Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-08-29 18:28

Eloge till dig Mayro! -Jag tycker du ändrat stil lite i hur du skriver. Tidigare tyckte jag det var långa haranger med innehållslöst ordbajseri, så jag orkade bara läsa början på dina inlägg. På senare tid har tydligheten/läsvärdheten åkt upp ett antal snäpp.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-29 18:34

Blue skrev:Nattlorden: "Om IÖ har bevisligen fel, så garanterar jag att han kommer att sågas med glädje och stor stolthet hos den som håller i sågen, för att det är sällan det är möjligt. Tipset är: var säker.... var mycket säker...".

Jag bemöter detta inlägg och vänder mig då särskilt till Öhman:

Jag skulle aldrig ge mig in i en diskussion gällande högtalarteknik med dig i syftet att visa att du på något sätt tänker eller gör fel. Jag är helt enkelt högst medveten om att du kan BETYDLIGT mer i detta ämne än jag. (På samma sätt är jag övertygad om att jag kan mer än dig om t.ex. nationalekonomi eller gäddfiske. Inget konstigt med det, man har sina olika specialkompetenser).

Men däremot, allihopa, kan herr Öhman, precis som alla vi andra ha "fel" i andra bemärkelser. Och då finns det, i mitt tycke, verkligen ingen anledning för någon specialbehandling.

Självklart kan alla ha fel, även jag. Men det ensamt är inget skäl att påstå att jag har det. I synnerhet inte utan att du vill argumentera för det. Att påstå att någon har fel är lätt, men gör man det bör man vara beredd att argumentera för det också om det blir en diskussion.

Varje gång din kritik saknar grund och jag tydliggör det, så byter du från sakfrågan till att kritisera mitt sätt att argumentera mot din kritik. Till exempel gör du detta med helt irrelevanta beskyllningar om "klippochklistra".

Om du tycker att det som jag tar upp (och därför har citerat grunden till, exempelvis något du har skrivit) verkligen är fel vad avser sakfrågan - så berätta det istället! Att lämna ämnet och byta till personangrepp och kritik av hur jag bemöter sakfrågan leder ingenvart. Jag har ju inte angripit dig personligen, så varför angriper du mig?

Om du vill kritisera någon eller något så måste du var beredd på att du får respons. Att varje gång vägra svara på de frågor du får, för att istället byta till att gnälla på den du kritiserar, eller den du kritiserars synpunkter (utanför sakfrågan), det är inte fruktbart. Har du en åsikt, så argumentera den istället. Då kan vi kanske komma någon vart, om det så bara handlar om att vi kommer överens om att vi inte är överens. :wink:

Av den senaste tiden på faktiskt att döma upplever jag det som att Öhman har extremt svårt att bemöta uttalanden som på något sätt är kritiska mot hans produkter, LTS eller LTS rekommenderade produkter på ett konstruktivt sätt.

Tvärtom!

Det har varit lätt att bemöta uttalandena, eftersom de sprungat ur missförstånd eller rena felaktigheter. Om du påstår att LTS anser något och du har fel, då måste du acceptera att det inte är du som är bäst skicka att bedöma vad LTS anser.

Det handlar inte om att försöka förstå ditt "helhetsperspektiv" när det du skriver är fel helt enkelt. Du måste respektera andras rätt att vara experter på vad de själva anser.

Istället för att med ett helhetsperspektiv försöka förstå vad motdebattören menar blir det klippochklistra och "du sa, ja sa, du sa, han sa", och ofta känns det som att detta görs i brist på goda motargument. Detta upplever jag som ett "fel" så gott som något annat.

Du borde följa ditt eget råd. Försök förstå vad jag menar med mina synpunkter.

Du beskriver ju ditt eget sätt att kritisera saker. När din kritik blir bemött svarar du inte på några frågor eller fortsätter att argumenterar, utan du byter ämne. Om du istället svarar på de frågor som du får (och försöker förstå varför jag frågar, och tror på att jag faktiskt undrar det jag frågar, jag är en mycket ärlig person) så skall du se att det kan gå att komma fram till något.

Nu är det JAG som UPPLEVER det på detta vis (på samma sätt som jag inte UPPLEVER Pioneer 668 som en förstaklassens signalkälla, trots att jag har perfekt hörsel...) och möjligvtis och förhoppningsvis är detta en uppfattning som skulle kunna förändras om jag fick träffa Öhman in person och PRATA istället för att i skrift debattera på ett webbforum. :)

Du är hjärtligt välkommen att ringa mig, när du vill!

Kan jag svara så gör jag det. 070 - 523 32 32. :wink:

Vänligaste hälsningar, iö

- - - - -

PS. Grattis till din perfekta hörsel... Måste vara väligt unikt perfekt om den mjliggör för dig att i en kedja lyssna på en del i kedjan, trots att det inte kommer ljud från den. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-29 19:21

IngOehman skrev:
mats skrev:Ingen vågar såga IÖ :D

Mats, jag börjar tröttna på dina gliringar. Hitta någon annan att trakassera.

De finns väl ingen som blivit lika sågad här på Faktiskt som jag. Titta bara i denna tråd. Till och med när jag säger att Faktiskts deltagare inte är vanliga utan bättre blir jag påhoppad. Både av dig och av andra, som är just deltagare på faktiskt.

Ganska ledsamt det hela. :(

Vh, iö

:lol: :lol: :lol: Ja men du är ju väldigt säker, för du har dina livvakter :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-29 19:49

Öhman: Tack för invitationen att ringa, det var en schysst gest!

Gör ändå ett litet försök att reda ut detta här på plats: Varför anmärker jag på ditt sätt att argumentera? Jag har fått erfara att det är extremt tidskrävande att forstätta diskussioner när dom börjar gå över (vilket dom tyvärr ofta gör, inte bara du utan dom flesta av oss gör oss skyldiga till detta emellanåt) i att klippa ut enstaka fraser ur sina sammanhang för att till varje pris visa på att motdebattören har fel, istället för att försöka reda ut saker och ting. Den tiden har jag helt enkelt inte. Dessutom slutar just dessa diskussioner mycket sällan med att man förstår varandra.

Men all right, ett förtydligande av senaste (antar jag) stötestenen:

Så här skrev jag: "Visst, på faktiskt.se är det mer än okej att såga kablar från Transparent. Trevligt. Men skulle någon av en händelse ha en så, eh... märklig hörsel, eller något, att han inte tycker att världens bästa signalkälla är en mid-price DVD-spelare från Pioneer... då minsann, då kan man vara säker på att svansen börjar vifta i luften..."

Vad menade jag då med detta? Jo, att man av olika anledningar (förmodligen sällan nedsatt hörsel, det var lite av ett skämt liksom) kan tycka bättre om andra signalkällor är just Pioneer 668. Det kan handla om att man inte tycker att den är snygg eller att den för mekaniskt oväsen. Eller att man föredrar ett varmare ljud. Eller... kusliga tanke, att man faktiskt just föredrar en "korrekt återgivning", men att LTS i detta fall har misslyckats med sin F/E-testning...

Oavsett hur det ligger till med det så var min poäng att så fort någon säger "jag gillar inte 668:an särskilt mycket", eller "jag tycker inte att 668:an är den bästa spelare man kan få under 10 papp" så blir det ett sablarns liv på faktiskt, vilket också en del av svaren på mitt inlägg i sig visade exempel på.

Jag tycker att detta är ett skoj och på många sätt lärorikt forum att hänga på. Men när samma personer som på faktiskt.se går i taket för att någon inte gillar en av de heliga produkterna på LTS-listan kommer med direkt felaktiga påståenden om att man skulle bli avstängd från hififorum.nu om man gillar eller äger ett par Pip tycker jag att det är läge för att nyansera debatten en smula.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-29 19:50

Mats,
Du tycks inte förstå allvaret i IÖs uppmaning till dig.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-29 19:55

Blue,
Jag tycker inte att det blir ett j***a liv på faktiskt så fort ngn säger det du säger att den säger. Däremot tvärtom: när ngn säger att 668 är transparent DÅ blir det liv. Bl.a. från din sida.
Underligt hur man kan vända på rollerna. Men förståeligt om man tänker över det.
D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-29 20:02

dimitri skrev:Mats,
Du tycks inte förstå allvaret i IÖs uppmaning till dig.
D

sa en av livvakterna :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-29 20:07

Mats,
Är IÖs liv hotat?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-29 20:36

Men hörni, spelar det så stor roll om man har rätt eller fel? Jag tycker det är rätt coolt att säga: "Ah... Tänkte inte på det..." ibland. Det är väl tråkigt om man alltid har rätt, för det betyder ju att man inte kan lära sig. Eller har jag fel nu?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-29 20:48

dimitri: "Jag tycker inte att det blir ett j***a liv på faktiskt så fort ngn säger det du säger att den säger. Däremot tvärtom: när ngn säger att 668 är transparent DÅ blir det liv. Bl.a. från din sida. Underligt hur man kan vända på rollerna. Men förståeligt om man tänker över det."

Med tillägget "enligt tester som LTS genomfört" (är Pioneer 668 transparent) har i alla fall inte jag någonting att invända mot ett sådant påstående. :)

Svante: "Men hörni, spelar det så stor roll om man har rätt eller fel? Jag tycker det är rätt coolt att säga: "Ah... Tänkte inte på det..." ibland. Det är väl tråkigt om man alltid har rätt, för det betyder ju att man inte kan lära sig. Eller har jag fel nu?"

Instämmer. Bland annat fick jag alldeles nyligen veta att det finns en hel del LTS-medlemmar som kör med produkter som inte finns med på rekommenderat-listan. Synnerligen lärorikt. :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-08-29 20:53

Jag förstår inte riktigt vad du menar Mayro, vilken pryl är det som sågats på forumet innan den har granskats?
Eller menar du att jag tycker att man ska såga till höger och vänster utan att undersöka, vilken mening i min post är det som antyder att man ska såga innan man undersökt isf.?

Edit: Van säljarna och deras högtalare är väl ett extremt bra exempel på en sak som man kan varna för på forumet?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-29 20:56

Blue, bra att vidga sina vyer alltså!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-29 21:00

Blue skrev:Instämmer. Bland annat fick jag alldeles nyligen veta att det finns en hel del LTS-medlemmar som kör med produkter som inte finns med på rekommenderat-listan. Synnerligen lärorikt. :)

Hoho... Ja, där ser man. Trodde du att det var så?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-29 21:19

Blue skrev:(på samma sätt som jag inte UPPLEVER Pioneer 668 som en förstaklassens signalkälla, trots att jag har perfekt hörsel...)

Har du lyssnar på 668:an i en så nära transparent anläggning man kan få, eller har du bedömt den utefter att du lyssnat på det övriga systemets färgningar? 8) :wink:

(...sorry, kunde inte låta bli att så såga lite... har snackats så mycket sågande att jag fått abstinens... :lol: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-29 22:31

dimitri skrev:Däremot tvärtom: när ngn säger att 668 är transparent DÅ blir det liv.

Det blev världens liv när jag förmedlade mina (negativa) åsikter om 668:an oxå.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-30 07:01

Är IÖs liv hotat?

Nej man måste inte vara hotad för att vara livvakt. Inget ont om Ingvar, Ingvar är Ingvar.

Men du kan ta vilken annan person som helst på forumen. Hade en annan person sagt tex att IÖs högtalare inte är något för honom. Ja då hade en hel drös snabbt som blixten läxat upp personen. Men hade det varit en annan person så hade de oftast inte brytt sig :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-30 07:26

mats skrev:Men du kan ta vilken annan person // Hade en annan person // läxat upp personen. Men hade det varit en annan person

8O 8O 8O

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-30 07:43

Mats: Läxat upp å läxat upp. Tänk så här.

Om någon lyssnat till sword, som du har mycket goda erfarenheter av, och säger att den låter luddig i diskanten. Nu vet ju du att det inte är sant! Det måste varit något annat i kedjan som ställt till det. Så du börjar fråga om rum och kringurustning och försiktigt fråga om inte problemen kan ligga där istället.

Har du då läxat upp?

Märk väl; peronen säger inte; Sworden föll mig inte i smaken. For det måste man ju få tycka. Utan; Den är luddig i diskanten. Och det vet ju du att den inte är.

Nu är det många här som hört IÖs alster, och gillat det de hört. Då kommer det bli många som ställer frågor enligt ovan, och vissa är inte heller särskilt ödmjuka i sitt skrivsätt. Och då kan det nog kännas som man blivit uppläxad. Även om så alltså inte är fallet.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-08-30 07:43

mats skrev:
Är IÖs liv hotat?

Nej man måste inte vara hotad för att vara livvakt. Inget ont om Ingvar, Ingvar är Ingvar.

Men du kan ta vilken annan person som helst på forumen. Hade en annan person sagt tex att IÖs högtalare inte är något för honom. Ja då hade en hel drös snabbt som blixten läxat upp personen. Men hade det varit en annan person så hade de oftast inte brytt sig :wink:

Rebus :?: :?: :?
McIntoshnörd!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-30 08:25

Hotspur skrev:
"Det blev världens liv när jag förmedlade mina (negativa) åsikter om 668:an oxå."

Ja, det blev det. Men det var du själv som stod för merparten av detta "liv".
D

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-30 08:25

Mats,
mig icke fatta

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-30 09:39

Nattlorden: "Har du lyssnar på 668:an i en så nära transparent anläggning man kan få, eller har du bedömt den utefter att du lyssnat på det övriga systemets färgningar?"

Here we go again... Om du med "så nära transparent anläggning man kan få" menar 668+lakrits+Sentec SC9+lakrits+NAD 208+EKK+valfria Ino-burkar, så är svaret: Nej, just den kombinationen har jag inte haft äran att lyssna på.

:)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-30 09:52

Blue skrev:Nattlorden: "Har du lyssnar på 668:an i en så nära transparent anläggning man kan få, eller har du bedömt den utefter att du lyssnat på det övriga systemets färgningar?"

Here we go again... Om du med "så nära transparent anläggning man kan få" menar 668+lakrits+Sentec SC9+lakrits+NAD 208+EKK+valfria Ino-burkar, så är svaret: Nej, just den kombinationen har jag inte haft äran att lyssna på.

:)

Nattlorden menade nog precis vad han skrev. Kombinationen du nämde är inte nödvändigtvis den enda icke hörbart färgande anläggningen i existens.

Jag är oxå intresserad av ett svar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-30 10:07

Man kan formulera om fråga till; Har du lyssnat på 668 i en anläggning med för dig så bekant ljudsignatur att anläggningen i fråga kan uteslutas som felkälla?

Men egentligen är det ointressant. Blå har andra preferenser. Vilket som sagt är helt OK.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-30 11:20

Jax: "Nattlorden menade nog precis vad han skrev. Kombinationen du nämde är inte nödvändigtvis den enda icke hörbart färgande anläggningen i existens. Jag är oxå intresserad av ett svar."

Suck... Egentligen undrar jag mest, VARFÖR, om du tänker efter, är du intresserad av ett svar?

:?

(Visst skulle jag kunna redogöra för vilka övriga komponenter som har varit med när jag lyssnat på 668:an, men jag är ganska övertygad om att vi då kommer hamna i en både tröttsam och meningslös diskussion om huruvida dessa komponenter är "hörbart färgande" eller ej. Vi kanske kan nöja oss med att dom inte finns med på LTS-listan men däremot rent allmänt anses hålla mycket hög klass. Självklart har också hela kedjan, utom källan, varit densamma, och fått spela i samma rum, då jag jämfört med andra spelare).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 13:25

angående sågas...

En sak som är rätt lustiger här. Det är att det alltid är snudd samma som skriver. IBLAND kommer det in enstaka andra med ETT inlägg... Men oftast exakt samma enbart som gör inlägg....

Kan detta bero på att folk känner sig lite "utanför"den sågande svären" tro :?: 8)

För helt klart är det svårt att föra en vanlig debatt här ifråga om saker som faller utanför "en dels svär".. eller åsikter av "stor kunskap baserade" :?

Bara en tanke... Kan NÅGOT ligga i detta rätt remarkabla "fenomen" som det ändå är. Med SÅ många medlemmar tore många flera ändå vilja dela med sig erfarenheter...

Titta bara på detta att det knappt existerar ens trådar med besök osv..

Knappt en tråd om produkter som ligger UTANFÖR en viss inriktning osv... enstaka finns ju. Men det borde vara flera med tanke på hur många medlemmar som ändock finns... 8)

Kanske plats för lite eftertänksamhet.. 8) .

Beror detta fenomen på att man känner sig "välkommen" tro. Eller inser man att man snabbt skulle "sågas"....och därvid INTE deltar öppet med sina tankar rädd för att mästras o läxas samt tillrättavisas.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-30 13:42

Jag kan bara tala för mig själv. Men jag väntar ofta ett tag för att se om någon av Faktiskt mycket kunniga och erfana medlemmar svarar. Utifrån detta kan man ofta ställa följdfrågor och resonera.

Frågor som: Bästa XXX för 20 000 sågas ofta omedelbums, då många här är av åsikten att priset inte är en relevant kvalitetsmätare.

mayro skrev:Titta bara på detta att det knappt existerar ens trådar med besök osv..

Den här meningen fattade jag inte alls. Har du lust att förtydliga?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-30 14:03

Tycker Mayro har en poäng.
Här finns massor med kunskap men i regel noll nyfikenhet.
Man är bara nyfiken pà hur det làter i en källare i Täby. Inget ont i att man vill höra hur det làter där, inte alls. Hoppas fà möjlighet till det själv ocksà. Men det finns väldigt lite nyfikenhet för andra grejor som kanske är färgande, men kanske sà lite färgande att dom inte ens skulle upplevas som färgande i en blindtest. När jag började här fràgade jag om det fanns nàgon som gillade horn. Och det skulle enligt Markih visst finnas medlemmar i LTS som hàller pà med SET och horn. Men var är dom? Är det jag kanske?
Vid tidpunkten för fràgan var jag inte medlem iaf.
Sà lite mer nyfikenhet och öppenhet för att kanske en rekommenderad kombination i ett vanligt rum kan fà "stryk" av en icke rekommenderad kombination i ett väldigt bra akustiskt rätt utformat rum. Har aldrig sett tror jag meningar typ "anläggningen var inte uppbyggd av transparent apparater men herregud vilken gàshud man fick av att lyssna pà den". Snarare sà är det " morderna inspelningar làter inte bra för dom är sà illa mastrade"
Säger inte att det senare inte skulle vara rätt utan bara ett exempel pà lite vanligare inlägg här.

Harryup (fortfarande nyfiken utom pà 668) :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-30 14:10

Så gärna så lasselite... :)

Det är väldigt lite av repotage om olika hifiresor.

Detsamma är spridningen av SAKER som diskuteras i stort sätt obefintlig.

Det är dom samma saker hela tiden. Knappt någon bredd.

Väldigt lite frågor rör bredare sortiment osv...

Det är dom "vanliga faktiskt sakerna" som har ett jätteutrymme.

Tror du nog ser hur jag menar.

Att alltid samma saker kommer upp är väl inget fel. Felet är att knappt NÅGOT annat kommer upp.. det ena betyder inte att det andra INTE ska finnas.. Så inget motsattsförhållande...

Men ändå är det väldigt "smal" spridning av saker som tas fram här.

DET är väldigt trist tycker i alla fall jag. Därför dristade jag mig till att tex ta upp mirage lite. Och hoppas ANDRA tar upp lite annan också. Kanske kan det blåsa liv i lite mer spridning osv... :)

Men som sagt. Säger det INTE som en motpol. Utan för att försöka ge MITT bidrag till att man KANSKE kan känna sig sågad här på forumet..

Inget annat. Ni får ju ha era tankar om saken...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-30 14:18

Nyfikenhet?

*funderar*

Sprang mycket i butiker i min hifibarndom... skulle nog konstatera att antalet affärsbesök står i omvänd proportion mot kvalitén på ljudet hemma - ju mer nöjd destu färre besök.

Sen har det ju blivit så att man fått sig en ganska finmaskig snacksil och när man upptäcker att man efter att ha pratat 20 minuter i en butik om något inte egentligen fått någon väsentligt information om något förutom priset, så är det inte speciellt lockande. Men visst händer det att jag piper in om dörren och går ett varv och ser vad det står för något.

Sen har det ju blivit ett antal mässor under årens gång, men slutsatsen är väl att alla mässor är sig lika, så efter en 3-4 stycken så behöver man inte gå igen.

Faktiskt.se har dock inneburit en nytändning tack var det kompetenslyft som man fått av att läsa och delta här.

Men visst... man kanske missar en del saker som finns där ute som är lika bra... men hur tar man reda på det när man redan passerat gränsen för vad man klarar att analysera på egen hand? När man inte kan lyssna på en apparat längre i butik och tycka att man får ut någon kunskap om hur bra den är, ofta bara hur dålig den är, beroende på att det är fler inblandade obekanta parametrar än vad som är hanterbart. Och att springa runt och släpa hem en massa prylar har jag sällan gjort.

Jo, jag är fortfarande nyfiken på hur bra det eg. kan bli. Men jag tror inte längre att jag kan ta mig dit. Placebo och subjektivism är man tyvärr inte befriad ifrån och de leder enbart bort från målet. (läs "mitt mål" om ni är känsliga :wink: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi