs och undersöka GURUS istället. Om du inte kände till GURUs demo hos Olav så har du i alla fall fått reda på det nu.
För övrigt tycker jag den lille ser fin ut.
Bästa hälsningar
Peter
Den där storyn är påtagligt förbättrad av den gode Flugsrud. Vi öppnade aldrig några högtalare i Norge. Men det är sant att en av terminalerna var felkopplad (vi hade just nyanställt i Borlänge och vi hade slarvat med utbildning), men det var ju bara byta plats på röd och svart på kabeln. Det var dessutom Stefan som reagerade på att det lät knasigt. Varken jag eller Olav märkte det först. Men allt detta var innan vi började med olika färg på kablarna...
Men i princip har du rätt Peter. När man tillverkar hundratals par om året kommer något förr eller senare att gå snett.
adzer skrev:Motsvarigheten till piP är ju redan QM10 så jag tror inte Guru Junior ligger i den klassen.
30Hzbone skrev:The new Guru Junior should be in store by November and features the same size drive units as the QM10.2
in a more conventionally shaped, slot ported cabinet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 36 gäster