Beräkna längd rör hh-basfälla.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinoccio

Beräkna längd rör hh-basfälla.

Inläggav pinoccio » 2012-10-09 00:33

Jag har en sjukt vidrig topp på 46hz. :cry:
(inte det enda felet, men absolut det jobbigaste)
Funderade på att testa gjutrör, men vad skulle längden bli? Och vilken diameter?
Jag har ifs en massa plats under soffan om jag vill bygga något seriösare.
Snickra gör jag hela dagarna, så ett seriöst bygge är inget hinder.

Tankar och idéer???

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-10-09 06:17

Jag försökte dämpa min peak vid 47 hz, med gjutrör.
Jag tror jag hade 5 styck i gång samtidigt, utan nämnvärt resultat :( .
Så nästa experiment blir basfällor med större volym. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-09 10:04

Justerbart is tha shit, och sen att du kan placera sakerna där dom gör nytta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-09 10:11

Ja, att placera en basfälla där man har plats för den riskerar att bli lite
som att leta under lampan för att det är ljust där.

Man bör leta där det är troligt att man tappat det man letar efter, och
man bör på liknande sätt placera basfällor där sådana impedans-, frek-
vens- och energiförhållanden råder, att de kan göra nytta där.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-09 11:37

Har man då mätt på lyssningsplats är det då där man ska placera basfällan? Var ska man då sitta när basfällan är på plats?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-09 11:48

Mät lyssningsplats, bestäm vilken av peakarna du vill ta ner. Mät sen resten av rummet, gärna golv, mitten på vägg och tak.
Se sen vart motsvarande peak är och placera sedan din fälla där.

Så har jag gjort iaf...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-10-09 20:10

De allra flesta stående vågorna har väl energimaximum i ett hörn? eller har jag fått det där om bakfoten? :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-09 20:47

kniffarn_ skrev:De allra flesta stående vågorna har väl energimaximum i ett hörn? eller har jag fått det där om bakfoten? :)

Tryckmaximum! Alla moder leder till hörnen. Känt djungelordspråk.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2012-10-09 22:48

Jag anade att det var ungefär som IÖ skrev: Leta under lampan...

Det absolut enklaste, och i slutändan mest kostnadseffektiva skulle nog vara att boka upp IÖ för att se vad som helst bör göras.

Men jag tycker om att pilla, räkna, fundera och prova.
Det man lär sig mest av, är misstagen. :wink:

Att ha hittat Ino var både en grymt bra och en grymt dålig sak.
Att labba med högtalare blev plötsligt menlöst. Problemet var ju redan löst.
Hur skulle jag kunna bygga något bättre för samma peng????
Svårt att matcha 40 år av intensiv yrkeskunskap med 15 år av sporadiska hobbyprojekt.
Förr var jag nöjd med dom högtalarna jag hade i ca 3 månader innan det byggdes om eller köptes nytt.
Jag kan inte nämna en enda pryl jag ägt, som skänkt mig 100% nöje i 6 år som mina piPs.

Just nu har jag dock ett par pi60 hemma på långlån. Självklart är det en rejäl uppgradering. (Men jag undrar om dom verkligen slår piP i ekonomi kontra välljud?)
Ja, det ska bli egna pi60 om ni undrar....
Dom rackarna visar tyvärr mer av mitt vardagsrums brister.
Ett av mina största nöjen är att ligga på soffan med en god whiskey, titta på fiskarna samtidigt som jag avnjuter bra musik.
SJUKT svårt när 46hz dånar. Det problemet var inte lika tydligt med piPs, även om det självklart fanns där.

Hörnen är fria för byggnationer, under soffan och snyggare byggen i taket likaså. En hel del kan jag offra, men det ska fortfarande vara ett fungerande vardagsrum med akvarium och så.

Fick snabb hjälp att mäta upp att det var 46hz vid lyssningsposition som var värst.
Troligen är det en god idé att fixa ett program (vilket?) och mäta mer seriöst innan vidare åtgärder.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 22:56

Ja resonanser i rummet tar verkligen bort från ljudupplevelsen ifall de är för stora.

Room eq wizard är en enkel mjukvara som är gratis för att mäta med.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2012-10-09 22:59

DQ-20 skrev:
kniffarn_ skrev:De allra flesta stående vågorna har väl energimaximum i ett hörn? eller har jag fått det där om bakfoten? :)

Tryckmaximum! Alla moder leder till hörnen. Känt djungelordspråk.

Precis vad jag också lärt mig. Därav tanken att åtminstonde börja prova med rör i bakre hörnen. Men jag kanske har helt fel......

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:00

Mät var någonstans i rummet som resonansen är som störst och placera den där. Har du tur så är det någon plats som funkar bra, om inte leta efter näst bästa osv..

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2012-10-09 23:05

adzer skrev:Ja resonanser i rummet tar verkligen bort från ljudupplevelsen ifall de är för stora.

Room eq wizard är en enkel mjukvara som är gratis för att mäta med.

Absolut, du anar inte hur vidriga 46hz är här. Lite märkligt dock om jag fattat rätt.
Rummet är 4,06 x 4,06 vilket om jag fattat saken rätt BORDE ge problem vid ungefär 43hz.

Ska ladda ner Room eq och låna brorsans fin-mick och mäta i helgen.

Tackar för tipset!
Senast redigerad av pinoccio 2012-11-15 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:09

Oj är rummet såpass symetriskt då förstår jag att du har problem.

Ja det är lite högre i frekvens än vad teorin säger, men att det slår sig lite är helt normalt då alla rum är gjorda av såpass olika material. Det akustiska avståndet och det fysiskt uppmätta stämmer sällan 100%.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2012-10-09 23:15

adzer skrev:Oj är rummet såpass symetriskt då förstår jag att du har problem.

Ja det är lite högre i frekvens än vad teorin säger, men att det slår sig lite är helt normalt då alla rum är gjorda av såpass olika material. Det akustiska avståndet och det fysiskt uppmätta stämmer sällan 100%.

Javisst, sjuk otur, men så ser det ut, och det är vad jag har att tillgå.
Bortsett från puckade mått på vardagsrummet är det ju en bra lägenhet. :wink:

En god sak är att jag inte behöver ta hänsyn till WAF-faktorn. Underlättar ju åtgärderna en smula...
Det här är teorier och praktik jag vill lära mig och förstå.Ska bli sjukt kul att göra och få se resultatet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:17

Ja man tager vad man haver :D

Det är alltid en fördel. Isf är det ju bara att fixa tills det blir bra. Allt går att åtgärda med lite kunskap och jävlar anamma.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2012-10-09 23:27

Lite så...

Jag hoppas verkligen inte IÖ tar illa vid att jag inte ringer hit honom istället för att stå här och göra bort mig?

En stor del av nöjet för mig är att få lösa problemen själv. Att ringa hit honom skulle vara en för enkel lösning. Däremot uppskattas tips och idéer från dig/honom. Betalar gärna för tipsen, men måste ändå få testa själv.

All heder till IÖ och hans kunskap! (Du dödade mitt intresse att bygga högtalare, men ökade det totala intresset för att få "det perfekta ljudet" ;)

(Jag önskar bara att jag lyckades komma ihåg mer än 50% av allt nyttigt du lär en när man är på besök i källaren.....)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-09 23:47

Det är nog ingen risk för det. Han har förståelse för att alla inte har tid att ta dit honom. Och det tror jag inte han har heller :D

Visst är det skoj att pula och greja själv. Man lär sig så mycket och känslan av att ha gjort ett lycket jobb själv är väldigt belönande.

Användarvisningsbild
sebatlh

Re: Beräkna längd rör hh-basfälla.

Inläggav sebatlh » 2012-10-10 00:58

pinoccio skrev:Jag har en sjukt vidrig topp på 46hz. :cry:
(inte det enda felet, men absolut det jobbigaste)
Funderade på att testa gjutrör, men vad skulle längden bli? Och vilken diameter?
Jag har ifs en massa plats under soffan om jag vill bygga något seriösare.
Snickra gör jag hela dagarna, så ett seriöst bygge är inget hinder.

Tankar och idéer???

Längden borde hur som helst bli ca 340/46/4 = 1,8 meter om jag inte tänkt helt galet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 01:05

Resonanser uppstår vid våglängder som motsvarar dubbla fysiska avståndet.

Resonansfrekvens[Hz] = ljudets hastighet[m/s] / (2 * Problemavstånd[m])
Problemavstånd[m] = ljudets hastighet[m/s] / (2 * Resonansfrekvens[Hz])

ex:
343m/s / (2 * 46Hz) = 3,73m

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-10 10:29

Ursäkta, jag var trött och otydlig.
Jag syftade på längden på gjutrören.
För det är väl ändå så att de är en kvarts våglängd långa? Dvs de fungerar ungefär som en panflöjt.

Nu chansar jag lite här eftersom jag aldrig experimenterat med det här själv men, röret ska vara dämpat en smula så att energin försvinner från systemet. Dämpningen ska sitta vid mynningen för att dämpa luftens rörelse.
Gjutrör borde ha hyfsat lagom diameter.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 10:40

sebatlh skrev:Ursäkta, jag var trött och otydlig.
Jag syftade på längden på gjutrören.
För det är väl ändå så att de är en kvarts våglängd långa? Dvs de fungerar ungefär som en panflöjt.

Nu chansar jag lite här eftersom jag aldrig experimenterat med det här själv men, röret ska vara dämpat en smula så att energin försvinner från systemet. Dämpningen ska sitta vid mynningen för att dämpa luftens rörelse.
Gjutrör borde ha hyfsat lagom diameter.

Ahh snarare jag som var trött som borde insett det.

Ja det är kvartvågspipor som används som basfällor(Om man inte kör HH).

Andelen dämpning i röret styr väl Q-värdet på kvartvågspipan om jag inte misstar mig så man får anpassa efter rummet.

EDIT: Förtydligande.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-10-10 10:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-10 10:42

Så kan man ju använda dom men då behöver dom förstås vara väldigt långa/höga. Men man kan ju också konvertera dom till helmholzresonatorer, genom att sätta in ena gaveln med en mindre öppning eller ett portrör. Då kan ju lite kortare men dock gärna lite grövre gjutrör användas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 10:50

paa skrev:Så kan man ju använda dom men då behöver dom förstås vara väldigt långa/höga. Men man kan ju också konvertera dom till helmholzresonatorer, genom att sätta in ena gaveln med en mindre öppning eller ett portrör. Då kan ju lite kortare men dock gärna lite grövre gjutrör användas.

Absolut. Röret kan ju bara vara ett enkel sätt att få en färdig kavitet. Om du sedan använder den som kvartvågspipa eller HH är en annan sak.

Frågan är dock om de blir så mycket mindre som HH. Du behöver ju fortfarande en viss volym i dem.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-10 12:40

adzer skrev:Mät var någonstans i rummet som resonansen är som störst och placera den där. Har du tur så är det någon plats som funkar bra, om inte leta efter näst bästa osv..

Som tidigare nämnts så är hörnen det bästa stället att leta. ;)

Den praktiska rörlängden avviker lite från den praktiska så det bästa är om man kan göra rören avstämningsbara. Såga till mindre bitar som sedan snittas lite på längden så att de kan få plats i de stora rören. Snittet kan tätats med gaffa eller så.

Esl gjorde rätt mycket jobb med detta på hififorum så jag länkar till hans exceldokument och tråd där:
http://bildarkiv.hififorum.nu/esl/Baspi ... rsion1.xls

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 12:47

Naqref skrev:Som tidigare nämnts så är hörnen det bästa stället att leta. ;)

Den praktiska rörlängden avviker lite från den praktiska så det bästa är om man kan göra rören avstämningsbara. Såga till mindre bitar som sedan snittas lite på längden så att de kan få plats i de stora rören. Snittet kan tätats med gaffa eller så.

Ja hörnen är oftast en bra punkt, men som sagt anta inget utan mät själv så vet man med säkerhet.

Helt rätt, alla som byggt avstämda kaviteter oavsett om det är högtalare, kvartvågspipor eller HH-basfällor vet att teori och praktik sällan stämmer helt så man måste justera in den exakta längden på röret i efterhand.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-10 13:57

adzer skrev:

Ja hörnen är oftast en bra punkt, men som sagt anta inget utan mät själv så vet man med säkerhet.

Inte oftast. Det är alltid bra punkter i rätblocksformade rum. Du har alltid tryckmaxima i hörnen nämligen. Alltid. Utan undantag. Har du inte det så har du heller ingen rumsmod och då är problemet minimalt i resten av rummet också. 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 14:02

Naqref skrev:
adzer skrev:

Inte oftast. Det är alltid bra punkter i rätblocksformade rum. Du har alltid tryckmaxima i hörnen nämligen. Alltid. Utan undantag. Har du inte det så har du heller ingen rumsmod och då är problemet minimalt i resten av rummet också. 8)

Nu har jag ingen aning om hur trådskaparens rum ser ut så att säga att tryckmaximum alltid är i hörnen bakom soffan eller liknande låter som en generalisering. Därför skrev jag att undersök istället för att gissa.

Finns många folk som inte har rätblocksformade rum nämligen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-10 14:10

adzer skrev:Nu har jag ingen aning om hur trådskaparens rum ser ut så att säga att tryckmaximum alltid är i hörnen bakom soffan eller liknande låter som en generalisering. Därför skrev jag att undersök istället för att gissa.

Finns många folk som inte har rätblocksformade rum nämligen.

Jag uppfattade det som om att rummet var rätblocksformat med en kvadratisk bas men jag kan ha fel. Och då är det kunskpsbaserade svaret att man alltid har tryckmaxima i valfritt hörn. Är rummet inte av denna typ så har man alltid tryckmaxima i något av hörnen. Det är därför alltid en god generell sanning att leta efter bukar i hörnen.

"Många folk"?? Hutuer, Aboriginer, Kineser, Samer och så menar du? Eller kanske människor. ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 14:34

Naqref skrev:Jag uppfattade det som om att rummet var rätblocksformat med en kvadratisk bas men jag kan ha fel. Och då är det kunskpsbaserade svaret att man alltid har tryckmaxima i valfritt hörn. Är rummet inte av denna typ så har man alltid tryckmaxima i något av hörnen. Det är därför alltid en god generell sanning att leta efter bukar i hörnen.

"Många folk"?? Hutuer, Aboriginer, Kineser, Samer och så menar du? Eller kanske människor. ;)

Jag har ingen uppfattning alls då jag inte läst någonstans hur rummet ser ut.
Chansen att han har ett "vanligt" rum är ganska stor så att leta i hörnen är bra, men inte alltid. Så det korrekta svaret enligt mig är att ta reda på var man har tryckmaxima och placera där. Vet man så behöver man inte chansa.

Jag var i ett eliptiskt musikrum härom dagen så varför inte. Jag syftade dock mest på öppna planlösningar. Lyssningspositionen kanske är väldigt långt från närmsta hörn att det kanske är en bättre idé att placera basfällan bakom lyssnaren istället.
Struntsamma jag tänker inte diskutera detta ämnet vidare utan säger att ställ den där den gör mest nytta. Om du sedan tar reda på detta genom simuleringar, erfarenhet eller mätningar spelar mindre roll. Bara du vet och inte gissar.

Nästa

Återgå till DIY-forum