Hjälp med skivspelarinstallation!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 17:12

Kunde knappt ha sagt dä bätter själver . . . eller vänta nu . . . typ :roll: :oops: :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-02 19:38

Bill50x skrev:
Jansson skrev:O.
Klart du ska ha en skivtvätt. Det är en fin investering
:)

De e klart, 30 papp är väl inget att bråka om... :-)

/ B

Bill.

Det är väl ändå rätt saftigt?
Fast ska man ligga på topp så finns det nog inga genvägar.

Själv har jag en Clearaudio smart Matrix. Bra mycket billigare.
Den är bra. Går som en klocka och tysk dessutom.

I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-02 19:47

Objektivisten skrev:Är det nån vits att pytsa på en enklare MC-pickup tror ni, eller måste man upp i pris för att det ska generera nåt? Benz Micro har en lågnivå för ca 1750 :- (MC20E2).

Jag kom att tänka på den där länken med bilder på pick uper och rengöring med det där suddgummit.

Den röda Benz Acen på en av bilderna är riktigt bra.
Ligger på sex å åtta.

Ja det var väl allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-02 19:48

Jansson skrev:
Bill50x skrev:

Bill.

Den är bra. Går som en klocka och tysk dessutom. :)

Allt är ju relativt. Själv skulle jag aldrig betala 30 tusen för en skivtvätt, å andra sidan är det bara 30 kronor per skiva om man tvättar en skivsamling på 1000 stycken. Det är ungefär vad det kostar om man lämnar in en skiva till en handlare.

Men om jag gör något klipp i framtiden och känner mig rik så kanske jag slår till :-)

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-02 19:58

Bill50x skrev:
Jansson skrev:
Bill50x skrev:

Bill.

Den är bra. Går som en klocka och tysk dessutom. :)

Allt är ju relativt. Själv skulle jag aldrig betala 30 tusen för en skivtvätt, å andra sidan är det bara 30 kronor per skiva om man tvättar en skivsamling på 1000 stycken. Det är ungefär vad det kostar om man lämnar in en skiva till en handlare.

Men om jag gör något klipp i framtiden och känner mig rik så kanske jag slår till :-)

/ B

Med den kalkylen kan jag vara intresserad när jag slitit ut min nuvarande.
Rengöringsmedel och annat kan vi säkert skriva av rätt snabbt i resultat och balansräkningen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 20:05

Fläcksuddare från ICA inhandlat. Laila, grönt slippapper från Linn har jag faktiskt redan hemma. Är Shibata-slipning på den gamla AT-nålen, kanske rätt bra ändå?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 20:13

Ganska lustigt, kör med transistordrivning till vinylen och den här tunga baskaggen separerad från basspelet samt nivå, kraft, detaljer och luft i alla register har jag bara tidigare fått med rörförstärkaren som fixar det med digitala källor. Kul.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 20:32

Objektivisten skrev:Fläcksuddare från ICA inhandlat. Laila, grönt slippapper från Linn har jag faktiskt redan hemma. Är Shibata-slipning på den gamla AT-nålen, kanske rätt bra ändå?

"Shibata-slipning" är/kan-nog vara bra men kräver liksom andra avancerade
slipningar en genuint noggrann inställning(även om enklare slipningar "mår
prima" av en juste inställning de åsså). Frågan är väl om din pupp(AT430E)
inte har en enklare "elliptisk-slipning" . . . typ, eller är originalnålen ersatt . . . ?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 20:50

Laila skrev:
Objektivisten skrev:Fläcksuddare från ICA inhandlat. Laila, grönt slippapper från Linn har jag faktiskt redan hemma. Är Shibata-slipning på den gamla AT-nålen, kanske rätt bra ändå?

"Shibata-slipning" är/kan-nog vara bra men kräver liksom andra avancerade
slipningar en genuint noggrann inställning(även om enklare slipningar "mår
prima" av en juste inställning de åsså). Frågan är väl om din pupp(AT430E)
inte har en enklare "elliptisk-slipning" . . . typ, eller är originalnålen ersatt . . . ?

Laila, det är originalnål och pickan heter exakt AT430E/OCC och jag sitter med den medföljande installationsmanualen. Där går att läsa följande: 'Stylus Shape - BiRadial' samt massa annat tekniskt godis.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 20:54

Vilket troligtvis inte innebär "Shibata-slipning" . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 20:56

Laila skrev:Vilket troligtvis inte innebär "Shibata-slipning" . . . typ.

Jaså, säger du det? Kan du månne utveckla?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 21:13

Objektivisten skrev:
Laila skrev:Vilket troligtvis inte innebär "Shibata-slipning" . . . typ.

Jaså, säger du det? Kan du månne utveckla?

Näää. inte mer än att Shibata brukar kallas Shibata å att elliptisk ibland kallas biradial å vice versa, serru . . . inte dags å pensionera SG:n å tjacka en Strata snart . . . ? :) . . . typer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-02 21:19

Om man ska testa en MC, ska man skita i högnivå då för rätta känslan eller? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?
Senast redigerad av Objektivisten 2012-10-02 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-02 21:22

lennartj skrev:
Bill50x skrev:Det allra mest radikala är väl att inte sortera skivorna alls :-) Till slut hamnar de i någon sorts tidsordning (om man alltid ställer spelad skiva först/sist) och det kan bli riktigt spännande med skivor som man kanske inte spelat på jättelänge. Men för de som gillar ordning och vill kunna spela en specifik skiva är metoden inte att rekommendera...

/ B

Visserligen, men jag fick just lust att lyssna på Freddie Wadlings: Skillingtryck och mördarballader.
Mycket enkel att hitta , står självklart på W, inga kategorier att förvillas av. Tyvärr var den sämre än jag mindes den, men Suzanne Vegas "days of open Hand" stod nära och öppningslåten Tired of sleeping passar mig bra nu.
Vill några "kategorimänniskor" ge förslag på var/hur de skulle placera dessa två skivor, jag är ärligt nyfiken!
Dessutom vill jag gratulera Kronkan och Popsnöret till att de kunnat enas om ett sorteringssystem och mergat sina skivsamlingar.
För mig är det nog en anledning (av många) till att jag förblir särbo. :wink:

Hej Lennartj!
Jag använder mig helt klart av bokstavsordning. Alltså:
- Platters – (en litet antal skivor från tiden)
- Punk – (Sex Pistols, Clash och Ramones)
- R.E.M – (4 st)
- Rolling Stones – (22 varav mestadels tidiga skivor. Några dubletter om de är intressanta i sig).
Alltså bokstavsordning och kategorierna mestadels ett band eller artist. Ibland artisten sorterad efter förnamn. Men alltså ett namn/band kan vara en kategori för mig. Men ibland grövre sorterat.
Ett exempel från gårdagen. Den i skivor största kategorien i min nya avdelning JAZZ är Modern Jazz Quartet. Där finns en del av det de gav ut på 50 och 60-talet men där finns också några skivor med bandmedlemmen Milt Jacksson. Fast Milt spelade ju med andra exempelvis Miles Davis och därför så stoppades just denna skiva in under Davis Miles vilket känns helt korrekt ur min subjektiva synpunkt. Sedan råkade jag igår på Bengans se att bandets pianist John Lewis komponerat en balett ”Original Sin”. Utlägg 50 kr. Avlyssnades också – Verkligen vad jag uppfattar som balett. Men insorterad under MJQ. För mig helt klart en bra utvidgning av min lilla samling MJQ. De var ju som jag förstår klassiskt skolade musiker som även spelade exempelvis Basch i sin egen tappning. Så bakom sorteringen finns en mening att visa upp en röd tråd och sammanhang. Men grunden för den lilla samlingen MJQ är att jag spelar dem då och då.

Freddie Wadling? Tyvärr har jag bara en skiva där han medverkar ”Good Bye Sweden” med Fläskkvartetten. En skiva som jag gilla skarpt. Men här vore det enkelt att säga att jag buntar ihop honom med Fläskkvarteten hemma hos mig. Men det håller inte eftersom Fläskkvarteten inte gett ut sina skivor i LP-formatet utan på Cd. I de flesta fall. Så även om jag vill skaffa fler vinyler här så är det inte möjligt. Så jag föreslår därför att Waddling sorteras i vanlig bokstavsordning.
Men en enstaka Waddling hamnar i facket osorterat eller övrigt hemma hos oss. Ett begränsat antal backar i lite oordning funkar för oss. Tar endast 30 sekunder att hitta skivan.

Så är det det här med Popsnören. Vi har i det mesta en arbetsfördelning. MEn vi frågar åtminstone jag typ. ÄR det OK att jag samlar ihop jazzen i ett par backar.

Ursäkta OT i förhållande till nålslippning och sånt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-02 21:25

Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ska man skita i högnivå då för rätta känslan eller?

Har ingen bestämd åsikt i frågan, men här kan du inhandla en passande nål mä "Shibata-slipning" . . . typ

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-02 21:47

Är 430 en föregångare till 440?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-02 22:47

Använder en magic eraser och efter den använder jag Clearaudio Elixir görs kanske var tredje skiva. Mellan varje skiva rengör jag med mina mjuka Denon borste. Alla skivsidor dammas först av med kolfiberborste.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Mera fläsk!

Inläggav lennartj » 2012-10-03 16:53

@kronkan:
Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
På A-sidan kallar de sig Fläskkvartetten, skivtitel Köttbit
på B-sidan kallar de sig Fleshquartet, skivtitel Meat Beat
utgiven på Mistlur 1987 med nummer MLRM03.
Någon dyr raritet verkar den inte vara, 40 kr för begagnad här
http://www.bokborsen.se/Fl%C3%A4skkvartetten/K%C3%B6ttbit/2032493
Finns även på CD numera (men det skulle det kanske inte handla om)
http://www.mnwmusic.com/artists/flaskkvartetten/flaskkvartetten.html

Ber om ursäkt ifall jag fläskat på för mycket. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Mera fläsk!

Inläggav Bill50x » 2012-10-03 17:01

lennartj skrev:Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
Kallas för (12") Maxi Single

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-10-03 18:02

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?

/ B

I min värld betyder "Single" en låt på varje sida oavsett om skivan är 7" eller 12" (Maxi), som ju är ordet singles egentliga betydelse.
En 7" EP har vanligen två låtar på varje sida, därav min undran om 12" med 3 låtar per sida. :roll:

Jag har ett vagt minne av skivor med 3 eller 4 låtar per sida med debutanter som fått en hit men inte orkat fylla en hel LP som kan ha kallats mini- eller midi-LP. Är det någon som har bättre minne? :oops: :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-03 19:01

lennartj skrev:
Bill50x skrev:

/ B

I min värld betyder "Single" en låt på varje sida oavsett om skivan är 7" eller 12" (Maxi), som ju är ordet singles egentliga betydelse.
En 7" EP har vanligen två låtar på varje sida, därav min undran om 12" med 3 låtar per sida. :roll:

Jag har ett vagt minne av skivor med 3 eller 4 låtar per sida med debutanter som fått en hit men inte orkat fylla en hel LP som kan ha kallats mini- eller midi-LP. Är det någon som har bättre minne? :oops: :?

Det är lite av en gråzon. Visst finns Mini-LP och sådana har jag i såväl 10" som 12" format. Inte bara av debutanter utan kanske för att man haft ett koncept som inte räckt till mer. David Bowies "Bertold Brecht's Baal" tex.

Men även singlar kallas för sådant även om det finns fler än en låt per sida. Det finns ju singel-cd som innehåller allt från 2 till många låtar...

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-03 19:06

Nja, en automatisk skivtvätt är nog inte aktuell just nu. Vad säger ni om rengöringsspray och putsduk. Finns nån vätska som stelnar och bildar en avtagbar film också över skivan. Bra eller kass?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-03 20:49

Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ...? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?

BUMP!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-03 21:18

Objektivisten skrev:
Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ...? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?

BUMP!

Med risk att ha missat något men det där låter konstigt. Ett RIAA-steg för både MM och MC brukar ligga runt 40dB i förstärkning för MM och 60dB för MC. Alltså har MC-läget 20dB högre förstärkning vilket innebär att ljudnivån blir ungefär densamma i båda fallen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-03 21:36

Flint skrev:
Objektivisten skrev:

BUMP!

Med risk att ha missat något men det där låter konstigt. Ett RIAA-steg för både MM och MC brukar ligga runt 40dB i förstärkning för MM och 60dB för MC. Alltså har MC-läget 20dB högre förstärkning vilket innebär att ljudnivån blir ungefär densamma i båda fallen.

Du har så rätt Flint. ''The capacitance is a standard 220 pF and the MM gain is of 40 dB while the MC stage gain is 60 dB. The output impedance is less than 100 Ohms and the channel separation is greater than 85 dB.'' Thanks.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-03 21:37

Flint skrev:
Objektivisten skrev:

BUMP!

Hmm fast det kan ju finnas separata ingångar för MM och MC. Han beskriver bara hur MC-delen är utrustad.

Välj den impedans som låter bäst. Ofta specificerar tillverkarna en rekommenderad last men du kan ju tycka annorlunda.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-04 19:37

lennartj skrev:@kronkan:
Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
På A-sidan kallar de sig Fläskkvartetten, skivtitel Köttbit
på B-sidan kallar de sig Fleshquartet, skivtitel Meat Beat
utgiven på Mistlur 1987 med nummer MLRM03.
Någon dyr raritet verkar den inte vara, 40 kr för begagnad här
http://www.bokborsen.se/Fl%C3%A4skkvartetten/K%C3%B6ttbit/2032493
Finns även på CD numera (men det skulle det kanske inte handla om)
http://www.mnwmusic.com/artists/flaskkvartetten/flaskkvartetten.html

Ber om ursäkt ifall jag fläskat på för mycket. :oops:

Du har inte fläskat för mycket, inte alls. Vad gäller andra format än 33 varvs LP vet jag inget. Popsnöret drar ibland hem sådant. Anna-Lena Lövgren sist på en singel. Till och med slängt sådant en gång.

För att inte spränga samlingen har jag sedan nystarten som vinylist själv uteslutit sådant och har därför ingen tanke om sådana format.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-10 23:44

Tiny update! Efter att ett antal puppor testats grundligt har jag landat på en äkta vintage Empire ID50 med 300ME nål. Nya hemlödda silverkablar från Ortofon mellan tonarm och steg. Har lött fast en jordkabel i tonarmen också så nu är spelaren tyst som musen. :) Empire-bastarden vann på knock-out mot AT:n, en Stanton 680 samt en Ortofon OM40. Smått nöjd med ljudet. 8)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-11 20:21

Objektivisten skrev:Tiny update! Efter att ett antal puppor testats grundligt har jag landat på en äkta vintage Empire ID50 med 300ME nål. Nya hemlödda silverkablar från Ortofon mellan tonarm och steg. Har lött fast en jordkabel i tonarmen också så nu är spelaren tyst som musen. :) Empire-bastarden vann på knock-out mot AT:n, en Stanton 680 samt en Ortofon OM40. Smått nöjd med ljudet. 8)

Kul att det funkar och låter bra!

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-10-11 20:33

Vinylcalle skrev:
Objektivisten skrev:Tiny update! Efter att ett antal puppor testats grundligt har jag landat på en äkta vintage Empire ID50 med 300ME nål. Nya hemlödda silverkablar från Ortofon mellan tonarm och steg. Har lött fast en jordkabel i tonarmen också så nu är spelaren tyst som musen. :) Empire-bastarden vann på knock-out mot AT:n, en Stanton 680 samt en Ortofon OM40. Smått nöjd med ljudet. 8)

Kul att det funkar och låter bra!

MvH Carl

Smått nöjd med ljudet...
:wink:

Kul att det snurrar på!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi