jävligt eländigt - beoplay a9

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-10 09:53

Jag skrattar lika gott varje gång något presenteras som trådlöst, men måste likfullt pluggas med sladd i ett vägguttag...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-10 10:02

Kronkan skrev:en orgelkonsert spelad av jazzmusikern Keith Jarret
---
Vilken rysare den är.

Är det den där Spheres? Har inte hört den, varit lite skeptisk av någon anledning. Kanske vore nå't...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-10 10:10

Kronkan skrev:Vad som är extremt och udda skiljer sig åt utifrån betraktarens öga. Själv tittar jag inte speciellt mycket på TV. Då aktivt. Annars vinyl. Vilket ju är udda i sig. Sedan att jag lyssnar på en orgelkonsert spelad av jazzmusikern Keith Jarret är ju extremt. Dubbel-lp till råga på allt. Inne på sid 3 nu. Finns det många som i ett sträck överhuvudtaget lyssnat på hela konserten. Skivan har sedan några år väntat på detta tillfälle. Vilken rysare den är.

Jag lyssnade när han spelade långa improvisationer i Storkyrkan i Stockholm. Det var en upplevelse.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-10 10:27

Nattlorden skrev:Jag skrattar lika gott varje gång något presenteras som trådlöst, men måste likfullt pluggas med sladd i ett vägguttag...

Medhåll. Stort problem inom hifimarknadsföring. "Dom kallar sin för trådlös och då måste också göra det"

Sorgligt är bara förnamnet.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-10 10:39

Fjonkalicious skrev:
Nattlorden skrev:Jag skrattar lika gott varje gång något presenteras som trådlöst, men måste likfullt pluggas med sladd i ett vägguttag...

Medhåll. Stort problem inom hifimarknadsföring. "Dom kallar sin för trådlös och då måste också göra det"

Frågan är ju VAD som är trådlöst? Jag tror de flesta inte tänker på strömförsörjningen (även om man teoretiskt kan driva det mesta med interna batterier) utan mer signalöverföringen.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-10 10:51

Bill50x skrev:Frågan är ju VAD som är trådlöst? Jag tror de flesta inte tänker på strömförsörjningen (även om man teoretiskt kan driva det mesta med interna batterier) utan mer signalöverföringen.

Varför vill man köpa trådlösa högtalare om man nu är ute efter det? Är det inte för att slippa sladden?

( Jo, jag förstår att en kort sladd till ett nära vägguttag kan vara bra mycket bättre/enklare/snyggare än att dra en sladd runt hela rummet. )

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-10 10:53

I detta fall är det väl ganska tydligt att det endast var signalöverföringen som åsyftades då strömmen fortfarande är trådbunden.

Jag tycker dock att det är fult att kalla något för "trådlöst" när det bevisligen behöver vara inkopplat med tråd för att fungera.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-10 11:03

Lite som vegetarisk mat med köttbuljong i.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-10 11:25

Fjonkalicious skrev:

Jag håller också med...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-10-10 12:14

jonasp skrev:
Fjonkalicious skrev:

Jag håller också med...

Samma här!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-10 12:22

Fjonkalicious skrev:Lite som vegetarisk mat med köttbuljong i.

Hahaha! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-10 12:32

Yamahas variant - Restio.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-10-10 12:32

jonasp skrev:Cred till celef som gör trådens rubrikändringar till en konstinstallation! :o

+1 :o

Användarvisningsbild
OlofJ

Inläggav OlofJ » 2012-10-10 13:32

Håller med trådskaparen om att det är jäkligt fult..och snyggt.
Den skulle nog passa bra i en villa på Solsidan, frågan är vad Farbror Barbro skulle tycka om ljudbild'n

Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-10 13:39

UnholyRishna skrev:
jonasp skrev:
Fjonkalicious skrev:

Jag håller också med...

Samma här!

Stort problem är det i vart fall inte för mig eller B&O's normalkunder när det gäller multirum grejor. I hus om kanske 600 kvadrat och flera plan så vill man inte dra extra kablar utanpåliggande och kanske få tapetsera och måla om rum på vägen till "rätt" rum. Eller kanske man vill ställa den över dan vid poolen. El går alltid att ordna, värre är det med signalkablar. Så nä ser inget problem alls. Trådlöst uppkopplade datorer måste också kopplas till el då och då och kunderna tror inte att dom klarar sig för evigt utan el.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-10 16:08

Harryup skrev:El går alltid att ordna, värre är det med signalkablar.

Harryup har rätt - igen! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-10 16:47

phloam skrev:
Harryup skrev:El går alltid att ordna, värre är det med signalkablar.

Harryup har rätt - igen! :)

phloam har helt rätt. Han vet verkligen vad han pratar om.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-10-10 17:32

Harryup skrev:
UnholyRishna skrev:
jonasp skrev:
Fjonkalicious skrev:

Jag håller också med...

Samma här!

Stort problem är det i vart fall inte för mig eller B&O's normalkunder när det gäller multirum grejor. I hus om kanske 600 kvadrat och flera plan så vill man inte dra extra kablar utanpåliggande och kanske få tapetsera och måla om rum på vägen till "rätt" rum. Eller kanske man vill ställa den över dan vid poolen. El går alltid att ordna, värre är det med signalkablar. Så nä ser inget problem alls. Trådlöst uppkopplade datorer måste också kopplas till el då och då och kunderna tror inte att dom klarar sig för evigt utan el.

Mvh/Harryup

Men en Laptop brukar nog typiskt marknadsföras som "bärbar", inte trådlös?
Klart att man löser det hela med elbiten, men det är fortfarande löjligt att kalla den trådlös tycker jag. Ännu värre när man inte visar elsladden på de bilder genom vilka produkten marknadsförs.
Samma var det med Audio Pro.

Mvh /

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-10 17:49

Vilka högtalare visas med högtalarkablar på produktbilder?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-10 18:17

Harryup skrev:Vilka högtalare visas med högtalarkablar på produktbilder?

Det är väl egentligen ok eftersom de inte marknadsförs som trådlösa? Då kan kunden själv tänka in hur en kabel skall dras. Men har du däremot en bild på en eller flera högtalare där det står trådlös så tror ju kunden att den slipper att dra sladdar.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-10-10 19:07

Ett par vitlackade ESL-57 är ju snyggare - och bättre...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-10 19:21

Zzombie skrev:Ett par vitlackade ESL-57 är ju snyggare - och bättre...

Even better:

Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-10 19:24

Harryup skrev:Vilka högtalare visas med högtalarkablar på produktbilder?

Två fel gör inte ett rätt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-10 19:53

Vad vill ni kalla skiten då? En Ganska trådlös högtalare?

Jag tycker den här tråden bara visar att det finns en skillnad på faktiskt bokstavstrohet och normala människors (dvs ej faktisktföljare) uppfattning om vad trådlöshet är. Jag tror ingen B&O-kund blir upprörd över att finna att man inte överför el trådlöst. Inom vilka andra hemprodukter överförs el trådlöst?
Däremot blir B&O-kunder lättade över att man inte behöver dra dedicerade signalkablar genom hela hemmet och löda 9-poliga DIN-kontakter överallt. B&O är sjukt dyrt att installera och det blir svårt att göra det snyggt i ett redan färdigt hem. Vi pratar ju inte om att högtalaren står bredvid stereon normalt och man slipper en 2m sladd.
Visst kan man tycka att elkabeln skall synnas på foton men mer än så ser jag inte som något problem alls annat än för icke B&O-kunder.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-10 19:59

Harryup skrev:Vad vill ni kalla skiten då? En Ganska trådlös högtalare?

Jag tycker den här tråden bara visar att det finns en skillnad på faktiskt bokstavstrohet och normala människors (dvs ej faktisktföljare) uppfattning om vad trådlöshet är. Jag tror ingen B&O-kund blir upprörd över att finna att man inte överför el trådlöst. Inom vilka andra hemprodukter överförs el trådlöst?

Högtalare brukar inte behöva el. Men visst, har man haft B&O Penta så är man van vid det...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-10 20:00

Värst vad du verkar ilsken. :) (Harry alltså, inte Nattis!)

Jag tycker för det första inte det verkar vara "skit" utan en riktigt trevlig produkt. Vidare tycker jag att det här med att kabeln saknas på bilderna är ganska symptomatiskt för den stora missen på produkten, nämligen att det (vad det verkar) saknas en snygg lösning på hur sladden ska försvinna in i produkten. Kanske en sladdkanal i ena benet hade varit trevligt?

Istället för att visa den eleganta kabellösningen (som Apple gjort med många produkter) stoppar man istället huvudet i sanden.

Det tycker jag är synd, eftersom det i övrigt verkar vara en snygg och prisvärd produkt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-10 20:02

Harryup skrev:Vad vill ni kalla skiten då? En Ganska trådlös högtalare?

Däremot blir B&O-kunder lättade över att man inte behöver dra dedicerade signalkablar genom hela hemmet och löda 9-poliga DIN-kontakter överallt. B&O är sjukt dyrt att installera och det blir svårt att göra det snyggt i ett redan färdigt hem. Vi pratar ju inte om att högtalaren står bredvid stereon normalt och man slipper en 2m sladd.
Visst kan man tycka att elkabeln skall synnas på foton men mer än så ser jag inte som något problem alls annat än för icke B&O-kunder.

mvh/Harryup

Men vad skiljer det mellan en högtalarkabel och en strömkabel. Det är ju det som är den stora frågan. Pratar med en okunnig person så tänker dom sig INGA kablar. Den är ju TRÅDLÖS. För dom spelar det ingen roll om det är en högtalarkabel eller strömkabel. Kabel som kabel. Den skall dras och gömmas någonstans.

Vilka andra hemprodukter marknadsförs som trådlösa? Inga!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-10 20:02

(Tack)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-10 20:09

jonasp skrev:Vidare tycker jag att det här med att kabeln saknas på bilderna är ganska symptomatiskt för den stora missen på produkten, nämligen att det (vad det verkar) saknas en snygg lösning på hur sladden ska försvinna in i produkten.

Det räcker med att se hur inredningstidningar försöker att visa hur man inreder med ljud... inga sladdar någonstans. För inte så hemskt många år sedan hade typ Femina en artikel om hur man inredde ett rum med TV. Det var på tjock-tv-tiden, ingen tv hade större bildskärm än 14".

Det är iofs likadant med inredningstips om fonogramförvaring, det visas sällan lösningar för fler fonogram än 70-100 st.

Oavsett om man är kreatör eller marknadsnisse, man vill inte visa den hemska sanningen :-)

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-10 20:47

Almen skrev:
Kronkan skrev:en orgelkonsert spelad av jazzmusikern Keith Jarret
---
Vilken rysare den är.

Är det den där Spheres? Har inte hört den, varit lite skeptisk av någon anledning. Kanske vore nå't...?

Hej!
Hymns Spheres
http://www.youtube.com/watch?v=_59YSuKKAiE
För mig fungerade det igår och för Paa IRL.

Men inget jag säger gå och köp den.

Men igår så hjälpte mig den efter en krävande dag att bli människa igen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi