Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Hetsporren skrev:Martin skrev:LTS testar och försöker hitta fel på själva ljudåtergivningen, hittar man inget så gör man inte det, än... Det är inget mer med det.
Jag är medlem i LTS och tycker det testförfarandet är märkligt, ungefär lika märkligt som att Pioneer 668 skulle vara en "första klassens" CD-spelare...
Ungefär lika konstigt som att bedöma försterrutors transparens (förmåga att visa vad som finns på andra sidan utan förvrängning trots att de är i vägen) genom att hålla upp dem framför sig, och sedan ta bort dem. Det är precis vad en F/E-lyssning är.
Hetsporren skrev: Jag gillar inte totalt ofärgat ljud och helt rak frekvensgång, så för mig är det i stort sätt helt ointressant om en DVD-spelare lyckas passera förbi obemärkt i en F/E-lyssning.
Mayro skrev:Jag vet ärligt inte om man kan föra en trevligare RÅDGIVANDE ton. ( ... )
Om man då säger något vill man kanske inte "mässtras" utan få råd, tips, osv..
Där anser jag faktiskt.se brista.
Harryup skrev:Med den skillnaden att det normalt inte finns ett gäng traktorförare som alltid rekommenderar traktorer till dom som frågar efter bilar.
Jax skrev:Harryup skrev:Med den skillnaden att det normalt inte finns ett gäng traktorförare som alltid rekommenderar traktorer till dom som frågar efter bilar.
Helt korrekt. LTS rekommenderar heller inte en listad apparat till dem som inte vill ha transparens.
IngOehman skrev:Mayro skrev:IngOehman skrev:Mayro skrev:Sen en otrevlig grej som försikommer väldigt ofta här. Det är att man hela tiden berömmer "sitt" faktiskt via att säga nedlåtande saker om andra forum osv osv...
I privatlivet blir man snabbt ansedd som en ren skitsnackare om man springer runt o berömmer sig själv o kritiserar andra..
Tips. Sluta snacka så förbannat mycket skit om andra forum.
Är det inte precis det du gör nu, om faktiskt?
Nej. Det gör jag inte. Jag komenterar saker som redan i denna tråden sägs på flera ställen. Och jag sitter INTE på annat forum o skrev detta inlägg. Jag skrev detta här.
Så det anser jag inte Iö.
Det har du rätt i.
Men du håller väl med om att det funnits rejält med skitsnack om Faktiskt på hifi-forum? Inte från dig, men från många andra.
Vh, iö
Hetsporren skrev:Vad jag vänder mig mot är att det för LTS är så självklart att transparens är svaret på allas våra musikaliska böner.
Harryup skrev:Med den skillnaden att det normalt inte finns ett gäng traktorförare som alltid rekommenderar traktorer till dom som frågar efter bilar.
tycker att mayro har en poäng i detta!Angående topic.
Jag vet ärligt inte om man kan föra en trevligare RÅDGIVANDE ton. Just det första jag tog upp ovan är en anledning som jag tror många ggr är bråkfödande..
DVS att man skriver något och detta skrivna blir "tillrättavisat" av sk "kunnigare"
Jag tror hifi är en hobby. En livsstil. Men mest ett sätt för många att stänga av vardagens händelser en stund o vila hjärnan.
MED MUSIK.
Om man då säger något vill man kanske inte "mässtras" utan få råd, tips, osv..
Där anser jag faktiskt.se brista. Att en del anser vanliga elsladdar bäst är ju redan klart. Så varför upprepa detta ideligen o mantra på i ämnet. Acceptera att en annan vill ha sina kablar. Och ge tips o råd om hemgjort via att LÅNA ut era kablar i en byteslyssning osv...
Håller med! Det är ganska lätt att skilja på ett seriöst och trevligt svar och ett där tonläget och sarkasmen lyser igenom. Om tonläget var lite mer seriöst, så skulle jag tillbringa mer tid här.Sen när det gäller sågningar i allmänhet så tror jag att det är igentligen "tonen/formuleringen" på texten som är den största boven i att man tar illa upp.
Rydberg skrev:Callisto> Ditt inlägg är för dumt för att jag ska orka kommentera* det (* eller är det det jag gör nu?)
Det var väl en fin sågning?![]()
Hotspur skrev:Visst, det fattar jag. Men det säger ju endast just det: hur transparent fönstret är. Inte hur bra det sitter i ramen, hur hållbart det är eller någonting annat alls.
Vad jag vänder mig mot är att det för LTS är så självklart att transparens är svaret på allas våra musikaliska böner.
Jag gillar inte totalt ofärgat ljud och helt rak frekvensgång, så för mig är det i stort sätt helt ointressant om en DVD-spelare lyckas passera förbi obemärkt i en F/E-lyssning.
missunnar dig att ha den inställningen! Verkligen inte.ingen
IngOehman skrev:Jag är själv intresserad av "skapande av sound", även om det främst gäller för just skapande verksamhet - exempelvis produktion av musik och film. Så tanken är inte alls främmande för mig, men jag tycker det är praktiskt att vara språkligt tydlig. När jag är inblandad i en musikproduktion och något skall "rattas fram" så undviker jag att tala om "hur ljudet skall återges", eftersom det är tydligare att uttrycka sig t ex: vilket sound som skall skapas", eller liknande.
Vh, iö
Callisto skrev:IngOehman skrev:Jag är själv intresserad av "skapande av sound", även om det främst gäller för just skapande verksamhet - exempelvis produktion av musik och film. Så tanken är inte alls främmande för mig, men jag tycker det är praktiskt att vara språkligt tydlig. När jag är inblandad i en musikproduktion och något skall "rattas fram" så undviker jag att tala om "hur ljudet skall återges", eftersom det är tydligare att uttrycka sig t ex: vilket sound som skall skapas", eller liknande.
Vh, iö
En fråga i all välmening Ingvar,
Tycker du det är "mer OK" att skapa ett sound vid produktion (ponera att det inte alls är ett verklighetstroget sound) än att man skapar sig ett sound i sin anläggning.
/C
lazyworm skrev:nu kan jag skriva att det finns en stolle på faktiskt som envisas med att skriva Versala ord i varannan mening
Och jag pratade inte om att jag inte gillade säljaren för att han har fel färg på skjortan... utan snarare att han kanske är en lurendrejare som man ska akta sig för.
Men du kanske inte tycker att man får skriva sånt? Man kanske inte heller får kommentera en produkt på ett forum pga att de som säljer produkten kanske går bankrutt?
Jax skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:Jag är själv intresserad av "skapande av sound", även om det främst gäller för just skapande verksamhet - exempelvis produktion av musik och film. Så tanken är inte alls främmande för mig, men jag tycker det är praktiskt att vara språkligt tydlig. När jag är inblandad i en musikproduktion och något skall "rattas fram" så undviker jag att tala om "hur ljudet skall återges", eftersom det är tydligare att uttrycka sig t ex: vilket sound som skall skapas", eller liknande.
Vh, iö
En fråga i all välmening Ingvar,
Tycker du det är "mer OK" att skapa ett sound vid produktion (ponera att det inte alls är ett verklighetstroget sound) än att man skapar sig ett sound i sin anläggning.
/C
Säg så här Callisto: du köper väl inte en tavla bara för att ta hem den och måla lite på den tills den ser ut som du vill?
En musikproduktion är ett konstnärligt alster precis som tavlan. En ljudkonstnär har gett den ett sound eller så är det en dokumentär sådan där inget rattats.
Mayro skrev:Men OM man fått EN produkt som går sönder bör man kanske INTE direkt gå ut med att det är skit heller. I alla fall INTE inan man sett om det är annat fel.
I alvarligare fall av fel såsom konstruktionsfel osv så bör man INNAN man sänker en sak se VAD samt HUR tillverkaren / Säljaren rättar till ev fel...
Produkten kan ju vara kanon fast en person råkar få ett rent felaktigt exemplar.
direkt...
Sanny_X skrev:Klockrent:
Alla som kritiserar saker bör ge sakens upphovsman chans att reespondera innan kritiken offentliggörs.
![]()