Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Jansson skrev:O.
Klart du ska ha en skivtvätt. Det är en fin investering
De e klart, 30 papp är väl inget att bråka om...
/ B
Objektivisten skrev:Är det nån vits att pytsa på en enklare MC-pickup tror ni, eller måste man upp i pris för att det ska generera nåt? Benz Micro har en lågnivå för ca 1750 :- (MC20E2).
Jansson skrev:Bill50x skrev:De e klart, 30 papp är väl inget att bråka om...Jansson skrev:O.
Bill.
Det är väl ändå rätt saftigt?
Fast ska man ligga på topp så finns det nog inga genvägar.
Själv har jag en Clearaudio smart Matrix. Bra mycket billigare.
Den är bra. Går som en klocka och tysk dessutom.
Bill50x skrev:Jansson skrev:Bill50x skrev:De e klart, 30 papp är väl inget att bråka om...Jansson skrev:O.
Bill.
Det är väl ändå rätt saftigt?
Fast ska man ligga på topp så finns det nog inga genvägar.
Själv har jag en Clearaudio smart Matrix. Bra mycket billigare.
Den är bra. Går som en klocka och tysk dessutom.
Allt är ju relativt. Själv skulle jag aldrig betala 30 tusen för en skivtvätt, å andra sidan är det bara 30 kronor per skiva om man tvättar en skivsamling på 1000 stycken. Det är ungefär vad det kostar om man lämnar in en skiva till en handlare.
Men om jag gör något klipp i framtiden och känner mig rik så kanske jag slår till
/ B
Objektivisten skrev:Fläcksuddare från ICA inhandlat. Laila, grönt slippapper från Linn har jag faktiskt redan hemma. Är Shibata-slipning på den gamla AT-nålen, kanske rätt bra ändå?
Laila skrev:Objektivisten skrev:Fläcksuddare från ICA inhandlat. Laila, grönt slippapper från Linn har jag faktiskt redan hemma. Är Shibata-slipning på den gamla AT-nålen, kanske rätt bra ändå?
"Shibata-slipning" är/kan-nog vara bra men kräver liksom andra avancerade
slipningar en genuint noggrann inställning(även om enklare slipningar "mår
prima" av en juste inställning de åsså). Frågan är väl om din pupp(AT430E)
inte har en enklare "elliptisk-slipning" . . . typ, eller är originalnålen ersatt . . . ?
Laila skrev:Vilket troligtvis inte innebär "Shibata-slipning" . . . typ.
Objektivisten skrev:Laila skrev:Vilket troligtvis inte innebär "Shibata-slipning" . . . typ.
Jaså, säger du det? Kan du månne utveckla?
lennartj skrev:Bill50x skrev:Det allra mest radikala är väl att inte sortera skivorna allsTill slut hamnar de i någon sorts tidsordning (om man alltid ställer spelad skiva först/sist) och det kan bli riktigt spännande med skivor som man kanske inte spelat på jättelänge. Men för de som gillar ordning och vill kunna spela en specifik skiva är metoden inte att rekommendera...
/ B
Visserligen, men jag fick just lust att lyssna på Freddie Wadlings: Skillingtryck och mördarballader.
Mycket enkel att hitta , står självklart på W, inga kategorier att förvillas av. Tyvärr var den sämre än jag mindes den, men Suzanne Vegas "days of open Hand" stod nära och öppningslåten Tired of sleeping passar mig bra nu.
Vill några "kategorimänniskor" ge förslag på var/hur de skulle placera dessa två skivor, jag är ärligt nyfiken!
Dessutom vill jag gratulera Kronkan och Popsnöret till att de kunnat enas om ett sorteringssystem och mergat sina skivsamlingar.
För mig är det nog en anledning (av många) till att jag förblir särbo.
Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ska man skita i högnivå då för rätta känslan eller?
Kallas för (12") Maxi Singlelennartj skrev:Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
Bill50x skrev:Kallas för (12") Maxi Singlelennartj skrev:Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
/ B
lennartj skrev:Bill50x skrev:Kallas för (12") Maxi Singlelennartj skrev:Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
/ B
I min värld betyder "Single" en låt på varje sida oavsett om skivan är 7" eller 12" (Maxi), som ju är ordet singles egentliga betydelse.
En 7" EP har vanligen två låtar på varje sida, därav min undran om 12" med 3 låtar per sida.![]()
Jag har ett vagt minne av skivor med 3 eller 4 låtar per sida med debutanter som fått en hit men inte orkat fylla en hel LP som kan ha kallats mini- eller midi-LP. Är det någon som har bättre minne?![]()
Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ...? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?
Objektivisten skrev:Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ...? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?
BUMP!
Flint skrev:Objektivisten skrev:Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ...? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?
BUMP!
Med risk att ha missat något men det där låter konstigt. Ett RIAA-steg för både MM och MC brukar ligga runt 40dB i förstärkning för MM och 60dB för MC. Alltså har MC-läget 20dB högre förstärkning vilket innebär att ljudnivån blir ungefär densamma i båda fallen.
Flint skrev:Objektivisten skrev:Objektivisten skrev:Om man ska testa en MC, ...? Steget har ju MC med olika ohm-tal från 80 ohm till 47 kohm, men ingen gain. Betyder det att man alltid måste vrida upp volymen mer och kommer hamna på en högre brusnivå?
BUMP!
Med risk att ha missat något men det där låter konstigt. Ett RIAA-steg för både MM och MC brukar ligga runt 40dB i förstärkning för MM och 60dB för MC. Alltså har MC-läget 20dB högre förstärkning vilket innebär att ljudnivån blir ungefär densamma i båda fallen.
lennartj skrev:@kronkan:
Min första skiva med Fläskkvartetten är en 12" vinyl, men det är en 45-varvare med tre låtar på varje sida, kan man kalla den EP?
På A-sidan kallar de sig Fläskkvartetten, skivtitel Köttbit
på B-sidan kallar de sig Fleshquartet, skivtitel Meat Beat
utgiven på Mistlur 1987 med nummer MLRM03.
Någon dyr raritet verkar den inte vara, 40 kr för begagnad här
http://www.bokborsen.se/Fl%C3%A4skkvartetten/K%C3%B6ttbit/2032493
Finns även på CD numera (men det skulle det kanske inte handla om)
http://www.mnwmusic.com/artists/flaskkvartetten/flaskkvartetten.html
Ber om ursäkt ifall jag fläskat på för mycket.
Objektivisten skrev:Tiny update! Efter att ett antal puppor testats grundligt har jag landat på en äkta vintage Empire ID50 med 300ME nål. Nya hemlödda silverkablar från Ortofon mellan tonarm och steg. Har lött fast en jordkabel i tonarmen också så nu är spelaren tyst som musen.Empire-bastarden vann på knock-out mot AT:n, en Stanton 680 samt en Ortofon OM40. Smått nöjd med ljudet.
Vinylcalle skrev:Objektivisten skrev:Tiny update! Efter att ett antal puppor testats grundligt har jag landat på en äkta vintage Empire ID50 med 300ME nål. Nya hemlödda silverkablar från Ortofon mellan tonarm och steg. Har lött fast en jordkabel i tonarmen också så nu är spelaren tyst som musen.Empire-bastarden vann på knock-out mot AT:n, en Stanton 680 samt en Ortofon OM40. Smått nöjd med ljudet.
Kul att det funkar och låter bra!
MvH Carl
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster